Er is in de Verenigde Staten weer een enorme vraag naar Toyota Prius occasions ontstaan door de hoge brandstofprijzen en dat hebben we een aantal keer eerder gezien.
Op zich is het geen vreemde reactie dat mensen naar voordelige alternatieven zoeken op het moment dat de brandstofprijzen tot recordhoogtes stijgen. Echter krijg je in het geval van de Verenigde Staten een beetje het gevoel dat er geen gulden middenweg bestaat. Of massaal aan die enorme pick-ups, of massaal aan de Toyota Prius.
In de VS is de vraag naar een nieuwe Toyota Prius in het eerste kwartaal met 50 procent toegenomen. Er werden in de eerste drie maanden van dit jaar 42.779 exemplaren verkocht. Amerikanen zijn zelfs bereid om meer dan de adviesprijs te betalen. De voorraden slinken en de levertijden nemen toe als gevolg van de grote vraag en verminderde productiecapaciteit door de aardbeving in Japan. Hierdoor is ook de gebruikte Prius sterk in trek. De gemiddelde prijs van een Prius occasion lag in januari op 16.883 dollar, maar dit is nu gestegen naar 19.376 dollar. Deze reactie hadden analisten al voorspeld. (via: wallstreetjournal)
Vincent_van_B zegt
En zo makkelijk is de gemiddelde Yank dus ook dat hele throttlegate weer vergeten… Gelukkig maar voor Toyota.
Hubert zegt
Is hier niet anders.
Eerst wilde niemand dood gevonden worden in een Twingo.
En nu moet je wachten tot minstens september op je Twingo diesel…
mout zegt
@Hubert: De Twingo verkocht al een jaar of 20 leuk. De komst van een belastingvriendelijke diesel werkt dat niet tegen.
Dat is anders dan dit verhaal. Hier verandert de vraag, niet het aanbod.
TheKeymaker zegt
@Hubert: Ik wil nog steeds dood worden gevonden in een twingo. En nee, ik wil er ook niet in rijden.
Esprit_de_Flandre zegt
@TheKeymaker: Je WIL dood gevonden worden in een Twingo… ?
Northwestern zegt
@TheKeymaker: Nou dan regel ik wel even een Twingo voor je.
mout zegt
Ik vind die grote schommelingen wel raar. Is er een mechanisme aan de gang dat ik zo gauw niet zie, of kijkt de klant echt maar een paar weken vooruit?
In 2008 bleven pickups en SUV’s staan verstoffen, in 2010 haalt de F150 een nieuw record. In 2008 zijn hybrides niet aan te slepen, in 2010 staan ze te verstoffen.
En hoe het nu met de SUVs is staat er niet bij, maar voor de Prius staan ze weer in de rij.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Als de brandstofprijzen nog wat blijven stijgen, zullen die SUVjes wel weer verstoffen in 2011…
the-budel-guy zegt
en hoe hoog staat de brandstof prijs daar ?
Citrofiel zegt
@the-budel-guy: Omgerekend ongeveer 70 eurocent per liter.
the-budel-guy zegt
@Citrofiel: :0 en dan al klaagen. nou dan had nederland dus al vol moeten staan met priusen.
wack zegt
@the-budel-guy: En niet te vergeten dat de auto prijsen daar ook een stuk lager zijn als hier. Ze moeten niet bitchen joh die amerikanen.
Vincent_van_B zegt
@the-budel-guy: Het is Prii! http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/21/toyota-het-meervoud-van-prius-is-prii
the-budel-guy zegt
@Vincent_van_B: sorry kwam ik ook net achter
Esprit_de_Flandre zegt
@the-budel-guy: Is dat nu niet al zo?
mattraket zegt
@Citrofiel: maar als je dan in je pick-up truck 1 op 6 rijdt, wordt het toch wel weer duur.
Citrofiel zegt
@mattraket: Dat ontken ik ook niet. :)
Citrofiel zegt
Het lijkt wel of men zich alleen maar laat leiden door de huidige prijzen en men compleet niet let op de langere termijn… :roll:
Jammer voor Toyota, dat de productie nu op zijn gat ligt.
girls_VS_cars zegt
MY EYES!! AAAH MY EYES!!! Sorry blijf het lelijke hokken vinden.
Al dan wel is dit weer goed nieuw voor Toyota.
girls_VS_cars zegt
* nieuw+s
mrbones zegt
Wat kost de benzine daar dan?
RoT___ zegt
@mrbones: leg je vinger eens op het scrolgedeelte van je muis en beweeg je vinger dan eens naar boven
nielsvanderweiden zegt
“Echter krijg je in het geval van de Verenigde Staten een beetje het gevoel dat er geen gulden middenweg bestaat. Of massaal aan die enorme pick-ups, of massaal aan de Toyota Prius.”
Mwoh dat valt wel mee. De Prius heeft zijn naam en faam natuurlijk mee, maar tijdens de vorige run op zuinige auto’s wist Ford zelfs de overjarige Focus van toen (niet de nieuwe, maar het veertien keer vernieuwde model uit ’98) niet meer aan te slepen, want daar stond iets van 38 mpg op de EPA-sticker. Bovendien is de tijd van zescilinders in Camry’s/Accords/Fusions wel een beetje over. Chevrolet begint er al niet meer aan voor de Malibu. En wat de pick-ups betreft: de Ford F-150 met EcoBoost-motor (weliswaar een dikke V6 maar toch) loopt als een trein.
Esprit_de_Flandre zegt
@nielsvanderweiden: Haha, F150 ‘EcoBoost’. En die mannen geloven dat nog ook.
Nu ja, hier lopen evenveel domme kl°ten rond…
Esprit_de_Flandre zegt
@nielsvanderweiden: Nu, wat je eigenlijk zegt over de Focus, ’t is jammer dat daar dan weer niets over verteld wordt in de media. Durf wedden dat op elke site en straks in elke krant en magazine hetzelfde staat als hier: Prius krijgt Boost. Als ze eens mooi alle cijfers naast elkaar zetten, ontstaat er een veel genuanceerder beeld. Ford en GM hebben (nog) geen concurrent voor de Prius, maar ze zullen ook wel goeie zaken doen met de Focus/Fiesta en Aveo/Cruze…
G-Ammo zegt
Grappig, ik heb een keer gereageerd: ‘Laten we met z’n alle Toyota’s gaan kopen om Japan er bovenop te helpen!’. Het komt nog uit ook! :D
Wel lekkere boost voor Toyota dit :)
mechanic zegt
Wat een aan-uit-volk zeg… Alsof een Prius de enige manier is om een lager verbruik te hebben dan je Ford F150. Rare lui.
The360box zegt
HH, ik zeij het al een tijdje terug, ik wil niet dood in dat lelijke hok gevonden worden, wie ooit in zn bolle kop hield om elektrische auto’s te maken is gek.
mattraket zegt
@The360box: ik ken anders een hoop auto’s met verbrandingsmotor die een stuk lelijker zijn. Het ontwerp van een auto staat overigens los van de aandrijving. Een elektrische auto kan mooi zijn en een auto met verbrandingsmotor lelijk, en ook andersom is mogelijk.
Cantago zegt
En niemand denkt er aan om zijn rijstijl aan te passen? Nee, we bestellen een lelijk hok dat veel benzine verbruikt als je hem een keer op zijn staart trapt, dom!