Steeds groter wordende dealergroepen. Laten we daar eens induiken.
Heb jij weleens een autoliefhebber horen zeggen dat zij het liefst haar auto koopt in een glazen paleis op een industrieterrein waar het altijd waait? Nee, wij ook niet. Toch is dat de toekomst, want dealergroepen worden steeds groter en de verkooppunten groeien mee.
De tien grootste dealergroepen leverden gezamenlijk 214.745 auto’s in 2023. Dat betekent dat de grootste tien bedrijven verantwoordelijk zijn voor ongeveer de helft van de nieuwe auto’s in ons land. Dat worden er in de komende jaren nog meer, want de dealergroepen groeien verder, terwijl het aantal verkooppunten per merk daalt.
Neem bijvoorbeeld Alfa Romeo; dat merk had in 2019 nog 25 verkooppunten, in 2023 waren het er nog maar 17. De reden dat die dealergroepen groeien? Dat is niet alleen een niet te stillen honger van die grote bedrijven, maar ook een wens van automerken, die stuk voor stuk het aantal contractpartners willen verminderen. Om het bij Alfa Romeo te houden: dat merk had in 2019 nog 19 contractpartners, in 2023 waren dat er nog maar 11. Vrijwel overal zie je dezelfde ontwikkeling: de dealers met één vestiging raken hun dealerschap kwijt. Vaak zie je dat ook twee of drie vestigingen niet meer genoeg zijn.
Wat gebeurt er eigenlijk met dealers die hun dealerschap kwijtraken?
Als dealers worden bedankt voor hun bewezen diensten, hebben ze grofweg drie opties. De minst pijnlijke is doorgaan als servicepartner. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Bergwerff, een voormalige BMW-dealer in Gorinchem. Het ziet er nog net zo uit als bij iedere andere BMW-dealer, alleen als je goed kijkt zie je dat nieuwe auto’s in de voorraad ontbreken; de (grote) voorraad varieert hier van jong gebruikt tot klassiek.
Andere dealerbedrijven kiezen ervoor om verder te gaan als universeel autobedrijf en sluiten zich bijvoorbeeld aan bij een formule als Vakgarage of Bosch Car Service. De voormalige Mitsubishi-dealer Daatselaar is nu bijvoorbeeld een James Autoservice, terwijl oud-Kia-dealer Ten Oever in Nuth nu een Vakgarage is.
In veel gevallen verandert er echter niets (en toch alles). Neem bijvoorbeeld de Heerenveense BMW-dealer De Beier. Wie snel kijkt, ziet geen verschillen; alleen het bord aan de gevel is veranderd sinds Ekris de boel overnam. Daarnaast verliet voormalig eigenaar Sybren van der Goot het bedrijf. Hij volgt nu zijn passie en begon met de Zelden Collectie, een klein bedrijf dat liefhebbersauto’s aanbiedt.
Deze dealergroepen houden van auto’s
Voor zulke liefhebberij is binnen de grote dealergroepen doorgaans teleurstellend weinig plaats. Klassiekers en youngtimers tref je er zelden, omdat ze meestal zijn ingericht op het verkopen van grote aantallen. Wat moet je met een Peugeot 504 Coupé als je op dezelfde plek een e-208 kunt neerzetten die je daadwerkelijk verkoopt?
Daarom moeten we even stilstaan bij de grote dealergroepen waar ook ruimte is voor liefhebbers. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Louwman, dat met het Louwman Museum een automuseum van wereldklasse heeft neergezet. Bovendien is er met Louwman’s Toyota World een afzonderlijke tempel voor het grootste merk binnen de groep. Ook Van Mossel heeft echter een museum, dat met 72 auto’s wel een volstrekt andere schaal heeft dan het Louwman Museum. Daar staat tegenover dat het gratis toegankelijk is, al moet je wel reserveren.
Bij Broekhuis is de Land Rover-vestiging in Utrecht deels in gebruik als klassiekerbedrijf, want op de bovenverdieping vind je daar Brooks Classics. Ook Pon heeft een collectie klassiekers en youngtimers, die (helaas helaas) niet toegankelijk is: van een Kever tot een Cayenne en van een Ro80 tot een Skoda S100.
