En dus sturen die dealers een open brandbrief naar Stellantis…
Stellantis zit op dit moment even in de hoek waar de klappen vallen. Het loopt even niet zoals het zou moeten lopen met het conglomeraat van automerken. Zo is de kwaliteit van de producten ondermaats, zijn de verkopen dat ook en ook de aanhoudende ingrepen aan het dealernetwerk is velen een doorn in het oog.
En dat zeggen wij niet, dat zeggen de dealers van Stellantis. Om precies te zijn, de dealers van Stellantis in België. Daarom hebben ze een open brief geschreven aan het concern. En niet zomaar een open brief, een open brandbrief zelfs…
Dealers Stellantis zijn klaar met het moederbedrijf
Dat het niet lekker gaat met de merken van Stellantis is een understatement. De dalende verkoop is namelijk een groot probleem in heel Europa. Het marktaandeel van automerken als Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep en Maserati samen was in september in Europa nog maar 14,5 procent.
In harde cijfers ziet dat er als volgt uit. Er werden in Europa 53.000 auto’s minder verkocht dan een jaar geleden. Daarvan waren 45.000 voertuigen voor de rekening van Stellantis. Cijfers liegen niet.
De dealers zijn ook klaar met de manier waarop zij door het moederbedrijf worden ingezet. De klant koopt tegenwoordig rechtstreeks bij Stellantis, dealers beslissen niet zelf meer welke modellen ze aanbieden. Dat zou voordelen moeten hebben, maar het is niet alleen hosanna. Sterker, helemaal niet.
Het voordeel voor de dealer is dat hij zelf niet meer hoeft in te kopen en dus niet met een voorraad zit. Maar aan de andere kant betekent het ook dat de dealer niet kan stunten met kortingen op voorraadmodellen om klanten te lokken. En als een niet zo merktrouwe klant elders wel korting kan krijgen, is ie weg. En dat uit zich in de cijfers. Aldus de dealers.
Maar goed, dat het niet lekker loopt bij Stellantis moge duidelijk zijn. Laten we hopen dat het tij snel zal keren.
Met dank aan iedereen voor de tip!
mashell zegt
Het grote nadeel van een brandbrief is dat je nooit een reactie krijgt. Een aanklacht wegens vandalisme van de brievenbus of brandwonden aan de postbode is het enige wat je krijgt…
Mike zegt
Net als dat een lolbroek ook nooit lekker zit.
DeWitteCondor zegt
Van een grapjas krijg ik ook de kriebels.
DeWitteCondor zegt
Het is wel een beetje gezocht. De dealers zijn niet te benijden maar het is ook niet gezegd dat als ze zelf kapitaal hadden moeten regelen voor voorraad en vervolgens ook nog korting geven om een voorraadauto te slijten dat ze er beter waren uit gesprongen. Deze problemen hadden ze vermoedelijk ook gehad in een traditionelere setup, maar dan ligt het voorraadrisico bij de dealer. De producten zijn veelal gewoon niet goed.
jensoffbutton zegt
Ik vind het wel bijzonder; ik zou denken dat de dealers nu het meeste marge hebben op herstellingen. Dat is toch dan ideaal dat de wagens rommel zijn?
megaand zegt
Niet als deze in de garantie zitten…
PunicaOase zegt
Tsja, als je het merkportfolio ziet betreffen het veelal dino’s, 1.2 troep of ondermaatse EV’s..
petroldrinker zegt
Tja dit had ik vorig jaar allang zien aankomen nadat ze een afleverfee gingen krijgen per verkochte auto ipv een marge hadden op de auto waar ze zelf mee konden spelen kwa kortingen etc… ik zou ook voor geen goud meer een stellantis merk willen verkopen als bedrijf… je kan je eigen marge niet eens bepalen…
dare2think zegt
Stellantis en Volkswagen hebben allebei een beetje hetzelfde probleem. Ze zijn een grabbelton voor merken geworden van auto’s die teveel op elkaar zijn gaan lijken. Een stevig handje geholpen door CO2 regulering, waardoor het ontwikkelen van één type motor ‘voor alles’ in de hand gewerkt wordt. Er is te weinig eigens overgebleven aan de merken. Koppel dat aan het feit dat er steeds meer bekend wordt over de catastrofale 1.2 van Stellantis, en je hebt genoeg reden om voor een frisse Kia te gaan, of een EV.
Het voorbeeld van BMW en Mini laat zien dat het wel kán werken, als de eigenheid maar behouden blijft.