Het hoge woord is eruit. De definitieve prijs van de Volkswagen ID3 is helemaal officieel.
Het is een van de meest ‘hete’ auto’s van het moment, de Volkswagen ID3. Het is het moment van de waarheid voor Volkswagen. Na dieselgate en een Golf VIII waarvan de updates twijfelachtig kunnen zijn, zitten we met smart te wachten op het nieuwe succesmodel van VW.
Derde topper van VW
Dat hoopt VW ook. De 3 in ID3 staat namelijk voor het derde succesnummer van Volkswagen, na de Kever en de Golf. Er staat een beetje spreekwoordelijke druk op de eveneens spreekwoordelijke ketel. Veel gaat afhangen van de definitieve prijs van de Volkswagen ID3.
Definitieve prijs Volkswagen ID3
De levering had eigenlijk al moeten aanvangen, maar links en rechts waren er wat opstartprobleempjes. Voor nu hebben we de eerste prijzen van de ID3 die daadwerkelijk nu in Nederland te bestellen is!
ID3 1ST
De voorlopige instap-ID3 is de ID3 1ST. Deze kost 37.990 euro. Dit betekent dat Volkswagen goed had gegokt met de vanafprijs van minder dan 38 mille. Niet dat er heel veel meer ruimte tussenzit, maar toch. De ID3 1ST is dus duurder dan een Golf, maar dat zie je terug in de uitrusting. Items als 18″ lichtmetaal, adaptieve cruise control. groot navigatiesysteem, DAB+ radio en parkeersensoren voor en achter zijn allemaal standaard.
ID3 1ST Plus
Een trede hoger staat de Volkswagen ID3 1ST Plus. De definitieve prijs van de ID3 in net niet basis-uitvoering is 43.990 euro. Dat is aanzienlijk duurder. Krijg je daar ook meer voor terug? Om met Kimi Raikkonen te spreken: bwoah. Voor die zes mille extra krijg je een achteruitrijcamera, 19″ inch patta’s, Matrix-LED koplampen en keyless entry.
ID3 1ST Max
De dikste ID3 is toevallig meteen ook de duurste. De definitieve prijs voor de ID3 1ST Max is fors te noemen. De voorlopige range-topper moet namelijk 49.490 euro gaan opbrengen. Deze heeft alle spulletjes die de instapper en de Plus ook hebben, plus dingen als Heads Up display met Augmented Reality (zoals bij Need For Speed), Panoramadak, ergonomischere stoelen die bovendien elektrisch verstelbaar zijn, Side Assist (dodehoeksensor) en Travel Assist. Oh ja, de velgen zijn nu 20″ groot. Wederom: aardige opties, met name die Augmented Reality-feature in je head-up display, maar ook hier is het erg veel geld voor niet echt essentiële opties.
Techniek
Het belangrijkste is om te weten dat de techniek van deze achterwielaandrijver identiek is bij deze drie uitvoeringen. Dus een elektrische motor met 204 pk en 310 Nm. Hiermee sprint je van 0-100 km/u in 7,3 seconden. Op een volle accu kun je dankzij het 58 kWh accupakket 424 km ver komen, aldus de WLTP. Meer uitvoeringen met minder uitrusting en minder potente motoren zullen op latere termijn volgen.
Concurrenten:
Uiteraard kijken we ook naar wat de concurrentie aanbiedt voor dit geld:
BMW i3 120 Ah
€ 45.580
De BMW i3 120 Ah is er vanaf 42.266 euro. Niet bijzonder goedkoop, zeker niet als je bedenkt dat de basis van de auto vrij oud is. De i3 was echter zijn tijd ver vooruit. Qua power laat de i3 wat liggen (170 pk en 250 Nm), maar de prestaties zijn ongeveer gelijk, met dank aan de bouwwijze van de auto. De actieradius is 310 km volgens de WLTP.
