Het gevaar dreigt dat Spyker definitief uit de handen van Victor Muller lijkt te vallen. Dit is de laatste stand van zaken.
De Spyker saga kent inmiddels vele hoofdstukken. Sterker nog er zijn al meerdere boeken over geschreven door Robert van den Oever en Maarten van der Pas. Zij gingen in gesprek met de nieuwe curator die het faillissement van Spyker moet afhandelen. Dat bracht nieuwe onthullingen aan het licht. Lees hieronder wat Victor Muller op dit moment boven het hoofd hangt
Dit verhaal is een bijdrage van vaste Autoblog-correspondenten Robert van den Oever en Maarten van der Pas.
Deadline nadert voor Victor Muller: schulden terugbetalen of Spyker valt definitief uit zijn handen
Victor Muller heeft tot 21 april aanstaande de tijd om 1,4 miljoen euro bij elkaar te sprokkelen. Dat bedrag is de schuld van het failliete Spyker NV en Spyker Services samen. Muller heeft een akkoord gesloten met de crediteuren en met curator Dennis Steffens waarin hij zich heeft gecommitteerd om de uitstaande schuld voor 100% terug te betalen. Lukt het Muller niet om de schuldeisers van Spyker terug te betalen, dan gaat curator Steffens over tot verkoop van de activa die nog in de failliete boedel zitten. Daarbij gaat het met name om de merkrechten op de naam Spyker, de logo’s en het intellectueel eigendom van de ontwerpen en de auto’s. Als die merkrechten verkocht worden aan een derde partij, dan is Muller Spyker definitief kwijt.
Curator Steffens is bezig om de crediteurenlijst te completeren en definitief vast te stellen. Dat alles valt binnen de termijn van drie maanden die Muller heeft volgens het akkoord dat in januari is gesloten. Uit de curatorenverslagen tot dusver blijkt dat de Belastingdienst een van de grootste schuldeisers is. De totstandkoming van dit crediteurenakkoord was een taaie klus, zo blijkt uit de diverse verslagen van de afgelopen maanden. Daaruit rijst een beeld op van vele achtereenvolgende toezeggingen van Muller om met geld over de brug te komen, die geen van alle werden waargemaakt.
Vrijwel lege boedel
Curator Steffens hoopte in de boedel van Spyker behalve de merkrechten ook nog auto’s, onderdelen en gereedschappen te vinden. Maar die bleken er niet te zijn. Het grootste deel van de boedel is verkocht nadat Spyker eind 2015 het oorspronkelijke bedrijfspand aan de Edisonweg in Zeewolde moest verlaten wegens huurachterstand. Sindsdien heeft Spyker feitelijk geen bedrijfsactiviteiten meer en worden er geen auto’s gebouwd. Later, toen de spullen van Spyker even verderop stonden opgeslagen aan de Oogstweg in Zeewolde, is ook nog een belangrijk deel verkocht aan de Luxemburgs-Russische investeringsgroep Milan Morady. Eind 2019 moest Spyker ook dat pand verlaten omdat het de huur niet meer betaalde. Ook heeft Muller auto’s uit de boedel aan derden verkocht. De afgelopen jaren doken er Spykers te koop op bij nationale en internationale auto-evenementen, zoals De Spyker Zagato en de witte Spyker C8 Aileron die een tijdlang dienst deed als demonstratieauto van Spyker zelf.
