Het is een tegenstrijdige categorie auto’s, de decente SUV met V8. Maar ze zijn er. Ook in de Youngtimerregeling.
Autorijden in Nederland is bijzonder duur. Heel erg kostbaar. Als rappers, voetballers en andere celebrities horen hoeveel belasting er op een auto in Nederland, wordt zo’n gele plaat nog eens een status-object.
Voor Jesse maakt dat niet heel erg veel uit. Hij heeft een eigen onderneming en werkt zich te pletter. Op dit moment rijdt hij zakelijk in een Peugeot Partner. Een prima auto, maar het is wel tijd voor een nette opvolger. Zelf zit hij te denken aan een enorme SUV die hij als youngtimer op de zaak kan zetten. Zo kan hij wat comfortabeler alle adresjes langs, de Partner is niet echt bijzonder comfortabel gebleken. Ook heeft de Partner veel te veel ruimte eigenlijk. Dat heeft Jesse niet nodig. Maar ruimte voor de kinderen is wel zo prettig.
Wel is het handig dat de auto een klein beetje ingetogen uitstraling heeft. Een witte Porsche Cayenne Turbo met zwarte velgen en imitatie Techart-bodykit hoeft niet. Een nette donkerblauwe X5 op kleine wielen mag dan wel.
Algemene disclaimer decente SUV met V8
Maak niet de fout door te denken dat deze auto’s goedkoop te rijden zijn. Alles valt qua kosten namelijk heel erg tegen. Het verbruik is 1 op 7, maar wel als je rustig doet. Maar dat ga je niet doen, want je wilt een V8 horen brullen. Onderhoud is standaard duur. Een setje banden of remmen staan gelijk aan een weekje zonnen in de Algarve. Dus als het meevalt qua storingen, onderhoud en verbruik, dan is het alsnog veel. Nog een dingetje, ga voor een 3 liter diesel. Dat past veel beter bij een dergelijke auto, is zuiniger en veelal ook voordeliger in onderhoud. Het is minder leuk qua geluid, dat dan weer wel
De wensen en eisen voor een decente SUV met V8 kun je in onderstaande tabel zien:
Vorige auto’s / huidige auto’s | Peugeot Partner HDI |
Koop / Lease | Koop, liefst import |
Privé / Zakelijk | Beide |
Budget | Zo’n 20 mille |
Jaarkilometrage | Maximaal 20.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur | Benzine en V8 |
Reden aanschaf | Wil een ‘echte’ auto |
Gezinssamenstelling | 3 kinderen, 2 volwassenen |
Voorkeursmodellen | |
No go’s | Porsche Cayenne, Hummer |
Volvo XC90 4.4 Summum
€ 19.500
2007
135.000
De minst aanstootgevende SUV is misschien wel de Volvo XC90. Het prototype decente SUV met in sommige gevallen een V8. De auto is ontworpen om zo familie-vriendelijk en veilig mogelijk te zijn. Het is de eerste zevenzitter in zijn klasse, waarmee de auto een enorme USP in handen had. De V8 is speciaal door Yamaha ontwikkeld om dienst te kunnen doen in deze XC90 (en later de S80). Het is best een fijne motor, met behoorlijk wat koppel onderin en vermogen hoger in de toeren.
Maar moet je wel voor die V8 gaan? De XC90 is niet echt een sportieve auto en voor een beetje vermogen moet je al toeren maken. Een 2.5T is wellicht een slimmer alternatief. Niet zo gaaf, maar qua verbruik en onderdelen wellicht iets beter te happen. Ander dingetje, probeer een zo recent mogelijk exemplaar te zoeken. Dat is altijd wel het geval, maar bij de XC90 een extra belangrijk dingetje, ze werden aanzienlijk beter naarmate de jaren vorderde. Bekijk hier het XC90 aankoopadvies!
Mercedes-Benz ML500 4Matic (W164)
€ 18.950
2006
170.000 km
Eigenlijk is dit wat je moet willen. De grote ML wordt nog weleens over het hoofd gezien. Men gaat dan liever voor een G of GL, terwijl de ‘purist’ de R-klasse prefereert. De ML500 is misschien wel de fijnste van het stel. Zeker in deze uitvoering. Mercedes had rond deze periode uitstekend begrepen wat je wil van een V8: een volvet geluid met veel koppel.
