Het was eigenlijk altijd al een twijfelgeval en de laatste jaren hingen er ook grote twijfels omtrent de maatregel. De straf gaat nu definitief van de baan.
Dit laat minister Van Der Steur van Veiligheid en Justitie weten in een brief gericht aan de Tweede Kamer, schrijf de Telegraaf. De Raad van State oordeelde al eerder dat het slot geen legitiem middel is en daardoor stierf de straf al een langzame dood.
Het alcoholslot kreeg tijdens diens introductie veel tegenstand te verduren. Zo moesten drankrijders zelf voor de kosten opdraaien en bleek het slot makkelijk te omzeilen. Van der Steur heeft gekeken of er een andere manier is om het slot te blijven gebruiken, maar dit bleek inefficiënt en te duur.
Of de minister met een alternatief op het alcoholslotprogramma zal komen is niet duidelijk. Sinds eind maart 2015 wordt de straf niet meer toegepast. Alcomobilisten worden op een cursus gestuurd waar wordt verteld over de risico’s van drank in het verkeer. Tevens kan er een zogeheten geschiktheidsonderzoek worden opgelegd.
lincoln zegt
Nou ..
De alcoholslotenimporteur is inmiddels toch al binnen ..
Dizono zegt
@lincoln: het was hun sleutel tot succes =)
davidw zegt
Als je in België veroordeeld wordt tot een alcoholslot (dus na tussenkomst van een politierechter) dan is het als veroordeelde strafbaar om nadien nog een voertuig te besturen zonder alcoholslot.
Geschiktheidsonderzoeken hebben wij in België ook. Je krijgt dan je rijbewijs pas terug als je geslaagd bent voor medische en psychologische proeven. Die proeven kosten veel geld en indien je niet slaagt (of slechts geslaagd wordt bevonden voor een bepaalde periode) dan moet je die proeven opnieuw doen. Niemand verhindert die mensen natuurlijk om alsnog zonder rijbewijs rond te gaan rijden.
Ik kan het alleen maar goedkeuren dat de overheid alcohol uit het verkeer wilt halen, maar een echte alcoholist hou je niet tegen. Die moet je laten afkicken.
kaasisslecht zegt
@davidw: amai…
bofkont zegt
Proost zeg ik maar !!
thomasthomas zegt
Slotje erop
maseratizzzzzzzz zegt
Met alcohol op achter het stuur, vind ik een van de ergste overtredingen die je in het verkeer kan maken. Laat ze dit maar wat zwaarder bestraffen en inruil daarvoor de snelheidsboetes wat goedkoper maken, gaat helemaal nergens meer over.
lincoln zegt
@maseratizzzzzzzz:
Idd ..
Al is een schoolbus vol met kinderen in de fik steken ook wel erg hoor ..
Twijfel dus nog een beetje ..
mmarzzz zegt
@lincoln: is dat een verkeersovertreding dan…
bofkont zegt
@maseratizzzzzzzz: Ach waarom, was vroeger dood normaal in mijn jeugd tijd ;)
josxkrs zegt
Rijbewijs, auto en volledige ‘vermogen’ inleveren zou een beter idee zijn.
reistje zegt
En toch vond ik het idee niet slecht, zeker niet voor mensen die meerdere malen gepakt werden. Het voor lange tijden innemen van het rijbewijs is ook niet wenselijk. Omdat het vaak indirect een grotere impact heeft dan bedoelt.
In theorie was het alcoholslot daar een mooie oplossing voor.
bassx zegt
@reistje: Het alcohol gebruik is bijzonder afgenomen de afgelopen 20 jaar. Hetgeen wat je overhoudt is het “uitschot” dat zich van de wereld niets aantrekt. Deze personen blijven dan rijden in andere auto’s zonder rijbewijs. Oftewel zolang je een auto kan starten zonder identiteitscontrole zullen er altijd “zwartrijders” zijn in het verkeer.
tanopc zegt
Ik weet wel een goed alternatief, rijbewijs afpakken en niet meer terug geven!
lekbak zegt
Ik vond het alcoholslot juist een schitterende oplossing. Een alcomobilist hou je meestal niet tegen om auto te rijden. Afkicken gaat je ook niet lukken, omdat ze immers “geen probleem” hebben.
Met het slot kunnen ze wel autorijden (nadat de periode van het afgenomen rijbewijs voorbij is) maar hebben ze ook een goede stimulans om toch niet bezopen te rijden.
Dat gezegd hebbende vind ik het wel zeer kwalijk dat er dubbel gestraft werd. Het cbr heeft veel teveel macht wat betreft dit soort dingen betreft en dat allemaal buiten het juridische traject om. Ze hadden het domweg juridisch beter aan moeten pakken.
lincoln zegt
@lekbak:
Er waren minimaal 3 instanties die met elkaar moesten communiceren ..
Onmogelijke opgave voor een land dat net zo groot is als een flinke stad ..
lekbak zegt
@lincoln: dat is wel gebleken inderdaad.
gt500eleanor zegt
Probleem?? Poar neem’n!!
moveyourmind zegt
Zal nooit die keer vergeten dat ik aan het tanken was en een motorrijder me de weg vroeg…
Hij vertelde zonder blikken of blozen dat hij al aan de late kant was omdat hij naar zo’n cursus voor drankrijders moest… Om vervolgens vol gas als een idioot ervan door te gaan, aan het geluid te horen reed hij binnen no time tegen de honderd kilometer per uur… in de bebouwde kom…
Op de één of andere manier heb ik sindsdien niet zoveel vertrouwen meer dat zo’n educatieve maatregel voor de hardnekkige drankrijders helpt… Maar misschien ben ik te negatief, en was de de beste man juist heel gemotiveerd om deze cursus te volgen en wilde hij daarom koste wat het kost op tijd zijn…
desjonnies zegt
@moveyourmind:
Mooi verhaal dat eigenlijk precies aangeeft dat debielen are going to be debiel …..
alfaitak zegt
rijbewijs afnemen na 2x gepakt worden, goedkoop en effectief. Die cursussen helpen bij 90% van de mensen toch geen moer.
pinut187 zegt
@alfaitak: die 90% is gebaseerd op welk onderzoek? Geloof er niks van.
alfaitak zegt
@pinut187: ooit van bij wijze van spreken gehoord? En ja heb wel eens mensen gesproken die zo’n cursus gehad hebben, niet veel positiefs over gehoord.
pinut187 zegt
En daar moesten ze dan zolang onderzoek over doen en over de kosten van het onderzoel maar te zwijgen. Wat zijn ze daar toch een stel minkukels..
rufctr01 zegt
En je hebt het problem dat je dan 2 keer gestraft wordt voor hetzelfde vergrijp. En dat mag niet in de Nederlandse wet.
Ik keur het niet goed dat je drinkt in het verkeer, maar het is heel moeilijk te controleren. Of je moet toevallig tegen de lamp lopen met een controle of zo.