Defensie gaat voortaan heel milieuvriendelijk rondrijden in elektrische wagentjes. Poetin zit al te trillen in het Kremlin…
De elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Hoezeer we het er ook mee oneens kunnen zijn, ontkomen gaan we er écht niet aan. En op zich is het ook helemaal niet zo slecht natuurlijk. Je hebt geen uitstoot in stedelijke gebieden en vooruit, op de snelweg ook niet.
En na een jaar of 3 zelf volledig elektrisch gereden te hebben, weet ik ook dat elektrische auto’s ook legio voordelen bieden ten opzichte van auto’s met conventionele motoren. Het rijdt lekker stil, altijd kracht voorhanden, weinig onderhoud, niet meer tanken… Nee, het is echt niet allemaal zo slecht.
Maar soms heeft ondergetekende het idee dat we een beetje doorslaan met z’n allen.
Ook ons leger gaat elektrisch
Want vandaag bereikte ons het persbericht dat ook onze krijgsmacht de eerste elektrische voertuigen in ontvangst heeft genomen. Het gaat niet om zware tanks, of andere dik bepantserde terreinbeulen, maar om karretjes die zich nog het best laten vergelijken met de bezorgwagentjes van Picnic.
In totaal zijn er 134 van deze elektrische wagentjes besteld. 117 zijn voor goederenvervoer, de andere 34 zijn bedoeld voor het vervoer van personen. En daar is een reden voor, zo lazen we DIKGEDRUKT en ONDERSTREEPT in het ronkende persbericht.
Defensie levert hiermee een bijdrage aan de maatschappelijke opgave om klimaatverandering tegen te gaan.
Aldus defensie, die hiermee haar steentje bijdraagt
Moet Defensie wel aan de elektrische voertuigen?
En daarmee zou dit artikel klaar kunnen zijn, maar niet zonder een persoonlijke noot van de auteur. Want mensen, wees eerlijk, slaan we nu niet een beetje door?
Als er 1 ‘bedrijfstak’ is waar klimaatverandering nou net géén rol zou moeten spelen, dan is het Defensie wel. Want kom op zeg, 1 raket die wordt afgevuurd helpt hoogstpersoonlijk alle ‘milieuwinst’ van deze onooglijke karretjes om zeep.
En bovendien, als er nou eens een echte oorlog uitbreekt en je die wagentjes mee moet nemen naar het slagveld, dan is dat nou niet echt de beste plek om ze alle 134 even een paar uurtjes neer te zetten om te laden. Mochten er al stroompunten zijn. Die in dat geval gevoed zullen worden door een dikke walmen uitbrakend dieselaggregaat.
Ik zie Poetin al kijken als hem dit bericht ter ore komt. Hij lacht zich hartstikke dood, terwijl hij nog een paar tanks (op diesel) en kruisraketten (op kerosine of andere raketbrandstof) ongehinderd naar het westen stuurt, waar de tegenstand geen kant op kan omdat de voertuigen eerst nog even moeten laden.
Hij is onze milieubewuste Defensie eeuwig dankbaar…
dees zegt
oftwel, voertuigen die nooit de basis gaan verlaten. En veel korte stukjes rijden.
Dan is er niet echt een reden dat ze op diesel ofzo moeten rijden.
Mensen die hier een probleem in zien moeten eens een abo op Netflix nemen.
yellowcab zegt
Wat een onzinnig, tendentieus artikeltje. Niet elk voertuig van Defensie heeft een gevechtsfunctie, ongeveer zoals niet elke medewerker van Defensie een uniform draagt.
Prima toch, dat ze verduurzamen op de vlakken waar dat probleemloos kan?
pomoek zegt
Zo dom is het niet om defensie voertuigen te elektrificeren. In vrijwel iedere oorlog waar gemechaniseerde voertuigen een rol spelen speelde de toevoer van brandstof een cruciale rol. Legers zijn verslagen omdat ze dit niet op orde hadden. Kijk naar de problemen waar de Russen op dit moment mee te maken hebben.
