Slim inspelen op de markt of gewoon schandalig cash grabben? Sommige dealers weten gigantisch veel geld te verdienen aan een auto.
Het is je vast niet ontgaan dat er tekorten zijn. Chiptekorten vooral. Dit zorgt ervoor dat nieuwe auto’s lastig verkrijgbaar zijn. Zeker in het exclusieve segment is de pijn voor klanten merkbaar. Zomaar twee jaar wachten op je bestelling omdat je achteraan in de rij moet aansluiten. Of je neemt genoegen met een auto die een dealer ’toevallig’ op voorraad heeft staan. De verleiding is dan groot. Morgen rijden in de auto die niet helemaal naar jouw specificatie is, of twee jaar wachten. Wat zou jij doen?
Maar die auto die de dealer op voorraad heeft staan gaat niet voor de marktprijs weg. Dealers rekenen heftige bedragen bovenop die prijs. Dit speelt in elk geval in de Verenigde Staten. Eerder werd al bekend dat een slot voor de elektrische Ford F150 Lightning voor dik boven de normale prijs wordt aangeboden. Maar daar blijft het niet bij. Een Mercedes-dealer in de U S of A vraagt doodleuk 300.000 dollar bovenop (!) de prijs van een AMG GT Black Series.
Dik geld verdienen aan een auto
Normaal gesproken kost deze supercar 334.110 dollar in de States, maar bij deze dealer in Beverly Hills moet je 634.110 dollar betalen voor een voorraadauto. En blijkbaar leggen klanten dit soort bedragen neer, anders vraagt de dealer er niet zo belachelijk veel geld voor. Dit voorbeeld werd gedeeld door Jonny Lieberman via Instagram.
De tekorten in de autoindustrie houden dit jaar en vermoedelijk ook nog in 2023 aan. Dit soort praktijken zijn op de korte termijn vermoedelijk nog geen verleden tijd.
banderas zegt
Ford heeft al aangegeven dat het niet de bedoeling is om de prijzen te verhogen als dealer.
petroldrinker zegt
Tja als mensen het betalen, ben je gek als je het niet doet in mijn ogen…
lithiumion zegt
@petroldrinker: reserves opbouwen prima, maar extremen van dit soort praktijken, bouwen nog veel meer op dan alleen reserves; een bedenkelijke reputatie bijvoorbeeld
50mchljn zegt
Laat ze het maar lekker doen. Over 5 jaar zijn de huidige dealerbedrijven verdwenen of minimaal op sterven na dood.
PunicaOase zegt
@50mchljn: denk ook dat een paar ‘experience-centers’ van de fabrikant genoeg zijn.. Voor de rest regel je het lekker online. Onderhoud zal wel enigszins blijven, maar daar heb je geen glazen paleis voor nodig.
wimof zegt
En dan ben jij blij?
PunicaOase zegt
@wimof: nee, ik zal het wel missen.. Vind het altijd wel leuk om even bij de autodealers binnen te kijken.. even lekker rondsnuffelen tussen de nieuwe auto’s om te kijken wat ik over 3 a 4 jaar kan kopen als jonge occassion..
Stefje zegt
@50mchljn: Dus Erik Berkhof, de eigenaar van de Van Mossel groep, een van de grootste dealergroepen in NL, weet niet wat hij zegt als hij zegt dat dealer drijven altijd zullen blijven bestaan omdat online simpelweg niet werkt? Zie zijn interview met Quote. Toch knap dat jij het beter ziet… Zelfs Tesla heeft dealers geopend omdat online gewoon niet werkt.
kniesoor zegt
Kan me de insteek van zulke dealers wel voorstellen. Normaliter worden zij juist uitgeknepen door klanten, die “anders wel naar de concurrent gaan”. Nu zijn de rollen eens omgekeerd. Kan geen kwaad, goed voor de balans.
