De SP komt in actie tegen de Landwind, volgens de ANWB de meest onveilige auto in twintig jaar en daarnaast ook nog eens extreem vervuilend. Er rijden inmiddels al zo’n honderd Landwinds in Nederland rond maar minister Peijs zegt dat ze ‘van Europa’ niets tegen deze dodemansauto’s mag ondernemen. SP Europarlementariër Erik Meijer stelt daarom vragen aan de Europese Commissie.
Erik Meijer: “Eigenlijk te gek voor woorden dat dit soort auto’s de Europese markt op mogen. Verkeersministers van de lidstaten moeten de mogelijkheid hebben om hun inwoners te beschermen tegen onveilige en voor het milieu extreem slechte auto’s” en “Ik weet nog niet zo zeker of de Nederlandse minister van Verkeer helemaal niets kan doen en moet wachten op initiatieven uit Brussel om dit soort gevaarlijke auto’s van de weg te halen. Dat wil ik dan wel eens van de Europese Commissie horen. Maar als het klopt, is dat natuurlijk van de gekke” (bron: europa.sp.nl).
remco zegt
Goed hoor Erik!,
ha ha, en als ze de auto verbieden moet je gewoon kamervragen stellen waarom de SUV liefhebbers met een kleine beurs geen kans krijgt een mooie auto te kopen.
Ik ben blij dat i.p.v. ja-knikkers ook beroeps nee-schudders
in de politiek zitten.
Lijkt het net alsof je wat voor je centen doet.
Ex Anwb'r zegt
Ach hebben ze weer wat te doen in den Haag, maar ja het gaat allemaal nergens over!!! Ga maar eens zoeken op internet naar testen van andere auto’s er zijn heel veel andere auto’s die stukken onveiliger zijn dan die hele landwind. Dus het geen dat deze auto de meest onveilge auto zou zijn in kant en klare onzin en een grote leugen, gaan we ook motoren weren van de weg? Dat de auto niet mileu vriendelijk zou zijn, so what ga je dan ook alle oltimers etc van de weg halen. Heeft het zin om in een land als nederland of een continetje als Europa vervuilende autos van de weg te halen terwijl er in de rest van de wereld ze gewoon (nog vervuilender) blijven rond rijden!!!
Dit hele geheel is een politiek spelletje om de import uit China tegen te houden!!!
Wij nederlanders zijn toch nuchtere mensen? Nou dus echt niet kijk naar reacties van duitsers die maakt het allemaal niet uit…die vinden het een top auto voor weinig geld, wij nederlanders zien een test waarvan helemaal nog niet vast staat hoe die gedaan is gaan meteen angst denken!!!
Het lijkt erop dat het grote deel van Nederland een kudde schapen is en dat ze voor zich laten denken etc…..We worden kapot gemaakt door regels regels en regels oja en regels….
Het is gewoon belachelijk dat dit allemaal gebeurt…Iedereen loopt te zeuren dat alles zo duur is, komt er een alternatief en ja hoor de Nederlanders gaan weer zeuren….we moeten maar eens bij ons zelf afvragen wat we nu eigenlijk willen!!!
Ik steun de mensen achter Landwind, ondernemers en geen luie stomme mensen die net als de rest als een kudde schapen zich laat leiden en zich gek laat maken!!!
Gegroet,
Ex anwb’r
Eelco zegt
Zou Erik Meijer “Nee” zeggen tegen een Landwind met chauffeur?? Het idee van auto’s met chauffeur vindt ik overigens een absurd idee, want wij zullen het met z’n allen weer moeten betalen.