Nissan Leaf 62 kW C-Connecta
€ 45.580
Een grote concurrent is de Nissan Leaf. Nissan was ongeveer de pionier in het C-segment met een volwaardige elektrische auto en in relatief korte tijd zijn er veel stappen gezet. Het is niet de meest hippe automobiel, maar wel een keurige voiture die precies doet wat je ervan verwcht. De 62 kWh versie kost 45.580 euro, maar dan heb je automatisch een luxe Leaf in C-Connecta uitvoering. Op een volle accu haal je 385 km.
Volkswagen e-Golf 2020 Edition
€ 34.005
Als je een elektrische Volkswagen in het C-segment zoekt, kun je ook kijken naar een e-Golf. Deze is gebaseerd op de Golf VII, maar die is stiekem beter dan zijn opvolger, dus niet getreurd. Het meest interessante aan de e-Golf is de prijs, voor 34.005 rijdt je weg in een elektrische Volkswagen C-segment hatchback. Voordeel is dat het ‘gewoon’ een Golf is, maar dan elektrisch. Nadeel is de actieradius: 230 km. Ook liggen de prestaties op een aanzienlijk lager niveau.
Tesla Model 3 Standard Range Plus
€ 49.998
Tsja, als wij hem niet benoemen, doet de trouwe groep van apostelen dat in de commentsectie wel. Als je voor de duurste ID3 gaat, komt een Model 3 ook in beeld. Qua prestaties heeft deze het goed voor elkaar: 238 pk en 375 Nm zijn lekkere waarden en gezien de updates die Tesla geregeld doorvoert, kan het zo maar meer worden. Of niet. De Model 3 Standard Range Plus kost 49.998 euro. De actieradius is volgens de WLTP norm is 415 km.
Video
Uiteraard hebben we ook bewegende beelden voor je!
De nieuwe Volkswagen ID3 is per direct te bestellen bij de Volkswagen dealer. Ook is de configurator al live!
jaleukhoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gregorius zegt
VW heeft vaak wel nette interieurs. Soms lopen ze misschien een jaar of 3 achter; maar het ziet er degelijk uit.
Deze id3 is nog geeneens geleverd en dit rare middending ziet er al 10 jaar oud uit. Niks strak en stijlvol; het lijkt wel op een ipad met een hoes er omheen en wat knopjes, zodat je peuter het kan laten vallen.
Verder zijn de stats prima, niet bijzonder. En zijn de prijzen ‘eigenlijk net te hoog voor wat je er voor terug krijgt’. Precies een VW dus.
dalmore zegt
@gregorius: mooi verwoord, je slaat de spijker op de kop.
dirkv zegt
@gregorius: Het zal vast wel weer een succes nummer worden.
knapzuur zegt
Gelukkig krijg je in de gemiddelde 10 jaar oude auto nog lekker “analoge” knoppies en geen kleuren/touch schermen, maar ik snap wat je bedoeld, het ziet er uit alsof je buurvrouw met haar iPad op het dashboard rondrijd. Ik ben echt overtuigt dat we over 10 jaar spijt hebben van “onze” wens om (grotere) schermen in een auto te hebben.
bartteeuwen zegt
@knapzuur: grappig. Ik heb een 16 jaar oude auto en heb een 9 inch android “tablet” ingebouwd. Navigeren met google maps, radio luisteren via een app. Spotify als ik zelf een playlist op wil zetten. Youtube om zo nu en dan geparkeerd en filmpje te kijken. Scherm kan met 1 druk lichter/donkerder en in het donker met 1 tik ook helemaal uit. Ik heb overigens wel graag analoge tellers.
bartteeuwen zegt
@bartteeuwen: 16 jaar oud moest trouwens 14 zijn. Nog steeds redelijk oud. Ondanks dat past het scherm wel netjes in het interieur. Ziet er minder aftermarket uit dan ik soms bij nieuwe auto’s tegenkkm.
outlook zegt
@gregorius: waarvan akte
kareljansen zegt
@gregorius: Hij lijkt toch zeer concurrerend geprijsd te zijn ten op zichte van bijvoorbeeld die Nissan, of mis ik wat ? Daarnaast 100km meer WLTP range.
alfabeta zegt
Die vergelijking met de leaf is treurig. Die met Bmw ook. Dat zijn toch geen modellen die volgend jaar nog lekkere verkoopcijfers opleveren?
