Een burgerlijke Nissan Pulsar occasion uit 2015 scoren met nog geen 200 kilometer op de klok? Dat kan zeker!
De oplettende lezer heeft @willeme wel eens bepaalde auto’s een rijdend bord Brinta genoemd. Daarmee bedoelt mijn waarde collega niet dat het een slechte auto is, maar meer dat hij even spannend als saai is: gewoon geen van beide. Het Brinta-gevoel borrelde aardig snel op bij een Nissan Pulsar occasion die een lezer aan ons tipte.
Nissan Pulsar
De Nissan Pulsar, overigens enkel per ongeluk vernoemd naar een elektrische tandenborstel van Oral-B, was de inzending van Nissan in het C-segment. U weet wel, waar topverkopers als de Volkswagen Golf, Opel Astra en Ford Focus al jaren opereren. De Nissan Pulsar kon daar niet het verschil maken. Dat terwijl de voorganger van de Pulsar, de Nissan Almera, wel een betrekkelijk succesje was in zijn tijd. Over Brintamobielen gesproken. Dat is trouwens waarschijnlijk wat de Pulsar niet bepaald een succes maakte: het was gewoon nog steeds een niet hele inspirerende auto. Naast het feit dat de upgrade naar de retepopulaire Qashqai ook snel gemaakt is, want dat is een crossover. Er zijn iets meer dan 3.000 Pulsars verkocht tussen 2015 en 2019, waarschijnlijk voor een deel omdat Nissan zelf al betere alternatieven had (de Qashqai, maar ook bijvoorbeeld de Leaf).
Nieuwe Nissan Pulsar occasion
Voelt het nou alsof je de boot gemist hebt wat betreft de Pulsar? Wij hebben een occasion van de Nissan Pulsar voor je die de pijn wellicht wat verzacht. Ja, het is een tweedehandsje, maar niet zo maar eentje. De titel gaf al weg dat deze Pulsar slechts 33 kilometer per jaar reed, en hij komt uit 2015. Wie een beetje kan rekenen weet dan al de exacte kilometerstand: 198 km. NAP gecontroleerd.
Oud en nieuw
In de volksmond zou je dat nog net geen afleverkilometers noemen. Ja, deze Nissan Pulsar occasion is zes jaar oud, maar met zo weinig kilometers voelt ‘ie als nieuw. Helaas is het niet bepaald een luxe Pulsar. Het gaat om het basismodel Visia. Het enige wat we echt kunnen bestempelen als een luxe optie is Bluetooth-verbinding met je telefoon. Achterin heb je slingerramen, de airco-unit heeft van die heerlijk ouderwetse draaiknoppen en aan een infotainmentscherm of digitale tellers hoef je al helemaal niet te denken. Wel kun je je oude 538 Hitzone CD’s weer van zolder halen, want deze Pulsar heeft gewoon een sleuf voor je CD’s. De Pulsar was er met een dieselmotor (dCi 110) of een zowat sportieve GT (DIG-T 190), maar deze Nissan Pulsar occasion heeft de populairste motor: de DIG-T 115, wat een 1.2 benzinemotor met turbo is. Zoals de naam al zegt is deze motor goed voor 115 pk. Normaliter zou je een handbak als een voordeel zien, maar in dit soort auto’s betekent het meestal dat men geen zin had om de meerprijs voor een automaat te betalen.
Prijs
Even de balans opmaken: de Nissan Pulsar occasion kostte in 2015 toen ‘ie de dealer verliet 20.440 euro, wat al niet duur was voor een Pulsar. De eerste eigenaar is voor zover bekend een fleetowner geweest, die hem kennelijk niet nodig had. De auto is in 2018 verkocht aan een Nissan-dealer in Lochem, toen met 44 km op de teller. Tussen 2018 en 2021 zijn daar dus nog 154 kilometers bij gekomen. Ondertussen is de basis-Pulsar afgeschreven naar 17.250 euro. Kopen kan op de website van die Nissan dealer.
Met dank aan Dave voor de tip!
christian85 zegt
Dat mensen zo’n bedrag kunnen neerleggen voor een kaal hok
sabrerator zegt
Nog steeds veel te duur. Als ik al in zo’n slaapverwekkend ding zou willen rijden is €9500 dik betaald.
sabrerator zegt
Ik zou mijn ouwe Jag er niet voor willen ruilen.
jarnobakker zegt
Lang geleden een Almera gehad uit 2000 met een 1.8 . heb ik een waar monster van gemaakt. Turbo intercooler erop 285 pk en een compleet opnieuw opgebouwd onderstel. Heerlijk wagentje. En toen kwamen er kinderen..
pomoek zegt
Afschrijving 16 euro per km. Over 1.100 km is ie niets meer waard. En zelfs dan wil ik ‘m niet.
mustang750supersnake zegt
en toch zijn het echt puik sturende wagens, daarbij zitten de stoelen geweldig….
