Over de c,mm,n (spreek uit: ‘common’) hebben we in maart dit jaar al geschreven. Deze auto van de toekomst wordt door afstudeerders van drie universiteiten ontwikkeld: de TU Delft, de TU Eindhoven en de Universiteit Twente. Nu we zo’n zes maanden verder zijn, is het tijd voor een update. We spreken even kort met Jacco, één van de mensen die zich bezighoudt met de c,mm,n en ingenieur Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft.
De c,mm,n, hoe staat het daar nu, een half jaar na de introductie op de Autorai, mee?
We zijn bezig met een vervolgproject. Zo willen we in 2009 rijdende modellen / prototypes hebben. Voor de aandrijving zijn er in principe twee opties: waterstof en hybride. Grootste kans maakt een hybride-aandrijving. Met wat voor motor deze hybride-aandrijving wordt gecombineerd, weten we nog niet.
Tevens betrekken steeds meer mensen zich bij het project. Allereerst waren het voornamelijk de drie technische universiteiten die zich met het project bezighielden, maar we willen nu ook met hoge scholen en meer bedrijven doorontwikkelen. Tevens heeft iemand zich al gemeld om de auto te produceren als kitcar in de U.S.A. als het geheel is uitgekristalliseerd. Er komen ook bouwtekeningen online, zodat ook andere bedrijven zich eventueel kunnen melden.
Ik zag de auto op de faculteit Industrieel Ontwerpen in Delft staan, maar de auto heeft nog geen interieur; hoe zit dat?
Klopt, die zit er nog niet in. We hebben echter wel een apart interieurmodel gemaakt. Deze wijkt af van de conventionele interieurs die we nu kennen. Doordat de auto ook geschikt is om later eventueel in een ‘treintje’ automatisch achter elkaar te rijden, hoeft er geen bestuurder volledig op de weg te letten. Daarom is het mogelijk de stoelen 180 graden te draaien om zo gezellig met elkaar te kunnen praten of om werk door te nemen. Over dat automatisch achter elkaar rijden: o.a. bestaande systemen als het Lane Departure System en Intelligent Cruise Control worden hiervoor gebruikt.
Waarom is de auto precies op deze manier vormgegeven?
Ten eerste valt het vele glas op. Op die manier kan er meer en beter naar buiten gekeken worden (als je in een treintje rijdt, hoef je immers toch niet alleen naar voren te kijken). De vorm is zodanig ontworpen dat de auto optimaal in een treintje kan rijden. De achterspoiler is ook zodanig ontworpen dat de c,mm,n erachter zo min mogelijk last heeft van luchtweerstand. Bij zo’n 120 km/u levert het rijden in een treintje dan zo’n 30% winst op! Niet zichtbaar op de foto’s, maar wel interessant: de motor zal vlak voor de achteras geplaatst worden om een zo glad en dus aerodynamische mogelijke onderkant te creëeren. Tevens fungeert de ‘box’ aan de zijkant als een soort ‘bezorgbox’. Andere mensen kunnen van buitenaf wel dingen hierin stoppen, maar verder dan hier komen ze niet. Van binnenuit kan de eigenaar van de c,mm,n dat blikje bier er dan uithalen.
Wat youtube-filmpjes over de c,mm,n:
Uiteraard is de c,mm,n ook al in het nieuws geweest (compilatie):
Meer informatie is te vinden op autoindetoekomst.nl
NLX zegt
Dat eerste filmpje is erg spacend…. ziet er trouwens wel grappig uit
Floryn zegt
heb m in het echt gezien maar ik vind het een gedrochtje het is namelijk wel enigzins schattig door z’n afmetingen, maar het zou iig goe zijn ook een designer te betrekken bij dit open-source project
evo zegt
@Floryn;
Wat dacht je van meerdere Industrieel Ontwerpers? Zijn ook echt designers hoor…
Chip zegt
In treintje rijden en dan lekker op de bon voor bumperkleven, ja dag!
ben zegt
hij is toch echt ontworpen in een digitale windtunnel…
Haroddin zegt
Waar zitten de lichten eig?
LC zegt
@Chip
Misschien is het wel de doel van dit voertuig, iedereen aan de bon. :P
Sjon zegt
Tsja ik ben al heel wat keren langs deze auto gelopen in mijn faculteit en elke keer denk ik weer hoe wanhopig dit ding futuristisch wil zijn. Een hele wirwar aan lijnen met geen enkele samenhang.
