Ondanks verwoede pogingen van FCA om dealers te bewegen géén ‘misbruik’ te maken van de populariteit van de Dodge Demon, doen de stealerships dat stiekem toch. Foei!
De Dodge Demon biedt klanten een onvoorstelbare hoeveelheid pk’s voor (relatief) weinig geld. Daarbij worden er maar 3.000 verkocht in ‘Murica en 300 in Canada. Ondanks een aantal aparte voorwaarden die Dodge stelt aan Demon-kopers, overstijgt de vraag logischerwijs dan ook het aanbod. Maar ja, dat heeft helaas dan weer zijn weerslag op die voordelige prijs…
FCA zag dit al aankomen en heeft haar dealers op het hart gedrukt hun klanten niet door de neus te laten betalen voor het voorrecht een Demon te bemachtigen. Volgens FCA moet de Demon vooral fungeren als een manier om klanten te bewegen eindelijk eens die Chrysler/Dodge/RAM showroom in te stappen. Want, laten we eerlijk zijn, heel veel andere redenen om dat te doen zijn er niet per se. Als extra aansporing heeft FCA beloofd dat Demons die voor of onder de Manufacturer’s Suggested Retail Price (MSRP, zo’n 80K USD) verkocht zouden worden, als eerste gemaakt zouden worden. De Youtube-filmpjes van dealers die de eerste Demonen in handen hebben schieten praktisch zichzelf. Op een closed course en met professional drivers, uiteraard.
Maar het kapitalistische bloed kruipt waar het niet gaan kan. Sommige dealers gebruiken tussenpersonen op Ebay om alsnog een flink slaatje te slaan uit de Demon. De tussenpersonen bieden hun ‘plaats in de productielijn’ aan voor vijfcijferige bedragen van zo’n 10.000 tot 70.000 Dollar. De gelukkige koper kan na aankoop naar de dealer, om daar alsnog de reguliere sticker price neer te leggen.
Automotive News nam contact op met een van deze tussenpersonen. Deze man claimde slechts een ‘outside relationship’ te hebben met een niet nader te noemen dealer die de Demon zou leveren. Echter, iemand die werkte voor het desbetreffende dealerschap zou wel direct contact opnemen met de koper van zijn hete waar, voordat geld zich verplaatst van rekeningnummers:
“There will be somebody directly from the dealership contacting the winning bidder prior to any money being exchanged so that the deal is understood from both sides.”
Juist ja. Andere dealerschappen doen overigens wat minder schimmig over hun lucratieve praktijken en negeren de wens van FCA keihard in alle openheid. Een Dodge Challenger Hellcat eigenaar die interesse heeft om de upgrade te maken naar de Demon vond via internet een dealer die op eigen titel een Demon te koop had staan. Gevraagd of ze er hem ook een konden leveren, was het antwoord ‘ja, maar voor 60.000 Dollar boven MSRP’.
Gouden handel dus, die Demons. Maar wat vinden we hiervan? Zijn de dealers gek als ze tienduizenden Dollars op straat laten liggen, of laten deze woekerwinsten toch een wat nare nasmaak achter in je mond?
mennok zegt
Marktwerking hou je nooit helemaal tegen. Ze zijn er tenslotte zelf mee begonnen door een limiet te stellen in de productieaantallen die de vraag logischerwijs tekort schieten. Je ziet toch hetzelfde bij Ferrari, ondanks alle regels die ze bedenken. Ik denk dat de fabrikanten uiteindelijk blij zijn met dergelijke toestanden, het benadrukt alleen maar dat het blijkbaar een gewild product is.
Jantje_555 zegt
zolang die niet naar Europa komt doen ze maar wat ze willen, vind het zeer spijtig dat je je hier blauw betaald aan belastingen en daar kan kopen wat je wil met je geld!
spidermann zegt
@Jantje_555: scherp.
sabrerator zegt
@Jantje_555:
Elk nadeel hep zijn voordeel, zoals de grote filosoof Cruijff al zei.