En nee, ik werk niet in de oto-branche, dus (s)preek niet voor eigen gewin.
faalhaas zegt
@amghans: Komen er nog particulieren bij dealers? Ik dacht dat we alleen oude barrels konden betalen.
mashell zegt
Haha. De klanten die de dealer uitknijpt… De klant kan kiezen tussen dealer A die de klant uitknijpt en dealer B die de klant uitnijpt. Dat weten dealer A en B allebei en als ie even nadenkt de klant eigenlijk ook wel.
kniesoor zegt
Als je geen onderhandelaarsvaardigheden hebt zal het je niet lukken. Als je die wél hebt zijn er wel degelijk bruikbare kortingen te bedingen.
wimof zegt
Je mist bijzonder veel inside information.
Ok, nu, en dan spreek ik over België, er nog enkel een paar grote jongens binnen het Volkswagen net overblijven kunnen zij wel de prijs stellen.
Dat was in mijn tijd wel even anders, toen waren we met 335 in 1991.
Dieseltor zegt
@amghans: Helemaal gelijk. De dealers dwingen je ook niet een auto bij ze te kopen.
wimof zegt
Zo ging het in het zeer nabije verleden aan toe, uitgewrongen werden we door de klant, zo erg dat er zelfs netto geen procent aan de verkoop van een nieuwe auto overschoot.
Al zou ik mij bij deze situatie niet meer in de spiegel kunnen aanschouwen.
tinnemans zegt
@amghans; Arme dealertjes toch.. ik ben weleens bij een van de Ekrisjes langsgeweest, die woonden best aardig.
Wat is trouwens toch dat je structureel oto ipv auto schrijft?
PunicaOase zegt
Net de huizenmarkt, etc… Tekorten en keiharde prijsstijgingen.. Zal nog wel effe doorgaan, ook die chiptekorten zijn nog laaaang niet opgelost.. Hoge inflatie gaan we op heel veel terreinen zien de komende jaren.. Hebben veel economen ook al jaren voorspeld.. Hopelijk groeit je salaris een beetje mee..
On topic: dit is wel een heel extreem geval zeg.. Denk dat je met een beetje zoeken wel een betere aanbieding vindt..
kniesoor zegt
Voor sommigen in die contreien is het waarschijnlijk zelfs een extra reden om zo’n ding te kopen. Kunnen er stoere verhalen verteld worden op ‘de club’ / golfbaan onder het motto “ja, wel wat duur (maar maakt voor mij niet uit)”. Jazeker, deze categorie mensen bestaat.
PunicaOase zegt
@amghans: ik geloof je gelijk.. dealer zit ook in Beverly Hills.. veel van dat soort types daar..
flutterby zegt
Lekker belangrijk, als je het niet wilt betalen koop je de auto toch niet? Het gaat hier niet om brood van de supermarkt.
ghini zegt
Er zal heus meer worden verdient aan autos op voorraad dan voor de chip tekorten en lange levertijden maar dit moord en brand roep artikel is echt knudde. Dit is gewoon een tactiek. Ze hebben er heel veel aandacht door gekregen, waardoor heel veel mensen weten of he, die lui hebben nog een amg gt blsck ssries
ghini zegt
Dealers zullen absoluut momenteel meer verdienen aan autos op voorraad dan voor de chip tekorten en langere levertijden. Maar verder is dit moord en brand roep artikel echt knudde. Dit is gewoon een leuke en slimme tactiek van deze dealer. Ze hebben veel aandacht gekregen, veel mensen weten dat ze nog een amg gt black hebben staat, en andere autos, en uiteindelijk komt er een koper die gaat onderhandelen, ja ook die zal iets meer betalen maar echt geen 3 ton. Ze proberen hun onderhandeling positie sterker te maken en ja daardoor net ff een keer wat meer te verdienen. Marktwerking en marketing, niks spannends aan.
Ultimora zegt
De dealers zijn absoluut niet gelukkig met de huidige situatie. Enorme holdings zoals bijvoorbeeld Wensink hebben ongeveer net zo veel nieuwe auto’s op voorraad als dat ze vestigingen hebben. Niet kunnen leveren is niet kunnen verdienen. Verkopers die normaal op provisiebasis werken en daarom buiten hun macht om niet een inkomen kunnen genereren waar wel de uitgaven op gebaseerd zijn etc.
