Er wordt vandaag een hoop geouwehoerd over die uit elkaar vallende faaltrein en de kamerleden die aan dit debat deelnemen tonen hun vertrouwen in het openbaar vervoer -dat ze doorgaans zo graag propageren als alternatief voor de auto- door met de auto te reizen. “Ik heb geen zin om te laat te komen” aldus SP Kamerlid Paulus Jansen.
Joh, dat is nou precies de reden waarom al die mensen elke ochtend ’s morgens in de file staan, je verwacht het niet! Volgens het ANP durven ook Duco Hoogland (PvdA) en Sander de Rouwe (CDA) het niet aan om met het Openbaar Vervoer te gaan. De reden: bang voor vertragingen, en je moet wel op tijd komen natuurlijk. Betty de Boer van de VVD is ook bang dat ze niet op tijd komt voor het debat over de Fyra, ze durft het niet aan om met de stoptrein te gaan. Is ook eng Betty, geeft niets. Omdat ze ’s morgens eerst nog haar kinderen naar school moet brengen gaat ook D66-mevrouw Stientje van Veldhoven met de auto maar “Als er een snelle verbinding was geweest ging ik zeker met de trein.” Juist ja, een snelle treinverbinding, gelooft u het zelf mevrouw Van Veldhoven?
Ja beste politici, het is wat hè, al die praktische bezwaren voor het OV. En dat is nu precies waarom de gemiddelde forens ’s morgens weigert om in die falende NS-rijtuigen te stappen die gewoon heel veel extra reistijd opleveren van deur tot deur en waarvan je maar moet hopen dat ze rijden als er twee blaadjes van de boom waaien of als het een halve graad vriest.
In Brussel gaan de kamerleden overigens praten over de Fyra (wist u trouwens al dat dit lelijke apparaat door Pininfarina ontworpen is?) problemen met Belgische politici, de NS, NS Hispeed en het Belgische spoorbedrijf NMBS. Wat er precies te bepraten valt vragen wij ons overigens af: ding doet het niet, er vallen stukken af. Gewoon geld terug eisen en er snelwegen van aanleggen waar we 130 mogen, probleem opgelost. Goedemorgen.
splitsecond zegt
ik zeg: trein afschaffen en een hogesnelheidssnelweg aanleggen :)
300e zegt
Je zou bijna een hekel aan politici krijgen… Bijna he… Overal tegen aan bemoeien en zelf lekker elke dag met hun dikke bek in een auto met chauffeur rondgereden worden. Maar o wee als jij in een dikke auto wilt rijden. Dan is het dokken geblazen!
jelmer zegt
@300e: Kamerleden hebben helemaal geen auto met chauffeur. Tenzij ze het zelf betalen natuurlijk.
300e zegt
@jelmer: Okay ik was in de veronderstelling van wel, maar dan zat ik ernaast! Maar ministers en staatssecretarissen wel toch? (dat deze groep een auto met chauffeur heeft vind ik overigens wel terecht)
bmwe46csl zegt
Wat een gezeik alweer
toroloco zegt
hake,hake,hake,tuut,tuut, weg zijn wij!
ronin1130 zegt
Italiaanse brol…
moveyourmind zegt
Gewoon geld terugeisen? En het smeergeld dat Alsandobreda betaald heeft? Dat moet dan zeker ook retour afzender? Je hoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat dat nooit gaat gebeuren. Dat hele project is een grote stinkende beerput waar een aantal kopstukken bij de overheid en de NS het liefst zo snel mogelijk de deksel op doen. Niks veranderd sinds de bouwfraude uitgelekt is. Ik wil me niet beter voordoen dan ik ben, in hun positie zou ik ook gevoelig zijn voor giften.
vale46 zegt
Stuur die Fyra terug naar zijn land van herkomst (nee ik doe hier niet racistisch!) & laat in tussentijd de oude beneluxtrein maar rijden.
Daar moet je niet voor reserveren
die had een goede stiptheid, maar wel soms eens een afschaffing
Hij kost minder en heeft iets meer haltes
& slechts 1/3 trager dacht ik.