Omdat wij hier belasting betalen en de auto’s duurder zijn hebben we wel een functionerend zorgstelsel, liggen de wegen er lekker bij en hoef je geen 3 banen te hebben om rond te komen als je opleiding wat minder is geweest.
mennok zegt
@sabrerator: nog scherper
Jantje_555 zegt
@mennok: jij vindt dat de wegen er perfect bijliggen, ow wacht, ik zit hier op een Nederlandse website ;)
kempenaer zegt
@sabrerator:
Daar hoef je niet van dit soort excessieve belastingpercentages voor te hanteren.
Hoge belastingen werken verspilling bij de overheid in de hand. Sinterklaas spelen van andermans geld. Allerlei overbodige hobbies van politici die zo in stand worden gehouden. Laat burgers dat spenderen aan hun eigen hobbies.
r3fl3x zegt
@kempenaer: hobbies zoals gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur?
woudloper zegt
@sabrerator: toch vind in wat de overheden bij ons teveel geld zoeken op de kap van de automobilist.
Van mijn part schaffen ze alle autobelastingen af en hef je enkel (zware) belasting op brandstof.
Zo zal diegene die zijn auto meer gebruikt, meer betalen.
100.000 euro belastingen op een Ferrari die 5000km per jaar doet en amper belastingen op een 1.2 diesel die 80.000km per jaar doet… waar gaat dat nog over
rob5nismo zegt
Leuke auto’s en over de grote plas idd voor relatief weinig geld veel brute kracht
dirkiii zegt
In nederland doet de overheid het al op een VW UP! en dat noemen ze dan BPM.
phevtreb zegt
Handel is handel, zo werkt dat gewoon…
Niks mis mee wat mij betreft.
stuko zegt
@phevtreb: precies! Na de rough years zijn dit mooie opstekers. En waarschijnlijk voegt dit zelfs wat toe aan de restwaarde van deze auto’s: schaarste drijft de prijs op
bmwfreak038 zegt
@stuko: alleen jammer dat jan modaal(zo’n beetje alle Nederlanders) weinig merkt van de opstekers.
phevtreb zegt
@bmwfreak038: dat vind ik wel zo’n dooddoener…
Als Jan Modaal besluit om ook Dodge dealer te worden in de VS, dan heeft Jan Modaal er ook profijt van.
Iedereen maakt keuze’s in zijn/haar leven, als je besluit om als werknemer in loondienst voor een werkgever (waar echt helemaal niets mis mee is, begrijp me niet verkeerd) te gaan werken, dan weet je zo ongeveer zeker dat je per week 36-40 uur moet werken en je weet dan bij voorbaat dat je daar een X-bedrag voor ontvangt.
Als je een Dodge dealer bent (of elke andere ondernemer natuurlijk) dan heb je soms jarenlang dat je, als je ’s ochtends uit je bed naar de zaak gaat, je een dag lang keihard werkt en moeilijke beslissingen neemt en ’s avond in je bed ligt en je je realiseert dat je deze dag €1.000,- armer bent geworden door hard te werken en risico’s te nemen (been there, done that). terwijl je je wel realiseert dat het personeel op de 24e van de maand hun loon overgemaakt moet krijgen.
Dat, meneer de BMW freak, is ook het leven van een ondernemer, mag hij dan nu ook een keer geluk hebben, of mag het alleen maar slecht gaan met ondernemers?
mennok zegt
@phevtreb: amen
E34M5Touring zegt
Toen de SRT-8 destijds uitkwam zaten er ook premiums op van 15k USd. Dat was alleen maar door voorraadschaarste. ZL1 Camaro en Shelby GT500 net zo. Ik had wel verwacht dat men met die Demon helemaal de hoofdprijs zou vragen en helaas is dat ook zo. T’is jammer maar dat is wel de markt daar.
ukbob zegt
En dat alles voor een auto met 1 (!!) stoel…
RobUSA zegt
@ukbob: Ik dacht dat je voor $1.00 de andere kan kopen.
right zegt
Zoveel geld voor een US Car …… moet er echt een steekje los zitten bij je: plastic fantastic….
horza zegt
Gebeurd er niet hetzelfde met de Porsche 911R?
wimof zegt
Er gebeuren rare dingen in autoland, voorbeeldtje, Ik maakte voor een internationaal bekend wielrenner een mooie prijs voor een Audi S5 (in België) destijds 100.000€.
