Met deze zin kon je menig Nederlander tijdens de Koude Oorlog bang maken, maar gelukkig is die dreiging voorbij. Wanneer je dit tegenwoordig hoort is de kans groot dat er weer een grote Russische investering aan zit te komen. Behalve voetbalclubs schijnt ook de autowereld een populaire investering te zijn voor rijke Russen. Zo viel TVR al in Russische handen, kwam Rusland al met zijn eigen sportauto-concept, en is de eerste Russische race-licensie in de geschiedenis van de Formule 1 dit jaar een feit.
Het Midland-team (precies, het team waar Christijan Albers dit seizoen zijn kunsten mag vertonen) zal namelijk met een Russische licentie gaan rijden, en het wil, logischerwijs, op termijn ook een Russische coureur strikken. Aangezien rijke Russen vaak ook stinkend rijk zijn, kan de toekomstige coureur meteen een flinke zak met geld meenemen, hetgeen wel een voorwaarde is voor het bemachtigen van een felbegeerd zitje in een Formule 1-bolide. De Russische invloed is duidelijk te zien op de website van het team, die je behalve in het Engels, ook in het Russisch kan bekijken.
De nieuwe auto’s, die vorig jaar nog Jordan heetten, worden volgende week tijdens tests op het circuit van Jerez aan de tand gevoeld, en het is voor de Nederlandse Formule 1-liefhebbers te hopen dat de auto’s dit jaar wat competiever zijn dan vorig jaar!
De eerste race van het seizoen is over een ruime maand, op 12 maart in Bahrein (via autoblog.com).
Wouter zegt
Hihi, Russen komen in F1, laat me niet lachen! Ze worden toch dit jaar laatste of ena laatste. En volgend jaar nog slechter.
JPM zegt
Wat lul je nou Wouter. Het is een heel nieuwe auto, groter budget andere mensen. Het is een heel ander team. En waarschijnlijk zullen ze ook niet slecher zijn dan Super Aguri. Dat van de Russisch is wel overdreven. De enige die russisch is, is de eigenaar (ook maar voor de helft). Het hele team is verder engels. Op een uitzondering na.
Mandelbaum zegt
@JPM: het blijft dezelfde motor en dit jaar waarschijnlijk alleen enkele minimale aanpassingen aan de aerodinamica.
w0o0dy zegt
@mandelbaum Het kan niet dezelfde motor zijn want ze mogen geen 3.0 liter V10 meer gebruiken. Het moet dit seizoen een 2.4liter V8 zijn….(wel weer van Toyota) Verder is door het gewijzigde gewicht en door de kleinere omvang van de motor er veel meer verandering mogelijk. Andere gewichtsverdeling, kleinere versnellingsbak, kleinere/lichtere koppeling. Het bodywork dat de motor afdekt kan dus ook lager zijn, wat een grote invloed op de aerodynamica kan hebben.
Dus een behoorlijk afwijkende auto, al met al.
Mandelbaum zegt
Ah dat wist ik niet, maar zijn de blijkbaar vele veranderingen niet in het voordeel van de ervaren teams?
SamSam zegt
Ik zou ook in de f1 gaan als ik Yukos verkocht aan de wereld van 70 dollar per vat8-O
w0o0dy zegt
denk het wel ja, die hebben meer geld voor het ontwikkelen en testen, maar een V8 is uiteindelijk wel goedkoper dan een V10, alleen nu is het voor iedereen wel weer even investeren…
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Maar wie zegt dat Russisch spul meteen slecht is. Als je kijkt naar de luchtvaart, dan zijn Russische straaljagers in de basis veel beter dan die van de rest van de wereld. bijvoord Sukoi’s, die vliegen zonder electronica, gewoon op het ontwerp, net zo goed, of beter dan de nieuwste Amerikaanse straaljagers.
dekster zegt
russen zijn goed en speciaal
niets meer of minder