10. Bochane groep
De geschiedenis van deze Renaultdealer gaat terug tot 1934, toen Garage Hoogendoorn werd opgericht. In 1984, toen Piet Bochane het bedrijf overnam, had het twee vestigingen: in Maarn en Veenendaal. In 2009 nam Piets zoon Thijs Bochane het bedrijf over en sindsdien is de grote groei ingezet. Inmiddels zijn er 24 vestigingen en worden naast Renault de merken Alpine, Dacia, Nissan, Mitsubishi en BYD gevoerd. Ook leuk: in een van de vestigingen is een kleine collectie oude Renaults te zien.
Nieuwverkoop NL in 2023: 8.516
Nieuwverkoop NL in 2022: 6.271
9. Zeeuw & Zeeuw
Het voordeel van Zeeuw & Zeeuw is dat het een familiebedrijf is (klinkt gezellig, toch?), het nadeel is dat ze zichzelf een ‘mobiliteitsprovider’ noemen. Je gaat spontaan op zoek naar een teiltje. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1954, toen Renault-dealer Auto Haag werd opgericht. In 1972 richtte Piet Zeeuw Autoservice Zeeuw op, dat later Zeeuw Autobedrijven heette. In 2003 gingen die bedrijven samen. In 2018 werd het bedrijf overgenomen door twee dochters van Piet Zeeuw, die het jaar daarop de naam veranderden in Zeeuw & Zeeuw. Inmiddels zijn er veertig vestigingen en werken er zo’n zevenhonderd mensen. Het bedrijf is dealer van Renault, Nissan, Dacia, Ford, Kia, Mitsubishi en Hyundai. Daarnaast is het bedrijf actief in lease, laadpalen, signing, verzekeringen, verhuur, autoschade en campers.
Nieuwverkoop NL in 2023: 12.173
Nieuwverkoop NL in 2022: 11.724
8. Amega
Autodealers noemen zichzelf blijkbaar niet graag autodealer, want Amega gaat met de slogan ‘uw partner in mobiliteit’. Nu kan het zijn dat je nog nooit van Amega hebt gehoord en dat is helemaal niet raar; het is namelijk de naam van een holding waaronder verschillende dealerbedrijven vallen, die je dan misschien weer wél kent. Ames (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Cupra) is daar een voorbeeld van, net als H-Point (Hyundai), Svenscar (Volvo), Mulder Van Mill (Stellantis) en Van der Burgh (Ford). Daarnaast is het bedrijf actief in fietsen (Groeneveld Fietsen), autoschade, wagenparkbeheer, lease, verhuur en bedrijfswageninrichting.
De geschiedenis van Amega gaat terug tot 1905, toen Jan Ames Sr. en Engel Ames een oude smederij overnamen, waar ze een winkel in huishoudelijke artikelen en rijwielen begonnen. Al snel verkochten ze ook fietsen van het Nederlandse merk Pon. In de jaren twintig begonnen de broers ook auto’s te verkopen: Essex, Ford en Opel. Dat laatste merk werd toen geïmporteerd door Pon. Het was dus geen verrassing dat Ames er ook als de kippen bij was toen Pon Volkswagens ging importeren; in 1947 was Ames de eerste Nederlandse dealer van het merk.
Nieuwverkoop NL in 2023: 13.381
Nieuwverkoop NL in 2022: 13.717
7. Louwman Dealer Group
Koninklijke Louwman Group begon in 1923 in Den Haag als importeur van ‘Amerikaansche automobielen’. Een bewijs hiervan kun je nog zien in het Louwman Museum; in 1934 kocht het bedrijf een mooie youngtimer. Die twintig jaar oude Dodge moest bewijzen hoe goed de auto’s van het merk waren. Het is de eerste auto van de collectie die in de loop der jaren uit zou groeien tot het Louwman Museum.
Inmiddels heeft het bedrijf niets meer met Amerikaanse auto’s te maken, maar zijn er duizend andere activiteiten. Louwman is importeur van Toyota, Lexus, Morgan en Suzuki, maar verkoopt ook fietsen (onder meer via fietsvoordeelshop.nl), rolstoelen en andere mobiliteitshulpmiddelen (Welzorg), autoverhuur (Autohopper) en banden (Yokohama). Daarnaast heeft Louwman een flink aantal dealervestigingen, meer dan vijftig, met naast de merken Toyota en Lexus ook Mazda, Kia, Smart, Mercedes-Benz, Peugeot en Opel. Ook kun je bij Louwman terecht voor een BYD of Microlino. Als je iets specialers zoekt, kun je terecht bij Louwman Exclusive; daar kun je terecht voor Maserati, McLaren, Morgan, Automobili Pininfarina en De Tomaso.
