Er is een deadline voor Alfa Romeo. Oh, en Lancia en DS Automobiles krijgen ook 10 jaar de tijd!
Het is het lievelingsmerk van velen. We vergeten alleen de producten te kopen. We mompelen ‘zo worden ze niet meer gemaakt’ om vervolgens een instap-BMW of Tesla te gaan leasen. Ja: jij ook en voor ondergetekende geldt hetzelfde.
Op dit moment heeft het merk slechts twee modellen in de showrooms staan: de Giulia en de Stelvio. De Giulietta is al een paar manden uit productie en de laatste exemplaren worden nu afgeleverd. Daarmee lijkt Alfa Romeo zich weer te bevinden in de situatie waarin het zich een paar jaar geleden ook al bevond. Toen was de oplossing een compacte koolstofvezel sportwagen in de vorm van de 4C.
Deadline Alfa Romeo (en Lancia en DS)
Maar hoe gaan ze nu verder? Dat laat Carlos Tavares doorschemeren aan de Financial Times. Op dit moment is Alfa Romeo een merk van Stellantis. Stellantis is de nieuwe naam van FCA en PSA die nu zijn samengegaan. Het is de bedoeling dat Alfa Romeo, DS Automobiles én Lancia zich gaan profileren als premium luxemerken. Al deze merken krijgen 10 jaar om zich te bewijzen. Dat niet alleen, er is ook voldoende geld daarvoor aanzwezig. Uiteraard kunnen deze drie merken ook gebruik maken van de magazijnen van Stellantis.
Goed imago
In het geval van Alfa Romeo valt de schade relatief gezien heel erg mee. Sterker nog, het merk heeft nog altijd een enorm goed imago. Iedereen weet waar het voor staat. Volgens Carlos Tavares is het alleen lastig voor het merk om de voordelen voor de klant goed te kunnen vertalen. Alfa Romeo heeft een nieuwe CEO gekregen in de vorm van Jean-Philippe Imperato.
Alfa Romeo gaat net als alle andere merken ook over op elektrische auto’s. Maar Tavares houdt voet bij stuk dat het bij Alfa Romeo nog altijd moet gaan op rijeigenschappen. Daar valt in veel gevallen nog best veel te winnen, bij elektrische auto’s. Tavares heeft DS Automobiles, Lancia en Alfa Romeo naast 10 jaar de tijd ook een nieuwe c.q. ‘sterke’ CEO gegeven. Daarnaast is er 10 jaar lang geld beschikbaar voor een deugdelijke modellijn.
ericd zegt
Het momentum dat Alfa had opgebouwd met 155, 145 en 156… is – BAF – tot stilstand gekomen met de obese 159 en Brera die dan ook niet bijster goed reden. Idem de 4C die gewoon niet zo goed is als de A110. Wel net zo duur. Stellantis moet als de donder het submerk DS dumpen. Gewoon kijken of het niet bij Citroen kan. Misschien ook kijken of Alfa en Mazda kunnen samenwerken. Dat had al een spider duetto (MX5) en een nieuwe Giulietta (Mazda 3) kunnen opleveren. Voor Lancia vrees ik het ergste. Misschien moet dat merk maar verpatst worden, zodat specialty bouwers er onder licensie wat mee kunnen. Zo was er een concept voor een nieuwe Stratos.
Edge zegt
Ik heb DS als opzichzelfstaand merk sowieso nooit begrepen. De hele historie en charme van de naam DS komt van het model, het strijkijzer, de snoek. Hoe kun je in hemelsnaam een merk rondom die historie opzetten zonder die auto daar actief bij te betrekken? Men in mijn ogen gewoon moeten beginnen met een luxe sedan of liftback die zwaar leunt op die historie en vooral het design van de originele DS.