Die leaf is tweedehands een prima keus.
Vergelijking had gemoeten met de nieuwe franse meuk incl. Opel, die er aan komt, de aiway en de Mg uit China en evt met bestaande koranen, de Kona voorop.
En dan zie ik de ID3 nog geen potten breken
nautique206 zegt
@alfabeta: kona / Niro zijn niet echt goedkoper volgens mij? Opel corsa / Peugeot 208 opereren een klasse lager en kun je qua specs beter vergelijken met het instapmodel. Deze is dan gelijk geprijsd, maar je krijgt dan een grotere auto. Ja ik vind de optie pakketten ook belachelijk duur, maar de instap prijs is wel concurrerend. Blijft natuurlijk veel te veel geld t.o.v ice , maar dat is bij de concurrentie ook zo.
alfabeta zegt
Nee ik bedoel m.n. de modellen die er, net als de id3, nu nog niet zijn. De opel mokka., citroen c4 beiden electrisch en de 2008. Komen net als de vw komend half jaar beschikbaar en voldoen wel aan de nieuwe trend van semi Suv model. Instap zullen ze net iets duurder zijn maar met opties vergelijkbaar geprijsd. De vw is bovendien wat kleiner wat betreft buitenmaten.
Als je je portemonee trekt, wil je er voor het oog ook wat hebben staan. Mij zou dat niet interesseren maar de verkoop cijfers zeggen wat anders, Suv sells.
wimof zegt
ga eens kijken op vw.de
barry355gtb zegt
Deze ID3 heeft wel een goede range, uitstekend afgewerkt en prima service door het hele land. Prima EV van VW..
Wheels zegt
@barry355gtb: uw heeft het al in het echt mogen ervaren?
henkhekje zegt
Nou de YouTube filmpjes laten heel wat anders zien over de afwerking van het interieur. Verder wordt de ID3 flink geplaagd met software bugs die ze er niet uit krijgen. Hij zal zeker verkocht worden, maar denk ook snel weer ingeruild, de kwaliteit is zoals gewoonlijk bij VW om te huilen.
markos78 zegt
My God, wat lijkt die e-Golf ouderwets naast een ID3!
flutterby zegt
@markos78: het is ook het oude model. De nieuwe Golf is niet volledig elektrisch te krijgen, logisch ook.
gertjan2012 zegt
Leuk, maar zelfs voor een vanaf prijs van 37k is hij hij lange na voor de gewone burger nog niet te betalen. Niet bepaald “Volkswagen”
flutterby zegt
@gertjan2012: voor de gewone burger die een nieuwe auto in dit segment kan betalen is het een betaalbaar alternatief.
kevertje zegt
Ik ben het 100% eens. De groene partijen doen er alles aan om ons in deze richting te duwen, zo erg dat ze mee de agenda van alle andere politieke collega’s bepalen. Het gevolg is duidelijk. Een nieuwbouw-woning is door de exorbitante kost van isolatie, verwarming, ventilatie enz. haast niet meer voor een gemiddeld jong gezin te betalen en de electrische auto gaat helemaal hetzelfde traject op. Het zijn mooipraters die beweren dat de total cost of ownership lager is of de prijzen gigantisch gaan zakken. Aan het andere einde van het firmament ligt de energie-lobby op de loer, die deze ’transitie’ uiteraard gretig stimuleert en de energiekost jaar na jaar nog wat meer de hoogte in duwt. Als straks blijkt dat zowel de electriciteitsproductie als verdeling geen gelijke tred kan houden met deze nieuwe noden (ook voor verwarming en ander transport) zal de bouw van nieuwe (kern?)centrales nodig zijn en de prijzen skyhigh worden. Gedaan met de planeet te redden, dat was zowieso al een twijfelachtig plan met electrische auto’s want er wordt over de nodige grondstoffen voor batterijen en magneetmaterialen annex de immense geostrategische risico’s in alle talen gezwegen. Net zoals het feit dat de productie van isolatiemateriaal zeer energie-intensief is en de petroleum-industrie daar heel hard voor nodig is.
ty5500 zegt
Je vergeet wel te zeggen dat voor isolatiemateriaal eenmalig de stoffen verbruikt worden en je dan decennia geniet ervan hebt. Is toch een iets andere kwestie als km na km of dag na dag deze stoffen verbranden voor beweging/warmte.
