Kolossale SUV’s rijden met slechts 15 procent bijtelling. Het kan in Nederland subsidieland. Dit is wat de Q7 met stekkeraansluiting moet gaan kosten.
Voor het eerst in de geschiedenis van het merk heeft Audi een diesel-hybride gecreëerd, waarmee het een ander pad bewandelt dan zijn directe concurrenten. Zowel de BMW X5 PHEV als de Volvo XC90 T8 Twin Engine hebben namelijk een benzine-motor aan boord, gecombineerd met elektromotor. Audi’s aandrijflijn bestaat uit een samenwerkingsverband tussen een 3.0 TDI (258 pk) en een elektromotor (126 pk), die de Q7 373 pk en 700 Nm geven om mee te spelen.
In de testcyclus wist de Q7 e-tron zich naar een verbruik van 1,7 liter per 100 kilometer te sjoemelen, met een bijbehorende CO2-uitstoot van nog geen 50 gram CO2 per km. Ofwel: een plek in het 15% bijtellingssegment. De eerder gesuggereerde prijs blijkt te kloppen: Audi vraagt er in Nederland 85.000 euro voor, waarmee hij iets duurder is dan de X5 (81.000 euro), maar bijna tien mille duurder uitkomt dan de XC90, die ook nog eens 407 pk heeft.
De Audi Q7 e-tron is ook met een Pro Line Plus-pakket te bestellen, die 6.400 euro bovenop de prijs doet. Het S-pakket kost 6.900 extra. In het eerste kwartaal van 2016 komen ze de laadpaalplekken innemen (haha, kidding, leaserijders laden helemaal niet).
martinus zegt
46gram co2 uitstoot.
Benieuwd of die norm stand zal houden met alle controverse.
Verder, een hele mooie wagen.
smoothoperator zegt
@martinus: die uitstoot is gwn theoretische bs. Maar mensen kopen dit toch wel want ze houden van vier cockringen.
kruimel zegt
@smoothoperator: zeker. En van boksbeugels?
smoothoperator zegt
@kruimel: whehe
paulloper zegt
Xc90 way out of audi’s league
volvologisch zegt
@paulloper: #teamVolvo
mulsanne zegt
@paulloper: het vorige type wel
Maar met de nieuwe zou ik toch ook eens bij volvo gaan kijken
Het verschil is nog maar erg klein
Persoonlijk vindt ik volvo mooier als het in die prijsklasse zou gaan shoppen
kennone zegt
@mulsanne: alleen heeft volvo geen fatsoenlijke motoren. Alleen maar nerveuze 4 pitters. Dan kies ik liever voo de concurrent die minstes 2 cillinders meer leveren
davelepeef zegt
@kennone: dr wordt in het artikel een Xc90 met 407?? pk genoemd. Dat is toch zeker geen 4-pitter…?
kennone zegt
@davelepeef: helaas. Maar dit is een 4 pitter. Alles met meer cilinders gaat er uit bij volvo. Best wel jammer
davelepeef zegt
@kennone: :'(
baars1992 zegt
@paulloper: Ja… Want ja dikke (2.0) 4 cilinders in kolossen van Auto’s dat is pas echt de bovenste plank. Uhum.
singer911 zegt
Te sjoemelen, wat leuk
tt123 zegt
Xc90 allday
spykerboy zegt
Doe mij de xc90 T8 maar, mooiere auto en vind hem ook top rijden, en dat zeg ik niet alleen omdat ik bij volvo werk ?
parker zegt
@spykerboy: veel plezier met je vierpits brommermotortje..
launchcontrol zegt
Heb in het verleden mijn XC90 ingeruild op een Q7 omdat ik die toen mooier vond, maar heb nu toch echt zonder twijfel een nieuwe XC90 T8 besteld, in mijn ogen de mooiere auto….
escort77 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gregorius zegt
Eigenlijk zijn er 2 thema’s die je wil weten bij deze 3:
Hoeveel verbruikt ie in het echt (opgeladen) en wanneer je (ook vol opgeladen) zeg 2,5 uur gaat rijden.
En hoe lekker rijdt dat ding, vol opgeladen en wanneer je diezelfde 2,5 uur gaat rijden.
Lijkt mij, dat de diesel-hyb van Audi voor de langere afstanden (wanneer de accu’s leeg zijn), toch lekkerder zal rijden ivm met de koppel rijke Diesel ipv Benzine motor en dat je op de langere afstanden ook zo 2l/100km zal sparen.
Ben er druk mee bezig geweest (koop, niet lease) en uitgekomen bij een niet-hybride 3.0 diesel Infiniti FX. Luxe-gevoel van deze 3 met alle opties: aangezien alle opties standaard zijn bij de Infiniti bespaar je daar een hoop mee. Ik hoef ook geen laad-installatie te kopen. Dus uiteindelijk rijd ik de luxe auto die ik wil; zonder accu’s, maar kan ik een hoop km rijden voordat ik op die volgeladen accu’s ga besparen.
parker zegt
@gregorius: eh… alleen wel jammer dat de Infinity afschrijft als een malle..
gregorius zegt
@parker: Eerst even die hoek in om je te schamen. Infiniti is met een i.
Klopt. Schrijven lekker af. Per saldo nog altijd minder dan als je een Q7 / Q5 helemaal vol laad met opties en er 30000 km per jaar mee rijdt.
Lach me nog steeds rot hoeveel auto ik voor mijn geld heb gekregen (2e hands natuurlijk).
berlinetta zegt
Hoewel ik denk dat de aandrijflijn van de Q7 het fijnst is van de hybride SUV’s, zou ik toch liever de XC90 kiezen. Ziet er gewoon het allermooist uit. De X5 komt op een tweede plek en de Q7 eindigt bij mij als derde. Niet dat er iets mis is met de Q7, maar hij doet me totaal niks.
E34M5Touring zegt
Toch is die 700Nm wel lekker met zulk gewicht. Denk persoonlijk dat de diesel/hybride een betere totale range heeft. Qua uiterlijk is het voor mij no contest. Zeker de XC90.
370z_stillen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fit4fun zegt
Betere keuze dan die vernieuwde mercedes GLS. (Mits VW er weer geen fraude mee heeft gepleegd…Volvo XC90 lijkt me een verstandiger gok)
clarkson zegt
Dus voor 600 pm Q7 rijden. Best goeie deal. Maar dit gaat natuurlijk nergens over.
kliko zegt
Wat een paupervelgen gooien ze onder die Q7. Zowel op de topic foto als de bijgevoegde persfoto’s.
Enneh, XC90 ftw!
dutchcorvette zegt
Ik ga voor de XC90
fredex zegt
Effectief gezegd, dit logge ding met de aerodynamica van een stadsbus is dus zuiniger dan de nieuwe Prius die lelijk is door aerodynamisch verantwoorde lijnen… Co2 emissie waarden my ass!