Nieuwverkoop NL in 2023: 17.899
Nieuwverkoop NL in 2022: 17.642
6. Pon
Op het oog hebben pannenkoekenhuis Den Potsenmaeker en Pon weinig met elkaar te maken. Toch is dit restaurant in het centrum van Amersfoort een belangrijke plek in de geschiedenis van Pon, want hier werd begonnen Gerrit en Gerarda Pon in 1867 een winkel in (onder meer) voedingswaren, tabak en naaimachines. Gerarda doet het meeste werk in de winkel, want Gerrit werkt ook als beurtschipper. In 1895 neemt zoon Mijndert de winkel over van zijn moeder en al in 1898 wil hij uitbreiden.
Hij verhuist naar een groter pand om de hoek, waar hij ook fietsen gaat verkopen. Het kleine winkeltje van zijn moeder groeit uit tot Pon’s Handelsonderneming. In 1928 begint Pon als auto-importeur, al is het maar voor korte tijd: in 1931 is het alweer voorbij, omdat Opel wordt overgenomen door General Motors. In 1939 wordt contact gelegd met Ferdinand Porsche voor een importeurscontract, maar door de oorlog duurt het nog tot 1947 voordat het bedrijf daadwerkelijk kan beginnen met het importeren van Volkswagens. Later wordt Pon ook importeur van Porsche, Continental Banden, Audi, MAN, Skoda, Seat, Bugatti, Bentley en Lamborghini. In de loop der jaren is Pon bovendien uitgegroeid tot de grootste dealer van deze merken: Pon Center (voorheen Pon Dealer), A-Point, Auto Hoogenboom, Huiskes-Kokkeler en diverse Porsche-dealers zijn eigendom van Pon. Ook is Pon mede-eigenaar van Amega.
Pon doet overigens veel meer dan auto’s verkopen. Deelautodienst Greenwheels is in 170 Nederlandse steden actief, Pon Equipment verkoopt en verhuurt grondverzetmaterieel, Pon Power handelt in scheepsmotoren en generatoren en in Amsterdam is Pon eigenaar van Move, waar je terechtkunt voor een Mobility Experience maar ook voor een sterrendiner. Bovendien is Pon uitgegroeid tot de grootste fietsfabrikant ter wereld, met merken als Cannondale, Urban Arrow, Veloretti en Gazelle. In totaal verkopen de 25 fietsmerken van Pon 2,6 miljoen fietsen per jaar.
Nieuwverkoop NL in 2023: 19.343
Nieuwverkoop NL in 2022: 15.334
5. Tesla Motors
Ooit begon Tesla in Nederland met een hoekje in het pand van de Eindhovense Land Rover-dealer Cito. Dat kon gemakkelijk, want voor die paar Roadsters die het merk verkocht was niet zoveel ruimte nodig. Tegenwoordig is dat hoekje weer gewoon in gebruik om Land Rovers neer te zetten, want de vestiging in Eindhoven is al lang geleden verhuisd. Naast die vestiging zijn er inmiddels nog elf andere Tesla Stores, die feitelijk stuk voor stuk overbodig zijn: de bedoeling is dat je je Tesla online bestelt. Dat maakt Tesla een vreemde eend in de dealerbijt, want de stores fungeren vooral als aflevercentra en servicepunt.
Nieuwverkoop NL in 2023: 19.388
Nieuwverkoop NL in 2022: 4.855
4. Broekhuis Groep
In 1932 start Hendrikus Broekhuis in Barneveld zijn bedrijf en we vermoeden dat hij over de naam niet al te lang na heeft hoeven denken. Inmiddels zwaait Jaco Remijn de scepter bij het door zijn grootvader opgerichte bedrijf. De dorpsgarage uit het kippendorp is inmiddels uitgegroeid tot 56 vestigingen, 15 schadeherstelbedrijven en meer dan tweeduizend medewerkers. Broekhuis is dealer van Citroën, Fiat, Ford, Hyundai, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Volkswagen, Audi, Jaguar, Land Rover, Volvo, DS, Jeep, Cupra en Lancia. Daarnaast heeft het bedrijf acht fietsverkooppunten, kun je er terecht voor campers, autoverhuur en verzekeringen.