In tussentijd nieuwe geteste treinstellen kopen, want je gaat me niet vertellen dat de Fyra deftig getest was voor hij naar hier kwam…
Waarschijnlijk waren ze daar al blij dat hij hier was geraakt…
Anyway, zorg gewoon dat het OV rolt en maak er dan reclame voor. Als het niet rolt, hou dan op met de auto’s te kloten!
davelepeef zegt
@vale46: Amen!!
Preske zegt
@vale46: “soms” een afschaffing? Zeg maar vrij frequent.
davelepeef zegt
Ik snap die politici prima. Ze moeten toch andere redenen geven; als zij zeggen dat ze niet aan te harde & slechte muziekspelende kraagmakaken blootgesteld willen worden is er pas echt stront aan de knikker… In de auto kom je die in elk geval niet tegen…
alassad zegt
Soms is de trein sneller, soms de auto. Als je van stadscentrum naar stadscentrum moet, is de trein gewoon de beste optie qua snelheid
nibor zegt
@alassad: op http://www.filewissel.nl kun je de reistijden van trein en auto voor een gekozen tijdstip vergelijken. Ik heb nog geen enkele bestemming of tijdstip gezien waarbij die site (van de NS nb.) aangeeft dat de trein sneller is dan de auto…
epimetheus zegt
@alassad: Heb er ook een paar geprobeerd, inderdaad beste erg. Het zou misschien alleen tijdwinst opleveren wanneer er file staat. Maar die tijdwinst die maakt door met de trein te gaan word weer teniet gedaan door overstappen, aansluitingen missen (5 minuten vertraging = half uur wachten bijvoorbeeld, overigens wordt dat niet meegenomen als zodoende vertraging…)
Wachten in de kou, regen, sneeuw op stations.. Overvolle treinen? Allerlei mensen die je liever niet ziet. Kut muziek van anderen..
alassad zegt
@epimetheus: als ik alleen al kijk naar bijvoorbeeld een ritje van oss naar den bosch; auto 30 min, trein 15 min.
Oss-nijmegen: trein 15 min, auto 30+ min
Den bosch – utrecht: trein 30 mins, auto 45 mins.
Aan de andere kant: den boach rotterdam: uurtje max met de auto, anderhalf uur trein.
Let wel, dit is natuurlijk van centrum naar centrum. Bedrijventerreinen liggen vaak niet echt in de buurt van treinstations.
Maar het is bullshit om te zeggen dat de auto altijd sneller is.
epimetheus zegt
@alassad: Ja zo kan ik het ook, realiteit is natuurlijk dat je ook nog op het station moet komen, tenzij de makers er vanuit gaan dat wij wonen/werken op stations.
Daarnaast rekent dat geval dat je blijkbaar altijd een fiets in je broekzak heb zitten. Okee een vouwfiets kan, maar een normale fiets neem je niet zo snel mee in de trein want daar is uiteraard extra toeslag voor nodig en mag niet tijdens spitsuren.
Ik studeer nog, en reis dus regelmatig met het openbaar vervoer, maar ben zo ontzettend blij als ik een keer ergens heen kan met de auto. Tuurlijk heeft het openbaar vervoer voordelen, hoeft niet te parkeren en kost (soms) minder. Maar wanneer het vriest, sneeuwt en een beetje glad is ga ik toch liever ergens in de file staan in een warme auto, dan dat ik ga staan blauwbekken bij een bushokkie of op een station..
stanoow zegt
Waarom allemaal dat gezeik over de Fyra? Zorg eens eerst dat het ‘normale’ OV goed werkt. In zo’n Fyratrein zit je misschien één keer in je leven, terwijl veel mensen elke dag met de intercity/stoptrein reizen. Zorg eens eerst dat die niet om elke poep of scheet vertraging hebben.
desjonnies zegt
Iedereen is de problemen vergeten die de eerst Thalys treinen hadden.
Dat heet kinderziektes.
Iets dat we anno 2013 niet accepteren.
Omdat we stront en stront verwend zijn.
En de nationale spoorwegen van beide landen -hoogstwaarschijnlijk- niet naar de techneuten luisteren.
