Deze Defender met Tesla motor is het antwoord op een vraag die je eigenlijk had moeten stellen.
Er is op het moment een behoorlijk strijd gaande tussen traditionele autliefhebbers en mensen die sinds de bijtelling erachter zijn gekomen dat elektrische rijden het helemaal is. Uiteraard is bovenstaande een stomme grap, maar het feit blijft dat beide technieken een polariserende werking hebben.
Aanzwengelen
Nu moeten we ooit de discussie aanzwengelen over het feit dat een goede auto simpelweg een goede auto is, ongeacht de motor. Er zijn zat slechte auto’s met een verbrandingsmotor en er zijn goede auto’s met elektrische aandrijving en vice versa.
Kanttekening
Een aparte kanttekening moeten we plaatsen voor de Land Rover Defender. Dat is een van de meest briljante auto’s ooit gebouwd, maar laten we eerlijk zijn: niet vanwege de motor. Bij de Mercedes G-klasse betaalde je je blauw aan BPM, maar kreeg je een geweldige V8. Bij de Defender moest je eveneens onredelijk veel BPM betalen, om een viercilinder diesel uit een Transit te mogen besturen. Om met Dr. Evil te spreken: Rigghhhhttt…..
Tesla-motor
Gelukkig heeft ECD daar oplossingen voor. De Amerikaanse tuners monteren maar wat graag een LS V8 in het vooronder van een Defender. Maar voor vandaag hebben we wat anders: een Defender met Tesla-motor! Jazeker, deze Land Rover is geheel elektrisch. Laten we beginnen met het goede nieuws. De bedrijfswagen-diesel is bedankt voor zijn diensten. Daarvoor in de plaats komt een elektromotor van Tesla origine. Heel veel details laat ECD helaas niet los over de motor. Wel dat de auto een accupakket meekrijgt van 100 kWh. Dat duidt op de aandrijflijn uit de Model S/X 100D.
Inefficiënt
De Defender is een enorm inefficiënte auto, niet alleen vanwege de diesel, maar ook door de vormgeving, constructie en het gewicht. Want op een volle lading moet je ongeveer 300 km ver kunnen komen. In vijf uur heb je de batterij weer vol, als je drie-fasen kunt laden. De prestaties zijn indrukwekkend voor een Defender, maar van een auto met auto met Tesla-motor verwacht je onwillekeurig iets meer.
Niet langzaam
Zo duurt het 5,5 seconden om van stilstaand naar 96 km/u te kunnen accelereren. Dat is niet langzaam, zeker niet voor een Defender. Verder zijn we erg benieuwd hoe zo’n elektrische Defender rijdt. Je hebt nu direct alle trekkracht tot je beschikking. Uiteraard is de rest van de Defender ook aangepast. Denk aan Kahn-velgen, BF Goodrich banden, matte lak en natuurlijk racekuipen. Ditmaal zowel voor als achter. Precies wat je nodig hebt op de PC.
Homer55 zegt
Vind er niks briljant aan…
maarteno zegt
gewoon dubbele accupack erin…denk dat bereik meer aero limited is dan gewicht dus beetje extra moet kunnen!
wat me echt nog wel eens interessant lijkt om zo’n heel chassis uit carbon fiber balken gemaakt zien worden…30% van het gewicht met dezelfde stijfheid…en dan elektrisch…lijkt me echt geweldig!
stalensnuitje zegt
Dat is heel ongunstig, als je dan toch met kunststof gaat spelen moet je de hele structuur aanpassen en niet het stalen ontwerp omzetten.
Dan kom je dus op een zelfdragende constructie uit, of zo’n badkuip die supersportwagens meekrijgen.
maarteno zegt
Wat is er dan ongunstig aan? Ik bedoel ik snap dat je een badkuip kiest als je volledig opnieuw kan starten maar dat was het punt niet….het gaat erom om wat die Defender is nog verder te verbeteren….lichter, stijver ladderchassis kan geen kwaad dacht ik…ok je moet misschien je ophanging veranderen omdat de torsie verandert enzo…
jzaero zegt
@maartenoosterbaan: verhoog je dan niet juist het zwaartepunt naar boven toe? Door al het gewicht beneden zoveel te verlagen
maarteno zegt
Njah dat ‘compenseer’ je imho dan met de zware accu’s die je wel ook laag plaatst. Anders zou dat idd wel een issue zijn.
Breinstein zegt
En kan je er ook nog mee door het water ploeteren, of krijg je dan kortsluiting?
fanboy zegt
Wel interessant dat ze een Tesla motor voor onafhankelijke vering gebruiken met starre assen. Ben benieuwd hoe ze dat aan elkaar geflanst hebben. Vermoedelijk op de bestaande tussenbak ofzo. Moet wel een sterke koppeling zijn.
ukbob zegt
@fanboy: misschien ook een goede test-case voor tesla zelf. Die Cyber truck zal toch ook terreinwaardig moeten zijn..
fanboy zegt
Alsof je daar starre assen voor nodig hebt. En ja ik heb starre as 4x4s gehad.
Als je kijkt naar de techniek van de Rivian is dat sowieso superieur aan al het andere 4×4 spul wat maar bestaat. Die hebben motor per wiel, maar wel middels aandrijfas.
bbfix zegt
@fanboy: inderdaad bestaande tussenbak gebruiken. Als je ziet wat die op z’n kop krijgt met wegrijden/overschakelen dan kan hij een btje electropower ook wel hebben… en het blijft een landrover, dus zal er af en toe een drup olie onder moeten liggen.
fanboy zegt
Haha dat elektrogeweld is dus vele malen erger, dus zal hij nooit lang mee gaan. Tenminste wel met een Tesla motor.
Ik zie het nut ook niet, want low gearing is niet meer nodig.
mgmgb zegt
Aah, eindelijk een Tesla product met fatsoenlijke afwerking!
flow82 zegt
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe Defender. Mogen we daar binnenkort nog een rijtest van verwachten?
rikv99 zegt
@flow82: Zal wel niet zo storm lopen met al die kuch in de lucht…
bpc zegt
De ombouw kost vast een stuk meer als die bpm.
Hoe goed of slecht gaat al die elektronica zich houden bij belasting in het terrein, het trekken van zware lasten, bij modder,vuil en water?
Als ik er zou aankloppen voor een ombouw, doe mij dan maar die ls.
martythamouse zegt
Ik vraag me vooral af waarom er 2 flinke uitlaatpijpen op de foto zichtbaar zijn bij deze elektrische auto..
bbfix zegt
@martythamouse: ontluchting van de Assen en tussenbak?
tvr1974 zegt
En wat is nu de doorwaaddiepte ? Of hebben ze daar ook wat voor verzonnen?