Ik denk ook niet dat er bij elektrische auto’s over de grondstoffen wordt gezwegen. Opeens liggen kobalt en lithium onder de loep terwijl dit totaal niet het geval was bij ice auto’s, laptops, gsms enzovoort
mashell zegt
Waarom geef je de schuld aan de groene partijen terwijl de rechtse partijen al jaren aan de macht zijn?
En waarom zou een gemiddeld jong gezin uberhaupt een nieuwbouw woning of een nieuwe auto moeten kunnen betalen? Dat is een beetje de tijdsgeest van nu, met wil van alles hebben en als ze het niet kunnen betalen dan moet het maar ten koste van het milieu of de vooruitgang. We moeten de “I want it all and I want it now” mentaliteit echt kwijt raken want die is zeer destructief.
Als je weinig geld hebt dan neem je een bestaand huis en een gebruikte auto, dat was altijd al zo.
Als de gemiddeld jong gezinnen al die luxe willen dan moeten ze lid worden van een vakbond en links stemmen want dat ze dit niet kunnen betalen komt door de loonmatigingspolitiek van rechts en niet doordat huizen of auto’s nou echt zo duur zijn.
wimof zegt
Het grote voordeel is dat onze steden, zoals tij de Corona lock-down; niet meer stinken.
wimof zegt
Nooit zo een opmerking bij een Citroën model 3 gelezen met een vanaf prijs om U tegen te zeggen en gebouwd door een constructeur die de hoogste toppen scheert (wat betreft gebreken bij auto’s tussen 2 en 10 jaar)
nautique206 zegt
@gertjan2012: geldt voor alle elektrische auto’s?
utregcity zegt
Maar belangrijker, wordt ie nog leverbaar dit jaar? Of wat? ?
frankvantpietje zegt
Nog belangrijker:blijft ie storingsvrij het eerste jaar
wimof zegt
Uiteraard, bestelbaar vanaf 20 juli en leverbaar begin volgend jaar met alle snufjes in werkende stand. En met een snelheis LIMITER en geen cruise control zoals bij Tesla, laat staan de over head display.
wimof zegt
Sinds vandaag vrij te bestellen in Duitsland, en er nog wat uitvoeringen, om niet een pak te zeggen.
resulutionNL zegt
Alle drie de varianten zouden met 10k moeten zakken, dan wordt dit een enorm verkoopsucces.
Nu is die gewoon te duur voor de huidige burger.
koeberg zegt
Als alle drie de varianten zouden zakken met 20k dan wordt het een nog groter verkoopsucces. En als VW gaat samenwerken met Unilever en ze weg geeft bij een pakje boter dan zijn ze helemaal niet aan te slepen.
Maar hoe relevant dit alles is?
kareljansen zegt
@VWTouran75: Als ik naar de Leaf kijk is hij toch best netjes geprijsd zou ik zeggen?
Dutchdriftking zegt
Behoorlijk geld vergeleken met de Golf en de Kever toen deze nieuw op de markt (inclusief inflatie) kwamen.
wimof zegt
Golf 1100 met NIKS kostte in 1974-99.990 Bf zonder btw 25%. eerste maand waren schijfremmen standaard, later trommels, die moesten bijgesteld worden (5000km) motorkap openen, gewoon via een handle van buitenaf, rubber matten op een naakte bodem , enzovoort, enz…
b088y zegt
@dutchdriftking: Basis golf 1100 was in 1974 was € 7258,-
Gecorrigeerd voor inflatie is dat & € 23.697,-
Eerste beurt na 1000 km, onderhouds interval 7.500 km
Bij 100.000 Km was de auto gemiddeld wel op.