En daarna huilie huilie doen om hun gezicht voor het grote publiek te redden.
Warna politici de zaak wel eventjes op de rails zullen zetten.
Ja Ja.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Een degelijke testcyclus had een hoop problemen kunnen voorkomen denk ik. Snap je kinderziektes punt wel, sommige dingen komen pas tevoorschijn zodra je er mee gaat werken. Maar er is wel bovengemiddeld veel mee aan de hand. Het wordt natuurlijk ook breed uitgemeten in de pers maar dat is deels ook de schuld van de betrokkenen zelf. Zij hebben dit prestige project veelvuldig met trots gepresenteerd en nu het tegenvalt zijn alle ogen er wel op gericht. Maar goed, dit hele verhaal is puur speculatief. Voor hetzelfde geld is dat ding tegen een belachelijke prijs aangekocht met een aflevertijd die niet geheel realistisch is (dubbeltje eerst rang syndroom).
Preske zegt
@desjonnies: Kinderziektes akkoord. Maar Er werd verzekerd dat “het uitvoerig getest geweest was in klimaatkamers en tsjechië”
vale46 zegt
@desjonnies: kinderziektes horen er uit gehaald te worden tijdens testen zonder passagiers, bij elk treinstel.
Waarom denk je dat ze in de F1 testen? Juist, om de kinderziektes er uit te halen!
desjonnies zegt
@vale46:
Daarom heten het ook kinderziektes.
Die komen er pas uit in de praktijk.
Ook autofabrikanten hebben er last van.
Maar dan noemen we het tegenwoordig terugroepacties.
Vraag maar eens aan Toyota.
vale46 zegt
@desjonnies: Desintegreren valt niet echt onder kinderziektes.
Stukken die spontaan los komen & er af vliegen bij een trein die +200km/h kan rijden is geen kinderziekte, dat is een heel groot mankement.
Btw: ijsblokken zijn in staat om grote schade aan te richten. mochten ze die trein eens 2 weken naar noorwegen gestuurd hebben had men die problemen al lang ontdekt.
Wij consumenen aanvaarden geen grote kinderziektes meer omdat ze tegenwoordig ook bijna niet meer voorkomen. Dat is het gevolg van eindeloos testen in alle mogelijke omstandigheden.
lincoln zegt
@vale46:
idd .. treinen bestaan al 200 jaar ofzo ..
als je dan nog kinderachtige kinderziektes accepteert dan ben je een domme consument ..
of willens en wetens andermans geld aan het verbrassen ..
LPJ zegt
´ook D66-mevrouw Stientje van Veldhoven met de auto maar “Als er een snelle verbinding was geweest ging ik zeker met de trein.´
Die is er Mevrouw van Veldhoven: de Thalys. Zolang er geen Fyra de sporen staat te blokkeren een snelle en betrouwbare trein. Binnenkort ook nog een Eurostar op dat traject, en waarom moest er weer een Fyra komen?
epimetheus zegt
Fyra is gekomen omdat Nederland, en de NS, zelf ook een mooi prestigieus project wilde net als Duitsland met de ICE, en Frankrijk met de Thalys.
Uiteraard door de Nederlandse handelsgeest, en de aloude gierigheid is er de spuuglelijke Fyra gekomen. Die de volledige eerste periode vooruit gesleept werd door een veredelde goederentrein met Fyra stickers. Om dan volledige sporen te blokkeren met haar, haast ongebruikte, treinstellen. Toen samen met België een spoorlijntje bouwen. Dan door elk ander logisch alternatief, Benelux-trein, af te schaffen. Om zo de reiziger te dwingen met de faal-fyra te laten reizen. Owja, ook verplicht stoeltjes reserveren! Als we iedereen zomaar laten instappen wordt de trein te zwaar, en dat is nog niet getest..
Stekker er uit, treinen terug sturen, ICE introduceren!
En maar propageren dat men de auto moet laten staan.. Want het openbaar vervoer is geweldig. Gaat lekker zo. Heel die organisatie faalt structureel iedere winter, en niet eens een reactie daarop vanuit onze politiek…
Preske zegt
@epimetheus: En Nederland wilde vooral niet te veel betalen, EN niet naar Denemarken luisteren toen die zeiden dat A.B. rommeltreinen maakten.
