Nul, nada, noppes: een dealer biedt een Fiat 500e aan voor 0 dollar met een aanbetaling van 0 dollar.
Het leek zo goed te gaan met de nieuwe Fiat 500. De eerste generatie ‘nieuwe’ 500 uit 2007 is nu eindelijk de tent uit, terwijl Fiat al een tijdje de elektrische vervanger van die auto verkoopt. Qua insteek vrijwel hetzelfde, maar dan gemoderniseerd. En dus met een relatief potente elektrische aandrijflijn onder de kap, waarmee deze auto al je stadsauto-wensen vervult en meer.
Fiat 500e heeft moeite
Helaas wil het maar niet lukken met de nieuwe Fiat 500e. De productie is al meermaals gestaakt omdat de vraag enorm tegenvalt. Er wordt nu gekeken naar het monteren van een hybride aandrijflijn om het tij te keren. Ondertussen zitten dealers opgescheept met auto’s die ze niet kunnen verkopen. ‘Je zou ze nog niet gratis kunnen weggeven’, zeg maar. Dat gaaf een dealer uit de VS een idee.
Gratis 500e
Dit is namelijk de Fiat 500e in kwestie. Geen zorgen, mocht deze verkopen: ze hebben er nog een stuk of 30 staan (ziedaar het probleem). Wellicht dat het idee van de dealer in kwestie voor een oplossing gaat zorgen. De Fiatjes worden namelijk aangeboden voor 0 dollar per maand. Gratis en voor niets. Nu horen we je denken: ja, met een aanbetaling van 10.000 dollar zeker. Nee hoor, de aanbetaling kost 0 dollar. Je krijgt de auto dan 27 maanden en ten minste 10.000 mijl (zo’n 16.100 km) per jaar. Uiteindelijk mag je hem overkopen voor 17.000 dollar.
De deal en de wiskunde erachter werd gespot door onze gelijknamige Engelse collega’s, die wel een addertje onder het gras vermelden. De Fiat 500e mag dan wel gratis zijn, maar je moet wel nog één belasting en een kleine vergoeding aan de dealer betalen. Voor het duizelingwekkende bedrag van 1.297 dollar met een vergoeding van 395 dollar (bij elkaar net geen 1.700 dollar) mag jij twee jaar lang voor 0 dollar per maand rondrijden in een Fiat 500e. Zoals gezegd mag je net als bij de meeste leasecontracten na het leasecontract besluiten om de auto over te kopen of weer in te leveren. Wellicht hoopt de dealer dat de Fiat jou in die twee jaar charmeert en je hem die 17.000 dollar waard vindt. Tot die tijd is het sowieso gratis reclame. Zou jij het doen?
Johanneke zegt
Euh. Ja? 2 jaar lang 16k per jaar rijden voor iets van 1750 euro. Veel goedkoper kan niet. Waar kan ik tekenen.
Is overigens wel bijzonder dat Fiat dacht dat dit auto’tje een succes kon worden in de VS, het land van goedkope benzine, goedkope auto’s, en vooral belachelijk grote auto’s.
Richmond zegt
De eerste golf was daar toch ook een redelijk succes?
HZW zegt
Dat waren hele andere tijden, en de Golf koste toen een drol.
shicomm zegt
Bekende lease trucje waarschijnlijk ; als je er vanaf wil gaat het je toch geld kosten en flink ook…
HZW zegt
Het hele EV verhaal is een drama voor FIAT.
De Panda en 500 waren de best verkopende FIAT’s, makkelijk in gebruik, betrekkelijk goedkoop, en je ziet ze op elke straat hoek staan.
En daar heb je ook gelijk het grootste probleem voor de EV versie, niet op elke straat hoek heb je een oplaad mogelijkheid, verder zijn die dingen 2x zo duur geworden, en kunnen de eigenaren van FIAT Panda’s en 500’s ze niet meer betalen, de vorige goed uitgevoerde benzine 500 koste hier in Nederland grofweg € 16K, de EV 500 versie in de kaalste versie (die helemaal niemand wil hebben) kost al € 28.990,- wat gewoon niet meer te betalen valt voor de mensen die in de markt waren voor de oude 500.
ook een Nieuwe 500 Hybrid gaat niet verkopen als er een Peugeot motor onder de motorkap gaat komen, Italianen kopen gewoon geen FIAT met Peugeot motor.
Ook de nieuwe Grande Panda EV wordt het zelfde probleem, en daar komt de EV versie ook niet van de grond, en heel misschien dat ze wat Hybrids gaan verkopen met die armoedige 3 cilinder Peugeot motor, want wie wil een Italiaanse auto met Franse Peugeot motor, ik wil hem niet eens gratis hebben.
Stellantis kan beter overal een Peugeot logo op plakken, wat alles wat ze uit brengen is Peugeot SH#T met een ander jasje en ander logo.
Laat Stellantis maar compleet failliet gaan en dat alle merken opgedeeld worden en hun eigen indentiteit en DNA terug krijgen.
T16 zegt
Ik vrees dat ik het in grote lijnen met je eens ben. Schaalvoordelen hebben ook enorme nadelen, namelijk verlies van identiteit en kwaliteit. Ja, een 4-cilinder gaat een heel autoleven mee. Die driecilinder moeten we nog maar zien of het heel blijft. Marges, schaalgrote, platforms, etc. het is de basis van een succesvolle verkleed partij waarin technisch gelijke auto’s zoals VW Golf ook als Audi A3, SEAT León, Škoda Octavia verkocht worden. Identieke onderdelen in een ander jasje. Stellantis probeert niet anders, maar mist met zijn ontwerpen aansluiting op de lokale markt zoals de Italiaanse, die histories altijd op relatief kleine voertuigen leunde. Mijns inziens had FIAT wel in een Punto opvolger moeten investeren. Let wel, alle multinational autofabrikanten hebben last van de aanhoudende recessie, ook VAG staat op het randje van een faillissement.