Zo gek is die prijs dus niet.
Dutchdriftking zegt
@b088y: De accu van de ID3 zal na 2 ton ook wel op zijn. Verdubbel de prijs en de ID is nog steeds duurder. Ook kon je bij de MK1 het meeste onderhoud wel zelf doen. Dat is met de ID3 wel anders.
quincy zegt
‘Het is een van de meest ‘hete’ auto’s van het moment’
Dit lees en hoor ik vaker in de media (bijvoorbeeld hier bij Autoblog). Maar in mijn omgeving (waar er genoeg zijn die budget hebben voor deze auto (privé en/of zakelijk)) hoor ik echt niemand over deze auto. Daarentegen hoor ik nu genoeg mensen over de Polestar 2. Maar de ID.3 heb ik nog niemand over gehoord.
Dus wat maakt die auto op dit moment zo heet dan? Want aan de hand van mijn omgeving (waar EV’s populair zijn en het budget dus toereikend is, alhoewel ik snap dat geen bewijs is) hoor ik niemand erover.
Daarnaast blijf ik erbij dat ik deze auto persoonlijk een flop voor Volkswagen vindt. De auto an sich is niet persé slecht, maar wel voor VW standaarden. Helemaal omdat er zo vaak geroepen wordt hoe premium VW wel niet is en de zachte materialen blablabla en dan een auto afleveren die harde materialen heeft, technisch niet bijzonder is (wat onderscheidend had kunnen zijn en een premium ervaring had kunnen geven) en bepaalde functies later krijgt vanwege de software problemen (zoals die HUD met AR op de Max variant).
De prijs is dan niet heel slecht, maar wat ik van eerste indrukken heb gezien zou hoger echt teveel zijn voor deze auto (imho).
donaldjgarrison zegt
@maferick74: dat sowieso, net zoals Wouter zijn 996 “fabrieksnieuw” heeft laten maken door AliExpress Rickert
pier zegt
Tuurlijk hoor je mensen in je omgeving over de Polestar 2 praten, want die is buiten hun bereik. Begint bij 60k. Uiteindelijk komen ze dan ineens toch in een ID.3 1st voorrijden van 38k want die past net in het budget (waarschijnlijk lease). Niks mis mee, maar zo gaat het vaak.
dwfc zegt
Te duur voor jan met de pet, niemand kent toch de lease prijs! De restwaarde zal bepalend zijn.
wimof zegt
Een ID3 wordt in Europa gebouwd door een Europese constructeur, kan je niet van iedereen zeggen.
2wheeler zegt
@quincy: ik dacht echt precies hetzelfde toen ik het las. Volgens mij komt de auto veel te laat, te duur en biedt hij veel te weinig. Ik wil hem iig alles behalve heet noemen.
kareljansen zegt
@quincy: Dat is ook precies wat VW wil, niet “heet” zijn maar gewoon een alternatief voor de Golf.
nord zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
dijan zegt
Nord; Ze zullen er wakker van liggen dat jij geen Vag koopt . De range van andere merken klopt wel? Wat een kleutercommentaar!
baklava zegt
37k voor een instap auto? Haha dat kan dus echt niet.
bernoulli zegt
Het is ook geen instapmodel. Zoals VW zelf zegt: “De ID.3 1ST is de eerste, exclusieve uitvoering van de Volkswagen ID.3. Deze limited edition hebben we al grotendeels samengesteld met de fijnste extra’s.”
Zelfde als de “First Editions”, “Launch Editions” etc van andere nieuwe C-segmenters.