Nieuwverkoop NL in 2023: 20.404
Nieuwverkoop NL in 2022: 17.311
3. Emil Frey Nederland
‘Een bijzonder warm welkom bij Emil Frey,’ juicht de website van het bedrijf je toe. En toch is de kans groot dat de naam Emil Frey niet bij iedereen direct een belletje laat rinkelen. Net als bij Amega is het namelijk de naam van de holding; de dealerbedrijven die onderdeel zijn van Emil Frey Nederland, hebben andere namen. Wel zo overzichtelijk, vinden wij. Want Agam is een klinkende naam als het om Mercedes gaat, Ekris kent iedereen als BMW-dealer, terwijl je Nefkens associeert met Peugeot. Als je in de geschiedenis van het bedrijf duikt, kom je de naam Nefkens overigens regelmatig tegen. In 1878 startte molenaar Jan Nefkens in Amersfoort met een winkel in fietsen, typemachines en later ook auto’s. In 1908 werd het bedrijf omgedoopt tot Gebr. Nefkens, omdat Jans zonen Piet en Antoon de boel overnamen.
In 1933 worden de broers importeur van Peugeot en vanaf 1961 starten ze Peugeotdealers door het hele land. In 2001 wordt Nefkens overgenomen door PGA, een dochteronderneming van Porsche Holding Salzburg. In 2017 verpatst die holding PGA aan de Zwitserse Emil Frey Group — opgericht in oktober 1924 en deze maand dus honderd jaar oud. Emil Frey is actief in negentien landen en verkoopt jaarlijks meer dan 600 duizend voertuigen. En als je eens in de buurt bent: in Safenwil heeft het bedrijf een museum, waar tussen de vijftig en zestig auto’s te zien zijn.
In Nederland is Emil Frey actief onder de namen ABD, Agam, De Bois, Ekris, Nefkens, Pouw, Terwolde, Wittenberg en XPENG Center. Welk merk dat laatste bedrijf verkoopt, laat zich raden. In totaal is Emil Frey in Nederland dealer van 28 merken.
Nieuwverkoop NL in 2023: 23.600
Nieuwverkoop NL in 2022: 19.896
2. Hedin Automotive
In 1916 begonnen de Amsterdammers Justus van Aken, Gerrit Kerst en Adrianus Bernhard hun Reparatie-Inrichting van Automobielen. Het bedrijf wordt in 1923 dealer van Ford en later van Opel, DAF, General Motors en Chevrolet. Supermarkt Albert Heijn ziet het wel zitten met het bedrijf en verwerft in 1925 een meerderheidsbelang. Jarenlang is Riva een grote naam, maar in de jaren negentig staan de zaken er heel anders voor.
Leasemaatschappij Athlon is voortgekomen uit Riva en met die leaseauto’s wordt het geld verdiend. Met de autobedrijven wordt het net zo hard weer verbrand. Henk van der Kwast koopt in 1993 de rokende puinhopen van het dealerbedrijf, doopt het om tot Stern en laat het in een flink tempo groeien. In 2000 brengt hij het bedrijf zelfs naar de beurs. In 2022 wordt Stern overgenomen door Hedin Mobility Group, een Zweeds bedrijf dat in 1985 begon met één dealervestiging en nu actief is in veertien landen.
Ooit hadden alle Stern-vestigingen een vogelnaam van vijf letters: Merel, Svala, Arend, Falco en Heron. Inmiddels heten alle vestigingen Hedin Automotive. In Nederland voert het bedrijf 28 merken. Om die aan de man te brengen, heeft het bedrijf ruim 135 verkooppunten, waar zo’n 2.350 mensen werken. De honger is nog lang niet gestild; recente overnames zijn bijvoorbeeld Renova (BMW), Janssen Kerres (Dacia, Kia, Nissan en Renault) en Dubbelsteyn (BMW).
Nieuwverkoop NL in 2023: 25.394
Nieuwverkoop NL in 2022: 16.049
1. Van Mossel
‘Alles rondom zorgeloze mobiliteit’ is het credo van Van Mossel. Ruim zevenduizend medewerkers verkopen er jaarlijks zo’n 200 duizend auto’s (nieuw en gebruikt) en zorgen daarmee voor een omzet van ongeveer 6,2 miljard euro per jaar. Dat had Wim van Mossel misschien wel gehoopt, maar waarschijnlijk niet verwacht toen hij in 1947 begon met Automobielbedrijf W.B.J. van Mossel.
