Na twee jaartjes Formule 4 zoekt de 17-jarige Mick het volgend jaar wat hogerop.
Met niemand minder dan de Rekordmeister als vader heeft Mick als ‘zoon van’ natuurlijke behoorlijke grote vuurvaste sloefen te vullen in de autosport. Aan de ene kant staan alle belangrijke deuren voor je open met zo’n achternaam, aan de weet je elk moment de ogen op je gericht, om te loeren of je wel of niet kan opleven naar de hooggespannen verwachtingen. En laten we eerlijk zijn, met de naam Schumacher geldt dat waarschijnlijk nog een tandje meer dan met bijvoorbeeld de naam Verstappen. Tenminste, voor wat betreft deze generatie. Voor de toekomstige kinderen van Max en Mick geldt in de toekomst wellicht het omgekeerde.
Dat laatste is vooral afhankelijk van wat Mick gaat presteren in de racerij. Dat Max een aantal titels binnen gaat slepen in de F1 dat weten we inmiddels wel. Mick moet daarentegen eerst nog maar eens zien dat hij überhaupt de F1 haalt. In de ADAC Formule 4 presteerde hij verdienstelijk. Het eerste jaar behaalde hij één overwinning en werd hij tiende in het kampioenschap voor Van Amersfoort Racing. Afgelopen seizoen eindigde hij op de tweede plek in het kampioenschap met vijf overwinningen voor het Prema Powerteam, dat het ook al lekker deed in de F3 en GP2 dit jaar. Toch had Mick achteraf gezien wellicht beter bij Frits kunnen blijven: het kampioenschap werd namelijk gewonnen door de voor Van Amersfoort racende Joey Mawson.
Om het Europese F3 kampioenschap aan te vallen gaat Mick wederom in zee met Prema. Het Italiaanse team won afgelopen jaar de titel met Lance Stroll. Tevens rijden ze in de F3 met Mercedes motoren en Mick is al meerdere keren opgeroepen door het Duitse merk voor wat promotiewerk en dergelijke, dus dat komt goed uit. Onlangs testte de jonge Germaan al met de F3-bolide en dat ging naar eigen zeggen goed.
“F3 will be the ideal step for me to make, and I am totally fired up for the new year to start. I am also really happy about staying with Prema, because this is such a professional team and I will again be able to learn a lot. The next season will surely be challenging, but the tests we’ve been doing in the past weeks proved the F3 car is extremely fun to drive. I can’t wait for 2017 to begin!”
Ook teambaas Angelo Rosin heeft vertrouwen in zijn pupil:
“We are thrilled to continue working with Mick in 2017. Not only he is a skilled driver, he is a great guy and already showed he has all what it takes to be a top all-round professional. Debuting in a challenging series like the FIA F3 European Championship is not going to be easy, but we will be 100 percent behind Mick to help him keep impressing as he did this year.”
Als je dit leest lijkt Shuey junior een shoe-in voor de titel, maar daarvoor zal hij dan wel nog even moeten afrekenen met een zwikje andere talenten. Mocht het zover komen dan wordt de roep om hem de F1 in te tillen natuurlijk groot. MSC tegen VES in 2018, het zou mooi zijn.
lekkerlinksrijden zegt
Als hij maar niet gaat skiën
clarkson zegt
@lekkerlinksrijden: Pas op he! je bevindt je nu op glad ijs.
denniss00 zegt
@clarkson: Badum tsss…
pomoek zegt
@clarkson: die kan nog net…
baske zegt
@lekkerlinksrijden: beetje kansloos, ga lekker links rijden…
Design_Driven zegt
@baske: doe ik dagelijks.
clarkson zegt
Goed nieuws! Nog twee jaartjes f3 en door naar de f1. Zou leuk zijn en zeker goed voor de kijkers! Hij kan als enige de Duitse GP’s redden, en F1 weer populair maken bij onze oosterburen.
roppp zegt
@clarkson: en waarom?
clarkson zegt
@roppp: Rosberg en Vettel zijn inderdaad zo populair dat de kaartjes binnen een uur uitverkocht zijn, 2 duitse gp’s georganiseerd kunnen worden en heel de wereld fan van hun is…
suheyl zegt
@clarkson: idd waarom, ze hebben de afgelopen jaren genoeg kampioenschappen binnen gehaald
acizane80 zegt
@clarkson: dan moet hij eerst bewijzen dat hij goed kan rijden zoals zijn vader en niet de midden veld vult zoals zijn nonkel.
clarkson zegt
@acizane80: Nou laat hem dus maar komen. Zullen we het vanzelf wel zien.
roppp zegt
@clarkson: ik denk dat dit niet echt gaat lukken. Als je moet opboxen tegen de beste F1-coureur ooit, heb je bij voorbaat verloren.