Tzt komt er wel een echte instapper.
jaapiyo zegt
Dat is wel zo, maar de instapper zou 30K gaan kosten. Als ik zo kijk wat je krijgt voor 50K zal dat dan wel een ouderwets kale sjaak worden…
Groninger zegt
@jaapiyo: elektrische auto zonder elektrische ramen zegmaar…
polak zegt
@groninger: Rust hem dan uit met handmatig verstelbare buitenspiegels, stoelen, wiswas pompje met voetbediening en verkoop het als manuale range extenders
bernoulli zegt
Er zit een ID.3 Pure in de pijplijn en die moet (in Duitsland) inderdaad onder de 30K gaan kosten, zoals VW op de IAA in 2019 heeft aangekondigd (en niet wat PON op AutoBlog heeft gezegd).
Maar ze beginnen dus met deze First Editions. (de goedkoopste 1st gaat in Duitsland 35K en een beetje kosten, dus de Pure zal in Nederland ook wel iets duurder worden).
De meerprijs zit hem niet zozeer in de aanwezigheid van elektrische knopjes van de raambediening, maar in de accu. De instapper Pure krijgt de 45Kwh accu. Deze 1st de 58 Kwh.
koeberg zegt
Dit is dan ook niet de instapper. De drie genoemde versies zijn alle drie de First edition met 58kWh batterij. Versies met grotere en kleinere batterijen volgen later.
wimof zegt
De werkelijke “instap” het is maar hoe je het bekijkt ligt rond de 29000€ (Duitsland) voor milieu bijdragen. In hetzelfde Duitsland kost ie dan +- 20.000€ (netto)
crepito zegt
Hm, ze rekenen dus 12k voor wat ‘opties’, die verre van bijzonder zijn. Daar moeten ze harken gok ik. ook VW heeft moeite om de kosten te drukken, zo blijkt. Verder een hele nette EV.
autodidact zegt
Zijstapje: Heeft een Model 3 SR inmiddels niet meer vermogen dan 238 pk? Ik meen dat het er inmiddels ongeveer 300 zijn, maar zie veel verschillende berichten daarover.
dwfc zegt
Voor 100 te rijden ?
berlinetta zegt
Ik zou lekker de basisversie nemen. Als ik zie wat voor opties je krijgt bij die andere pakketten, dan lijkt me dat niet de moeite waard. Overbodige luxe die je niet per se nodig hebt.
bernoulli zegt
Luxe is per definitie overbodig. Daarom heet het luxe.
wimof zegt
Daarom krijg je ook de keuze.
flutterby zegt
@berlinetta: Eerlijk gezegd zitten er wel een aantal tussen die ik erg op prijs stel. Die achteruitrijcamera hoort gewoon standaard te zijn (€10 op Ali) en daarnaast vind ik persoonlijk keyless entry erg prettig.
Tot slot doet een panaromadak ook veel voor de ervaring, echter het liefst standaard in het ontwerp ondergebracht en niet optie door een gat in het dak te zagen.
w0o0dy zegt
Bij de concurrenten horen natuurlijk ook de Hyundai Jona en de Kia Soul en de Niro te worden genoemd. Maar ja dan valt de prijs van de Id3 natuurlijk behoorlijk hoog uit.
Dutchcarwizard zegt
Het was ook te goed om waar te zijn.
nautique206 zegt
@w0o0dy: e Niro vanaf 44995, kona met kleine batterij vanaf 36795. Vind het nogal meevallen met het prijsverschil?
caprio zegt
Tja, de prijzen schommelen nogal, eerst was het 30-40-50.000€ afhankelijk van de range 330-425-550km wltp. Later minder dan 36.000€ voor de 425km, nu dan 38.000€.
Geen idee of je dit moet willen, VW die is gaan pionieren met software ontwikkeling. Het lijkt mij een hele gok na al het gedoe wat daarover al geschreven is. Het zou zo maar eens een enorm software probleem auto kunnen worden zoals je bij Windows ook goede en slechte besturingssystemen had, lijkt dit vooralsnog op de Vista is mijn indruk.
Hoe vaker ik hem zie, hoe saaier hij wordt. Daar lijkt VW echt een patent op te hebben.
harrie zegt
1100,- euro voor een fietsendrager ’trek’haak…
Ze moeten het duidelijk hebben van de accesoires.
dwfc zegt
De garantie op de batterij is matig, 8 jaar met een max. Van 160.000 km en 2 jaar voor de wagen! De topsnelheid is 160 km.
wimof zegt
Ruim voldoende die 160 km/h.
frank2b zegt
Een hele nette EV. Ik hoor in mijn omgeving idd al heel wat geluiden over de ID3. Het topmodel is zondermeer een nette concurrent van die andere 3.