Met dank aan het grote slagvolume van vijf liter. De ML500 rijdt daardoor een beetje als een diesel. Ja, het verbruik is hoger, maar de gaspedaalrespons is direct en de krachts-ontplooing gelijkmatig. Qua betrouwbaarheid staan deze motoren erg hoog aangeschreven. Het interieur is op zich keurig, maar van een Mercedes-Benz van dit prijsniveau verwacht je wellicht iets meer verfijning. Check hier het ML W164-aankoopadvies om te zien waar je op moet letten .
Land Rover Discovery 3 4.4 HSE (L319)
€ 18.495
2004
160.000 km
De traagste en dorstigste van het stel. En misschien ook de leukste decente SUV met V8. De Discovery is een heel erg bijzondere auto. Ten eerste vanwege het chassis. De Discovery heeft er twee! De auto heeft een zelfdragende monocoque én een ladderchassis. Dit betekent dat de Discovery o de weg erg comfortabel is bijzonder vaardig in het terrein. Het nadeel? De auto is een tikkeltje zwaar. Dankzij de atmosferische Jaguar V8 en de automaat hoef je je qua verbruik geen zorgen te maken: dit ding zuipt ook als je normaal doet.
Wel is het een erg fijne motor, alhoewel de combinatie met de auto niet helemaal denderend is met de Discovery. Nog een voordeel is dat de auto zeer goed uit de voeten kan in het terrein. Het klinkt misschien gek, maar de oude Discovery is eigenlijk een huidige Defender. Kan tegen een stootje, maar niet te spartaans. Qua betrouwbaarheid: het is ouder en Engels, dat kan niet verkeerd gaan. Check hier het Discovery 3 aankoopadvies en de video.
Volkswagen Touareg 4.2 V8 (7L)
€ 21.995
2004
95.000 km
In principe past deze auto perfect bij de aanvraag voor een decente SUV met V8. Je hebt namelijk alles van de Porsche Cayenne, alleen valt het dan aanzienlijk minder op. Een Touareg is een gebruiksvoorwerp, een Cayenne is een statement. Verder scoort de Touareg eigenlijk overal een voldoende. Het interieur is meer dan keurig, alhoewel het navigatiesysteem hopeloos verouderd is.
De motor is behoorlijk potent, meer dan de cijfers doen vermoeden. Het voordeel is dat het de Audi 4.2 is, geen Porsche 4.5. Dat scheelt namelijk aanzienlijk qua betrouwbaarheid in het voordeel van de Touareg. De prijzen zijn ook goed te doen. Net als bij alle andere auto’s in het lijstje moet je zoeken naar originele exemplaren. Er zijn gek genoeg best veel Touaregs die nogal ‘apart’ zijn aangepakt. Een setje ‘Lexus’ lampen of Audi grille is goedkoper dan een grote beurt natuurlijk. Bekijk hier het Touareg 7L-aankoopadvies.
Lexus LX470 (UZJ100)
€ 17.950
1999
180.000 km
Een Toyota Land cruiser met weinig kilometers is niet te vinden. Bij die auto’s kun je 3-4 ton zien als ‘net ingereden. Deze Lexus LX470 is de luxere versie van de Land Cruiser 4.7. In Nederland staan er twee te koop en in Duitsland het dubbele. Dus je moet sowieso even goed zoeken. De betrouwbaarheid van deze auto’s is bijna legendarisch. Dat is natuurlijk zo als je ‘m in goede conditie houdt en je voelt ‘m al aankomen: dat is erg duur.
Nog een nadeeltje: het is namelijk echt een terreinauto met terreinauto- capaciteiten en- beperkingen. Het interieur is ietsje luxer dan een reguliere Toyota Land Cruiser, maar het is vrij verouderd en sober. Een ander nadeel is die 2UZ-DE motor. Je hebt wel een gaaf geluid, maar geen power. Met moeite perst ‘ie er 235 pk uit. Nu voelt ‘ie niet zo zwak aan in het dagelijks verkeer. Maar gas geven is niet zozeer sneller gaan, alleen meer herrie en verbruik. Maar hey, hij blijft dan wel altijd gaan.
YOLO: Jeep Grand Cherokee SRT-8 (WK)
€ 19.999 (Dld.)
155.000 km
2006
Uiteraard mag een Jeep niet ontbreken in dit overzicht. In eerste instantie gingen we op zoek naar een Commander. Maar die was best lastig om te vinden met een Hemi V8 en die wil je wel. De Hemi V8 is krachtig, brult enorm goed en is behoorlijk betrouwbaar. Alleen konden we die niet vinden, er zijn er in Europa ook niet veel van verkocht. Gelukkig vonden we wel deze: de Grand Cherokee in SRT-8-trim. Absoluut geen decente SUV met V8, maar een enorm dikke SUV met V8. Dit was het absolute topmodel met een 426 pk sterke V8. Dat is grofweg 100 pk meer dan de rest in dit lijstje heeft.
