We kondigden het eerder al aan en nu heeft Volkswagen het bevestigd: het neemt een “aardig” aandeel in de designstudio Italdesign Giugiaro om de ontwerpfaciliteiten van het Volkswagen concern te vergroten.
Een meerderheidsaandeel van 90,1 procent van de aandelen om precies te zijn. Volkswagen gaat niet over een nacht ijs in haar ambitie om de allergrootste autofabrikant ter wereld te worden. Dit doel moet in 2018 verwezenlijkt zijn en dus moeten er grote stappen gemaakt worden. De overname van Italdesign Giugiaro is één van die grote stappen.
Bij de aankoop zitten de merknamen en patenten van Italdesign Giugiaro inbegrepen. Op papier wordt één en ander overgenomen door Lamborghini Holding S.p.A. Waarschijnlijk omdat die ook in Italië zitten en dat de overname een stuk eenvoudiger maakt. De resterende 9,9 procent blijven in handen van de familie Giugiaro. Martin Winterkorn is erg in zijn nopjes met de overname en noemt de overname “A new era in the strategic partnership between our companies.”
JPM zegt
En wat voegt Giugiaro toe wat omzet betreft?
Hans Anders zegt
@JPM: Het kan op verschillende manieren waarde toevoegen aan een bedrijf, denk b.v. aan nieuwe ontwerpen voor Volkswagen om zo meer aantrekkelijkere modellen te produceren = meer omzet. Denk ook aan eventuele royalties of ontwerp opdrachten voor andere partijen.
RickB zegt
-edit: doe eens normaal-
JPM zegt
@RickB:
Ga eens je mond spoelen en heel snel terug naar school jochie!
@ Hans Anders
Bedankt voor de uitleg, echter ik heb een aantal jaren bij een zakenbank op de M&A afdeling gewerkt dus ik heb wel enigszins idee hoe dat werkt ;)
Ik dacht dat ik een simpele vraag stelde, maargoed nogmaals, nog simpeler: Hoeveel zet Giugiaro om jaarlijks?
erik zegt
op die manier kunnen andere merken er in ieder geval geen (of duurder0 gebruik van maken. slim
Jaap zegt
Eindelijk fraaie ontwerpen dus in plaats van één ontwerp voor de totale linie?!
Hupke zegt
En Piëch is niet te stoppen.
Chuck Norris zegt
past dit bij volkswagen?
de sjonnies zegt
Scheisse !
Krijgen we nu de Volkswagen 159 ?
fab zegt
eerste stap om alfa romeo over te nemen?
HyperTeHK zegt
@fab: Waarom hebben ze AR nog nodig dan als ze al een italiaanse design studio hebben.
VW mag trouwens van mij best wel een klein beetje stuk beginnen te gaan. Ik hou niet zo van die werelddominantie achtige toestanden.
Laue zegt
@ autoblog,
Ik heb jullie altijd geprezen om de manier van reclame op de website, maar nu… een dikke pop up overlay advertorial… erg jammer.
-Ontopic:
Die W12 is dik :)
911GT2 zegt
@Laue: Helemaal mee eens, pop-ups zijn ***
Anyway, ik denk dat VW hier slim aan doet. Als ze het maar voor VW gaan gebruiken ik denk niet dat Porsche of Lambo’s hier beter van worden, bij audi en seat twijfel ik wat dat betreft nog even. Voor skoda is het niet echt nodig vind ik.
autoblogger zegt
@Laue: bedoel je dat ding onderaan? (dat is een “floor ad”;)
Of is er echt een popup gesignaleerd?
Laue zegt
@autoblogger:
vanmiddag op het werk(met IE) werd 80% van het scherm gevuld door de ad. zeker omdat ik per ongeluk er met de muis over heen ging. elke vorm van reclame is acceptabel (en begrijpelijk) BEHALVE popups die het scherm vullen.
bozewolf zegt
@Laue: Soms zijn de “Sluiten” kruisjes van die ads ook heel smerig stiekem verstopt. Ergens in een hokje in dezelfde kleur als de rondscrollende tekst.
Laaghartige zooi :D
midasracer zegt
@Laue: Ik heb nergens last van. Maar ik heb dan ook Firefox met ABP. Werkt bijzonder goed.
RP zegt
Ik denk dat het zoontje van Giugiaro toch niet zoveel talent heeft als pappa.
En dat pa maar eieren voor zijn geld gekozen, wel een lekkere pensioen.
Of Walter da Silva wou een andere studio…
Pjotr zegt
Hoop niet dat ItalDesign dan Ghia achterna gaat, en over 20 jaar enkel een badge op VAG-autos is.