Ik ben benieuwd. Kannie ook wat trekken?
sjonniedeluxe zegt
@frank2b: nee, kan hij niet.
frank2b zegt
@sjonniedeluxe: dat is dan weer teleurstellend ….
harrie zegt
Een tennisbal, als ie niet te zwaar is.
jorden zegt
Duur!? Als je 200 euro per maand brandstof zou kunnen besparen, dan kan dit kan dit wel eens een koopje voor je zijn. Ik verwacht dat onderhoud ook geen vermogen kost. Maar, dit wordt toch in de praktijk alleen maar geleased? Een EV private leasen zou wel eens een hitnummertje kunnen worden.
alfabeta zegt
Valt tegen die brandstof besparing. Als je olie stookt ben je niet veel meer kwijt dan voor je stroom.
Uitsluitend vanwege wegenbelasting is zo’n ev financieel interessanter dan Dieselen
maotje zegt
@alfabeta: als je thuis kan laden en zonnenpanelen op het dak hebt ben je een herl stuk goedkoper. Vergeet ook onderhoud niet. Voor een ev veel eenvoudiger.
alfabeta zegt
Onderhoud, eens, dat scheelt ook een beetje. Bij een nieuwe auto, echt maar een beetje. De extra zonnepanelen moeten ook betaald en zelfs als ze er al liggen had je de stroom ook kunnen terugleveren. Ik reken voor een Diesel maatje id3 6ct/km. Als je met stroom gemiddeld 4ct haalt, bijna uitsluitend thuis laadt, dan bespaar je bij 30000 km per jaar 600eur.. De wegenbelasting voor een id3 op diesel zou een veelvoud zijn. Daar zit dus veel meer voordeel
sjonniedeluxe zegt
Ik vind de Kia eniro meer concurrentie dan die malle BMW i3
arta zegt
@sjonniedeluxe: eens!
I3 is een vreemde auto van een premium merk.
Je ziet over het algemeen ook geen vergelijk tussen een Golf en een 1-serie.
ID3 zal zich in een vergelijkende test moeten meten met bijvoorbeeld de Kia of Hyundai Kona.
Ik vrees een matige app ondersteuning redelijke rij-ervaring, maar weinig spektakel. De software zou ook nog wel eens een dingetje kunnen worden.
Webreactor.nl zegt
Software is al een dingetje gebleken.
Zukunft1 zegt
Het grote voordeel van Tesla is hun netwerk aan snellaadstations. Met je Vw kun je straks naar Fastned tegen >60 cent kWh laden.
Webreactor.nl zegt
Alles leuk en aardig maar het blijft voor veel mensen die zo’n auto niet op de zaak zetten of via lease rijden, super onaantrekkelijk om aan te schaffen. Ik hou het voorlopig wel bij mijn Seat Mii :)
superfunky zegt
Nou, laat ‘tie maar snel op de weg verschijnen. Begint het EV geweld eindelijk goed op gang te komen en gaan we zien of er nou echt een markt is voor dit product of dat het beperkt is tot wat fiscaal gedreven fanatiekelingen in onbeduidende landjes als Nederland.
Zelf ben ik genezen (woon dan ook niet in NL) en zelfs mijn buurman (hoge pief bij Audi) is vreselijk blij dat hij zijn dikke E-tron na een verplicht jaar rijden heeft mogen ruilen voor een Q7 hybrid. Ik ben benieuwd naar de eerste die gaat melden: “verkoopverwachtingen niet gehaald”.
Laat overigens onverlet dat een EV als 2e auto in het gezin prima is, maar mijn vrouw weigert en jullie weten wie de baas is ;)
wimof zegt
Die hoge Piet verdient zijn plaats niet.