Het vertrouwen was er, maar een keihard ‘ja’ hadden we nog niet gehoord. Tot zojuist: de NedCar-deal is rond, en per 2014 rollen er in Born MINI’s van de lopende band!
De VDL Groep van Wim van der Leegte (die onder andere bussen bouwt) heeft de overname van NedCar definitief bekend gemaakt, en ook MINI Nederland twitterde de blijde boodschap zojuist.
Dit is een geweldige opsteker voor de werkgelegenheid in midden-Limburg, en tevens komt voorlopig een einde aan de onzekerheid van de 1.500 werknemers, die na het vertrek van Mitsubishi een somber toekomstperspectief hadden. Zij zijn weer zeven jaar onder de pannen.
Vanaf 2014 bouwt NedCar in opdracht van de BMW Group MINI’s, per 1 januari 2015 moeten alle werknemers weer aan de slag zijn. Formeel is voor hen ontslag aangevraagd, maar ze krijgen nu WW, die tot 100% wordt aangevuld totdat ze weer aan het werk zijn.
jrk68 zegt
Dat is nog eens positief nieuws in deze economisch moeilijke tijden….
Dennis zegt
Betaald verlof tot 1 januari 2015 is natuurlijk nooit verkeerd. Tijd voor een sabbatical.
kaasboerin zegt
@dennis: Reken maar dat ze alsnog wat te zeiken hebben.
agera zegt
@dennis: Sommige werknemers daar hebben 30 a 35 jaar gewerkt zulke mensen verdienen dit wel vind ik.
Dennis zegt
@agera: Dus wanneer je 30 à 35 jaar gewerkt hebt, heb je twee jaar betaald verlof verdiend? Dan zijn we snel failliet. Daar gaat nu juist ook de hele discussie over de pensioenleeftijd over.
agera zegt
@dennis: Het is natuurlijk niet zo simpel als het lijkt, maar 30 dienstjaren is gewoon veel. Die mensen verdienen het gewoon niet zomaar op straat te worden gezet en dezelfde behandeling te krijgen met mensen die misbruik maken. In feite worden ze in dezelfde categorie geplaatst met iemand die niet of nauwelijks hebben gewerkt.
Mensen aanpakken die hebben bijgedragen aan deze situatie. Nu worden mensen die hun hele leven lang hard hebben gewerkt de dupe!
kaasboerin zegt
@agera: Dat gebeurt al héél lang op grote schaal in NL.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Yup, FIFO. First in first out doen ze niet alleen in de buurtsuper……
umadbrah zegt
@dennis: Valt wel mee. Je dienstjaren staan momenteel gelijk aan maanden in de WW. Dus iemand die 24 jaar in dienst is geweest krijgt 24 maanden WW (max is 38). De eerste 2 maanden krijg je nog 75% van je loon (met een max van 193,09 bruto dagloon), daarna ga je naar 70%. Vergeet niet dat je tijdens WW een solliciteerplicht hebt.
On Topic: Ze mogen dit voor elk MKB bedrijf wel gaan doen (de grootste werkgever van Nederland). Ik vind het maar onzin dat alleen grote bedrijven dit soort voordelen hebben, en de ‘99%’ van de kleinere bedrijven wél met de gebakken peren zitten.
Ook gaan van die 1500 werknemers er ongeveer de helft alsnog weg, omdat de productielijn in Born nogal ouderwets is.
robbie zegt
@dennis: helemaal niks doen en thuiszitten zal er waarschijnlijk niet inzitten voor ze ;)
Ze krijgen sowieso al de nodige trainingen en cursussen en zullen daarnaast ook aan het werk gezet bij andere bedrijfsonderdelen van VDL.
Wim is wel goed, maar niet gek. Hij vult die salarissen aan maar wil natuurlijk wel iets er voor terug zien.
tweede_woning zegt
nee , er is NIETS definitief aan . Als de automarkt zich blijft ontwikkelen zoals nu zal het een ander verhaal worden . De clausules zullen hierin heel duidelijk zijn.
theuving zegt
@Tweede Woning: Natuurlijk, ze gaan een jaar de fabriek verbouwen om na een paar maanden toch maar te stoppen :’-)
Mini wil het gamma uitbreiden en heeft daarvoor extra productie capaciteit nodig, NedCar gefeliciteerd!! :)
tweede_woning zegt
@theuving: Als er niet in voldoende mate verkocht wordt kan er niet in voldoende mate verdiend worden. Orienteer je eens op de Europeesche automarkt op dit moment..
theuving zegt
@Tweede Woning: Ik weet (helaas) heel goed wat er aan de hand is. Afgelopen week heb ik zelf met de bobo’s gepraat in Parijs. Bij sommige merken word je er inderdaad niet vrolijk van en zeker als je de laatste berichten uit Frankrijk leest..
http://www.2thetrack.com/2012/09/29/drama-achter-glitter-in-parijs/
tweede_woning zegt
@theuving: er moet nu een sfeer zijn van hoera , hoera . Het is allemaal goed nieuws, maar kijk verder . De bobos gaan je dat niet vertellen.
Esprit_de_Flandre zegt
Als ze maar niet dat stomme VDL-vlagje op de mini’s gaan plakken. Man, wat een lelijk logo…
bobb zegt
@Esprit_de_Flandre: Bij een Mini gaat het vlagje altijd over het gehele dak.
flippert zegt
Lijkt me een goeie reden voor het personeel om weer eens te gaan staken..
ispaceman zegt
Limburg blij
flippert zegt
@ispaceman: ja en wij mogen het allemaal betalen. Symboolpolitiek, ze hadden die tent gewoon moeten sluiten en dat aardsluie, door de vakbond verpeste personeel op straat moeten zetten.
9000cse zegt
@flippert:
Waar ken ik deze reactie toch van?
flippert zegt
@9000cse: oppassen, anders ontsla ik jou ook!
clubbtraxx zegt
Mooi! Zou jammer zijn als Born dicht had genoeten.
moveyourmind zegt
Het is natuurlijk een moeilijke tijd voor de automotive sector, maar ik heb er toch wel vertrouwen in dat Nedcar onder de VDL groep rendabel kan worden en kan voortbestaan. De kracht van de VDL groep is dat het een familiebedrijf is. En juist familiebedrijven weten economisch slechte periodes goed te doorstaan, omdat continuïteit boven winst op korte termijn wordt geprevaleerd en er een hoge mate van betrokkenheid is bij de directie.
alfamail zegt
mini-productie =
klein beetje productie???