Een gemiddelde autodealer zou met de huidige winst net die elektrische MG SUV kunnen kopen…
Oplopende voorraden, dalende autoverkopen, monteurs die minder werk hebben… Het gaat niet goed met de autodealers, zo schrijft BOVAG. De nettowinst van de gemiddelde dealervestiging was de eerste negen maanden van dit jaar 0,36 procent. Klinkt een beetje vaag, maar volgens BOVAG komt dit neer op een winst van 32.500 euro voor de gemiddelde dealeromzet van bijna 9 miljoen euro. Met andere woorden, van de winst van negen maanden werk kan een gemiddelde dealer een elektrische MG ZS kopen.
Tijdens De Nationale Autoshow-aflevering van vandaag was BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens te gast, waar hij meer uitlegde over de problemen. Die hebben gedeeltelijk te maken met de dalende autoverkopen, aldus de woordvoerder. Dit jaar worden er zo’n 440.000 auto’s op kenteken gezet. Dit getal is vergelijkbaar met vorig jaar, maar geeft volgens Huyskens een vertekenend beeld. Dertigduizend auto’s daarvan zijn namelijk voor rekening van Tesla. En waar maakt Tesla geen gebruik van? Dealers.
Geen dealers betekent geen dealerwinst, natuurlijk. Maar er speelt volgens BOVAG meer. Zo worden dealers volgens de organisatie ‘vanwege Europese regelgeving’ door autofabrikanten onder druk gezet om in 2019 nog zoveel mogelijk milieuvervuilende benzine- en dieselauto’s op kenteken te zetten, zodat de gemiddelde C02-uitstoot in 2020 lager ligt. Daarom worden dealers ‘volgestouwd met auto’s die ze niet kwijt kunnen, of voor hele hoge kortingen’. Auto’s die niet in 2019 worden verkocht, worden volgens de BOVAG-woordvoerder wel op kenteken gezet en in 2020 als tweedehands verkocht. Met andere woorden, dan gaan die prijzen nóg lager liggen en maken dealers nóg minder winst. Dit is natuurlijk wel goed nieuws voor de petrolhead die in de markt is voor een nieuwe benzine- of dieselauto: wacht tot volgend jaar, dan kan je een nieuwe occasion kopen.
Een ander probleem waar de dealers mee kampen, is dat autofabrikanten ze volgens de woordvoerder ’te optimistische verwachtingen hebben gegeven’. Daardoor hebben ze bijvoorbeeld teveel personeel aangenomen. Dit jaar zou het aantal voltijdbanen gemiddeld per vestiging gestegen zijn met ruim 8 procent.
In de cijfers zijn overigens ook de gevolgen van de verhoging van de BPM. Gemiddeld genomen verkochten dealers per vestiging 15 minder auto’s, om op een totaal van gemiddeld 234 auto’s per vestiging te komen. Nu maar hopen dat het BPM-onderzoek beter wordt uitgevoerd door de opvolger van staatssecretaris Menno Snel.
Is het volgens BOVAG alleen maar doom and gloom? Nee, kennelijk kunnen dealers met een paar quick fixes snel stappen zetten. Betere communicatie binnen het team, duidelijkheid over de verantwoordelijkheden, kennis van de systemen en het meten van resultaten zou volgens de organisatie helpen. Misschien dat ze dan volgend jaar voor het topmodel van de MG SUV kunnen gaan.
Fotocredit: Alpine A110 Première Édition, Patchup via Autojunk.nl.
bron: BNR Autoshow
frank2b zegt
Een kopersmarkt noemen ze dat, toch?
harrie zegt
Magere winstcijfers zeggen op zich niet zoveel, meeste bedrijven investeren zoveel mogelijk.
Dat het merendeel van de dealers ten dode opgeschreven is lijkt me wel evident.
