Gaan ze WEL of NIET over Back to the Future beginnen? Je merkt het vanzelf bij 88mph…
Een DeLorean DMC-12 op straat tegenkomen. Je moet wel heel jong zijn wil je dan NIET aan Back to the Future denken. Maar er zit zoveel meer achter dit bijzonder model.
Roemruchte historie
Het verhaal van het automerk en de man zelf, John DeLorean leest als een (bijzonder) jongensboek. Een boek dat je misschien niet aan je kinderen laat lezen op de basisschool. Kijkwijzer 16+ zullen we maar zeggen. Wat onmiskenbaar wel als resultaat achterblijft na de DeLorean saga is een beperkt aantal DMC-12’s verspreid over de aardbol.
Een auto die bij veel mensen een grote grijns op het gezicht tovert wanneer ze er een in levende lijve aantreffen. Rijden, dat doen de meeste eigenaren niet. De DMC-12 viel dan ook meer op door zijn ontwerp dan door zijn rijeigenschappen.
Overigens vallen die rijeigenschappen best mee. Nul naar 100 in 10 seconden, een rustig zoemende V6 achter het schutbord. Je ligt er relaxed in en met de huidige maximum snelheid kom je prima mee. Het zicht rondom is prima. Kortom: rustig cruisen, zonder al te veel haast.
Als kunstobject in je tuin kan hij ook prima dienst doen, roesten doet hij immers toch niet. Stel je bent in de markt, waar moet je dan op letten? 1981 Was de eerste serie met “het groefje in de kofferbak”. Later werd dit een platte plaat, want dat groefje was te duur om te produceren. Van de 1981ers zou je dan weer of een hele vroege moeten hebben (serienummer 501 t/m +/- 1.000, de allereerste met het losse benzineklepje) of een late 81’er toen het bedrijf nog vol ambitie zat en de auto doorontwikkelde.
De klad kwam er flink in, vanaf ’82. In 1983 werden alleen nog de restjes verkocht. Dit heeft zich vertaald in bijpassende prijzen. Kocht je vroeger nog een DeLorean ‘met werk’ voor 20.000 euro, inmiddels gaan uitstekende exemplaren al door de 100.000 USD.
De waardering van de auto is nu dus weer stijgende. destijds was de auto uiteraard veel te duur in vergelijking met een Corvette of Porsche. En nee, het is geen sportauto.
Maar tegenwoordig zijn de onderdelen nog goed verkrijgbaar, er zijn diverse upgrades beschikbaar die dagelijks rijden perfect mogelijk maken en de techniek is prima te onderhouden door een vakman op de hoek.
Wouter rijdt met een exemplaar van de 2e eigenaar met een zeer lage kilometerstand. Bekijk de video om te zien wat hij er van vindt.
Deze DeLorean DMC-12 werd geveild.
Robert zegt
Kijk, dit is nu bij uitstek een auto die ik -op zeker- niet nodig heb, maar wel wil hebben. Damn, het jeugdsentiment druipt hier in dikke druppels vanaf…
kniesoor zegt
Wil de markt niet verstjeren, maar kijk ff op Hemmings.com. Kan je zien dat ze de 2 (ja, 2) nog geen 60K Dollars doen. Eentje met 1624 mijl op de klok plus een incompleet exemplaar (voor onderdelen) met 47 (ja, 47) mijl op de klok tesamen. En dat is inclusief de veilingkosten.
Overigens is zo’n DMC, naast de Pontiac Fiero, naar mijn onbescheiden mening één van de meest “schaap in wolfskleren” auto’s ooit geproduceerd.
Dutchdriftking zegt
Compressor op die V6 een gaan!
cossiekiller zegt
Een LS swap. Je vindt er zo genoeg.
Mooier geluid, veel sneller en ook nog eens veel betrouwbaarder. Win-win-win…
Knoopie zegt
@dutchdriftking: de motoren zijn nou niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. Er staat op stanceworks een project waar ze een V6 uit een Kia Stinger inbouwen. Dan blijft de motor in ieder geval heel..
marcomanta zegt
Ik vind hem prachtig, een vriend van mij heeft er eentje, dus wel eens meegereden uiteraard. Niet een racemonster, maar wat een bekijks. Hij heeft er inmiddels het nodige aan gedaan technisch, immers de motor ligt achterin en om de koeling goed te houden, moesten er wat leidingen worden vernieuwd van voor naar achteren. Kortom, prachtige wagen!
e38ossie zegt
Ik heb er wel eens mee gereden. Maakte indruk door de looks en de deuren. Het roestvaste ongelakte staal. Motor achterin. De zitpositie (lekker laag). Grote voorruit maar het lijkt alsof je door een brievenbus kijkt. Hoge middentunnel. Maar snel was hij niet…. mooie herinneringen.
chasingcars zegt
Prachtige foto’s en een leuke video met interessante weetjes.👌🤍
Ga zo door amigo’s😎
intergrale zegt
Schitterend deze andere schoonheid van de hand Guigiaro. Zou hem graag in de garage naast m’n reeds hebbende Guigiaro hebben staan.
Joseppe zegt
Volgens mij ligt er een Renault blok in dat verre van betrouwbaar is laat staan vooruit te branden. Alle onderdelen zijn nog nieuw te verkrijgen.
Veel gezien op meetings.
Zonder zijn verschijning in de Back to the Future films was deze auto een stille dood gestorven.
Want van alleen de looks moeten ze het niet hebben. De eigenaar heeft niet voor niets alle mallen de zee in gekieperd….