Hij was al zeven jaar bezig toen hij zijn eerste dealerschap binnenhaalde: de vestiging aan de haven van Waalwijk mocht voortaan nieuwe Volkswagens aan de man brengen. In 1982 komt Eric Berkhof als stagiair binnen bij Van Mossel. In de zomer van 1988 neemt hij het bedrijf over — overigens op de dag waarop Die Hard in première ging. Inmiddels is Van Mossel in zes landen actief, is het bedrijf dealer van 43 automerken en zijn er in totaal 459 vestigingen (waarvan 185 in Nederland). Het bedrijf heeft vijf leaselabels en in Nederland rijden ongeveer 125 duizend auto’s rond die via Van Mossel geleast worden. Van Mossel groeit nog steeds snel. Vorige maand werd bijvoorbeeld nog een Duitse dealerholding met veertig vestigingen overgenomen.
Nieuwverkoop NL in 2023: 54.647
Nieuwverkoop NL in 2022: 47.021
Meer groei verwacht
De verwachting is de grote groepen in de komende jaren nog groter zullen groeien. Automerken willen nog steeds het aantal contractpartners omlaag brengen. Door de grotere showrooms zal ook het aantal verkooppunten per merk dalen. Door de enorme hoeveelheid nieuwe merken zal dat misschien niet direct leiden tot een enorme leegstand van showrooms. Sommige merken hebben echter al concrete plannen. Zo wil Jaguar het aantal dealers terugbrengen tot drie of vier — nog steeds veel voor een merk dat geen nieuwe auto’s verkoopt.
Ook onder dealers van merken als Fiat, Peugeot en Citroën valt nog verandering te verwachten: moederbedrijf Stellantis wil dat de dealerbedrijven worden omgevormd tot Stellantis House. Een voorbeeld daarvan kun je nu al zien in Zwolle, waar Jeep, Alfa, Citroën, Fiat, Peugeot, DS en Lancia een showroom delen. Ook bij andere merken zijn nog wel wat veranderingen op komst, bijvoorbeeld omdat ze overschakelen van dealers naar agenten — of juist andersom, want Ford heeft na een mislukt experiment alweer afscheid van het agentuurmodel genomen. Uit cijfers van de Bovag blijkt bovendien dat de winst van autodealers om te janken is: in het tweede kwartaal van 2024 kwam die uit op 1,15 procent van de omzet. Als we over een jaar een vervolg op dit artikel maken, kan de markt er dus alweer heel anders uitzien.
De cijfers in dit artikel zijn afkomstig van Aumacon en de Automotive Dealerholding Top 60
Oopelkadet zegt
De meerwaarde van een Nederlandse dealer is tegenwoordig sowieso niet veel. Neem nu BMW, een merk dat prat gaat op technisch vernuft.
Ga een showroom in en ga een swat technische vragen stellen aan een verkoper. Bv de Idrive. Of motoraanpassingen. Andere zaken zoals verschillen in firmware updates, kaarten en dergelijke. Ik ben in diverse geweest en vrijwel niemand die antwoord had op al mijn vragen.
Ga je marktplaats op wordt het nog veel erger. 2e hands verkopers die vaak niet eens de moeite doen om een VIN check over hun verkoopwaar te doen met een actuele lijst van de opties.
Het leert me 2 dingen: 1 nieuwe autos zijn sowieso vaste pakketclusters met wat steekpunten als ‘lichtmetalen velgen, aarsmassagestoelen, driekleur achterklep” voor de lease. 2. zelfs bij BMW maakt het de nieuwe koper wat betreft techniek niet veel uit. Breedset, glimmende lap en veel “”M SPORT”” logos voor de buurman. Waar M sport ooit voor stond en staat, is boeien.
Dan is er nog het 100km kleine autoland verhaal. We hebben alleen maar files en gebruiken autos voro vrij korte afstanden. Niet in Het Grote Leiderland, de Verenigde Staten, waar de Ford F150 pick up de koning is want goed op alle soorten ondergrond en veel, veel meer afstanden. Ook zijn steden veel meer ingericht op (grote) autos. Gebeurde dat maar ooit hier.
Dus onder de streep maakt het als dealer denk ik niet veel meer uit. Het verdienmodel was naar mijn lekenmening toch veel meer in onderdelen, reparaties (hoi elk jaar hogere schadeverzekering. Dat is met een reden. Het is een business). Overigens heb ik bij De Beijer altijd veel meer dikkere, leukere BMWs gezien dan elders in het land. Mooie provincie ook om te rijden. Heel veel ruimte en weinig files.