In deze fiscaal gedreven automarkt maakt het de klant weinig uit dat hij zijn nieuwe (zonder proefrit aangekochte) auto op een regenachtig industrie terrein moet afhalen. Dan meer geen slap bosje bloemen.
En de winstpakker onderhoud zal met EV’s ook hard afnemen.
tstile zegt
Rouwig zal ik er niet om zijn. Hoe vaak ik wel niet flinke bedragen heb moeten aftikken voor klusjes van hooguit een uurtje…
Combineer dat met een arrogantie die hoger reikt dan mt everest en je snapt dat ik nog liever vandaag dan morgen in een EV zou stappen:)
techniekmeneer zegt
@tstile: Iets met alles over 1 kam scheren…
hotze zegt
@tstile: Wat dacht je van onderhoud-elders? Ga zelf naar een Bosch-garage, bijzonder tevreden en voel me niet ‘genaaid’.
ghost zegt
BPM gewoon afschaffen, aanschaf van nieuwe auto’s een impuls geven daarmee. Nieuwe auto’s voldoen immers aan de laatste milieunormen, waardoor mensen eerder hun oude wagen in zullen ruilen voor een nieuwe. Vind het allemaal zo gek nog niet klinken..
troljedemoeder zegt
@ghost: Hoe dan? Op een nieuwe auto de BPM afschaffen zonder fatsoenlijke afbouwregeling devalueert de inruilwaarde van het bestaande wagenpark gigantisch. Je auto inruilen als door het wegvallen van BPM je inruilwaarde halveert gaat niemand doen. Zeker niet zolang EV’s nog niet betaalbaar zijn voor het grote publiek.
ghost zegt
@troljedemoeder: valt ook wel mee, 98% zijn van die 3-cilinder gebakjes waar amper bpm op zit. Als je BPM afschaft, kan je ook je auto gewoon in Duitsland of België inruilen, prijzen zijn dan gelijk in grote delen van Europa. Overigens kan je nu ook al een deel van de BPM (in sommige maar niet alle gevallen) terugkrijgen bij export. Je kan bijv ook zeggen dat je dat krijgt wanneer je BPM afschaft. Bij auto’s ouder dan een jaar of 4-5 heeft dat overigens toch al bijna geen rest BPM saldo meer dus zo lastig is afschaffen echt niet.
hotze zegt
@ghost: Goed plan. Compenseren met war extra accijns op de brandstof, dan ‘betaalt de vervuiler’.
jeebee zegt
Ach, 25 jaar geleden was het ook al 0,7-1%
nautique206 zegt
@jeebee: precies, de grote jongens hebben daarom ook een leasemaatschappij, daar wordt wel geld verdiend
flashevan zegt
@nautique206: enig idee hoeveel maatschappijen er in NL zijn? Er is ook op die markt veel te veel concurrentie. Er wordt pas geld verdient op het moment dat het aantal kilometers in het leasecontract wordt overschreden.
dwfc zegt
Die winstmarge is ook afhankelijk van de afschrijvingen en het ritme van deze.
vopo zegt
Toch 15 mooie jaren gehad op dat hoekje in Soest.
rutgerg zegt
Tja geldt dit ook voor de Louwmans, Van Mossels, Sterns etc of voor de familiebedrijfdealer…
drsjeroen zegt
0,36%, tuurlijk nadat de directeur de pensioenpot heeft gespekt en zijn dealerpaleis tegen een ‘schappelijk’ huurprijsje huurt vanuit zijn management BV.
On topic, mocht er een Alfa dealer zijn die ergens in maart nog van een mooie benzine Giulia af moeten…
nautique206 zegt
Denk dat de gemiddelde Fiat dealer blij zou zijn met dit resultaat
RiKe zegt
Gek hè, met die prijzen. De belastingen hebben de auto’s zo duur gemaakt (zeker vergeleken met de buurlanden, HET KAN DUS WEL VOOR ACCEPTABELE PRIJZEN) dat praktisch niemand meer een auto kan kopen hier
frank2b zegt
@rike: Het heeft niets met ‘die prijzen’ te maken, maar meer met verzadiging van de markt.