Desalniettemin kan ik niet ontkennen dat de DS-modellen die we tot nu toe gehad hebben hartstikke leuke alternatieven zijn voor de ‘veilige keuzes’ binenn hun respectievelijke segment. De driedeurs DS3 met zijn sportieve vormgeving die leuker is dan de C3 uit die tijd, de DS4 die tussen een echte crossover en een reguliere hatchback in zat, de DS5 die van een MPV-achtige ineens een bijzondere auto maakte, de huidige aangekondigde zéér mooie DS4. Het zou jammer zijn als dat verloren gaat.
kevertje zegt
De DS was zo’n schitterend ontwerp, dat – ondanks de huidige Sedan-aversie – een moderne versie potentieel had kunnen scoren. Maar helaas heeft Citroen die ‘magic DS-potion’ nooit meer kunnen evenaren. Van de CX, XM of C6 zijn er nooit meer zo’n aantallen verkocht, ondanks heel wat avant-gardisme in deze auto’s en telkens, het hydro-pneumatisch rijcomfort én eigenlijk véél, véél betere motoren dan de DS ooit had. Dat er geen enkele DS dat vandaag nog zo’n vering heeft, zegt genoeg. DS Automobiles is louter badge-engineering van andere Peugeot’s en dure namen aan het leer veranderen weinig aan die roots. Om eerlijk te zijn, ik heb ooit een DS5 als bedrijfswagen moeten overwegen, maar al in de showroom stond het me allemaal tegen. T.o.v. de concurrentie komt de plastiekgeur je al tegemoet van bij het radiator-rooster, het is echt ‘chic et pas cher’. Net als andere Peugeot’s rijden ze fijn, maar als je nadien met XC’s, Q’s, GL’s enz. op stap gaat, zijn dat toch héél andere auto’s voor quasi dezelfde of zelfs betere lease-parameters (dikwijls veel interessanter vanwege een veel steviger wederverkoopwaarde én DS is behoorlijk duur als je een min of meer gelijkwaardige auto begint te configureren).
janstehouwer1954 zegt
@ericd: wel eens een Brera 1750Tbi gereden?
Paul58 zegt
@janstehouwer1954: heerlijke wagen en minder zwaar dan de jts of v6
grandmasterb zegt
Vreselijk, ik heb de Alfa 4C gereden en de A110 en ik vond de Alfa 4C vele malen spannender, Mazda maakt best leuke auto’s maar mist totaal de sportiviteit van Alfa Romeo.
neymar zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rwdftw zegt
“..om vervolgens een instap-BMW of Tesla te gaan leasen. Ja: jij ook…”
Nee ik niet. Ik leaste een donkerblauwe Giulia met Tobaco leder en 180PK diesel. Dus ik heb mijn steentje bijgedragen. Duimpjes op snelwegen, semi jaloerse blikken van collega’s als ze ontdekken dat die blauwe van mij is. De chef was er zo niet nog trotser op dat hij een Giulia in de vloot had en iedereen mocht het weten.
De Giulia is een magistraal kunstwerk. Ja, ik heb een paar BMWs met M pakket gereden maar de finesse die het onderstel van de Alfa heeft, dat lukt BMW net niet. De Alfa is mooier, rijdt beter en je moet tegen aandacht kunnen want die krijg je.
Het is denk ik de zwanenzang, het Giorgio platform is eindigend, niet geschikt voor electrificatie dus niet meer gewenst in de klimaatgerichte maatschappij. De Giulia loopt vanaf 2016 dus tegen 2031 is die echt heel erg oud. Komt de Tonale nog? Geen idee. Misschien, als laatste ouverture. Net als Lancia, wat ook nog maar één model heeft wat alleen in het thuisland wordt verkocht.
Het was mooi Alfa. Ik zal de briljante Giulia niet vergeten, noch de 156 die we allemaal wel kochten, noch de 155 met de naam Nanini erop en de V6 voorin, noch de Busso…. Zoveel hoogtepunten maar het is nu dan wel een beetje klaar.
lithiumion zegt
@rwdftw: dus jij geeft op en gelooft niet meer in AR en de ceo van stellantis geeft ze nog 10 jaar… ik vind je niet bepaald opbeurende peptalk, nogal schril afsteken tov die van een direct betrokken expert…
koentag zegt
@lithiumion: na 10 jaar opbeurende peptalk gebaseerd op valse beloftes krijgen ook liefhebbers er genoeg van
fabian159 zegt
Ik ben er jaloers op, ik had de giulia als lease gekozen. De 136pk in het lichtblauw maar helaas moest het een a4 of superb worden vanwege een nieuw lease beleid. Nu na het chippen rijdt die a4 ook geweldig maar ik had toch liever de (in de lease goedkopere) alfa gehad.
