Een dealer van Porsche in het zonnige Florida klaagt de autofabrikant aan, omdat het absurde eisen stelt.
In Florida vinden Porsches gretig aftrek. Logisch natuurlijk, het is daar bijna altijd lekker weer en er leven veel (rijke) gepensioneerde Amerikanen. Dé ideale combo om veel auto’s te verkopen. Dat doet de dealer genaamd The Collection dan ook. Ze verkopen niet alleen Porsches, het is een multi-brand dealership in Miami. En laat dat nou juist het probleem zijn.
Dealer klaagt Porsche aan
Porsche eist namelijk dat de dealer een ‘stand-alone dealership’ bouwt. Daar hebben ze echter geen trek in en daarom klaagt The Collection de Duitse autobouwer aan voor een lekkere $ 300 miljoen, dat is in euro’s bijna hetzelfde bedrag. Het zit zo, de rechtszaak draait om de franchisewet van Florida, die autofabrikanten verhindert dealers te verplichten exclusieve faciliteiten op te zetten, meldt Autonews.
The Collection beweert dat Porsche toch heeft gevraagd om een exclusieve locatie te bouwen in Kendall of Cutler Bay, beide ten zuiden van Coral Gables. De dealer beschreef deze als “afgelegen locaties in de voorsteden” die “relatief nul markt voor Porsches” hebben. Je merkt het al, zij gaan dit dus niet doen. Porsche was ‘not amused’ en levert nu veel minder auto’s. Dit zijn met name poolauto’s (soort van deelauto’s).
Porsche zegt dat zogenaamde ‘poolauto’s’ naar goeddunken van de fabriek aan dealers worden toegewezen en doorgaans niet meer dan 20 procent van de beschikbare voorraad uitmaken. Echter, een anonieme andere Porsche-dealer zegt dat automaker het zeker wel als drukmiddel gebruikt. Deze auto’s worden toegewezen aan dealers die goed werk doen in de ogen van Porsche. Andere dealers worden dus gestraft en krijgen de auto’s niet.
Soap
Het lijkt dus een beetje een soap te worden. Want wat als alle andere dealers wel een zelfstandige showroom bouwen? Dan is dat weer oneerlijk, als The Collection het niet hoeft te doen.
Op dit moment zegt The Collection dat hun collectie (lol) te klein is en daarom hebben ze al meer dan $ 100 miljoen aan schade. Porsche is van mening dat de dealer onwil toont om op een zinvolle manier deel te nemen aan de beste zakelijke praktijken om het merk verder uit te bouwen. De rechtszaak loopt nog, dus zoals bij elke soap zal een onverwachte wending ons niet verrassen.
ghini zegt
Waarom willen ze die specifieke locatie? Zit er in de buurt van de huidige locatie ook een stand alone porsche dealer? Van wie is die?
wimof zegt
En hoe denken we dat het bij ons verloopt, die 300 miljoen (ok ligt overschat, maar toch) de kostprijs van zijn nieuwe vestiging.
Ze hebben nog liever dat je exclusief dealer zou worden, dan hebben ze je helemaal in de greep.
kniesoor zegt
Benieuwd hoe die dealerT aan een bedrag van 100 miljoen Dolares is gekomen. ‘t Klinkt vrij fors.
sportabgasanlage zegt
Lastig verhaal natuurlijk. Porsche heeft zich te houden aan de lokale wetgeving, mits het actief wil zijn in die staat. Als die staat verbiedt dat Porsche een dealer verplicht om een exclusief verkooppunt in te richten, dan heeft Porsche de keuze: de banden verbreken met die dealer en een eigen “Porsche Experience Center” oprichten in Florida, of de wet volgen en die dealer zijn gang laten gaan.
Het niet beschikbaar stellen van poolauto’s als pressiemiddel is natuurlijk enorm kinderachtig, maar aan de andere kant lastig te bewijzen en hard te maken, omdat er geen wettelijk bindende afspraken over zijn vastgelegd tussen Porsche en de dealer. Een rechter zal daar ook niet in meegaan (maar het blijft USA natuurlijk).
Als de dealer in het gelijk wordt gesteld, dan gaat het Porsche geld kosten. Want USA!
por100 zegt
Gelukkig maar dat het USA blijft ! Op dit punt is het Amerikaanse rechtssysteem juist goed imho: als het ook maar een beetje duidelijk is dat Porsche zich hier probeert te onttrekken aan wetgeving dan durft een VS rechter daar korte metten mee te maken. In Europa staan wij veel te rechtspositivistisch tegenover overtredingen van bedrijven.
hehe zegt
Kan het vanaf mijn stoel natuurlijk niet goed inschatten, maar het lijkt me een zaak waar de dealer niet echt kan winnen.
De rechtzaak misschien wel, maar krijgen ze dan nog Porsches? En hoe kijken de andere fabrikanten hiernaar?
Jagris zegt
Interessant, vraag me af hoe de rechter hier over oordeelt. De schadevergoeding die men eist is natuurlijk wel absurd, maar ja het is de VS he.
por100 zegt
Je moet de schadevergoeding er los van zien. Het punt is dat Porsche een dealer lijkt te verplichten terwijl dat expliciet is verboden. Daar wordt in de VS niet lichtzinnig over gedaan.
frederik zegt
Wat zijn die poolauto’s nou precies? Voor demo’s ?
Benny_Weisz zegt
Auto’s uit de vrije voorraad van de fabriek, die door Porsche toegewezen worden aan dealers met daarbij aanzienlijk hogere winstmarges
c3po zegt
Terecht, laat het een mooi voorbeeld zijn. Grote merken gaan steeds verder in het stellen van absurde eisen. Niet alleen in de autobranche.. 300mil is wat optimistisch maar daarmee houd je wat ruimte over voor onderhandeling. Benieuwd naar de uitkomst!