Natuurlijk, de Delage D12 is de supercar waar de gehele wereld op wacht. Benieuwd wat Gordon Murray ervan vindt.
Het is natuurlijk véél te makkelijk om elk origineel alternatief op de traditionele supercar brigade tot de dorpels af te fikken. We hebben gevestigde merken als Ferrari en Lamborghini en daarboven enkele boutique hypercars van Koenigsegg, Pagani en Bugatti.
Nieuwe supercarmerken
Maar het kan altijd veel beter, dus komen er links en rechts altijd nieuwe supercarmerken boven water. Vaak wordt het gedaan door een oud merk leven in te blazen (hallo Spyker!). Deze week is het Delage dat een comeback maakt. Delage was een zeer prestigieus merk dat van 1908 tot de late jaren ’40 dure auto’s bouwde. Delages waren of bijzonder luxe of bijzonder snel.
Laurent Tapie
Maar nu is Delage terug! Net als bij veel andere nieuwe supercarmerken staat er een enorm rijke meneer aan het roer, in dit geval Laurent Tapie. Hij is in elk geval ijdel genoeg om zichzelf op de persfoto’s te zetten. Kijk hoe mooi deze meneer is. Aan de andere kant: het is zijn geld, het zijn zijn speeltjes en dit is juist het leukste moment: aankondigen hoe briljant het product is!
Bijzonder
De Delage D12 is een bijzonder voertuig. De inspiratie komt bij Formule 1-auto’s en gevechtsvliegtuigen vandaan. De greenhouse van de auto opent als een canopy, net als bij straaljagers. Uiteraard is het hele geval gemaakt van koolstofvezel en andere lichte en exotische materialen.
Delage D12 GT
Er zijn twee varianten van de Delage D12. De eerste is de Delage D12 GT. Deze is voorzien van een 7.6 liter grote V12. De motor wordt in Frankrijk gebouwd, alleen weten we nog niet door wie. De V12 is gekoppeld aan een achttraps automaat en wordt bijgestaan door een elektrische motor. De V12 levert precies 1.004 pk, de elektrische motor levert nog eens 112 pk extra, waarmee het totaal uitkomt op 1.116 pk!
Delage D12 Club
De tweede variant is de Delage D12 Club. Dit is de sportievere versie. De elektrische motor is vervangen door een kleinere generator van ongeveer 20 pk. Het idee erachter is dat deze alleen assisteert bij parkeren en files. De D12 Club is echter 90 kilogram lichter met 1.310 kg (de D12 GT weegt dus 1.400 kg).
Nürburgring
De Delage D12 GT is dankzij de extra paarden sneller in een rechte lijn. Maar op een circuit moet de Delage D12 Club sneller zijn. Het is de bedoeling dat de Delage D12 Club ook een gooi gaat doen naar het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife.
Jacques Villeneuve
Het ontwikkelingsteam achter de Delage D12 moet niet het minste zijn. Zo doen Benoit Bagur en Jacques Villeneuve mee. Benoit Bagur won tweemaal het wereldkampioenschap voor toerwagens en Jacque Villeneuve is naast Max Verstappen-kenner ook eenmalig wereldkampioen.
De Delage D12 gaat in 2021 productie. Vanafprijs is 2.300.000 dollar. Er worden slechts 30 exemplaren van gebouwd.
baklava zegt
Weer zo’n merk waar je over een paar jaar niks man van hoort
banderas zegt
Toch stoer als je zo’n auto bouwt, puur omdat het kan.
karaya zegt
Lijkt me dat dit de zoon van Bernard Tapie is.
gebakkenei zegt
Ton Ton Tapie?
lekkerlinksrijden zegt
@baklava: ik geef ze een half jaar
pignon zegt
@baklava: van dit merk horen we al 112 jaar iets! Er komt nu een nieuwe periode aan. En met de beoogde 30 exemplaren van deze serie blijft de geschiedenis interessanter
stationcar zegt
Optimist, ik denk dat we er na vandaag niks meer van horen. Weer een fantasiefabrikant met een rijdend luchtkasteel.
Next.
denniss00 zegt
Lijkt een beetje op een liefdesbaby van de A.D. Tramontana (algehele vorm), en de Trion Nemesis (kont). Wel erg bruut!
maferick74 zegt
En lelijk
ty5500 zegt
Form follows function maar echt mooi en sierlijk is het toch niet
davelepeef zegt
En weer een merknaam van de plank gehaald om een auto zonder enige relatie op de markt te willen brengen…
mennok zegt
Gordon Murray vindt dit niet praktisch genoeg. Geen opbergruimte.
ger_dekker zegt
Het spijt me heel erg, ik vind hem echt niet mooi. Het lijkt wel een aangeklede KTM. Maar waar ik wel benieuwd naar ben…..rijd dat ding een F1 wagen zoek…of houd hij die op zijn minst bij?
misterds5 zegt
Ik denk zelf ook dat het Luchtfietserij is meteen hoofdletter L. Maar stel nou dat deze knaap een paar van die krengen kan verkopen aan 1 of andere rijkaard in de zandbak van Verweggistan. Dat zou toch leuk zijn? Of je hem nou mooi of lelijk vindt, het is tenminste één keer iets anders.
MaartenD zegt
De naam Delage onwaardig
povel zegt
@maarten020: Hij is anders behoorlijk laag.
vacano zegt
Tapie? Niet direct een naam die uitblinkt in betrouwbaarheid! Een beetje de Muller van de Cote d’Azur.
Bekend als fraudeur, oplichter en praatjesverkoper.
Waarom verkoop je als nieuw merk SLECHTS 30 stuks?
in Frankrijk is 69 symbool voor dik genaaid ! 2.300.000 x 30 is 69.000.000.
Eigenlijk zou de autopers aan dergelijk luchtkasteelverkopers geen aandacht mogen geven zonder bewijs van kunnen op bv de Ring
frank2b zegt
Delage is niet Dehoge.
Wanneer je zo’n 1230 pk = 800KW aan energie opwekt in een verbrandingsmotor, dan wordt zo’n 500KW omgezet in niets anders dan onnodige warmte.
Dat vereist massale koelcapaciteit.
Die zie ik niet direct op deze fraaie renders …….
ramshoek zegt
Frankrijk had voor de oorlog zo’n prachtige autoindustrie en – cultuur. De politiek heeft die prachtige luxe merken als Delage, Delahaye, Facel Vega en anderen allemaal om zeep geholpen. Ik zou graag een mooi Frans luxemerk willen zien. Maar dan niet met zo’n straatrace als dit. Ook niet met de obligatoire SUV, maar met iets elegants en sierlijks als een echte Grande Tourisme.