Het hebben van een auto is een dure hobby. Tel maar eens een keer de kosten voor brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting en parkeren bij elkaar op. Vergeet dan ook vooral de afschrijfkosten niet. Wanneer je dan uitrekent wat zelfs een goedkoop tweedehandsje je per kilometer kost, dan wordt je niet vrolijk. Mede dit gegeven zorgt ervoor dat de deelauto aan populariteit wint.
Onderhand rijden er 1.100 deelauto’s door ons land van bedrijven als GreenWheels en ConnectCar. Zo’n 20.000 Nederlanders maken dankbaar gebruik van deze service. Het afgelopen jaar groeide de branche volgens de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik met ongeveer 45 procent. In de grote steden stijgt de populariteit het snelst. Met een deelauto heeft men geen last meer van hoge parkeerkosten of jarenlange wachtlijsten voor een parkeervergunning omdat de auto’s op vaste gereserveerde parkeerplaatsen staan.
De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik heeft onderzocht wat het effect van autodelen is in de binnenstad van Amsterdam. Gebleken is dat de parkeerdruk afneemt en dat gebruikers van deelauto’s 12 procent minder kilometers rijden met de auto dan mensen met een eigen auto. Dit is weer goed voor het milieu en de vereniging pleit in een brief aan milieuminister Jacqueline Cramer voor het stimuleren van de deelauto in het bedrijfsleven. Dat is volgens de deelauto bedrijven ook hard nodig om de zaak rendabel te maken. Er is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd en pas volgend jaar zal men voor het eerst quitte draaien. De branchevereniging voerziet een gouden toekomst voor de deelauto, maar toch ook bedreigingen, want ondanks de genoemde voordelen, krijg je mensen niet zo gemakkelijk uit hun eigen auto. (via: nu.nl)
Orichinals zegt
Ik heb zelf geen auto, maar als ik er één nodig heb, huur ik een auto. Vind ik net zo makkelijk en je went aan het geen auto tot je beschikking hebben, als je hem eigenlijk niet nodig hebt. Fietsen is, voor mij, een goed en gezond alternatief, ben al twintig kilo kwijt, in twee jaar tijd!?! Alleen door meer te fietsen, dat is toch ook een goede rede, om het zo te laten. Bijkomstig pluspunten zijn, dat ik veel geld in de maand overhoud en dat ik regelmatig in een andere auto rijd, soms een diike Duitser, soms een simpele Koreaan, maar zo kun je wel van alles uitproberen. En krijg je een betere indruk over een auto, dan enkel een uurtje proefrijden. Ik weet nu, als het schip met geld overkomt, wat ik wil gaan rijden.
Sandro zegt
heb zelf een auto en ik kan niet zonder. Nooit gekund. Maar vind het een goed idee. Volgens mij hebben veel mensen een auto die ze niet of nauwelijks gebruiken. doe die dan weg en ga bij green wheels. Kan ik mn auto tenminste normaal voor de deur parkeren.
Mr zegt
altijd al eens gedacht hoe die moslims aan dure duitsers komen? lui kopen met de hele moskee een auto:P mn buurman is er ook zo een haha:P
ik vind het niks ik ben verliefd op me eige bakkie en zou er geen ander in willen late rijden…
en als ze allerbij terglijk op vakantie gaan dan?
voor in de stad is wel makkelijk natuurlijk ma het is niks voor mij.
ZOEF zegt
Zulke misdienaars van de opperkerk als “Orichinals” gaan met hun zendingsdrang het internet op en zetten hun flut dan op alle websites van hun tegenstanders. Moest het minder beleefd geformuleerd zijn dan heette het trol.
Mark zegt
Zag laatst nog een mannetje een rondje om een Greenwheel 206 lopen met z’n blocknote, dus controle op de rijders is er ook nog eens.
Jan zegt
Er lopen regelmatig mannetjes rondom Greenwheels auto’s; zij maken de auto’s schoon (in tegenstelling tot je eigen auto hoef je een Greenwheels niet te wassen) en lopen er onder andere omheen om een aantal zaken te controleren die te maken hebben met de veiligheid van de berijder. De mannetjes contreleren de berijders niet, maar zorgen er voor dat je een veilige rit maakt.