Een aantal Golfjes van de zevende generatie kampte met klachten over een klapperend geluid. Volkswagen onderschrijft het probleem en zegt dat ze exemplaren waar het defect optreedt zullen repareren.
Het gaat om Golfjes die op het MQB-platform met een multilink-ophanging staan. Versies die zijn uitgerust met een torsie-as blijven buiten schot, evenals motoriseringen met minder dan 122 pk. Volgens Volkswagen wordt het rammelende dan wel klapperende geluid veroorzaakt door de bodemklep van de achterste schokdempers.
Een woordvoerder van Volkswagen liet desgevraagd weten dat ze in Nederland vier Golf-exemplaren met het mankement hebben gehad, mondiaal ligt het aantal op iets meer dan 100. Bij auto’s met het euvel worden beiden schokdempers aan de achterkant vervangen. Omdat de veiligheid niet in het geding zou zijn is een (verplichte) terugroepactie niet aan de orde. Komen ze goed mee weg.
Mocht je wel een Golf van voor eind 2012 rijden -kort daarna is de productie aangepast en het probleem gefikst- hou je oren dan even open en check of er geen bonk/rammel/geklapper uit de achterkant komt.
tupperware zegt
Daar gaan we weer, welke toeleverancier zal de schuld nu weer in de schoenen geschoven krijgen omdat VAG gewoon niet voor kwalitatief goede onderdelen wenst te betalen.
knipperlichtje zegt
@tupperware: daar gaan we weer, een merk van het VAG-concern houdt een terugroepactie net als ieder ander merk en tupperware ziet weer een kans om zijn ongefundeerde en populistische mening te uiten
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Dat jij de feiten niet kent betekend nog niet dat mijn opmerking “ongefundeerd” is.
Binnen de branche is het een publiek geheim dat zij zwaarder dan gemiddeld beknibbelen op de inkoop en service.
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Het gaat hier trouwens nadrukkelijk niet om een terugroepactie, dan hadden ze ze allemaal teruggeroepen en niet bij slechts 4 klagers er een nieuw setje dempertjes van 2 tientjes inkoop eronder geschroefd.
jrk68 zegt
@tupperware:
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar je roept nu wel de toorn van de Vaginaaltjes over je af.
Sommige waarheden kan je beter in de doofpot houden, dat zijn ze immers gewend….
weem zegt
@jrk68: Nee, jíj vindt dat ie gelijk heeft. Substantieel verschil.
kor1 zegt
@jrk68: leuk ook dat je gesprekken met jezelf voert….
timjan365 zegt
@knipperlichtje: haha echt hé!
kor1 zegt
@knipperlichtje: +1 voor jou, ik wilde net hetzelfde gaan typen. Wat een mooie wereld zou dit zijn als types zoals t….. er niet zouden zijn.
tupperware zegt
@kor1:
Ach gut, wat hebben jullie fanboys toch lange tenen..
Ik kan het ook niet helpen dat de waarheid te pijnlijk is voor je..
kor1 zegt
@tupperware: Dat is het nou juist, het is niet de waarheid
tupperware zegt
@kor1:
kor1 zegt
@tupperware: nu weten we je mening over VAG wel hoor. Denk je dat je na 14231 negatieve reacties over alles dat met VAG te maken heeft niet iedereen jouw mening hebt opgedrongen? Volgens mij ben je in je vrije tijd zeker Jehova getuige? Lekker je mening opdringen aan de rest van de wereld..
tupperware zegt
@kor1:
Dit is dus reactie #1993, dus ik heb geen idee waar jij dat aantal vandaan haalt.
Dat jij lijdt aan waanbeelden maakt jouw reactie dan wel weer duidelijk.
Niet iedereen laat zich intimideren door types als jij, leer daar maar fijn mee te leven.
Wij leven hier in een land dat vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heeft staan en waar de waarheid niet in de doofpot hoeft te verdwijnen omdat een fan er aanstoot aan neemt.
Dat is het mooie van dit land..
kor1 zegt
@tupperware: Tja….met 1 verschil dat het niet de waarheid is die je steeds maar weer in ieders kop probeert te stampen…
jaapiyo zegt
De A3 zal toch wel dezelfde onderdelen hebben of niet?
Nou ja in Nederland zal het niet zo’n probleem zijn; de meeste Golfjes/A3s hier zijn slomwmotions met de hobbel-de-bobbel achteras.
reistje zegt
@jaapiyo: Bij het vorige model A3/Golf (6 dus) gebruikte de A3 wel andere dempers. Die in de Golf 6 gebruikt werden werden overigens wel in Seat en Skoda gebruikt.
Van het huidige model weet ik niet.
motoragent zegt
Dat is makkelijk zeg, als heel VW-rijdend Nederland problemen heeft geven ze niet thuis, en nu er problemen zijn waar blijkbaar helemaal niemand last van heeft gaan ze lopen roeptoeteren dat het euvel gratis wordt verholpen. Uiteindelijk kost het PON niets en ze komen toch weer een beetje positief in het nieuws. Lekker goedkoop.
tupperware zegt
@motoragent:
Als ze echt om hun klanten zouden geven dan hadden ze iedereen die er eentje gekocht heeft in die periode een nieuw setje dempers gegeven.
Kan nooit om veel auto’s gaan daar alle pauperversies dit probleem niet hebben.
ej20g zegt
@tupperware: dat dacht ik dus ook. Het lijkt mij niet de bedoeling dat je als fabrikant net zo lang wacht tot de problemen ontstaan bij nog meer klanten, maar dat je het vastgestelde probleem voorkomt bij de (nog) niet getroffen klanten door alle eventueel getroffen auto’s te voorzien van het verbeterde onderdeel.
endofline zegt
Wat VW hier doet doen alle merken ook maar dan meestal stilzwijgend. Nu komen ze er wel mee naar buiten om marketing technische redenen.
Op enkele exotische merken na worden auto’s als lego in elkaar gezet. Dempers van bij Teneco, electronische systemen van VDO, lichten van Hela, pomp van Bosch etc…
Dus het zou me heel raar lijken dat dit type demper enkel onder een VW Golf te vinden is. En dan bedoel ik niet enkel de merken van de volkswagen group.
motoragent zegt
@endofline: Dempers worden voor elk voertuig op maat gemaakt, misschien niet de cilinder of zuiger, maar wel de kleppen. Omdat het hier over de bodemklep gaat zou het best kunnen dat het daadwerkelijk alleen geldt voor deze specifieke uitvoeringen van de Golf.
ej20g zegt
@motoragent: volgens mij zitten dezelfde dempers ook onder de Skoda Octavia en de Seat Leon. Ook daar heeft dit probleem zich al voorgedaan.
tupperware zegt
@motoragent:
Als dat echt zo was, dan was er niet zoveel winst te halen met aftermarket dempers.
Het gros van de fabrikanten gebruikt gewoon veredelde fietspompen als dempers..
norge zegt
Dus alleen de auto’s waar de klacht merkbaar wordt en ze er niet onderuit kunnen worden gemaakt. Gevalletje van “hopen dat het na de garantie pas fout gaat” dus.
audijunk zegt
@norge: waarom klagen als r niks te klagen valt!! De een klapt met 80 over drempel en de ander remt af en hobbelt r met 30 overheen……..welke demper is r eerder naar de maan!!!