Leuke bumperkleef ideeën, misschien handig in ons drukke landje, maar bij botsing heb je gegarandeerd de hele stoet in een kettingbotsing. Bij een noodstop/uitwijk actie lijkt mij de kans aanzienlijk dat de hele stoet contact verliest en dus ergens of in elkaar crashen omdat degene die dan aan het relaxen zijn, het te laat door hebben.
Al dat glas voor veel zichtruimte is leuk een aardig, maar bij een crash met een motor van zij of achter gaat ie gewoon keihard naar binnen. Dus voor de veiligheid zal je er sterke versteviging achter moeten hebben, maar dan kan je er ook niet meer doorheen kijken. Heb je veel glas voor janlul (wat het op z’n minst gezegd niet echt mooier maakt).
Voor mijn gevoel het product van 3 universiteiten die ieder hun eigen ding er in willen hebben en dus ook niet naar elkaar toe willen geven en zo is het een beetje een manusje van alles geworden. Ook als je samen werkt met een organisatie zoals Natuur en Milieu kom je net als linkse partijen uit op niet haalbare plannen.
Appieflappie zegt
Mee eens met Sjon. Ongelofelijk lelijk ding. HIj zal technisch mss super zijn, maar het oog wil ook wat ;)
Jacco zegt
@Sjon: dit soort systemen bestaat al sinds de jaren ’80 en zit nu grotendeels in de S-klasse van Mercedes. Over kettingbotsingen hoef je je weinig zorgen te maken. De reactietijd van dit soort systemen is een fractie van de reactietijd van mensen. Verder zijn de auto’s zelf afzonderlijk in staat in te grijpen. De grote uitdaging is de noodprocedure waarbij de bestuurder het stuur moet overnemen, maar dat niet doet. Daarom zul je dit systeem in eerste instantie eerst in de file gebruiken en dan op een bepaald aantal snelwegen waar er een afrit gekozen kan worden wanneer de bestuurder niet tijdig reageert.
Zo te horen heb je verstand van contrueren, dus als je ideeën hebt over de passieve veiligheid: dan heb ik een uitdaging. Er is een stage/afstudeeropdracht uitgeschreven voor de dragende structuur van c,mm,n. Interesse? Overigens zit het ‘glas’ (= kunststof) zodanig dat een crashstructuur geen enkel probleem vormt.
@harrodin: de lichten kun je zien op het eerste filmpje.
Turbopaultje zegt
Interessant concept, treintje rijden. Ook mijn idee voor de toekomst, de benodigde systemen zijn immers al voorhanden als serieprodukt en brandstof besparen en filerijden worden zo heel intelligent opgelost……..
Dus: stevige concurrentie voor het lachwekkende Superbusproject van de heer Wockel…… :-)
Echter dit ontwerp ziet er niet uit, is mijn persoonlijke mening, en ZO wordt het zeker niet waargenomen in de internationale automotive wereld. Het nivo moet echt wel een paar tandjes hoger zijn als een spacy clip en wat aardige simulaties. Maar dat kan nog veranderen, blijf het zeker volgen.
Sjon zegt
@Jacco, neem nou het automatisch afrem systeem van de S-Klasse, Mercedes pompt hier miljarden in en dan wordt het publiekelijk getest en gebeurt er dit: http://download.stern.de/_stream/NEBELCRASH_DSL.wmv (vanaf 1 minuut ongeveer)
Stel een karavaan van 5 c,mm,n’s rijdt op een 80 weg en de persoon voorop (die dus het treintje bestuurt) heeft een klapband of let niet op en crasht dus een boom in. Nu kan dat systeem wel gaan ingrijpen door een noodstop te maken maar met een gemiddelde remweg van 50 meter (met 80 km/u) ben je in die paar meter dat je richting de boom gaat kansloos. Dan zit je wel met een probleem de rest van je karavaan blijft volgen en zorgt ervoor dat ze met de andere 4 de 1e auto flink aan gort beuken. (Als ze ieder een ton wegen, heb je naast een boom in je face nog is 4 ton van achter voor een gegarandeerde dood ;) )
Zoals ik bedoel er zijn altijd uitzonderingen, waar het systeem dan wel in kan grijpen maar het al te laat is. Enige oplossing tegen dit soort dingen is alles automatiseren.
Maar dan krijg je een beetje zoals die volledig automatische bus in Nederland (ParkShuttle II), ook dat was ontzettend geld over de bak, want die dingen crashten toch, ondanks dat alles zo goed zou moeten werken.
Alleen met alles automatiseren komen ook weer problemen, autorijden is een hele cultuur en niet alleen maar een product. Autorijden is voor veel mensen waar onder ik een passie, deze willen zelf in controle zijn en genieten van het autorijden. Als mensen alles automatisch willen hebben, reed iedereen al met een automatische versnellingsbak, want dat is gewoon in elk opzicht beter vergeleken een handbak.