JH zegt
Had Da Silva nog een rekening open bij Giugiaro ;)
tychoGallardo zegt
Vind hem niet mooi hoor..
Veel te lang die achterkant vinden jullie niet?
floryn zegt
@Laue
Als je Firefox of Chrome gebruikt bestaan er oplossingen voor popups, dat heet adblock en is een add-on voor de browser.
Wat betreft de overname. Ik vind het een goede zet van Volkswagen dat er ver is doorgeschoten in het uniformeren van de verschillende merken. Ik hoop dat ze nu Italdesign niet ook door de worstmachine gaan gooien.
floryn zegt
Deze is ook van Italdesign haha ik had niet gedacht dat ze ook dit soort meuk maakten.
De Suzuki Carry L40/L40V
AlfaRomeo8c zegt
@fab: uhm, Alfa Romeo hoort al bij de Fiat-Group dus ik denk niet dat Volkswagen het overneemt…
Style zegt
die Nardo hadden ze moeten bouwen! Geweldige supercar!
Jelle zegt
Wie denkt dat VAG nu eindelijk van zijn saaie modellen af gaat komen komt bedrogen uit: Giugiaro is ook verantwoordelijk voor het uiterlijk van de huidige seniorenbak Passat.
jack_abarth zegt
@HyperTeHK
Hier moet ik de laatste tijd aan denken bij het woord VAG
Dimglor zegt
Vag is inderdaad sterk bezig om de grootste te worden…
Mja Giugiaro als nieuwe aanwinst is niet meteen een slechte zaak….
Meer ontwerpers kan wel zorgen voor een frisse wind… Misschien ook wat meer diversiteit qua ontwerpen tussen de verschillende merken?
lincoln zegt
Giugiaro is heer en meester ..
veel beter dan die andere Italiaanse kneiers ..
maar wat koopt VAG nou precies ??
een paar patenten ..
een schets-boek ..
ik snap het niet echt iig ..
Timmie zegt
Die W12 vond ik mooi van de voorkant, maar afschuwelijk van boven, zijknt en achterkant!
klaas zegt
Jammer. Ik ben altijd fan geweest van Giugiaro’s designs in de jaren 80. Van Golf I tot DeLorean tot Panda.
Maar nu vrees ik dat Giugiaro in de toekomst voor VW wordt wat Ghia voor Ford is. Niet meer dan een label.
Relief zegt
Please produceer nou die nardo, maar dan iets gemoderniseerd :P
tvrspeedsix zegt
floor ad is niks ab
ontopic: vw heeft ze kennelijk nodig,. ghhehe wat design betreft zeker.
racerx zegt
De Italdesign Scighera, Cala en Nazca C2 waren aardig nice… Die W12 concept ook trouwens. Goeie koop lijkt me!
Cantago zegt
OWjee… betekent dit straks dat Lamborghini’s door een VW-afgevaardigde ontworpen gaan worden? Want ik vraag me af of ze dan net zo gaaf als de Miura’s en Murciélago’s worden!
heidekonijn zegt
Als ze nu nog Alfa en Citroën erbij nemen, hebben ze alle merken die er überhaupt toe doen.
JH zegt
Guigiaro zet 100 miljoen Euro om met 975 medewerkers…
JPM zegt
@ JH
Kijk! Dat is een helder antwoord, bedankt.
JPM zegt
Dan kan ik ook gelijk concluderen dat het artikel suggestief is en het VW helemaal niet te doen is om de grootte. Deze overname heeft dan niets te maken met de wens van VW om de grootste te worden.
Om dat vervolgens één van de grote stappen te noemen is opmerkelijk te noemen.
Suggestief gelul dus.
autoblogger zegt
@JPM: ze geven dat echter wel zelf aan. En ja, dat kan je suggestief noemen;)
De Volkswagen Group zet zijn modellenoffensief de komende jaren onverminderd door en daarbij kan het nu volop profiteren van de productiecapaciteit én de kennis van Italdesign. Italdesign Giugiaro levert dan ook een belangrijke bijdrage aan onze wereldwijde 2018-groeistrategie.
RickB zegt
@JPM:
Is goed.
Tommy2 zegt
Om groter te worden moet je veel auto’s verkopen, om veel auto’s te verkopen moet je auto’s maken die mensen over het algemeen mooi vinden. En dat is nu precies wat ze willen bereiken met deze aankoop.
Esprit_de_Flandre zegt
“Op papier … overgenomen door Lamborghini … Waarschijnlijk omdat die ook in Italië zitten en dat de overname een stuk eenvoudiger maakt.”
Zal vooral makkelijker te verteren zijn voor de Italianen.