Laten we beginnen met het grootste nadeel: het interieur is zelfs naar Amerikaanse maatstaven goedkoop en plastiekerig. Ander nadeel: er kan namelijk geen trekhaak achter. Stom, want dit zou in principe de ideale auto zijn voor een trekhaak zijn. Het is in principe echt een groot stuk speelgoed. Ook naar 2021-maatstaven is het nog altijd een snelle auto. Ten slotte ziet ‘ie er nog erg dik uit, zonder dat het een foute TechArt Magnum-imitatie is. Uiteraard kan het zijn dat Jeroen het helemaal fout vindt, vandaar Yolo.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
tievdz zegt
Lekker voor de yolo gaan! Of misschien toch de Volvo…
autopetje zegt
Wat een gekke hoge bedragen voor auto’s die helemaal uit de mode zijn. Rond de 20k voor 2006??? Blijkbaar is het fenomeen you timet naar ieders hoofd gestegen. Voor dat geld wil je toch niet in zo’n auto gezien worden.
baf07 zegt
@autopetje: dacht ik ook!
cooper96 zegt
@autopetje: verbaas ik me ook over, 20k gemiddeld voor best ouwe hokken
gillis zegt
Waar is de Infiniti fx35/45. Dat is toch wel de vetste en nog steeds modern ogende SUV. Betrouwbaar, snel en stoer.
Voor 6k heb je er al een. Onderdelen zo van diverse Nissans af te halen. Onderhoud niet duur dus.
MrShifra zegt
Hartelijk dank voor de tip!
Mijn broertje is op zoek naar een youngtimer met LPG voor ongeveer 6k en de Infiniti ziet er goed uit. Heb je trouwens zelf ervaring met deze auto? Hoe is die qua betrouwbaarheid? Beter de v8 of de v6?
Bij voorbaat dank!
gillis zegt
Ik heb zelf de V6 sinds ongeveer 2015. Nooit wat mee gehad. Ruim 150.000km mee gereden.
Staat nu +- 250.000 op de teller. Fijne auto. Niet te duur in onderhoud. Sommige onderdelen moet je wel zoeken op eBay. Zoals je een veroeste swaybar die ik moet vervangen op termijn. Maar voor de rest gewoon Nissan.
MrShifra zegt
Ok, bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik zie wel dat een aantal last hebben van de Bubble dash, heb jij dat ook? Is het te repareren?
autopetje zegt
@gillis: bak / motor gaat toch wel vaak stuk. Althans ik zie regelmatig te koop staan voor €1500 met kapotte bak of motor. Is trouwens Renault techniek en geen Nissan. Wel leuke auto
gillis zegt
Nee is geen Renault techniek. 100% Nissan.
Onderstel en motor is precies hetzelfde als een nissan 350z. De motor behoort tot één van de betrouwbaarste die gemaakt is. Zit ook zoveek modellen, pathfinder etc. Bak is gewoon een ouderwetse automaat. Gaan nooit kapot.
Het enige wat zwak is, zijn de remmen, interieur (dashboard word lelijk) en uitlaat die na 15-20 jaar wel wat werk mag hebben.
Voor de rest een top auto
autopetje zegt
@gillis: je hebt gelijk. Het is de Nissan 350 motor. Ik heb zelf nog ergens een Espace met dat blok. Maar toch lopen de koppakkingen er uit dus wel goed testen.
Thomas20vt zegt
@autopetje: komt omdat bij de Espace de koeling niet optimaal is. Blok is eigenlijk te groot voor de motor. Bij zowel de 3.5 V6 en de 3.0 dCi heeft de achterste cilinderbank t zwaar door te weinig ruimte.
Thomas20vt zegt
@thomas20vt: motor moest motorruimte zijn ;)
michiel_vandelft zegt
Hey Autoblog; Als jullie toch daadwerkelijk occasions gaan zoeken voor een dergelijke aanvraag, waarom dan niet hyperlinkjes posten maar hetgeen wat jullie gevonden hebben (of bijvoorbeeld het beste exemplaar naar jullie idee). Daarmee krijgt zo’n aanvraag wel een extra dimensie imho :)
christian85 zegt
Wat een knaken voor een gemiddeld 15 jaar oude auto
rikv99 zegt
@christian85: komt allemaal door die Youngtimer regeling.
