Om écht te laten zien waar de Defender toe in staat is neemt men deel aan de loodzware Dakar Rally.
Een Defender, een G-klasse. Uiteindelijk zijn het allemaal paradepaardjes die vooral mooi staan te zijn in de betere winkelstraten. Toch, toch? Het leeuwendeel van die auto’s ongetwijfeld, maar ze hebben ook serieuze offroad capaciteiten. Dat laatste wil Defender benadruken door met de 4×4 deel te namen aan misschien wel de zwaarste race ter wereld.
Dat is natuurlijk de befaamde Dakar Rally. Om het merk Defender wat meer ruchtbaarheid te geven én om te laten zien wat de auto kan is het Britse merk vanaf 2025 verbonden aan de rally. In 2026 gaat Defender zelfs als fabrieksteam daadwerkelijk deelnemen.
Misschien komt de inspiratie van de G-klasse. In 1982 wisten Jacky Ickx en Claude Brasseur de tweede plek te bemachtigen tijdens de Parijs-Dakar in een Mercedes-Benz 280GE. Een jaar later, in 1983, won het duo zelfs de Dakar in een G.
Als je de Dakar Rally volgend jaar gaat volgen (3 t/m 17 januari) kom je ongetwijfeld al de nodige logo’s en Defenders tegen. Voor de 47ste editie moeten deelnemers een parcours afleggen dat zich uitstrekt van Bisha tot Shubaytah in Saoedi-Arabië.
Er komt bijvoorbeeld een vloot auto’s beschikbaar voor het uitvoeren van ondersteunende diensten tijdens de rally. Daarnaast mag de media gebruik maken van de Defender, ook zal het vervoer van rallyofficials met deze auto’s worden gedaan. Want ja, in de zandbak is vervoer per Mercedes S-klasse of BMW 7 Serie niet ideaal.
In 2026 gaat het pas echt los met een fabrieksteam deelname. Dit moet het visitekaartje worden van het merk Defender. Voor het merk natuurlijk dé uitdaging om de Dakar Rally succesvol uit te rijden. Het zal niet de eerste keer zijn dat een team pech of een crash krijgt onderweg. Het slopende karakter van Dakar maakt de endurnace race zo uniek.
Misschien moeten ze een nieuwe categorie verzinnen voor de Dakar Rally. Eentje waar straatauto’s aan kunnen deelnemen. Ik nomineer de Defender, G-klasse, 911 Dakar en de Huracán Sterrato. Fight!
fanboy zegt
Een segment met (gemodificeerde) straat legale auto’s zou inderdaad wel gaaf zijn.
Ook de Landcruiser erbij natuurlijk. Misschien doen er nog wat Japanse of Amerikaanse merken mee.
drdre1 zegt
Geeft een beetje de kwaliteit van ’t product aan: de lichtunits zijn gemaakt van skibril.
pvg100 zegt
Laten we hopen dat er genoeg Landcruisers klaarstaan om te depanneren.
PrettyAwesome zegt
Waarom niet samen met het outfoor kleding merk Camel(ja van oorsprong van de sigaretten), een Trophy organiseren. Dat concept ligt er voor t oprapen en dat was een enorme reclame voor hun voertuigen destijds.
rwdftw zegt
Dat zou wel heel gaaf zijn! 25 jaar na de laatste Camel Trophy gewoon een speciale editie. Die specifieke kleur geel en dat Camel logo zit ingebakken in mijn geheugen. Bij Dakar zijn ze 1 van de deelnemers. Bij een Camel Trophy is het Land Rover of niks.
Dus ik ben helemaal voor!
harrie zegt
Omdat die moderne obesitas handtasjes van ze dan binnen no time vast staan in de modder, met een berg elektrische problemen er gratis bij.
alloallo zegt
Een versie van de nieuwe defender door Bowler?? Op basis van de korte wielbasis uiteraard