Voor België is het vooral een blamage omdat nu blijkt dat het moeder bedrijf van A.B. het zelfde is als dat van de schandaal Agustahelicopters.
lincoln zegt
nou en ..
was toch maar geld van wegenbelastingbetalers ..
we gooien gewoon de brandstofaccijns weer wat omhoog ..
dat geld is niet verloren ofzo ..
die pot wordt toch constant aangevuld ..
epimetheus zegt
@lincoln: Geld is inderdaad toch al verloren. Maar voorkomt wel dat er nog meer geld over de balk gesmeten wordt om een dood project weer te reanimeren.
En dat neemt niet weg dat de accijns toch wel omhoog gaan…
erwh zegt
@lincoln: dat geld van de wegenbelasting betalers wordt voornamelijk gebruikt om vrachtwagens over onze wegen te kunnen laten rijden. Die betalen in verhouding namelijk nauwelijks wegenbelasting terwijl ze wel voor het overgrote deel van de schade/slijtage zorgen.
jrk68 zegt
@erwh:
Je vergeet even het feit dat slechts een kwart van alle belastingen die de automobilisten opbrengen terug vloeit naar de infrastrutuur voor die automobilist.
Ook van jouw geld wordt het OV gesubidïeerd en de bijstandstrekker betaald….
850t5r zegt
Tja… Italiaanse auto’s, wasmachines, koelkasten, treinen = NIET DOEN!!! Tenzij je een sleutelfetish hebt. (uitgezondert pagani)
lambo4all zegt
@850t5r: koelkasten…? wasmachines? geenidee waar jij die dingen koopt maar ik heb er nooit wat mee. zal wel bij dezelfde oplichter zijn alswaar je je laatste italiaanse auto hebt gekocht.
850t5r zegt
@lambo4all: indesit, candy, smeg, borretti… Allemaal italiaanse zooi, en waar lees jij dat ik in een spagetti-
mobiel rij? Nooit 1 gehad en nooit van plan te kopen. Ben meer van de zweedse autos en huishoudapparaten van dat merk wat al jaren roept er is geen betere!
ThomasBol zegt
Het OV is voor arme studenten en GroenLinks gekkies.
Overigens mag dat bashen op het OV wel wat minder, NL heeft een van het best geregelde en meest complexe OV ter wereld.
lincoln zegt
@ThomasBol:
welnee man .. bij lange na niet ..
wel 1 van de corrupste .. dat wel ..
ThomasBol zegt
@lincoln: jawel, qua beschikbare grond en aangelegde sporen, in verhouding.
Ik stap thuis de deur uit, loop 300 meter, wacht 3 minuten en ik zit in de tram richting Utrecht. Super geregeld!
jrk68 zegt
@ThomasBol:
Als je in stedelijke gebieden woont wel ja, maar woon je in oost Groningen bv dan kan je eerst een half uur wandelen naar een halte waar hopelijk 1 keer per uur een busje komt.
Maar ook hier in 010 ben je op de fiets sneller dan met het OV….
toyotafortuner zegt
@ThomasBol: uhuh… En zodra er wat sneeuw ligt ligt dat best geregelde ov naar de klote…
OT: God, wat ben ik blij dat ik geen treinstudent ben , al helemaal niet 1 die van land naar land moet reizen.
E34M5Touring zegt
@ThomasBol: LOL, wil je een goed geregeld Treinsysteem? Moet je is naar Zwitserland gaan. Die lopen nagenoeg 100% op tijd. En daar ligt geregeld sneeuw etc. Iets wat de NS al totaal lamlegt. En niet alleen over trajectjes Grutjekerken – Alchemistendorp, nee van Lausanne naar Milaan op de minuut nauwkeurig. En schoon en verzorgde treinen en stations.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
Japan………………….
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Nog zo een.
ThomasBol zegt
@E34M5Touring: ja met enkel spoor is het niet zo lastig om op tijd te rijden: geen wissels en amper ander verkeer op het traject.