DeWitteCondor zegt
@rikv99: kwestie van tijd voordat dit eruit gaat. Alles wat een vervuilender wagenpark in de hand werkt zal verdwijnen. Volgens mij is er al langer twijfel hoe lang dit nog standhoudt.
tinnemans zegt
Als de bagageruimte niet het belangrijkste zou ik voor een grote sedan gaan. Dus een S, 7 of A8 oid. Voldoende ruimte op de achterbank, nog steeds redelijk wat bagageruimte. Het verbruik is lager, de wegligging beter en als allergrootste voordeel; je rijdt niet in een SUV.
Het kan zijn dat ik licht bevoordeeld ben.
Marco zegt
@tinnemans: mee eens. Zelf een CLS500 als youngtimer in de zaak. Door de vorm een lage luchtweerstand en relatief laag verbruik (sterk afhankelijk van je rechtervoet). Maar twee seats achterin, dat met drie kids misschien niet de beste keuze. (wel 4 clima zones)
tinnemans zegt
@cls500: Ik heb een E65 740i. De achterbank is ruim genoeg voor 3 pubermeiden. Ik mis wel 2 klimaatzones en 1000cc, maar ach, ik red het er wel mee.
Marco zegt
@tinnemans: hier ook drie puber meiden ;-) Ze begrepen m’n keuze voor een V8 niet (na een V60 PiH). Commentaar was, er kunnen geen 5 personen in (verweer, mama’s auto wel), er zit geen trekhaak voor de caravan achter (verweer, jammer). Voor de zomer een aloude V70 aangeschaft en alles loopt hier prima in het gezin. Kids blij en papa nog blijer ( en mama is overigens ook blij). Volg je hart ;-)
Marco zegt
@tinnemans: klinkt allemaal als een luxe probleem dat we hebben ;-) De 7 serie als wel als een S klasse stonden ook op m’n lijst ;-)
dunhozzie zegt
Ik ben erg blij met mijn ML350 diesel. 300pk, 700nm na een ademkuurtje, Apple Carplay/Andriod Auto erin en km maken. Daar gaat het voor nu een beetje mis door een andere baan (val van 55k terug naar 15k), maar dat doet niets af aan de auto. Als je me pushed zou ik zeggen dat de vering een haartje softer mag.
rikv99 zegt
Lekker de Mercedes ML of Volvo XC90 nemen. Mist fout in mijn ogen. Zijn ook het makkelijks netjes te vinden en via het dealer netwerk (zeker de benz) goed te onderhouden.
Ik weet niet of je zo’n ‘oude’ LX470 gewoon naar je plaatselijke Lexus dealer kan brengen? En hoe de onderdelen voorziening daar dan is?
slickrick zegt
@rikv99: voordeel van de Lexus IS , deze hoeft nooit naar de dealer , enige is een olie beurtje zo nu en dan. Voor de rest is het gewoon een Landcruiser 100
HFdude80 zegt
Waar is de e70?
kenner zegt
Land Cruiser ?
Rob zegt
De mooiste Lexus RX die je kan vinden.
wza1979 zegt
Ik heb voor een naaste familie lid zo’n beetje hetzelfde onderzoek gedaan een jaar of 2 geleden.
Altijd lucht vering nemen.
De Toyota en LR vielen af geen comfort , zijn terein wagens. De touareg heeft een wat goedkoop interieur en van buiten is ie gewoon lelijk. De cayenne is veruit de betere auto van deze 2. Ik zou dus een standaard cayenne NemeN en let op niet de v8 , maar de turbo – betrouwbaarder blok.
Van alle grote wagens met veel cilinders maakt Mercedes over het algemeen de beste motoren , ik ken daar geen enkel blok wat issues heeft. Dat heb je wel bij de andere merken , zoek dat goed uit.
Deze Mercedes ziet er niet uit en is ook teveel een tereinwagen.
Met 3 kinderen kun je prima een verlengde S klasse nemen, ruimte te over. Hoogste comfort, veel keus.
Gewoon eens in rijden en je bent verkocht.
Let trouwens goed op de prijzen, ik koop meestal ook in Duitsland maar niet alle modellen zijn daar goedkoper. Soms zijn bepaalde modellen hier veel goedkoper als daar en omgekeerd.
Ook niet teveel letten op km stand. Je kunt beter een auto kopen die netjes en met liefde is verzorgd en een hoge stand heeft dan omgekeerd.