Dat een dealer een Markup vraagt in de VS is misschien wel gewoon nodig om de kop boven water te houden.
mashell zegt
Is dat chiptekort nog echt een bestaand iets of is het al opgelost en wordt er nu vooral misbruik van gemaakt omdat een bekend ongrijpbaar (welke chips????) probleem is waarvan niemand kan aantonen dat het wel of niet echt bestaat.
PunicaOase zegt
@mashell: er is een flink tekort aan chips EN aan de machines waarmee je ze kan bouwen EN bouwers, etc. Bovendien neemt de vraag al een tijdje explosief toe.. ze zitten tegenwoordig al in veel LED-lampen voor in je huis zodat je die een kleurtje kan geven met een appie en zo kan ik nog wel even doorgaan..
ghini zegt
@mashell: nee het is allemaal nep nieuws.. wordt dit forum nu ook al conspiracy meuk?
David zegt
Ik denk wel dat dealers en fabrikanten dit verhaal grotendeels onterecht instand houden. Voor ons is begin december een nieuwe 3-serie besteld en die wordt einde deze maand al geleverd!
Het enige is dat bluetooth pas een paar maanden later ingebouwd kan worden. Door bepaalde opties weg te laten is er dus helemaal geen ernstig tekort.
ghini zegt
@David: wat hebben dealers en fabrikanten daar aan? Betaal jij meer voor die 3 serie? Ze verkopen minder en in jou geval moeten ze achteraf nog BT installeren, denk je dat ze daar blij mee zijn? Kost hun toch geld? En er zijn mensen die daar geen zin in hebben etc etc. Echt, die dealers en fabrikanten zouden het liever anders zien..
Redrum zegt
Er zijn dan wel tekorten maar er wordt ook serieus geprofiteerd.
ghini zegt
@Redrum: ja maar al die te korten weg dus zwaarder dan hier en daar wat extra verdienen, bekijk de cijfers, hoeveel autos werden er normaal verkocht zonder tekorten en vergelijk dat met nu..
jollykart zegt
Volgens mij vrij gangbaar in de VS dat voorraadmodellen juist duurder zijn. Deze opslag is iets minder gangbaar.
flyerbunch zegt
Dealers vragen in de VS wel vaker meer dan de officiële msrp. Dit lijkt me wat overdreven, maar niemand verplicht je om hem ook effectief te kopen. Ze kunnen maar proberen en edereen wilt een graantje meepikken blijkbaar..
Een andere klant die een Mercedes EQS wilde kopen moest 40% meer betalen en klaagde deze praktijk aan op Twitter bij Mercedes. Hun reactie was droogjes: wij denken dat hij het waard is!
https://carbuzz.com/news/you-could-buy-an-entire-car-with-this-ridiculous-mercedes-eqs-markup
ghost zegt
Ik vraag mij soms af bij bepaalde producten of er daadwerkelijk sprake is van chiptekorten. Bijvoorbeeld bij een PlayStation 5.
Sony is hoe dan ook winnaar, zeker nu deze slecht te krijgen zijn, door een wel of niet zogenaamd chiptekort. Meeste mensen dachten, ik wacht wel even want na een maandje of wat is die wel in de aanbieding maar inmiddels is het een jaar of wat later en gaan deze nog steeds voor de volle mep. Je kan hierdoor dus ook doen alsof het aan het tekort aan chips ligt maar kan ook slimheid zijn van de fabrikanten. Vraag en aanbod opnieuw uitgevonden zullen we maar zeggen.
ghini zegt
@ghost: doe ff je alu hoedje af
ghini zegt
@ghost: ASML-topman over chiptekort: ‘Enorme vraag door iedereen onderschat’ https://www.nu.nl/economie/6177755/asml-topman-over-chiptekort-enorme-vraag-door-iedereen-onderschat.html (via @NUnl) maar nu ga je natuurlijk roepen dat die ceo de trekpop is de elite….