Als ik rij in de oldtimer van m’n vader, heb ik gewoon zoveel meer plezier dan in een hedendaagse auto vol comfort. Je bent echt zelf bezig aan het rijden, op een lange rit is het ontzettend vermoeiend, maar het geeft zoveel genot. Lekker de mechanische herrie rond je oren en de volledige interactie met het voertuig, geen elektronische onzin die je wilt helpen. Volledig zelf in controle zijn. (Overigens ben ik niet volledig tegen de elektronische veiligheidshulpjes, want genoeg mensen bewijzen keer op keer niet te kunnen rijden in het verkeer.)
Desondanks om toch wat positiefs er in te gooien, vind ik het wel mooie toekomst ideeën, maar het is meer iets voor over een jaar of 40-60, waar dit soort dingen ongetwijfeld wel haalbaar zijn.
Zelf heb ik een ontzettende passie voor alles wat met auto’s te maken heeft, maar ik ben nog niet zo ver om een stage te lopen en veiligheid is niet echt mijn favoriete ding ;)
Sander zegt
Alsof we die lelijke toekomstauto’s later ineens mooi gaan vinden ofzo.
emile zegt
Voor de mensen die het eens zijn met mijn mening dat de veel nederlands conceptcars op het gebied van design de plank volledig mis slaan, kan ik jullie al een teaser laten zien van mijn conceptcar. In samenwerking met twee onderwijsinstellingen en diverse bedrijven starten we in februari met de materialisatie fase en zal de Savage Rivale in productie gaan dit wanneer alles meezit. Ik weet niet of er op deze site plaats is voor een totaal verslag maar ik neem aan dat de moderators mij daar wel voor kunnen benaderen.
http://www.designerspace.com/pages/3-designerspace/design/i/49516/largeview.html
emile zegt
Voor wie het allemaal met me eens zijn wat betreft mijn mening dat de concepten uit Nederland tegenwoordig op het gebied van ontwerp de plank volledig mis slaan (uitzonderingen daargelaten @ michiel):
Teaser van project Savage Rivale RoadYacht:
In februari zal wanneer alle winden de goede kant op staan de productie starten aantallen zijn nog niet bekent dus ook geen prijzen.
emile zegt
Jacco zegt
@Sjon: je MOET niet ‘platoonen’, het kàn. En op 80-wegen zal dat inderdaad nog even op zich laten wachten. Op snelwegen en zeker bij file is dit allemaal technisch geen probleem. Je kunt c,mm,n sowieso altijd zelf rijden en bijna alle electronische hulpmiddelen uitschakelen. Je Km-prijs gaat dan wel omhoog :P.
Wat betreft de styling, daar mag natuurlijk iedereen zijn mening over hebben. Het was niet speciaal de bedoeling om de aandacht te trekken van de automotive industrie of een groot publiek. We proberen mensen aan te spreken die kijken wat er achter het concept van een auto zit.
@emile: probeer eens iets met deze package:
http://www.fridayafternoon.org/wiki/images/6/69/Package.gif
Zoef zegt
Ik wil niet in treintjes rijden.
Ik heb een hekel aan de 70-treintjes in Vlaanderen.
Ik wil nog minder in automatische treintjes rijden.
Ik wil ZELF sturen, mág hét?
Turbopaultje zegt
@Jacco: Ooit van het Galileo project gehoord ?
CasperH zegt
Ze zouden F1 wagens deze vorm moeten meegeven, dan werd er een stuk meer ingehaald ;)
Ik was te gast bij het afstuderen van de ontwerper van het exterieur van deze auto. Ik ben ook niet verliefd op het uiterlijk, maar als je uitgaat van het principe “vorm volgt functie” dan ga je er heel anders naar kijken.
“Mooi zijn” is volgens mij nooit de insteek geweest van dit project. Mooie auto’s komen op posters aan muren bij jongetjes van 15, maar de makers van deze concept mikken helemaal niet op die doelgroep. Ze willen nieuwe mogelijkheden laten zien, fabrikanten aan het denken zetten, zoals Jacco al zei. Er is verschrikkelijk goed over de C’MM’N nagedacht en het is wat mij betreft een mooi voorschot op de toekomst van de automobielindustrie.
Jacco, ik volg het project op de voet en ben erg benieuwd wat we er over een aantal jaren van terugzien op de weg. Keep up the good work!
sander zegt
Ik heb op de autorai hem een hand gegeven en ik moest voor hem het productie model tekenen. :))))))))