Onze categorie technologie staat vol met technologische hoogstandjes op autogebied. Steeds opnieuw wordt er iets bedacht dat het autorijden nóg veiliger of nóg comfortabeler moet maken. Eén ding waar de auto ontwerpers zich niet aan durven te wagen is het verbannen van de analoge kilometer- en toerenteller. Er zijn wel een aantal modellen te vinden waarbij de klokken zijn vervangen door een digitale variant (denk bijvoorbeeld aan Citroën en Seat), maar op één of andere manier willen we daar toch liever niet aan…
Zelf heb ik ook liever gewoon wijzertjes, maar ik vraag me toch af waar dit door komt. Uiteindelijk vond iedereen indertijd het dashboard van Michael Knight’s KITT met minimaal een miljoen lampjes toch helemaal “Tha Bomb”??? Vandaag de dag komen we toch altijd weer uit bij de ouderwetse wijzertjes.
Wanneer jij wel weet waar dit aan ligt, plaats dan even een reactie.
Sir Smokalot zegt
Ik denk dat het een stuk rustiger is voor de ogen dan een digitale teller.
Als je steeds een paar km per uur wisselt van snelheid flipt zo’n digitale teller steeds door, terwijl je analoge naaldje lekker rustig blijft, hooguit een beetje verplaatst.
Bovendien lijkt de invloed van de zon me soms wel eens hinderlijk op een digitale teller. Als je analoge klokjes een zwarte schtergrond hebben zie je altijd duidelijk wat je moet zien. (bij een witte plaat, zoals op een Suzuki GSX-1000R motor, is het erg vervelend aflezen trouwens)
Nou ik het toch over motors heb. De kawasaki ZX6-R (en de ZX10-R ook geloof ik) heeft een digitale teller en dat wordt door veel rijders als vervelend ervaren, want het is moeilijk afleesbaar.
Nick zegt
Met de techniek van tegenwoordig moet het toch ook gewoon mogelijk moet zijn om een goed afleesbare teller te ontwikkelen?? Dat het wellicht wat onrustig is, kan ik mij iets bij voorstellen.
Skyline;) zegt
K vind analoog veel chiller..:D precies zoals Sir Smokalot sei..:) Vind die lichtjes ook wel lache…en die toerenteller maakt t stoerder;)
RWD zegt
Een analoog gevormde teller is beter af te lezen dan een digitale meter. Een bestuurder hoeft geen getallen te verwerken maar slechts een stand van een wijzer, dit is in één oogopslag te zien. Kijk maar in vliegtuigen, hoe modern ze ook zijn, de cruciale meters zijn altijd rond en voorzien van een wijzer..
Robi zegt
een wijzer op een plaat kan je bekijken in je ooghoek zonder je echt te focussen op je wijzer.
Wijzerplaat = sjiek > denk aan hologes enz.
je ziet iets fysiek bewegen, een wijzer…het brengt leven in je auto.
digitaal is goed als het echte voordelen heeft.
voordeel kan bijv de kostprijs zijn.
Een wijzer laat je zien hoe snel je gaat, en ook de snelheid van de verandering. Dat kan je niet met een digitale segmenten display.
een tft display is mooi maar geef mij maar een echte wijzerplaat, waarom digitaliseren? je moet drinken omdat je dorst hebt, niet drinken om te drinken en omdat drinken gezond is.
Joop zegt
@Robi: digitaal is goed als het echte voordelen heeft.
voordeel kan bijv de kostprijs zijn.
En denk je nu echt dat jij dat als consument in de aankoopprijs van de auto terug ziet?