RiKe zegt
@frank2b: De “markt” heeft een natuurlijk verloop wanneer het aanbod gelijk blijft, als er een aanpassing is in het aanbod (zoals de prijs) blijft de potentiële klant zitten waar die zit tot de markt verandert, zelfde verhaal als bij de huizen. Goedkopere auto’s -> grotere wisselwerking. Heel veel mensen zouden het aanschaffen van een auto willen overwegen als deze €30.000 kost zoals in bijvoorbeeld Duitsland, tegenover de €50/60.000 hier.
Esprit_de_Flandre zegt
@rike: Maar er zijn toch ook auto’s van 30k in ‘Olland? Alleen zijn die kleiner. Met afschaffing BPM gaan mensen gewoonweg een grotere auto (kunnen) kopen. Of nog steeds een kleine kopen en besparen…
moveyourmind zegt
Denk dat een sommige dealers nog best wel toekomstperspectief hebben. En dat zijn denk ik de dealerbedrijven die zich nog weten te onderscheiden met een hoog serviceniveau en waar klanten zich thuisvoelen door een persoonlijke benadering.
Ga zelf voor het eerst sinds jaren weer naar de dealer voor onderhoud, ook al moet ik er een kleine zeventig kilometer voor rijden en er hier een goed aangeschreven Citroënspecialist in de buurt zit.
Maar ik ga toch naar de dealer waar ik de auto gekocht heb. Omdat ze bij de aankoop een goede indruk gemaakt hebben, en zich in de garantieperiode zichzelf ook bewezen hebben. En niet minder belangrijk, de auto die ik daar gekocht heb was dan al wel twaalf jaar, maar ik heb het gevoel dat ze me daar met net zoveel enthousiasme ontvangen als wanneer ik daar een auto van 70 mille had gekocht. En zo hebben ze wel weer een klant voor de werkplaats erbij.
johnhert zegt
@moveyourmind: Als ze garabtie geven op een 12 jaar oude Citroën moet je klanttevredenheid inderdaad erg hoog in het vaandel hebben staan.
djohnson zegt
Altijd maar dat affakkelen van de dealers…. lijkt wel alsof ik de enige ben die een goede relatie heeft met zijn dealer, waarbij ik me nog echt klant voel… word een beetje moe van al die verhalen over paleizen etc… ook zij worden voor het karretje van een importeur of het desbetreffende merk gespannen…
raoufff zegt
@djohnson: ik heb ook een goede relatie met mijn dealer, hij verkoopt alleen geen auto’s……..
gregorius zegt
@djohnson: tuurlijk, door de importeur (wat natuurlijk een oud begrip is) worden veel dealers in een pakket gesleurd waardoor de klant de lul is. Dus zolang die dealers op deze.manier blijven overleven zullen veel klanten de lul blijven.
mwti zegt
Als ik de Mercedes dealer in het Forepark zie dan lijkt geld geen enkele rol te spelen. Ze hebben daar zelfs geen lichtschakelaar nodig want alles brandt 24/7.
seicilindri zegt
@mwti: dat komt niet doordat de dealer dat wil maar omdat hij door de importeir verplicht wordt om een glazen paleis neer te zetten op een A locatie langs een snelweg en dan het licht aan te laten als gratis uithangbord voor Mercedes. Of dacht je dat die dealer zelf wat daarover te zeggen had ?
seicilindri zegt
@seicilindri: ok , volgende keer wat punten en komma’s. Waarom heeft Autoblog eigenlijk geen reactie blokje ipv zo’n lichtkrant waarbij je niet kan zo’n wat je geschreven hebt ? (En bovendien geen edit functie heeft)
hotze zegt
@seicilindri: Moet van de importeur.
mwti zegt
@seicilindri: leuk verhaal maar dat pand heeft minimaal 10 miljoen gekost. Als ik zeg dat je in de sloot moet springen….
