Maserati is de laatste jaren absoluut een successverhaal. In 2012 verkocht het nog minder auto’s dan Ferrari, nu is het al op weg easy 50.000 wagens weg te zetten. ‘Allemaal gebakken lucht‘, aldus een Amerikaanse dealer die zijn merk aanklaagt wegens chantage.
Volgens Recovery Racing, dat Maserati-dealers in New York, New Jersey en Florida heeft, werden dealers kort voor de Amerikaanse beursgang van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) gedwongen om dealerdemo’s als verkocht te noteren om zo de verkoopcijfers op te krikken. Dit gebeurde met het mes op de keel: deden ze dit niet, dan konden ze incentives op hun buik schrijven. We spreken hier over september 2014, een maand voor FCA’s IPO.
Cijfermanipulatie
Verhalen over manipulatie van verkoopcijfers in de autoindustrie zijn wijdverbreid, met name door creatief dealervoorraden als verkocht voor te stellen wordt aan het einde van het jaar door importeurs en verkooporganisaties vaak een rooskleuriger beeld geschetst dan de werkelijkheid is, zo horen we elk jaar weer. En in min of meerdere mate is dit ook waar. We zien regelmatig op de laatste dag van een kwartaal of jaar nog een hele rits auto’s op kenteken gezet worden, en in de VS worden BMW en Mercedes (die bijna elk jaar nek aan nek gaan om de grootst te worden) eigenlijk elk jaar beschuldigd de cijfers op te poetsen om maar de grootste te zijn, en ook kleine noodlijdende partijen als Spyker waren altijd erg..creatief..met de verkoopcijfers.
Echter, dit is een truukje dat maar één keer werkt, want wat je al als verkocht hebt opgevoerd kan je niet nog een keer ‘verkopen’. Lijkt mij althans. Sowieso is het raadzaam juichpersberichten nog eens goed te lezen: Maserati surfte volop mee op de hosanna-golf met perscommuniqués vol geweldige groeicijfers, alleen was hier altijd sprake van orders, en niet van afgeleverde voertuigen. Een belangrijk verschil.
De vraag in hoeverre bovenstaande aanklacht waar is, en Sergio Marchionne hoogstpersoonlijk zijn dealers extra hard is komen knuffelen als ze niet deden wat hij wilde, daar zal de rechter zich over buigen. Het zegt echter wel wat als een dealer bereid is zijn relatie met de importeur voorgoed te verknallen, maar we hebben geen achtergrondkennis in deze kwestie. (via Automotive News)
Foto: Recovery Racing-dealership in Florida, via Google Streetview.
rossi46audi zegt
Ik denk dat de dealer zijn dealerschap binnenkort op zijn buik kan schrijven.
dawwg zegt
@rossi46audi: Als die de rechtzaak wint, kan hij/zij miljoenen claimen in punitive damages en schade en dan de inboedel verkopen en gaan rentenieren …
gertjan2012 zegt
Misschien moet Maserati eens een auto met een stekker op de markt brengen, dan hebben blijkbaar hele volkeren ineens wel interesse!
roppp zegt
@gertjan2012: nou nee hoor. Niemand trapt in deze zogenaamde milieuvriendelijke zeepbel. Behalve als je er 0,0 bijtelling door krijgt. Dat is in 2020 dus ook afgelopen.
1audi1 zegt
Vond de nieuwe quatroportre er in het echt overigens wel echt als een maserati uitzien. Terwijl het op de foto’s zomaar een luxe japanner kon zijn
thejerk zegt
Toch kwam ik gisteren op weg naar huis niet 1 maar zelfs 2 Maserati’s tegen.
Een Ghibli en jawel een Shamal, dat zonder in de buurt van Kwintsheul te zijn.
Oké dit verhaal gaat over de VS maar hoe groot was de kans 10 jaar geleden dat je 2 Maserati’s op een reguliere werkdag tegen kwam?
rolov zegt
@thejerk: ik woon vlakbij hessing nu louwman dus voor mij was dat eigenlijk wel vaak. ;)
giogiorgio zegt
Dit halen de fiat dealers in europa al jaren uit. Als ze de verkoopcijfers niet gaan halen om een bepaalde bonus te krijgen bestellen ze opeens extra wagens die als stock moeten dienen.
gtwillem zegt
@giogiorgio: altijd al zo geweest. En niet alleen bij Fiat. Ik heb het bij Peugeot, BMW, Renault en Alfa meegemaakt: aan het einde van het jaar worden er een paar auto’s op kenteken gezet voor de dealervoorraad. Huurauto, proefritmodel, auto voor de verkoper: noem het maar op. Ik weet niet in welke mate het nu nog steeds gebeurd, maar het is immer het geval geweest.
Carreza zegt
@gtwillem: ik kan je verzekeren dat het nog steeds gebeurt. Mijn Punto is zelf zo’n stockwagen die al ingeschreven was in december 2012, maar pas echt verkocht werd aan mij in februari 2013. De stockacties bij Fiat beginnen wel in december, maar 40 stock Punto’s raak je als dealer niet zomaar even kwijt…
En zo gaat het elk jaar opnieuw…
roppp zegt
@Carreza: waarschijnlijk is de bonus hoger dan de voorraadkosten. Anders kan het nooit uit.
