Auto keuringsinstituut Dekra voert in Duitsland jaarlijks een onderzoek uit naar het aantal gebreken dat auto’s vertonen. De resultaten worden gepresenteerd in het zogeheten “Dekra Mängelreport”. Er zijn zo’n 15 miljoen auto’s geëvalueerd en daaruit blijkt dat kleine auto’s de meeste gebreken vertonen. Maar er zijn ook winnaars.
Het slechts scoren de auto’s in de allerkleinst klasse. Bij bijna een derde (31,2%) van de auto’s in deze klasse werden problemen geconstateerd. Na de kleintjes scoren de compacte modellen het slechtst (27,1%), gevolgd door sport auto’s en cabrio’s (26,2%), de busjes (25,3%) en de middenklassers (24,2%). De SUV’s vertonen de minste gebreken (22,2%).
De gebreken worden vooral gevonden het in de ophanging, vering en stuurhuis, lekkende olie, lekkende uitlaat, problemen met de versnellingsbak, foutmeldingen in de elektronica, kapotte rubbers, steenslag en versleten remblokken. Naar mate de auto meer kilometers had gereden, werden er (bijna vanzelfsprekend) meer gebreken geconstateerd.
Grote winnaars zijn echter de Opel Insignia en Audi A6. De Insignia heeft de minste gebreken, terwijl de A6 voor het derde jaar op rij gemiddeld de beste is bij alle kilometerstanden. De Audi wordt in die categorie gevolgd door de BMW 3-serie en Volkswagen Passat.
Winnaars in de verschillende categorieën:
– Ford Fiesta in de kleinste klasse
– Toyota Prius in de compacte klasse
– Opel Insignia in de middenklasse
– Audi A6 in de upper klasse
– Mazda MX-5 in de sportwagen/cabrio klasse
– Honda CR-V in de SUV klasse
– Golf Plus in de MPV klasse
– Mercedes-Benz Sprinter in de bestelwagen klasse (via: welt.de)
Timmie zegt
Dat kleinere auto’s meer gebreken vertonen, vind ik heel normaal. Ze kosten immers minder.
Jochempie zegt
@Timmie: [domme opmerking modus] Nou ja, ze moeten de autotechniek wel in een kleiner pakketje zien te prakken. Daarom gaat een computer van tien jaar geleden minder snel kapot dan een telefoontje van nu, ondanks dezelfde prestaties [/domme opmerking modus]
lincoln zegt
ja ja ..
daar klopt weer helemaal nix van ..
ik denk dat ik zelf maar effe een lijstje ga neerpennen ..
1tje die meer aan mijn verwachtingen voldoet ..
Dirk zegt
@lincoln: En wat is er nu weer niet goed?
Je bent en blijft een raar menneke…
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Waar blijft dat lijstje? :P
Jochempie zegt
Heel vreemd, de Sprinter is exact dezelfde auto als de VW Crafter…. Maar de Sprinter wint? Dat is gewoon pech. Verder geen grote verrassingen, op de Golf Plus na. Ten eerste is het een hoge hatchback en ten tweede is het een Volkswagen. En hoewel ik Volkswagens redelijk fijne wagens vind, zijn ze niet altijd betrouwbaar.
Bob zegt
@Jochempie: Ze gebruiken toch hun eigen motoren in de Sprinter?
Jochempie zegt
@Bob: Klopt ja. Maar de motor is tegenwoordig zo ongeveer het meest betrouwbare onderdeel van de auto.
viktor zegt
@Jochempie: Inderdaad, een Golf Plus is geen MPV. Bij MPV denk ik meer aan Volkswagen Sharan, Ford Galaxy en Chrysler Grand Voyager…
John zegt
LandRover hebben ze waarschijnlijk niet opgenomen in dit onderzoek..
Jochempie zegt
@John: Ik denk het wel, daarom staan ze er niet tussen.
boer zegt
Raar verhaal. De Audi A6 is de beste gevolgd door de BMW 3-serie en Volkswagen Passat.
Dan is de Passat dus beter dan de Insignia? Maar de Insignia wint in de middenklasse en is dus beter dan de Passat?
Bob zegt
@boer: Duitser zien de Insignia als een middenklasser en een Passat als upper klasse zoiets? Waarom gebruiken ze geen letters daar.
mashell zegt
@boer: bij alle kilometerstanden. Het aantal Insignia’s dat de 2 ton voorbij is is nog te klein om mee te nemen.
DavidZ zegt
Onder de Fiesta zit toch nog een categorie compactere auto’s, de Aygo groep zeg maar? Ik meen dat AutoBild ook al iets heeft geschreven in de trant van dat die supercompacte eco modellen vaak minder betrouwbaar zijn dan de iets grotere auto’s, omdat bij wagens van 8 of 9 duizend euro nieuwprijs echt overal op is bezuinigd, en alles zo goedkoop mogelijk is uitgevoerd.
Dotternetta zegt
@DavidZ: Daarom zou je dus zeggen, vooral bij de Aygo-reeks, dat er niets kapot gaat. Als het er niet in zit…
Jochempie zegt
@Dotternetta: Er is natuurlijk ook weinig om kapot te gaan. Maar ik denk wel dat als mensen kleine auto’s voor alledag gaan inzetten (het wagenpark vergroent immers) dat ze een zwaarder leven gaan krijgen.
Dotternetta zegt
Niets zeggend onderzoek. De Insignia is nog zo nieuw dat je mag hopen dat je nog nooit iets hebt gehad. Ik zou graag een onderzoek zien over de afgelopen 10 jaar.
arno zegt
Feit is dat kleine auto’s meestal als 2e auto fungeren en dikwijls laat men juist daar het onderhoud niet altijd tijdig aan uitvoeren. Zeker tijdens een recessie.