outlook zegt
@rwdftw: waarvan akte
rollingstoned zegt
Oh ja, de Alfasud Sprint 😍
https://live.staticflickr.com/3735/33497673776_a5fd1bb4ed_b.jpg
HZW zegt
Mooi autootje.
kevertje zegt
Het zijn helaas allemaal merken die buiten hun naam nog maar erg weinig van de originele spirit hebben overgehouden en vandaag de dag moeten steunen op een heel ander publiek dan de historische pur-sang Alfisten, de non-conformistische Lancia-believers of de eeuwig trouwe DS hydropneumatisch-comfort-genieters. Bovendien geldt al jaren: er zijn teveel automerken. En zeker die hoge-productiegetallen draaien op basis van (teveel) badge-& bumper engineering (zie VAG), plastiek en eco-geleuter. Bovendien neigen die ‘niche-merken’ erg te scoren met één modelletje, en dan plots weer niet meer. Wanneer Stellantis gaat snoeien zal in het in de eerste plaats precies in die niches zijn, dat zal veel sneller kan gebeuren dan over 10 jaar wanneer het ergens met de verkoop goed fout gaat.
E34M5Touring zegt
Als ze zo blijven doorkloten met Alfa Romeo mogen ze blij zijn dat ze die 10j halen. Moet nou echt wel wat gebeuren. Anders kan de toko wel dicht. Gewoon totaal naar de klote geholpen dat merk. Bizar. Een van de mooiste, interessantste, historische autobedrijven. Down the toilet. Jammer. Heb er 7 gehad en van allemaal genoten.
SpiderIV zegt
@e34m5touring: ach Alfa Romeo is al een keer of 10 bijna overleden maar hebben toch de 110 jaar gehaald.
Nb ik heb wel wat gesteund, 19 stuks en nog dagelijks lol.
birdnerd84 zegt
” Maar Tavares houdt voet bij stuk dat het bij Alfa Romeo nog altijd moet gaan op rijeigenschappen. Daar valt in veel gevallen nog best veel te winnen, bij elektrische auto’s.”
Mwa juist EV’s rijden vaak wel lekker door laag zwaartepunt.
Ze moeten Alfa Romeo en Lancia gewoon opdoeken. We kunnen beter ze blijven herinneren als bijzondere merken dan steeds maar trekken aan een dood paard.
MaartenD zegt
Dat pseudomerk DS is natuurlijk gewoon een lachertje..alsof er iemand daadwerkelijk zegt.. Ik heb een DS gekocht🤣🤣😘
alfa147ti zegt
Hoe zo opdoeken ze moeten met geld komen om nieuwe modellen, te ontwikkelen en graag ook normale auto’s die bruikbaar zijn en dan bedoel ik niet een SUV kom met een model onder de Giulia en dan ook als SW en ook weer een Spider die mag ook niet ontbreken.
Ik hoef geen BMW of een André Duitse auto met een hoop bling bling ik wil gewoon een auto met beleving en geen copy van een copy.
HZW zegt
Alfa Romeo’s worden in de verkeerde segmenten gebouwd.
Maak een Alfa Romeo in een betaalbare klasse, een nieuwe Giulietta in het C-segment of het hoge B-segment.
alfapeter zegt
Het komt wel goed,
en zo niet rij ik binnen 10 jaar met een collectable.
Evert zegt
Er moet 10 jaar lang geld beschikbaar zijn. En dan als het na 10 jaar niet werkt, dan opeens opdoeken? Lijkt me dat je die inschatting ook al wel na 8 jaar kunt maken en dan afbouwen. Maar waarschijnlijk is er dan dus geld genoeg in kas 😁
frank2b zegt
Stellantis. Het klinkt een beetje als British Leyland. Een laatste wanhopige poging om een aantal automerken die de afslag gemist hebben alsnog weer op koers te krijgen. Mag hopen dat Europa de aansluiting snel weet te herpakken. China is een enorme speler aan het worden….