seicilindri zegt
@mwti: geloof me, die jongens hebben echt geen keus. Ze hebben contracten die ze dit soort dingen verplichten. Wil je dat niet , dan mag je geen dealer ( meer ) zijn. Ik heb het ook wel eens overwogen ( niet voor Mercedes hoor , past niet bij mijn naam ) maar je bent geen baas in eigen huis. Zij bepalen hoeveel auto’ s en welke types je moet afnemen , wat voor soort locatie je moet zitten, wat de ontwerpstijl van je pand moet zijn, hoe je briefpapier er uit moet zien, wat voor soort monteur (opleiding) aan een bepaald type auto mag werken etc etc. Doe je dat niet dan ben je geen dealer meer , krijgt lagere marges / geen jaarbonussen meer etc. Ik had absoluut geen zin om in die sloot te springen om in jouw gezegde te blijven maar als je in dat schuitje zit moet je wel mee varen
SvenskaAeroplanAB zegt
@seicilindri: Normaal heb je gelijk. Maar Mercedes Den Haag is eigendom van Mercedes Duitsland. Gewoon rechtstreeks zeg maar. Dus die lappen wel…
seicilindri zegt
@svenskaaeroplanab: aha , dan zie ze het als een soort reclame zuil moet je maar rekenen
mwti zegt
@svenskaaeroplanab: dit is ook niet meer op te brengen voor een ondernemer.
20vtsport zegt
Ik hoorde mijn dealer nooit klagen. Maar goed, die dealde dan ook alleen maar in blauwe Mitsubishi’s…
harrie zegt
@20vtsport:
Girl comes up to me and says, what you drivin’ I said, Bugatti
imarinos zegt
Natuurlijk zijn er dealers die het zwaar hebben in Nederland. Natuurlijk hebben de auto importeurs veel te vertellen en bepalen zij grotendeels wat er in de showroom staat van een dealer.
Maar er zijn genoeg dealers die niet afhankelijk zijn van de verkopp van nieuwe auto’s dus een mooi resultaat behalen. Door slim in te kopen, partijen bij de fabriek te kopen (nieuw en demo), topservice bieden dus de werkplaats 3 weken vooruit volboeken, veel via internet doen dus gebruikt veel verkopen (beter marge dan nieuw).
Het is niet overal halleluja, maar het is ook niet overal slecht…
seicilindri zegt
@imarinos: lees het branche rapportnvan , als ik het wel heb, de Rabobank eens. Geen branche waar je wil zitten met je geld. Je ziet ook een enorme clustering van bedrijven. Hele grote bedrijven met meerdere dealerbedrijven en meerdere, soms tientallen, vestigingen lijken nog wel te werken maar op de plaatselijke onafhankelijk dealer hoef je echt niet jaloers te zijn
Esprit_de_Flandre zegt
“Betere communicatie binnen het team, duidelijkheid over de verantwoordelijkheden, kennis van de systemen en het meten van resultaten zou volgens de organisatie helpen. ”
Wat voor onzinnige management-speak is dit? Heeft BOVAG echt niets nuttigs te zeggen, of willen ze vooral cursussen verkopen aan hun leden? Want zo klinkt het wel, als een verkoopsriedeltje voor conventions, workshops en skill-courses…
poes zegt
@Esprit_de_Flandre: nou ja, niet zozeer management-speak, maar wel een random rijtje verbetervoorstellen die zo ongeveer voor iedere organisatie en elke branch geldt…
jometdebanjo zegt
En dat zal de komende 10 jaar nog fors dalen. Want:’elektrische auto dus onderhoud fors lager. Remschijven en draagarmen lekker zelf regelen. Ja ja. De overheid zorgt straks voor meer werklozen, minder bpm, minder btw en minder accijzen. Leuk dat elektrisch rijden. Kost klauwen met geld voor die paar gram co2. Compleet gestoord