Richmond zegt
Ik zou ook van een premium merk verwachten dat ze zich binnen de werkplaats/ showroom onderscheiden van de normalere merken. Maar ik heb Peugeot dealers gezien met meer werkplaats innovatie dan bmw dealers.. dus waarvoor betaal je dan het hogere uurtarief
petroldrinker zegt
In mijn ogen 1 vd slechtste trents die momenteel gebeurt, alles word grote concerns waar ik voor geen goud heen wil gaan. Zijn alles behalve persoonlijk, wacht tijden die tievus lang zijn etc en ze zijn ook nog veeeeeel duurder dan de kleinere (familie) dealertjes… mij zie je er niet, rijdt nog liever naar de andere kant van NL dan bij zo een groot concern moeten komen
lekkerlinksrijden zegt
Hier hetzelfde, nooit naar die grote dealers maar idd van die familiebedrijfjes die echt tijd en aandacht voor je hebben. Specialisten zat in Nederland met vaak nog meer verstand vd auto’s dan de dealers
Rokende Wielen zegt
Ik heb nog garantie en heb daarom nog twee auto’s in onderhoud bij grote dealer(groepen). Maar zodra die uit de garantieperiode zijn, ga ik naar lokale bedrijven die ofwel gespecialiseerd zijn of een goede reputatie hebben om gewoon goed werk te leveren tegen een faire prijs. Ik heb niets met winstmaximalisatie ten koste van het werkplezier van de werknemers en klantbeleving om een paar rupsjes-nooit-genoeg nog meer geld te gunnen. Ik ken wat familieleden en buren die werkzaam zijn of waren in de autobranche. Managers en maximale omzet is waar ik ze over hoor. En niet in positieve zin.
Oopelkadet zegt
Daarnaast zijn net niet nieuwe autos veel interessanter. Flink wat afcshrijving kwijt, prima betrouwbaar en zeker tot 250.000 zit je bij bijna alle merken zonder veel dure reparaties tenzij VAG natuurlijk. VAG zijjn de big daddy wbt dure, hele dure reparaties, onderdelen die op een Skoda de helft van hetzelfde onderdeel op een Audi A8, etc.
Dus, de les: koop never nooit VAG (als je dan geld wil verliezen gooi dan een stapel bankbiljetten op de George Foremangrill)en koop zeker in NL niet nieuw.
alloallo zegt
Deze dealers zijn vooral een doorgeefluik voor zakelijke leasegebakjes. Als particuliere koper zou ik de voorkeur hebben voor een local hero.
cdlop01 zegt
Absoluut waar.
Johanneke zegt
Van Mossel de grootste ja. Heb vorige week een Kia gekocht voor mijn vriendin. Bij een handelaar, auto is 14 jaar oud, geen rekeningen, maar onderhoudsboekje stond vol met stempels van van Mossel. Ik voor de koop naar hun bellen of ie daarwerkelijk daar gekocht en 14 jaar geserviced is. Duurde lang. Paar keer doorverbinden. Dacht echt wat is dit voor amateuristische zooi.
Maar handelaartje had niets vervalst, was inderdaad een 1 owner dealer onderhouden wagen. Gekocht, eerste 300km erop zitten, rijdt erg comfortabel voor wat het is. Een Kia Carens met 144pk uit een 2 liter blok. Een MPV, want kinderen, geen krappe nog zwaardere crossover. Interieur is wel echt het kwadraat van plastic fantastic. Maar wat wil je voor 3800 euro. 105k gelopen.
vaakbenjetebang zegt
@4g63: Nou ben ik allesbehalve een fan van de Van Mossel-groep, maar kom op zeg. Je koopt een verrabbezakte 14 jaar oude Kia gezinscontainer bij een niet nader genoemde handelaar. Je belt een vrij groot bedrijf (Van Mossel) wat met die transactie niets te maken heeft om gratis en voor niets informatie in te winnen over dat ding, en je vindt het amateuristisch dat men je niet stante pede met alle égards te woord staan en de door jou gewenste informatie boven tafel haalt? Wonderlijk.