Edge zegt
Ik durf hem wel aan: Het gaat Stellantis lukken. Niet tégen de oprukkende Chinezen, maar mét de Chinezen. Als men in China één ding prachtig vindt, is het wel de luxe, historie en prestige die bij Europese merken hoort. Ik zou er totaal niet raar van opkijken als een grote Chinese autofabrikant over een jaar of vijf of zes, als de Stellantis-resultaten tegenvallen en ze weer geld nodig hebben, de hele toko gewoon overneemt en Alfa Romeo’s met Geely techniek gaat maken of iets dergelijks.
grandmasterb zegt
Het probleem bij Alfa Romeo was dat er geen geld was voor ontwikkeling van motoren, nu ze bij Stellantis zitten moet het juist gemakkelijker worden, ze kunnen, net als bij VAG, de onderstellen en motoren gebruiken van de andere merken en hopelijk zo hun modellenaanbod vergroten. Met een geslaagd uiterlijk en goede rijeigenschappen kunnen ze weer mee gaan tellen, maar een volumemerk zal het hopelijk nooit worden, daarvoor moet je bij de duitse eenheidsworsten zijn.
Jansen zegt
@Edge: PSA was voor een belangrijk deel al in handen van Chinezen. De nieuwe DS9 wordt alleen gebouwd in China. Verder ben ik het met je analyse eens. FCA was alleen een doodlopende weg aan het worden. Met PSA is er veel kennis, geld en nieuw techniek binnen gefietst. Ik heb er wel vertrouwen in. En voor ik t vergeet: de afgelopen zes jaar heb ik ook enthousiast gesteund, afgelopen week een Peugeot 508 sw hybrid uitgezocht. Over zes jaar als er een phev bij Alfa staat kom ik misschien wel weer terug.
deSjonnies zegt
Onder de streep regeert de lease maatschappij en niet de consument.
De leasemaatschappij beslist
Ooit meer dan 25 jaar geleden vertelde een hoge ome van VW me dat VW een financiële instelling was die toevallig ook auto’s produceerde. Het bleek een waaheid als een koe te zijn.
En een auto als de Mercedes A klasse is het toppertje want iedereen wil gewoon in een Mercedes of BMW gezien worden. En dit soort auto’s worden ook speciaal zo ontworpen, voorzien van gadgets als verlichte panelen in de portieren, je voeten zijn verlicht???? ( zijn we zo stom geworden dat we ze moeten zien om te kunnen rjjden) net als je deurgrepen van binnen. Er zit een enorm beeldscherm in en heel veel bling maar had een 3 cilinder pruttelpotje als motor.
Dit was de upgrade van mijn huurauto, ik wilde een Fiesta of een Clio maar werd ‘verwend’ met een heuse Mercedes? Veel sjow en no go maakt tegenwoordig een cashcow en badges als AMG en M, daarvan raken de mensen in extase. Een M-pakketje met de M kleurtjes in de gordels verwerkt, dat scoort bij de mensen.
Als Alfa zou ik geeneens meer auto’s willen bouwen..
ttr6 zegt
@deSjonnies: mooi verwoord. Ik heb zowiezo nooit begrepenwaaron de Giulia niet meer geleast werd dan een vergelijkbare bmw. De leaseprijs was zeker niet ongunstig. Nou ja, blijdat ik zelf kan beslissen en nogsteeds blijmet mijn Veloce.
denniyo zegt
Ik denk dat er nog best potentie in deze merken zit, als je slim bent dan maak je van lancia bijvoorbeeld de Italiaanse Mini, ze kunnen het nu ook redden met 1 compact semi-premium model, maak daar een cabrio, station, 3-deurs,5-deurs en SUV van en je bent zo weer winstgevend lijkt me, DS is gericht op comfort en luxe dus laat dit merk lekker in de richting van Mercedes-Benz en Audi opereren en maak van Alfa Romeo de Italiaanse BMW en moet je kijken binnen no time ben je winstgevend, Fiat kan op zijn beurt dan weer de Italiaanse Skoda worden en laat Peugeot lekker concureren met een merk als Volkswagen, dan hou je Citroën nog over nouja die zijn van zichzelf altijd al een beetje eigenwijs geweest dus die lekker zo door laten gaan en volgens mij heb je dan een hele grote kans om snel winstgevend te zijn.