Als bovenstaande dame op de foto mijn auto komt repareren mag hij vandaag nog kapot gaan!
Kaje zegt
Raar dat ze steenslag ook mee laten wegen, van te voren kan je toch ook wel vertellen dat bijvoorbeeld een 911 meer last van steenslag heeft als gemiddeld. Daarnaast ligt dat ook aan de rijstijl van de bestuurder d.m.v. kleven etc.
90Audi90's zegt
@Kaje:
Rijstijl van de bestuurder?
Het onderzoek is op 15.000.000 auto’s uitgevoerd, dan heb je per klasse echt wel veel verschillende rijstijlen dus uiteindelijk maakt dat niet uit lijkt me.
Grtz
MJ zegt
@90Audi90?s: hij heeft wel een punt, steenslag ontstaat door onvoldoende afstand houden en is dus wel degelijk afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder. Dat versleten remblokken ook als een mankement gezien worden is ook raar. Het is een slijtagedeel, wat verwacht je? ;-)
Priuslover zegt
En weer wint mijn Prius qua betrouwbaarheid….. dat is pas premium!
Celica zegt
@Priuslover: idd, maar wat ik wel vreemd vind is dat de prius in de compacte klasse zit…zo compact is die nou ook weer niet. Zouden ze anders bang zijn dat er bijna geen duitse auto’s in de lijstjes voorkomen?
tomz zegt
kleine auto’s worden vaak gebruikt om kleine afstanden mee te rijden en dat is juist erg vermoeiend voor een auto…
jack_abarth zegt
Uitkomst is niet zo heel vreemd.
De kleine wagentjes zijn sowieso 9 van de 10 keer al wat ouder. Deze worden gebruikt als eerste wagentje voor de jeugd, of eventuele boodschappenkarretje voor moeders. Elke euro die eraan besteed wordt is te duur en wordt dus minder snel gerepareerd.
De middenklassers is voor ik denk toch zeker 2/3e geleased.
Leasewagens worden goed onderhouden i.v.m. het leasecontract en bij goed onderhoud gaat een wagen niet zomaar kapot.
De SUV markt is nog zo’n jonge markt dat de wagens nog niet veel geleden hebben. Dan komt er nog bij kijken dat het behoorlijk prijzige wagens in aanschaf zijn en ook daardoor een beter onderhoud hebben. Wanneer je een wagen vanaf de 40k koopt draai je je hand niet meer voor een onderhoudsbeurtje om.
Berg zegt
Vind de verschillen nou niet echt groot te noemen. Waarschijnlijk zijn de gebruikte materialen wat minder van kwaliteit dan die van de grotere auto’s. Staat tegenover dat de gemiddelde reparatiekosten ongetwijfeld lager zullen zijn.
i-love-v60 zegt
@jochempie. Toch is het niet zo’n domme opmerking van timmie. Het is wel degelijk zo dat fabrikanten behoorlijk wat minder verdienen aan een compacte auto dan aan een grote/dure middenklassser.
Dit heeft niets met het kleiner worden van electronische apparaten (zoals telefoons) te maken want daar is er geen verband tussen aanschafprijs en grootte. Soms zelfs het tegenovergestelde.
Of de autofabrikanten daardoor ook besparen op de kwaliteit is voor ons niet ingewijden moeilijk te voorspellen maar kan zeker een rol hebben gespeeld. En omdat er nu ook meer kilometers worden gereden met compacte auto’s zal zeker niet in het voordeel werken.
Pordon zegt
Had echt niet verwacht dat de A6 zo goed zou scoren. Wij hebben hem na 2 jaar weer weggedaan omdat er echt allemaal dingetjes aan kapot gingen, niet echt grote dingen, maar net iets waar je toch even 5 minuutjes bij de garage moet aankloppen.
i-love-v60 zegt
@jack abarth. Dit zijn wel heel veel aannames. Denk je het te weten, weet je het of neem je dit aan???
jack_abarth zegt
@i-love-v60:
Het is een schatting zoals ik denk hoe de markt ligt.
De cijfers zijn dan ook indicatief, maar ik denk dat ze vrij realistisch zijn.
de sjonnies zegt
@i-love-v60:
Nog nooit zo’n soort onderzoek gezien zonder aannames.
Vooral de vraagstelling bij ieder soort onderzoek cq enquete is belangrijk.
En vooral nooit geloven wat ‘ze’ zeggen.
Dave zegt
C1. 3,5 jaar oud. Alleen nog maar 2 nieuwe bandjes opgezet:)
i-love-v60 zegt
@de sjonnies. De getallen die genoemd worden komen niet uit een enquete maar zijn statistische gegevens. Deze zijn, mits goed verzameld, heel betrouwbaar. Wie zijn ‘ze’.
Toch geen chinezen of aliens hoop ik. LOL
Svenska Aeroplan AB zegt
Heyyy, Saab geen nr. 1 meer? Vorig jaar de 9-3 nog in de middenklasse.
Patrick zegt
Het ging toch over auto’s? waarom staat dat Prius geval dinges er dan tussen? Of heb ik iets gemist over minst storingsgevoelig hondenhok van het jaar?
Atenza zegt
Mooie Mazda3 op de foto ;) Maarre de Insignia is er toch niet zo lang? Zegt imo nog niet zoveel. Wacht het eerst nog maar paar jaren uit
Activa zegt
Insignia?????
Als je er de forums op na kijkt dan heeft die toch meer mankementen dan de meeste van zijn soortgenoten in die klasse.
Trouwens zoveel verschillende onderzoeken zoveel verschillende uitslagen ;) .