MarcoM zegt
Chip tekort, mooi verkoop praatje, zolang ik nog nieuwe auto’s zie staan bij diverse dealers en coolblue, bol punt kom en vele andere, met gemak vanaf laptop t/m tv kunnen leveren, rarara. Nee, de auto’s staan niet te wachten op een bepaald onderdeel weet ik toevallig, mijn buurman wees een Kona EV aan op het buiten terrein en die was direct leverbaar, een nieuwe.
aziz zegt
Iedereen verdient wat, behalve de armen.
ghini zegt
Aan iedereen hier in de comments die niet geloven in chip tekorten, volg gewoon ff het echte nieuws en de financiële kanalen etc. Niemand, behalve de chipfabrikant en chip machine bouwers etc, heeft voordeel van die tekorten. Ja die enkele items gaan nu voor volle mep, zoals een ps5, maar zoom ff uit, normaal zouden ze er 100 keer meer verkopen, en ook voor volle mep want de korting wordt gegeven door de winkel niet door Sony. Zelfde met autos etc. Ik werk in de product ontwikkeling en kan jullie vertellen, er is echt overal bij chipfabrikanten een te kort aan capaciteit om aan de vraag te voldoen. De vraag is al jaren aan het stijgen. Door ev autos is het in de autobranche toegenomen. Daar heeft niemand voldoende rekening mee gehouden. Fabrikanten dachten we kunnen gewoon bestellen. Maar als er uit alle markten waar chips nodig zijn een kleine stijging is, dan is er bij de fabrikant snel een capaciteit probleem. Nu denken een paar simpele zielen, dan bouw je toch een nieuwe chip fabriek? Ja duh, die komen er ook, thank you asml, maar ff zon fabriek neerzetten duurt langer dan 2 jaar voor die volledig in gebruik is. Zo, hoeven jullie dat debiele aluminium hoedje niet meer op. Ohja en die buurman die een ev kon bestellen en er meteen was, dat is dus gewoon een voorraad model. Kijk ff verder dan je neus lang is.
ghost zegt
@ghini: oké mand.
ghini zegt
@ghost: zegt degene die serieus denkt dat Sony minder ps5s maakt om de prijs op retail te houden hahaha
wimof zegt
Klopt, zelf van half aril tot, niet lachen, tot 31 december op een vaatwasser van Miele mogen/ moeten/ willen wachten.
Redrum zegt
Bestel dan even het topmodel, binnen de drie weken geleverd, geen probleem.
Redrum zegt
Er is zeker en vast een tekort maar nu is er van alles bijna een tekort. ik ken verschillende lieden die openlijk vertelde dat zij zelf hiervan ook profiteren onder het mom van…. dus alu hoedje….pas toch maar op. Ik stel alles met een jaar uit en langer ook als het niet moet.
ghini zegt
@Redrum: mijn punt is dat sommigen hier denken dat dat “profiteren” qat nu gebeurd, aka in NL betekend dat geen korting geven, opweegt tegen minder verkopen. Maar dat is niet zo, zowel dealers als fabrikanten zouden veel meer verdienen als er geen tekorten waren.
B00G1E zegt
Ik woon dus in de VS en het is bijzonder irritant hoe het er nu aan toe gaat.
Zit al een tijd te kijken naar een Kia Telluride maar die zijn gewoon niet te krijgen. De dealers verkopen de auto’s al voordat ze op hun erf staan en ze gaan zo voor 5-10k boven adviesprijs de deur uit.
Dan krijg je zielige verhalen over chip tekorten en tegenvallende resultaten maar het tegendeel is echter waar. Kia heeft in 2021 meer auto’s verkocht dan in 2020, ze zijn dus niet aan te slepen.
Lang verhaal kort, deze zunige hollander wacht nog maar even.
schreute01 zegt
Market Adjustment…. Eens kijken wat we er mee kunnen hier in t ziekenhuis. Enfin. Avondeten in 5 minuten naar binnen en weer doorbuffelen.
kniesoor zegt
Maar jullie krijgen dan weer applaus. Kunnen otodealerTs alleen maar van dromen 🙂
cthijs zegt
Krijg je nou ook 2 x het bedrag voor je inruiler