Ik ken overigens ook dealers die nauwelijks auto’s op voorraad houden en zelf een auto huren om voor een proefrit uit te lenen.
gtwillem zegt
@roppp: of je zet gewoon groene platen op een showroom auto. Ven je erook ;-).
sydney zegt
@roppp: Onmogelijk, als dealer heb je voorraad en demoverplichting.En als je zelf geen voorraad besteld, zet de importeur ze zelf wel voor je op je stoep.Hetzelfde geldt voor demo’s, doe je het zelf niet? Registreert de importeur ze wel voor je.En dat zijn niet de voorraadauto’s en demo’s die je wilt hebben.
giogiorgio zegt
@gtwillem: heb enkel ervaring bij fiat, Renault en volvo. Fiat deed dit enkel om de geplande aantallen te halen. Renault deed dit eigenlijk amper, die werden sowieso snel geleverd en werden ondanks belaberde kwaliteit als zoete broodjes verkocht. En volvo was hier meester in. 70% van de verkochte wagens waren stockwagens, of intracomunitaire import wagens uit duitsland (uiteraard zonder dat de klant hier ooit iets van zou weten).
sydney zegt
@giogiorgio: ieder merk en elke importeur en/of dealer doet dat.Als je aan het eind van het jaar ziet dat je je doelstelling niet gaat halen timmer je deze dicht door voorraadauto’s te registreren.Dat ze per 1 januari al een jaar oud zijn is voor later zorg.
schreute01 zegt
Ja. Dat die Shamal niet stilstond onder een afdekzijltje mag een godswonder heten!
desjonnies zegt
Het manipuleren van cijfertjes is zo oud als de mensheid zelf.
Wat wordt er hier niet gemanipuleerd met cijfertjes ?
Omdat het ineens ‘goed’ gaat.
En als het ‘slecht’ gaat, haalt de gemiddelde beurs-genoteerde onderneming alle lijken uit de kast zodat ze daar in 1 keer vanaf zijn. Want het gaat toch al slecht.
thejerk zegt
@desjonnies:
Juist, ’s lands grootste importeur flikt dit elk jaar om de grootste te blijven.
Maar owee als een merk uit de FCA groep hetzelfde in de VS doet, dan is het ineens een artikel waard.
Hoezo stemmingmakerij.
sir_smokalot zegt
Als ’s lands grootste importeur door een dealer wordt aangeklaagd met een dergelijke beschuldiging (of over een fraudleuze politie-aanbesteding), dan krijgt die ook media coverage. Ga nou niet in die Calimero-rol kruipen.
rolov zegt
@thejerk: vw wordt vaak genoeg een artikel over geschreven . Olie , fsi en de aanbesteding die niet klopte.
audirijder zegt
@desjonnies: Bij fusies en overnames is dit juist niet het geval. Dan wil je juist dat je eigen aandelen zo hoog mogelijk staan. Vooral bij overnames, omdat vaak een deel van de overname wordt bekostigt met het uitgeven van aandelen aan zowel externe mensen als aan diegene van wie het bedrijf is dat wordt overgenomen.
Rob zegt
Fake til you make it……
Rob zegt
@Rob:
Fake IT til you make it*
BaRa zegt
@Rob: nope… fake it ’till you make it.
Rob zegt
@BaRa:
Het is niet mijn dag vandaag…. ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@BaRa: Blijf het vreemd vinden dat het kort voor untiL ’tiLL is, maar het klopt wel…
sydney zegt
Iets aan dit verhaal klopt niet.Demo’s zijn namelijk altijd verkocht.Want op kenteken gezet.Dus zodra je een demo inzet telt die dus gewoon mee in je doelstelling.Een importeur en/of fabrikant kan je dus enkel verplichten om meer auto’s in te zetten,en of je dat nu doet als demo,vervangend vervoer of je hebt een parkeerterrein vol met geregistreerde onverkochte auto’s, het maakt geen flikker uit.Op naam=verkocht=occasion
rolov zegt
@sydney: zo deed Opel dat toch ook altijd ? Daarom waren ze jaren de grootste. En in januari kon je voordelig er Opel ophalen. Nu heb je de grootse acties voor het einde van het jaar. Ik weet het , niet alleen Opel doet dat .
sydney zegt
@rolov: Opel was 27 jaar lang de marktleider in Nederland omdat ze simpelweg de meeste auto’s verkochten.Niet door registratietrucjes.
neal zegt
Is tegenwoordig schering en inslag bij alle distributeurs. Vroeger had de distributeur een parking vol met stock wagens, nu worden deze verplicht gedumpt bij de dealers die op hun beurt moeten voorzien in extra parkeerplaats inclusief beveiliging en/of overdekking (want hagel)
De distributeurs noteren dit allemaal als verkopen en hun excellblaadje voor de baas ziet er weer een stuk rooskleuriger uit. De dealers daarentegen zitten onderhand tot hun neusgaten in de schulden omdat zij ervoor moeten opdraaien.
Dan denken wij als klant wel eens… wow die dealer boert goed, maar als je de cijfers zou zien wil je wss in weinigen hun schoenen staan
Dutchdriftking zegt
Ach ja, what`s new?
O plaat zegt
Wat had je verwacht van italianen? Een bezoekje van de toplui hun handlangers en de klacht zal ingetrokken worden of de importeur zal verdwijnen. Normaalste zaak van de wereld daar.
bofkont zegt
Oud nieuws, dit gebeurd al sinds jaar en dag bij elk merk.
Stijnson zegt
Audi is hier ook goed in met de A1. Paar jaar geleden las je overal dat de jaarproductie was uitverkocht, maar bij de lokale dealer stonden er tientallen in de rij te wachten op een baasje…
thejerk zegt
@Stijnson:
Rij eens langs Ames aan de A16, daar staat al 2 maanden hetzelfde veld met rode A3 Etrons, ook allemaal “verkocht”.