Kopers melden zich
Muller heeft nog maar even om nieuw geld te vinden, en intussen zitten potentiële kopers al op het vinkentouw. Er is al veel belangstelling getoond voor de merkrechten van Spyker, zegt curator Steffens. Daar zitten volgens hem grote partijen bij, waaronder corporate finance consultants en ook ‘bekende gegadigden vanuit het verleden’, dus partijen die eerder in Spyker hebben geïnvesteerd. De curator daar geen namen van noemen. De curator trekt samen met Muller op bij de zoektocht naar financiers om de crediteuren genoegdoening te kunnen geven. ‘Victor Muller en ik gaan de verkoop samen doen en we zoeken de beste partij, een die weer auto’s gaat bouwen, want ik hoop dat er weer Spykers gebouwd gaan worden.’ Niettemin hebben Steffens en Muller een gedeeld en tegelijk een tegengesteld belang. Steffens wil
geld uit het failliete Spyker Services en Spyker NV halen om de crediteuren betalen door desnoods de merkrechten te verkopen. Muller zal er alles aan doen om de merkrechten van Spyker in handen te houden. Want Spyker = Muller, en als de topman de merkrechten verliest, dan wordt een doorstart van het sportwagenmerk door hem vrijwel onmogelijk.
Nog geen auto’s maken
Als Muller de benodigde 1,4 miljoen euro weet te vinden, dan is Spyker weliswaar op papier gered, maar dan is het nog steeds niet levensvatbaar of operationeel. Om echt weer te kunnen beginnen met auto’s bouwen, is zeker 75 tot 100 miljoen euro nodig. Dat geld wil Muller bij elkaar krijgen door de verkoop van obligaties. Dat obligatieplan is al enkele jaren geleden gelanceerd, en er zijn wel enkele kopers, maar het streefbedrag is bij lange na nog niet opgehaald.
Wordt vervolgd!
weijs zegt
Misschien moeten we stoppen om naar Victor Muller te refereren als ‘topman’.
okdoei zegt
@weijs: voor mij is topman een soort superheld. Dat je lekker zit te schijten, veegt en er niets aan t papier zit. Dat je tegen jezelf zegt: “wow er zit niets aan het papier!”
Ineens *poef* staat daar een man met een cape in je wc die zijn vuist omhoog pompt en roept: “Top man!”.
Om vervolgens, in diezelfde positie, je heel intens met een grijns aan kijkt en de situatie per seconde ongemakkelijker maakt.
baardmijt zegt
@okdoei: Wauw. Mensen kunnen mijn associaties vaak niet helemaal volgen. Maar daarin sta ik duidelijk niet alleen… Haha.
coupedriver zegt
Waren ze lekker? De paddo’s?
mpgc zegt
@weijs: meer flopman
schreute01 zegt
@weijs: wat moet je anders als zzp-er? Je bent topman maar ook schoonmaker.
theblazerunner zegt
@schreute01: ontstopman
307-2.0-chipped zegt
Misschien zeg ik nu wat doms, maar waarom verkoopt hij niet wat obligaties voor die 1,4 mln?
Dan is het klaar toch?
By the way, wat een soap is dit toch ook…..
maarteno zegt
ik ben geen faillissement expert, maar zou kunnen dat dit op dit moment juridisch niet kan vanwege de status vh bedrijf dat je daar geen ‘schulden’ tegen mag uitgeven. Puur persoonlijk hoop ik dat die fantast er tussenuit gaat en er inderdaad serieuze kandidaten zijn die echt weer Spykers kunnen gaan bouwen.
ghini zegt
@307-2.0-chipped: dat heeft hij dus eerder al geprobeerd maar te weinig opgehaald. Dat er überhaupt mensen in zijn getrapt.. Als er straks een geschikte serieuze partij is wordt het een ander verhaal maar toendertijd vroeg VM om te betalen voor obligaties van slap gelul en leugens.
Robert zegt
@307-2.0-chipped: Een obligatie kopen is niets anders dan een lening verstrekken aan degene die zo’n obligatie uitgeeft. En op een lening verlang je meestal twee dingen: terugbetaling van de inleg én een bepaald rendement op die terugbetaling. En los van het feit dat het maar helemaal de vraag is óf een obligatie in Spyker ooit zal gaan renderen (laat staan dat je je ingelegde geld terug krijgt), ligt ‘de markt voor obligaties’ toch al tien jaar gigantisch op z’n gat, als gevolg van de extreem lage (of zelfs negatieve) rente.