Wat dat betreft had Nico het geluk dat zijn vader kampioen van de armoede was. Nico heeft dat keurig nagedaan.
pinut187 zegt
Nog niets bijzonders gepresteerd zover. Zonder zijn achternaam was ie waarschijnlijk niet eens in een race team terecht gekomen.
alfablog zegt
Sloefen vullen?
Rick-dos zegt
Als hij net zoveel talent heeft als Verstappen dan is het meer dan terecht. Het is wat anders als hij zo ver komt alleen op basis van z’n achternaam en wat talent. Kan zomaar zo zijn dat hij coureurs die veel meer talent hebben alleen niet de achternaam en misschien niet de middelen hebben om het tot F1 te schoppen in de weg staan.
We hebben het in het verleden al gezien met Hill, Villeneuve, Ralph Schumacher, Piquet, Senna en recentelijk nog Rosberg dat hoewel ze talent hadden niet de toptalenten waren.
lekbak zegt
@Rick-dos: iemand zoals bijvoorbeeld rosberg was wellicht niet het grootste talent maar hij had zeker genoeg om in de F1 thuis te horen.
Rick-dos zegt
@lekbak: Jawel, en die anderen ook wel maar je vraagt je toch af wie ze in de weg hebben gestaan die beter is maar die niet de achternaam hebben.
awesome zegt
@Rick-dos: ik heb hem niet echt gevolgd, dus ik twijfel of het op basis van talent is.
De naam Schumacher op je auto is commercieel gezien natuurlijk goed, helemaal als het ‘de zoon van’ is.
Ook de betere/snellere/proffesionelere teams hebben hier een zwak voor.
Vraag is dus of hij zo goed is, of gewoon het beste/snelste materiaal tot zijn beschikking heeft…
Rick-dos zegt
@awesome: Dat vraag ik mij dus ook af. Als hij net zo’n talent is als Verstappen dan heb ik niks gezegd maar krijg toch het idee dat men hem er vooral bij wil hebben omdat het een Schumacher is.
Het is wel begrijpelijk dat men zo’n naam op de auto wil hebben maar nogal kortzichtig en korte termijn denken naar mijn mening.
madroakley zegt
@rick-dos: ik begrijp je punt, maar je somt drie wereldkampioenen en een meervoudig GP winnaar op. Hill was volgens mij nou juist iemand die het met weinig geld en veel moeite zelf voor elkaar heeft gekregen. Villeneuve heeft erg veel gewonnen in de VS voordat hij naar de F1 kwam. Rosberg knokte z’n hele jeugd met Hamilton en won de eerste GP2 titel. En zelfs Ralf moet toch wel behoorlijk wat talent hebben om 6 GPs te winnen in niet de beste auto. Kortom, eens, geen Senna’s, maar het lijkt me sterk dat deze jongens iemand in de weg hebben gestaan. Er staan tenslotte 20+ auto’s op de grid.
carmasterr zegt
Ik denk dat het wel goed gaat komen met Mick. Afgelopen seizoen heb ik flitsen van z’n vader bij ‘m gezien. Keiharde inhaalacties en winnen met overmacht. De F1 haalt hij zeker wel, ook als zijn F3 en GP2 jaren misschien niet zo flitsend zijn.
Zoals genoemd in het artikel zet de achternaam een hoop deuren open, en budget is er altijd. Zet de goede relatie tussen Schumacher en Mercedes daarnaast en je hebt bijna garantie op een zitje. Maar Mick moet het wel even doen natuurlijk.
87sandyd zegt
Heb nu al medelijden met die jongen. Die krijgt straks allemaal vragen over zijn vader
lekbak zegt
@87sandyd: het is wel zijn vader die het mogelijk maakt voor hem om te racen. Zonder zijn naam en kapitaal was het een stuk lastiger.
Dutchdriftking zegt
Toch eigenlijk gewoon een last zo’n naam. Had Max meer geluk. Een bekende naam, zonder dat de naam meteen te veel verwachtingen vroeg. En pa had ook genoeg geld om de hobby te bekostigen. Ook een belangrijk detail.
londoncars zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
exclusieviteitsfreak zegt
Het wil in de commerciële F1 wereld niets zeggen dat je vader 7 voudig wereldkampioen is geworden, hij heeft dat gepresteert, en is er voor beloond, dat zijn nu éénmaal de harde zakelijke feiten.
Wat anderzijds de huidige ontwikkelingen in de F1 wereld betreft, dat moet de huidige en nieuwe generatie nog bewijzen, hier springt maar één coureur echt in’t oog, en dat is Max Verstappen, hij is de enige die de huidige F1 wereld domineerd, niemand anders . . .