20vtsport zegt
Ik zocht een bovengemiddeld ruime hatchback en kwam zodoende bij deze uit.
Uiteraard in GT-trim omdat het kan.
Ik lach de ballen uit mijn broek, want 10 van de 10 auto’s (althans, de bestuurders daarvan) verwachten niet dat ik in 7,7 sec. op de 100 zit met deze onopvallende, saaie bejaardenauto.
En dat vinden veel A3’tjes, Golfjes, BMW’tjes, (etc.etc.) niet leuk, haha!
En tuurlijk, zo heel snel is het tegenwoordig niet meer, maar wel snel genoeg om vaak hard te kunnen lachen bij het stoplicht. En dat geldt ook bij de tussensprintjes overigens.
Het blok uit de Clio GT en de Juke Nismo, dus binnen 1 handomdraai te tillen naar de 225 pk en meer. Maar goed, ben tevreden zo.
Van o.a. (standaard) aanpassingen aan chassis en dempers tot aan een 6-bak met kortere slagen, er zijn onderhuids diverse aanpassingen verricht die je niet zou verwachten als je het uiterlijk ziet.
Kortom, tikkeltje sportief, maar tegelijk een buitengewoon comfortabele sleeper om te rijden. En vooral ook erg hilarisch.
Als het zó kan, geef mij maar een onopvallende semi-snelle bejaardenauto dan!
20vtsport zegt
Uiteraard bedoelde ik de Clio RS. Wat het tijdstip i.c.m. een borrel wel niet doet met de mens.
toniominestrone zegt
Wat er niet opzit ,kan ook niet kapot gaan.
tazmania zegt
In dit soort auto’s wil je een handbak hoor, geen suffe automaat. Niet dat ie dan spannend wordt natuurlijk….
polpol33 zegt
Een auto die 6 jaar stil heeft gestaan voor dat geld? De banden zijn vierkant en uitgedroogd. Alle rubbers zijn uitgedroogd. De motor zal veel kans op lekkage door problemen met pakkingen hebben. Ga zo maar door. Stilstand is achteruitgang.
Niet aan beginnen!!
vonklausenburg zegt
@polpol33: Precies. Geef me dan maar liever een Mercedes C-Klasse uit 2008 met 500.000 op de teller en de mededeling “VOL!!!!” erbij.
vbarchetta zegt
Tja vragen kan altijd. Maar denk dat voor deze prijs de auto over een paar jaar nog steeds dezelfde kilometerstand heeft…..
MarcoM zegt
Doe mij denken aan een Ford Scorpio. Het verhaal ging als volgt: de meeste van jullie kennen het laatste model Ford Scorpio wellicht nog wel, zo was er destijds een Ford dealer in de buurt van Bitburg (D) die de laatste paar Scorpio’s niet verkocht kreeg, uiteindelijk is er toen een 2.9i Ghia geschonken aan de plaatstelijke vliegtuig zweefclub voor doeleinden op het vliegveldje. De Ford heeft dat jaren lang trouwe dienst verricht van para’s ophalen tot ik weet niet wat.
Variomatic zegt
Grappig.. als je goed kijkt zie je dat dit gewoon een kwaskwaai is maar dan zwaar verlaagd. En dus wil geen boomert hem meer hebben, hihi
E34M5Touring zegt
Zit bij mij in de straat. Heeft ook een paar knappe 300ZXen staan.
MarcoM zegt
@E34M5Touring: foto is hemaakt in Lochem bij de watertoren.
Alfarobert zegt
Nissan had toen zelf al betere auto’s zoals de Leaf? Maw deze is slechter dan de Leaf? Het model waar je nog niet dood in gevonden wilt worden,haha
Loek zegt
@Alfarobert: met andere woorden: er zijn in dezelfde periode bijna vijf keer zo veel Leafs verkocht ;)
mashell zegt
Tja, de Leaf is elektrisch en rijdt dus goedkoper. Maar in de lijst met elektrische wagens is de Leaf geen topper.
cossiekiller zegt
Ik vind hem toch wel een spannende kleur hebben!
slickrick zegt
Dan heeft men met deze auto nog nooit getankt waarschijnlijk en zit er nog brandstof in van de fabriek…
raoufff zegt
Dit is wel een hele jonge barnfind.