Nee, voor Spyker rest weinig meer dan ‘cut your losses’, waarbij enkel de merkenrechten en de intellectuele content nog wel weer (een beetje) geld zal opleveren. En dan maar hopen dat die straks bij een partij terechtkomen waar er wél serieus mee zal worden omgesprongen.
ghini zegt
75 tot 100 miljoen. Ook dat zijn weer van die VM bedragen. Ga eerst gewoon eens klein beginnen en bewijzen dat je autos kan bouwen en verkopen. Ja je kan van Spyker iets moois maken, maar blijf en begin realistisch. Laatst werd hier op autoblog een vergelijk of juist het verschil met Donkervoort besproken. Donkervoort had toch ook geen 75 tot 100 miljoen aan investerings kapitaal? Miss halen ze dat bedrag in totaal niet eens.. VM zal er alles aan doen om bij Spyker betrokken te blijven maar eigenlijk verdient hij het niet meer. Hopelijk is er een geschikte partij met ervaring en niet een domme investeringsmaatschappij die denken een leuke hobby erbij te kunnen scoren.
mopar zegt
@ghini: 75-100 miljoen is een heel laag bedrag om een wagen uit het niets te ontwikkelen. Zeker als je weet dat bijvoorbeeld Mercedes ruim 1 miljard heeft gespendeerd aan de ontwikkeling van de nieuwe S klasse. De vergelijking met Donkervoort is niet helemaal eerlijk omdat, hoe goed ze ook zijn, ze dichterbij kitcars staan dan echte supercars. Een Spyker is toch wel even wat meer “auto” dan een simpele Donkervoort. Als je alle ontwikkelingskosten inclusief licentiekosten (Audi motoren) bij elkaar moet optellen dan denk ik dat 75-100 miljoen bij lange na niet genoeg zal zijn om een compleet nieuw model te lanceren.
bjr1983 zegt
“Een simpele Donkervoort”..? Dan heb je de laatste 10 jaar het merk niet gevolgd denk ik.
Daar is niks kitcar meer aan hoor en eerlijk gezegd denk ik dat hun werk met carbon fibre en dergelijken, mooier is dan wat Spyker deed.
mopar zegt
@bjr1983: zeer zeker heb ik het gevolgd! De buren hier hebben zelfs een D8 GTO. Maar hoe gaaf het ook is, een Spyker is een traditionele supercar en geen ultra lichtgewicht sportauto zoals een Donkervoort. Er zit nou eenmaal keer op een aan een Spyker dus kost het ook meer om er een te bouwen.
baardmijt zegt
@mopar: Nou… Het zijn geen Westfields hè…
mopar zegt
@baardmijt: Zeg ik ook niet maar een Spyker is een GT/supercar en een Donkervoort een sportwagen. Een Spyker is een volwassenere wagen en kost zodoende ook meer om te ontwikkelen.
baardmijt zegt
@mopar: Fair enough. Ik reageerde waarschijnlijk vanwege ‘simpele’ en ‘kitcars’. En ook bij Donkervoort wordt natuurlijk flink doorontwikkeld. Maar het kan best zo zijn dat er bij die Spykers meer nodig is. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe dat zich in kosten tot elkaar verhoudt.
ghini zegt
@mopar: een vergelijk met een S klasse is al helemaal niet eerlijk. Bekijk het frame van een Spyker eerst eens even. Gebruik die basis en bouw en verkoop een paar autos. Je moet kopers weer vertrouwen geven in het merk. Ja je moet een motoren deal sluiten maar dat is geen miljoen per motor.. Alles bij elkaar is er zeker een flinke zak geld nodig maar om meteen weer 75 tot 100 miljoen te roepen is echt onzin. Mensen verwachten bij een Spyker niet de meest bizarre hypercar prestaties. Syker is luxe, elegante stijl, lekkere rij ervaring, passie, uitgesproken design wat afwijkt van al die saaie supercars die op elkaar lijken, en exclusiviteit. Als je terug kijkt waren die Spykers te goedkoop in de markt gezet. Bouw op de huidige basis een nieuwe auto, verkoop 20 coupes en 10 cabrios, daarna nog een handje vol specials voor nog meer geld en dan verder..