Johanneke zegt
Ja. Ik had verwacht:
Goedendag kunt u mij helpen met dit en dat, ja natuurlijk, wat is het kenteken, kenteken is zus en zo, ja die is hier gekocht en ieder jaar in onderhoud geweest, super, ontzettend bedankt voor de informatie, fijne dag.
Maar in plaats daarvan werd het: oei dat weet ik niet, ik zal u doorverbinden, oei nee dat kan ik niet in zien, enkel de vestiging in Hengelo (???), ik verbind u nog een keer door, en oja even kijken hoe dat moet, ik denk dat ik dit in moet kunnen zien.
En uiteindelijk loop ik dik 10 minuten tijd te verdoen bij DRIE mensen in plaats van anderhalve minuut bij 1 persoon. Dat vind ik amateuristisch.
cdlop01 zegt
Precies. Waardeloos.
carguy24 zegt
Jij hebt 10min gespendeerd om info over je eigen auto te achterhalen. Van Mossel echter heeft idd 10min verspild aan jouw vragen over een of ander barrel. Vind ik nog best wel giede service aan iemand die geen klant is.
Johanneke zegt
Haha ben je echt zo dom. Dat is het hele probleem ja. Omdat ze zo amateuristisch waren zijn ze 10 minuten aan mij kwijt geweest. Dat is het hele punt dat ik maak.
Je hebt vast schoenen met klitteband of niet.
PrettyAwesome zegt
Een stukje verwachtingsmanagement: misschien is het wel positief dat in zo’n megalomaan bedrijf A: je überhaupt te woord wordt gestaan. B:de moeite wordt genomen je vraag die hun geen reet gaat opleveren, te honoreren en de moeite nemen om te zoeken naar iemand die je wel kan helpen bij je vraag. Aan service geen gebrek, zoals ik het zie. Maar misschien is het dat je ‘on-demand-verwachting’ niet geheel synchroon loopt met wat je kunt verwachten.
Johanneke zegt
Gast, niet zo piepen. Ik ben heel blij dat ik geholpen ben, de manier waarop vind ik amateuristisch. Nergens zeg ik dat ik een ondankbare lul ben, want dat ben ik niet.
PrettyAwesome zegt
‘Dude’, maak je niet druk, was gewoon een ander insteek. Lees het zoals je wil.
Roadster1976 zegt
Het is een niet echt alledaagse vraag die je stelt. Ze hadden ook kunnen zeggen; sorry maar die informatie geven we niet. Wat maak je je druk zeg. Ga eens een zorgverzekeraar bellen. Sta je langer in de wacht
sportevo zegt
Je verwacht toch niet echt dat je meteen de juiste persoon aan de lijn krijgt?
Zou wel leuk zijn geweest als ze je dan hadden gezegd dat de auto inderdaad bekend is in hun systeem en dat hij bij de laatste keer onderhoud 350.000km op de teller had staan.
kniesoor zegt
Ondankbare figuren, de wereld is er van vergeven. QED.
techniekmeneer zegt
Dit dus.
nautique206 zegt
Inderdaad, ze helpen iemand waar ze waarschijnlijk nooit wat aan gaan verdienen aan een antwoord en worden als dank nog even weggezet als amateurs op internet
Johanneke zegt
Poeh stuur ze een bloemetje. Nogmaals: heel dankbaar dat ik geholpen ben. De manier waarom is naar mijn mening amateuristisch.
Luid de noodklokken! Bel Schoof! Random 30 jarige heeft nutteloze mening op het internet over een telefoongesprek!!
pignon zegt
Haha. Toch een leuke manier om te zeggen dat je een andere auto hebt gekocht. Ik dacht dat het een elektrieke moest worden. Alle varianten zijn al eens voorbij gekomen. Maar goed. Niet alles kan tegelijk. Gefeliciteerd met de Kia Carens
Johanneke zegt
Durfde het toch nog niet aan. Had uiteindelijk nu een nieuwe 2e auto nodig, en ik ga niet nu 20k stukslaan op een 2ehands EV die over een jaar misschien 12k is omdat het aanbod gigantisch wordt. Gaan zien of nog even wachten goed is geweest of niet. Die Kia slijt ik iedere dag van de week wel voor voor 3k als ik wil.
melv zegt
En dit is nu een uitstekend voorbeeld waarom mijn klanten graag naar onze kleine, plaatselijke dorpsgarage komen ipv naar zulk soort grote concerns te gaan.