Dus een voertuig dat zijn power haalt uit simpele elektriciteit heeft zeker een toekomst.
basman147 zegt
Hoe dacht je dat ze in bijvoorbeeld Afghanistan aan electriciteit kwamen? Daar stonden vele diesel-aggregraten 24/7 te draaien om ervoor te zorgen dat er continu stroom was. Die diesel moest ook gewoon naar de basis getransporteerd worden, dus of je het dan in eerst in een aggregaat gooit of direct in een voertuig voor de logistiek niet meer uit.
Wil overigens niet zeggen dat ik dit initiatief niet toejuich. Zo te zien zullen deze karretjes voor lichte vervoerstaken op de bases gebruikt gaan worden. Niks mis mee, is idd geen reden om daar nog een dieselvoertuig voor in te zetten.
El_Bastardo zegt
Helaas zijn electriciteitscentrales een voorkeursdoelwit in een oorlog. Dus die stopcontacten overal zullen lang niet altijd stroom leveren.
Hoe praktisch is het om een hele vloot bevoorradingsautotjes of troepentransportjes van de vijand vleugellam te maken door de stroom uit te schakelen.
Het is precies zoals de schrijver het aangeeft; je zult een dieselaggregaat mee moeten nemen om de electrische autootjes mee op te laden.
isleofman zegt
Wat een stelletje dwazen daar. Ongelooflijk.
mc96 zegt
Zelfde autootje als bij Picnic lijkt mij. Ben benieuwd hoe veel er hier van op een kant gaan.
moveyourmind zegt
Lach maar, zo gek zijn deze Picnic-achtige autootjes nog niet.
Als er een nieuwe supermarktoorlog uitbreekt is defensie er in elk geval klaar voor.
nicolasr zegt
Hahahaha. Held! 😂😂😂
romanzy zegt
Battery swapping is de toekomst, en zit er reeds aan te komen; https://ample.com
CYBRTRK zegt
Dan moeten autofabrikanten dat wel willen. En tot op heden zijn autofabrikanten nog niet zo enthausiast over battery swapping.
mashell zegt
En terecht ook. Het maakt dat je een vaste vorm moet gebruiken en zet een rem op de ontwikkeling van de batterijen (want ze moeten dezelfde specificaties behouden).
Rudy zegt
Goed om te zien dat het een Nederlands bedrijf is die ze heeft mogen leveren!
WId zegt
Het zijn Esagono’s.. niet al te beste Italiaanse voertuigen. https://esagonoenergia.com/
lekkerlinksrijden zegt
Alle kleine beetjes helpen, waar ze voor zijn gekocht is het een prima alternatief en ook voor het personeel van Defensie, minder uitstoot is ook beter voor hun gezondheid
pomoek zegt
Had spijkstaal ook niet van die elektrische tractoren geleverd om leopard tanks uit bunkers te kunnen rijden?
svd90 zegt
Defensie heeft al jaren spijkstaals rondrijden, dus de eerste zijn het in ieder geval niet
Erik zegt
Die hadden ze al in 1978 toen ik de binnenkant van de kazerne muren mocht bezoeken. Niets nieuws onder de zon om op vooral vliegvelden grote afstanden te overbruggen met materieel,
stekkerkoning zegt
Echte Spykstaals; koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar. Hier nog een overzicht van wat er verder van dezelfde fabrikant bij defensie rondrijdt: https://spijkstaal.com/nl/markten/defensie/
Toch al jaren een trouwe fabrikant van elektrische utiliteitsvoertuigen.
WId zegt
Alleen is dit geen echt Nederlands product. Na het faillissement van Spijkstaal zijn ze zich met name op het in elkaar schroeven van licentie auto’s gaan richten en het dan ‘Spijkstaal’ noemen.. zoals de Streetscooter en nu de Esagono mini e-truck.
stekkerkoning zegt
Een illusie armer. Niettemin dank voor de aanvulling, weer wat geleerd.
lowlow zegt
Is dit een column of een artikel? want is allemaal zeer subjectief en met zeer negatieve bril op neergepend.
Op z’n Autoblogs….
DeWitteCondor zegt
Afgaande op hoe ze eruit zien lijkt mij dit eerder voor transport in Nederland / bij oefenmissies. En dat is denk ik prima om dat zo te doen. Beter dan een dieselbusje.