mopar zegt
@ghini: Is idd niet direct te vergelijken maar voor die 75 miljoen moet alles gedaan worden hè. Van de manier waarop de fabriek moet worden ingericht tot de crashtesten en de homologatie van de wagens zelf. Daarnaast nog R&D en je zit zo door dat bedrag heen. Luxe en elegantie zo je noemt is niet voor de dubbeltje te ontwikkelen.
frank2b zegt
Obligaties kopen van Spyker.
Je kunt je geld net zo goed meteen in de fik steken …..
mopar zegt
Word altijd een beetje misselijk als ik die Muller zie. Loopt erbij als een dandy alsof die de hele wereld in z’n zak maar is stiekem een eersteklas patjepeeër die amper genoeg centen heeft om de maand mee door te komen. Die gast moest bankier worden op Wall Street, met zo’n bluf gedrag kon die het nog wel eens groot maken in Amerika. Niet in Nederland in ieder geval…
c-ad zegt
Persoonlijk vind ik dat VM al lang niet meer Spyker waardig is.
fastshifter zegt
Het is weer tijd voor een spetterend prototype!
sonnybonds zegt
Het is toch knap dat spyker en VM weer in het nieuws zijn. Aan publiciteit geen gebrek
pomoek zegt
Want Muller= Spyker? Hmm, ik denk dat Maarten de Bruin daar nog wel iets over te zeggen heeft. Maar goed, dat Muller =Spyker is dus voor mij het grote probleem. Dit is een man die in alternatieve feiten denkt, een man die doet alsof hij “iets” heeft met het product dat hij maakt. Maar dat is helemaal niet zo. Hij wil heel graag een Donkervoort of Zonda, of een Shelby zijn. Maar dat is hij niet. Die mannen hebben hun ballen uit hun broek gewerkt om hun droom tot leven te laten komen en stonden tot aan hun oksels in de motorolie en smeermiddelen. Muller heeft die stap, echt werken, voor het gemak maar overgeslagen. Zolang Muller=Spyker gaat het niks worden met Spyker. Die man moet gewoon weg als een voorzichtig begin om dit mooie merk nieuw leven in te blazen.
Dutchdriftking zegt
Kortom, na de concept ‘Paris to Peking’ als schitterende voorbode zal Spyker straks van Chinese eigenaren zijn. Kunnen we rouwig om zijn, maar met Volvo en Jaguar/Landrover gaat het ook dikke prima.
ericd zegt
Triest. Er zijn twee manieren om aan geld te komen. Bij opbod naar de hoogste bieder, of Muller vindt nu eens echt een investeerder met inlevering van aandelen die hij waarschijnljk al meerdermaal verpatst heeft. Een hoogste bieder is eigenlijk per definitie een investeerder, want die wil per slot van rekening wat met de handel. Alleen is Muller dan exit. Feitelijk een brevet van onvermogen dus. We zijn onderhand 20 jaar verder, en nothing to show for. Wat een drama, ook voor Muller.
roadkill zegt
VM is van een slag dat gedoemd is te falen. Egomaan zonder enige zelfreflectie. Pseudo dandy met teveel fantasie. Je kan hem hooguit gebruiken om een goedgelovige board voor te spiegelen “Think Big!”. Enige weg om van Spyker iets te maken (kans 2,45%) is een clean sheet, poen van een clan in de UAE en hele, hele slimme marketing. Want tegen het Chinese geweld en de ‘edel’merken McLaren, Bugatti, Lambo, AM, KoningsEi en Ferrari is amper op te boksen met minder dan een kwart miljard.