E34M5Touring zegt
@ThomasBol: Google voor de grap is hun gegevens. Ik geloof bijna 99% op tijd. De NS heeft een target (!!!) van 85% op tijd. Target being the key word.
lambo4all zegt
@ThomasBol: hahaha droom lekker verder, het zwitserse treinverkeer is minstens zo druk als het nederlandse. het is hier gewoon KUT geregeld. dat jij nou ongeveer op het station woont (lekker al die treinen snachts). maar 95% van de mensen wonen niet naast het station en dan duurt het vaak al een half uur voordat je er bent, als de bus optijd vertrekt. en dan mag je ook nog is hopen dat je geen vertraging hebt.
ThomasBol zegt
@lambo4all: De tram ja. Die hoor je amper, rijdt niet zo heel hard.
Ik ga overigens nooit met het OV, want, de normale reistijd, zonder vertraging, duurt mij te lang.
alassad zegt
Wij nederlanders zijn vooral goed in Zeuren en altijd de schuld aan een ander geven. NS is echt niet mijn favo bedrijf, maar het hersenloze bashen op het OV begint mij de keel uit te komen.
Logisch dat er in oost-groningen minder bussen zijn; er is veel minder vraag naar.
VeniVidiVici zegt
Gisteravond ook bij Pauw&Witteman met Dijsselbloem.
Witteman: “Reed de Fyra toen nog tussen den Haag en Brussel?” Dijsselbloem: “Haha waarschijnlijk wel, maar ik maak er geen gebruik van heb een auto die op en neer zoeft”.
jelmer zegt
Gemiddelde forens met de auto? Het is nou ook niet echt zo alsof de trein leeg is.
jrk68 zegt
@jelmer:
Ok, uitgezonderd ambtenaren en studenten…, ook wel susidievolk genoemd….
lemans96 zegt
Al met al is dit WEDEROM een show van incompetentie van onze landsbestuurders. De ene na de andere blunder word gemaakt door, inderdaad, de dubbeltje op de eerste rang instelling.
Dat men ondertussen voor miljarden verlies draait of verspilt dat interesseert ze geen moer. Er is toch geen verantwoordelijkheid af te leggen…
Esprit_de_Flandre zegt
Aaaah, het openbaar vervoer. De snelste weg van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet wil zijn…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Nee, serieus nu. OV kan handig zijn, maar dan moet je er TIJD voor hebben. Een student die de zondagavond naar z’n kot gaat. Een daguitstapje naar de kerstmarkt in Brugge. Zo’n dingen.
Momenteel ben ik veroordeelt tot het gebruik van bus (poot kapot). Kost mij iets meer dan een UUR>/b> om op het werk te raken, tegenover normaal een autoritje van 10-15 minuten…
beiersmonstercocksyndroom zegt
Dit is nou weer een typisch geval van het falen van het Europees aanbesteden. Had gewoon Japanse bullittrains gekocht ipv van het spoor opnieuw uit te vinden
jrk68 zegt
@beiersmonstercocksyndroom:
Zover hoeven ze nieteens, Alstom in Frankrijk heeft het ook aardig inder de knie.
Tommy2 zegt
Goedkoop = duurkoop
undifined1 zegt
Een degelijke goed geteste trein als de ICE vonden ze duur. Net als de TGV. Ze wilden een trein met treinstellen voor de prijs van een locomotief met wagons, en dat gaat niet. Als ze toch gewoon een ICE besteld hadden, was het vast goedkoper geweest. Maar ze hadden ook nog het geweldige argument, dat de ICE te snel zou kunnen, wat een vlut argument!
Rick-dos zegt
Tjonge jonge wat een kutland leven we toch in. Hè, mensen? Niks gaat goed in dit land. Alles is klote. Eigenlijk zouden we er gewoon mee moeten ophouden. Wij Nederlanders zijn gewoon te incompetent om een land voor onszelf te kunnen hebben. Laten we dit land aan de Belgen of iemand anders geven die zo gek is om zo’n kutland over te nemen. Zijn wij van het probleem af….