Overigens word ik met enige regelmaat wel gebeld door consumenten/handelaren met een vraag over een auto die bij ons in onderhoud is geweest om hier wat meer informatie te krijgen. Dit soort telefoontjes duren meestal idd tussen de 2-5 minuten en is gewoon een service die je hoort te verlenen.
Iedereen loopt toch ook altijd te janken hoe belachelijk het is dat tellerstanden worden teruggedraaid, logisch dat mensen dan even wat meer informatie willen krijgen. Ik heb nog geen 1x gedacht van goh, wat vervelend dit, deze persoon ga ik niets aan verdienen. Deze 5 minuten had ik echt heel erg nuttig aan wat anders kunnen besteden wat wel geld opbrengt. Hou toch op man, het verbaast mij echt hoeveel mensen dit hier goed lopen te lullen.
Johanneke zegt
Hey wat leuk, iemand die het snapt 👍👍👍 Leuk dat je in een garage werkt / een garage hebt!
pier zegt
Nou poeh poeh, heb je dus 5 minuten langer aan de lijn gehangen. Op zich heb je een punt maar het is de toon die de muziek maakt, en hoe je het verwoord in de comments hier lokt natuurlijk wel bepaalde reacties uit.
cdlop01 zegt
Als je eigen auto hebt, geen leasebak, nooit naar dergelijke grote dealers gaan, zeer slechte ervaringen mee, waardeloze werkplaatservaringen mee, veel en veel te duur.
Onze Lexus gaat naar lokale Lexus dealer, uitstekende service, onze Suzuki naar lokale specialist, vakgarage. Zoveel beter de service, reparaties en vooral de rekening stuk lager.
lpgbarrel zegt
Ach voor de leaseslet hoef je er ook niet meer naartoe. Gewoon via de portal samen klikken en bestellen. Wordt netjes thuis afgeleverd
mashell zegt
Je moet toch echt nog steeds een proefrit maken, auto’s met slechte stoelen zijn er nog steeds.
Robert zegt
Ik reed een tijdje Mercedes-Benz en had een probleem met een loshangende buitenspiegel. Nou werk ik vlak bij de merkdealer (een vestiging van Wensink) en ondanks dat ik daar geen klant was, en ook nooit eerder was geweest, werd ik er na een kort e-mailtje snel en vakkundig geholpen. En omdat er geen materiaalkosten waren gemaakt, werd de tijd die de werkplaatschef er aan gespendeerd heeft, afgedaan als ‘service’ zonder kosten.
Wat ik hiermee maar zeggen wil: kijk (willekeurige) VW dealer, zo kan het dus óók.
Overigens laat ik, alleen al vanwege het uurloontarief, mijn auto’s onderhouden bij een Bosch Car Service garage. Op dat vlak en om die reden hebben de merkdealers inmiddels allemaal wel afgedaan.
Specht zegt
Heb gewerkt bij een van de bovenstaande dealers en blij dat ik er weg ben.
Verder koop ik geen occassion meer bij een dergelijke dealer. De onderhoudshistorie klopt vaak voor geen meter. Ex lease autos worden met alle bijbehorende defecten en zonder onderhoudsbeurt de markt op gegooid en geen enkele dealer die die zaken vooraf fixt voordat ze de verkoop ingaan.
Kortom er word gewoon rotzooi verkocht en als de klant terugkomt binnen de garantietermijn dan is dat voor de bovag.
En als het buiten de garantietermijn is mag je de hoofdprijs betalen.
Kortom grote dealer bedrijven zou ik wegblijven. De kwaliteit van al het personeel en ervaren autominded monteurs gaat er met grote sprongen op achteruit…
mashell zegt
Met een winstmarge van 1,nogwat procent is het ook niet zo gek dat dorpsgarages zo graag verkopen aan grotere dealerketens en die ketens zelf weer overgaan in buitenlandse ketens.
Wanneer gaan ze de nieuw verkoop scheiden van de occasion verkoop en het onderhoud?
JelmerS zegt
Doorschuiven binnen het concern gebeurt al volop. Je wil een vreemde inruiler, of een inruiler die niet meer in je occasion label kan worden verkocht niet voor een spel en een ei doorschuiven naar de tussenhandel.
shellplc zegt
Oude gebakjes of auto’s met echt hoge kilometerstanden zullen wel gewoon doorgeschoven worden naar een handelaar of veilinghuis hoor.
Wensink niet meer in de top 10 dus van grootste holdings.