Na de kaderovereenkomst van augustus heeft Spyker Youngman definitief aan de haak geslagen: de Chinezen investeren 10 miljoen euro in ‘Zeewolde’.
Spyker deelde vanmorgen mee dat er een subscription agreement is, wat een bindend document is. Voor Youngman is er nu geen weg meer terug, zou je zeggen, maar zoals altijd zijn er kleine lettertjes*. Van de 10 miljoen ballen is € 2,3 miljoen betaald, en de rest komt, mits Spyker aan de voorwaarden voldoet, voor eind januari binnen.
Youngman zal zijn aandelenhoeveelheid onder de 30% houden, om geen verplicht overnamebod uit te hoeven brengen.
In hoeverre Spyker nog baas is in eigen toko valt te bezien, zoals reeds eerder aangestipt heeft Youngman in elk van de te vormen joint ventures een ruim meerderheidsaandeel. Voor meer achtergrond kan je in dit artikel terecht.
In ander nieuws: de hoorzitting in de rechtszaak tegen GM dient op 19 februari 2013. Wie weet is dit de opmars naar het vinden van de pot met goud t.w.v 3 miljard USD voor Spyker.
En, oh ja…De D8 P-to-P SSUV komt in 2014. Zeggen ze.
*Deze zijn [quote]: Subject to satisfactory completion by Youngman of a due diligence on Spyker and the satisfaction of other conditions as set out in the Transaction Documentation – including the necessary governmental approvals – kennelijk is er nog toestemming nodig van de Chinese overheid.
E34M5Touring zegt
Wat is nou 10miljoen in de auto handel. Weekje produceren? Zag dat ze ook ineens weer met die Peking to Paris beginnen. 2014 is de laatste prognose.
jkarbet zegt
@E34M5Touring: voor zo een kleine autofabrikant is dat best veel geld, denk eens na wat ze daar mee kunnen doen. En zo slepen ze ook andere inversteerders mee.
E34M5Touring zegt
@jkarbet: Ja, maar Spyker zal niet schuldvrij zijn. En over andere investeerders wordt niet gerept. En het geld is nog niet binnen he. Chineze overheid moet ook nog akkoord. Daarbij willen ze die PtoP gaan introduceren, dan heb je echt wel meer nodig dan 10mlj.
theuving zegt
@E34M5Touring: Het is ook meer dan 10 miljoen, in de constructie van meerdere bedrijven investeren de chinezen 25 miljoen in Spyker P2P BV voor 75% van de aandelen.
Spyker krijgt 25% voor de inbreng van technologie..
robbie zegt
@E34M5Touring: Spyker is zo goed als schuldenvrij.
Alle oude schulden zijn afgeschreven en/of omgezet in nieuwe aandelen. Kijk maar eens naar de balans.
E34M5Touring zegt
@robbie: Sorry dan heb ik niks gezegd. Het klinkt mij nog steeds als een druppel op een gloeiende plaat maar nagenoeg schuldvrij scheelt wel een hoop natuurlijk. Of heb ik dat dan zo verkeerd? Ik las berichten dat ze die PtoP weer van stal halen en met die introductie zal er toch wel wat geld in moeten.
robbie zegt
@E34M5Touring: daarom steekt Youngman dus 25 miljoen euro in de ontwikkeling van de P2P ;)
Die auto is ondergebracht in een nieuwe Joint Venture. Youngman stopt daar 25 miljoen euro in en Spyker stopt hun “kennis” erin.
Wel is het zo YM 75% van de aandelen bezit en Spyker slechts 25%. Zeggenschap zijn ze dus kwijt.
E34M5Touring zegt
@robbie: Ok zo, tnxs Robbie! Dat jij er nog wijs uit wordt…..
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Als Robbie geen commcerciele economie heb gestudeerd, weet ik het ook niet meer. :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Goh, waar hebben we dat eerder gehoord…
E34M5Touring zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Blijkbaar zijn de PR mensen nog steeds werkzaam.
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, Spyker kan er maar wel bij varen zeker (als het doorgaat)…
damster zegt
Wat is Muller toch een Pro, gezegend om met een eeuwigdurende drive van niets, iets te maken. Chapeau. Er zijn in ieder geval weer dukaten om een fraaie MY2013 mock-up te maken, om de Arabieren en de Russen (en andere BRIC miljon- en miljard-airs) te verleiden een aanbetaling te doen en het productieproces te realiseren! Go Vic!
bertorelli zegt
Zal er (als Zeewoldenaar) vanmiddag eens langsrijden.
Maar doorgaans is het er opvallend rustig.
theuving zegt
@bertorelli: Waarschijnlijk kan je vandaag weer champagnekurken rapen, het salaris is weer veiliggesteld voor een tijdje ;)
theuving zegt
Als Spyker er nog een mooie schikking uit weet te halen in de zaak GM wordt het misschien nog wat, de constructie zoals het nu is lijkt weinig hoop te bieden voor de toekomst.
Ohja, Victor. schuldenvrij? Onderdeel van de Youngman deal is een converteerbare lening van 3 miljoen. Duss.
http://www.2thetrack.com/2012/12/06/spykeryoungman-deal-rond/
mister zegt
Jha, hup china, verneuk de autowereld maar! hup! :(
robbie zegt
Spyker NV is nu wel een lege huls geworden.
Alle techniek en IP die Spyker in handen had wordt ondergebracht in “Joint Ventures” waar Youngman het voor het zeggen heeft (75% & 80%).
Als je aandeelhouder bent van Spyker blijft er dus weinig over.
theuving zegt
@robbie: Spyker zit op de beurs al geruime tijd op ‘het strafbankje’, daarom willen ze een omgekeerde aandelensplitsing, 100 aandelen wordt 1 aandeel (a € 1,30). Daarmee willen ze weer interessant worden voor beleggers en zitten ze niet meer in het speciale segment van de beurs. Youngman krijgt 29,9% van Spyker NV in handen.
Maar het meest vreemde is dat de merkenrechten/intellectuele eigendommen ook in een nieuwe BV worden geplaatst, wat voor 75% van Youngman wordt…
robbie zegt
@theuving: dat weet ik uiteraard allemaal al ;)
Het vreemde is dat de beleggers nog niet door hebben dat Spyker NV een lege huls geworden is. Alles van “waarde” is ondergebracht in JV’s waar Spyker een minimaal belang in heeft.
De beursnotering wordt vooral in stand gehouden om extra aandelen uit te geven en dus kapitaal op te halen.
ikkee zegt
Hoezo staan al die Saabs daar?
Hebben ze Saab ook overgekocht ofzo?
norge zegt
Victor had best nog wel een paar oude Saab/GM tekeningen liggen om op de achterkant een contract te kunnen schrijven.
alfamail zegt
Word vervolgd…