Wel, hij heeft dezelfde uitgeruste wagen in America de helft betaald. (via een Belgische Amerikaan)
De Belgische invoerder heeft hem hier, nooit de code om de gps om te zetten naar Europa willen meedelen.
stfu zegt
@wimof: die laatste zin volg ik niet helemaal.
woudloper zegt
@wimof: is nochtans maar 5min werk met behulp van een Audi IT specialist hier.
Heb klanten die het ook zo deden. En een goede relatie hadden met hun dealer
Dutchdriftking zegt
Hoe Amerikaans wil je de wagen hebben?
rovadepo zegt
Wel echt heel snel
Met 2.3 sec naar de 100. Maar wat kost dit dan listprijs?
Bij Rolex gebeurt hetzelfde met bijv de Daytona en de nieuwe Seadweller. Dus het zal wel logisch zijn.
marvin1608 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
grandmasterb zegt
Hij trekt sneller op dan een Bugatti Veyron, die al gauw 10 x zoveel kost, dus ook al kost hij tienduizenden dollars meer dan de officiele fabrieksprijs, het blijft een koopje.
RobUSA zegt
@ Jaapiyo: ” Want, laten we eerlijk zijn, heel veel andere redenen om dat te doen zijn er niet per se.” ????
De laatste Dodge Charger is imo de mooiste 4 deurs auto te koop op dit moment ( Ook in Hellcat uitvoering ook nog eens !) En de Jeep Grand Cherokee SRT 8 ook wel iets om voor te stoppen bij een Dodge dealer of de Jeep Wrangler/Rubicon opgehoogt met dikke banden hmmm. Ram pick-up/Chrysler 300S ook top enz enz
adrien zegt
In Nederland ben je pas echt een boef als je probeert rijk te worden… schiet mooi op richting communisme. In de VS kan je gewoon 100K per jaar verdienen als je ergens goed in bent (een monteur bijvoorbeeld). In Nederland belt je buurman de overheid als hij denkt dat je in een duurdere auto rijdt dan je kan betalen. Welke cultuur is leuker?
mashell zegt
@adrien: die in Nederland natuurlijk. Want hier negeert de overheid al die onzinnge oproepen gewoon en hoef je niet bang ze zijn dat je buurman uit jaloezie met een wapen aan je voordeur komt zwaaien. Ook al lijkt $100k heel erg veel, het leven in de VS is niet goedkoop en sociale zekerheid moet je wel zelf financieren. In de VS is iedereen eigenlijk een soort ZZPer.
Gulli zegt
Ach zolang er mensen gek genoeg zijn om het te betalen kun je het er altijd voor vragen toch? Niets crimineels aan. Zo ging het ook bij de 911R. Helaas, elke keer dat er zo’n gek opstaat stijgen de prijzen weer verder ‘want het wordt toch wel betaald’ en krijg je zo’n zelfde klote bubbel als waar de klassiekers zich in bevinden. Ik wil niet zeggen ‘de rijken verpesten het voor de armen’ maar het is soms idd echt wat de gek ervoor geeft.
tstile zegt
Deze auto is dus overduidelijk meer waard dan de adviesprijs.
Ideaal als je hem naar NL wilt halen, want je hoeft ‘slechts’ bmp te betalen over de MSRP! :)
Buitenkansje!
RobUSA zegt
@tstile: Idd ” slechts ” ik hoorde deze week nog dat op een Mustang 350R 120.000 euroe ja 120.000 u leest het goed BPM zit !! Dus deze Demon zal best eens richting de 200K belasting kunnen gaan. NL autohaatland.