Zit iedereen en ophef te maken over de veiligheid van de SUV, gaat hij een beetje zitten cremeneren over de uitstoot. Ik weet niet in wat voor auto Meijer zelf rijdt, of het is een “dure” door “ons” betaalde, of het is waarschijnlijk een “Stinkende” door hem zelf aangeschafte … (Lada??)
rdw zegt
VERBIEDEN zo’n slechte auto,volgens een keurmeester van RDW is het belachelijk dat Blijvelds een typegoedkeuring heeft “geregeld” voor deze auto ,het chassis is zeer zwak en zit met een aantal puntlassen aan elkaar levensgevaarlijk.
fijn als je net zo’n “”stevige””” jeep gekocht voor moeder en de kinderen!!!(voor de kinderen achter is ie wel veilig, heeft een kreukelzone tot aan de voorstoelen!!!!)
Als rallyrijder moet blijvelds weten hoe belangrijk veiligheid in een auto is, als hij een beetje fatsoen heeft trekt hij zich terug met de landwind..
remco zegt
Laat die onbekende “bronnen” bij de RDW zich er lekker buitenhouden.
Waarom?
1). De RDW heeft ook niet alles op een rijtje.
2). Een auto is op het zicht niet te beoordelen.
Als je de technische kennis niet in huis hebt om te kunnen beoordelen, moet je dat ook niet doen. Ik vind het verstandig dat blijvelds eerst de resultaten afwacht om te kunnen beoordelen of de test goed is verlopen. Even terug denkend aan de renault logan test is dit niet zo’n slecht idee. Ik wens Blijvelds dan ook sterkte toe.
remco zegt
Trouwens.. over vervuiling gesproken. Als er hier in nederland bij een fabriek te veel uitstoot gemeten wordt wat zou je dan doen?.
De lucht filteren?
Nee hoor gewoon met de rook uit de uitlaat wat meer verse lucht meeblazen,dan kanje de uitstoot heel makkelijk reduceren. Als de auto wordt afgesteld (co ) dan wordt ie vaak voor de keuring geknepen en daarna goed afgesteld. (met een goede afstelling is ie te vervuilend.
tja de werkelijkheid is soms een beetje hard.
Willem Pieters zegt
De SP rijdt zelf met een stinkende diesel-bus met 130 over de Rotterdamse ring. Hij die zonder zonde is, werpe de eerste eerste steen….
SP kan nog veel leren van de ChristenUnie
Zelf ben ik overigens fervent motorrijden. Laten we die ook maar verbieden, veel te gevaarlijk.
En laten we dan ook gelijk alle stadbussen verbieden, want als zijn “voetgangersonvriendelijk”.
De trein moet ook worden verboden, want veel mensen gooien zich daar voor.
Pffff. Jammere partij hoor.
Wim van den Bergh zegt
In Nederland rijden ongeveer 3000 Citroens 2CV6 rond die stuk voor stuk even onveilig zijn als de Landwind.
Van de Citroen 2CV6 worden ook kitcars gebouwd a la Le Patron, Lomax en Voglietta waarin je rondom in het plastik zelfs geen gordels hoeft te dragen. Door de RDW goedgekeurd en op aanraden van de RDW met zgn. gordelontheffing toegelaten op de nederlandse wegen.
Een wagen als de Landwind brengt dus niets nieuws. Oude techniek met oude veiligheid. Bovendien praten we over een marginaal aantal van enkele honderden stuks. Kan een seriueze organisatie als de ANWB zich niet met belangrijker zaken bezig houden zoals het ophouden van de eigen broek, zorgdragen voor continuiteit van de werkgelegenheid van het eigen personeel en gedegen onderzoek in plaats van meehuilen met de wolven.
Marco de Bruijn zegt
@Wim van den Bergh:
De ANWB test van Landwind slaat als een tang op een varken.
ANWB heeft al toegegeven dat de test NIET te vergelijken is met de EuroNCAP test, hoewel ze wel alle plaatsjes, puntentellingen etc van EuroNCAP hebben gebruikt en zodoende de suggestie wekken dat het wel zo is.
Voorspellende droom: eind van deze week gaat ANWB zwaar onderuit met dit verhaal.
En de SP? Tsja, de Landwind kan wel rotte tomaten aan!
wim zegt
Heeft die erik meijer nu ook al verstand van auto’s.
knap hoor