Dit soort grote wagens zijn vaak met meer zorg en betere onderdelen gebouwd dan alles wat hieronder zit.
Pallas zegt
‘Decente’ is geen Nederlands…
imaginenl zegt
@pallas: staat gewoon in Van Dale
thearchitect zegt
Ik zou de V8 wens terugschroeven naar een V6 en dan een Lexus RX300/330/350 aanschaffen. Betrouwbare 3.0L V6, kosten zijn te overzien en je rijdt in een fraaie SUV Youngtimer.
slowland zegt
Kan wel ff iets voor je op de boot zetten….
Dit zijn zomaar een paar bij ons in de buurt te koop.
https://www.kijijiautos.ca/cars/#cylinders=8%3A8&od=down&sb=rel&yc=2000%3A2018
Het zijn er veel meer, maar bijna niemand vermeld hier de motor details, vindt niemand interessant…
Jammer dat er geen HEMI te koop staat in NL….
Ik heb zelf een 2007 RAM1500 als bush-truck. Het ding valt van ellende uit elkaar (Ruim 500K gelopen) maar de 5.7L HEMI is niet stuk te krijgen!
DeWitteCondor zegt
Zeker niet lullig bedoeld voor de aanvrager maar waarom zou je dit willen als je huidige wagen een peugeot partner is en je budget ‘maar’ 20k is? Dan zit je dus in de zone dat die ‘nieuwe’ wagen komende jaren flink gaat kosten ivm onderhoud en over een paar jaar raak je dit ding aan de straatstenen niet kwijt. Restwaarde 0. Ga dan voor een leuke station of een hybride variant. Dit is echt weggooien van geld.
panam1 zegt
@dewittecondor: ja dit dacht ik ook – ieder z’n budget natuurlijk, maar als dit je enige auto is – en 15++ jaar oud, en als ik kijk naar welke auto er nu wordt gereden denk ik idd ook dat dit geen verstandige beslissing is…
massarati zegt
Ik mis de Range Rover L322. Lekkere V8 van BMW met een fantastisch en tijdloos ontwerp. Is absoluut mijn keuze.
thjvanvlerken zegt
Mijn pa had vroeger een xc90 t6, zoop als een malle maar ging goed vooruit. Dingen zijn nog aan de prijs zie ik.
net10 zegt
Deze dikke en oude SUV’s zijn auto’s waar je enorm op kan leeg lopen.
MarcoM zegt
Ik zeg, de XC90, heerlijke auto met prettige sound.
watchhok zegt
Mis de X5 4.4
De eerste SUV
audiA41.8TFSI2013 zegt
https://autohan.nl/aanbod/porsche-cayenne-turbo-4/
Deze Porsche Cayanne 4.5 Turbo ziet er nog keurig netjes uit m.i Prijs: 13.000,–, 2004, 1,5 ton op de teller, 450 pk.
Vraa: wat is jullie mening over deze auto?
Dat 4,5 liter turbo blok moet wel betrouwbaar zijn als ik de berichten hierover zo lees (bij goed onderhoud en met beleid bereden).
volvov7025t zegt
Xc90! Heerlijke reisauto. En een 3e zitrij. Die van mij doet 1 op 8 en laatst koste een volle tank e150, maar met het geluid bij het starten begint elke ochtend goed!
volvov7025t zegt
En nog over de prijzen: nieuw 100k+ en na 10 jaar meer dan 80% afgeschreven. Terwijl met een beetje onderhoud het een stuk beter rijd dan het gemiddelde hok van 20k.
baf07 zegt
3 jaar Touareg V6 gereden, in de kleurstelling als de header, zoop als een tempelier inderdaad maar nooit wat mee gehad! Perfect voor de wintersport. Altijd paraat dat ding
lightisride zegt
Ik heb een vriend aan een XC90 V8 gepraat. Bevalt prima. prachtig geluid etc. T5, T6 en V8 gebruiken in de praktijk ongeveer evenveel, vooral als je een beetje gas geeft. Ze hebben allemaal hun eigen geluid, trouwens en zijn allemaal ook ongeveer even snel. V8 heeft wel meer bougies e.d.
cossiekiller zegt
De SRT Cherokee natuurlijk!
Tenzij je echt voor pure luxe wil gaan. Dan de ML of de Lexus. Alhoewel die echt wel heel lelijk is
Variomatic zegt
Q7 4.2 V8!
mondial zegt
Saab 9-7 ?