Oude roemruchte automerken een nieuw leven inblazen: velen proberen het, en bijna iedereen faalt. Waarom blijven ondernemers het dan toch proberen?
Revival vs reanimatie
Onder een revival verstaan we een merk dat afzienbare tijd dood en begraven was opnieuw tot leven wekken. Merken als Skoda, Dacia of wellicht Jaguar zijn eigenlijk nooit weggeweest, ze kregen alleen een flinke nieuwe impuls onder nieuw management. Hetzelfde kan gezegd worden over Datsun, dat binnen de Nissan-groep bleef, en wellicht ook over de Lagonda-badge, vorig jaar weer door Aston Martin uit de kast gehaald. Het Duitse Melkus staat aan de andere kant van het succes: hier duurde de opleving maar kort.
Van de merken die een tweede leven kregen is eigenlijk alleen Bugatti een blijvertje gebleven. Dankzij de steun en toewijding van een van de grootste autobouwers ter wereld – VW – zag het zich voorzien van een goede basis, en ook al is de laatste Veyron er inmiddels uit, een opvolger zit in het vat.
Gegokt en verloren
Een paar keer kwam een oud merk opnieuw van de grond, het eerste voorbeeld dat ons te binnen schiet is natuurlijk Spyker. Na een eeuw stilte pakte Victor Muller het merk weer op en wist daadwerkelijk een aantal exemplaren te bouwen. Maar helaas, Muller kreeg met iedereen ruzie, er moest een F1-team komen en nog meer megalomane onzin, en dus is Spyker momenteel comateus (maar niet failliet, en dus kunnen er nog steeds boutjes bij de Praxis gehaald worden).
Maybach was ook zo’n roemrucht oud merk, en hier was het het grote Daimler dat zich eraan vertilde. Wat een Rolls-Royce-concurrent had moeten worden liep uit op een fiasco waar per model flink wat geld op toegelegd moest worden. Op een gegeven moment vonden de Duitsers het welletjes en trokken de stekker uit Maybach in zijn oude vorm.
In de kiem gesmoord
Het leeuwendeel van de revivals echter begint met mooie plannen, wellicht nog een gelikt conceptje, en bloedt vervolgens dood. U wilt voorbeelden? Trabant, Voisin, Simca (PSA heeft nu wel even andere dingen aan het hoofd dan een nieuw merk starten), DeTomaso, Jensen (hoewel er een nieuwe schijnt te komen), Amilcar.
Borgward
In Genève waren we getuige van de laatste revival: Borgward. Althans, misschien. Het ‘nieuwe Borgward’ kwam namelijk met lege handen naar Zwitserland, en toonde alleen een oude Isabella. Waarom toch deze obsessie met oude dingen? Twee redenen: een oud merk maakte ooit auto’s, dit geeft mensen met ambitie in de automotive wereld een blauwdruk voor hun te maken model, wat makkelijker is dan zelf iets te moeten tekenen. Daarnaast is een oud merk altijd bekender dan een nieuw op te zetten naam. Je lift dus mooi (nagenoeg) gratis mee op oude glorie.
Het voordeel van het laatste argument is ook direct een nadeel: een mooie historie legt een flinke druk op de schouders van de nieuwe maker. Daarnaast zal de scepsis onder autokenners – gezien het lange rijtje mislukkingen – niet van de lucht zijn.
Juist de laatste 2 argumenten zouden ambitieuze designers wat mij betreft moeten overtuigen met een schone lei te beginnen en hun eigen merk te starten. Het Nederlandse Vencer bewijst dat dit goed mogelijk is, mits je serieus genoeg bent. Het gros van de revivals is simpelweg niet levensvatbaar omdat er vaak een stel cowboys achter zit die even hun mediamomentje willen meepakken om vervolgens in het moeras der anonimiteit weg te zinken.
Persoonlijk zie ik veel meer in het doen opleven van oude merknamen als speciale lijn binnen een bestaand automerk, zoals Ford gaat doen met Vignale, of Renault (nogal inconsequent en slordig) heeft gedaan met Gordini. Want wat is de toegevoegde waarde van beginnen met je eigen oude merk als de enige overeenkomst met het verleden de naam is?
a3aan zegt
Of zoals Maybach bij Mercedes
donvincenzo zegt
@a3aan: Je hebt het artikeltje niet gelezen?
trident zegt
@a3aan: lezen is moeilijk he
lekbak zegt
@trident: hij heeft wel gelijk hoor. Mercedes heeft momenteel immers Maybach als modellijn/uitvoering. Tenminste ik denk dat dit bedoeld wordt, en dan heeft hij goed gelezen ;)
centho zegt
@lekbak: Precies.
henkhupelschoten zegt
@a3aan: neeeeh, je houdt ons voor de gek?
a3aan zegt
@a3aan: pfff jongens, ik heb het artikel juist wel gelezen en reageer dan ook op dit stukje uit het artikel : “Persoonlijk zie ik veel meer in het doen opleven van oude merknamen als speciale lijn binnen een bestaand automerk”
Dan is Maybach een recent voorbeeld hiervan
driftkicker zegt
@a3aan: of Abarth bij Fiat?
donvincenzo zegt
En Mini dan?
roppp zegt
@donvincenzo: de oude mini werd opgevolgd door de nieuwe, dus dat is geen herstart, maar gewoon een nieuw opvolgend model.
dracae zegt
@donvincenzo:
A- Mini was geen merk, dat is een ander fenomeen dat we nu veel zien, modellen / modelreeksen die (sub) merken worden.
B- Mini bestond nog toen BMW het overnam.
donvincenzo zegt
@dracae: Mini was wel een merk, tussen 1969 en 1980.
philipf zegt
@donvincenzo: Die zijn niet meer zo mini meer….
zero zegt
@philipf: blijft een merk naam. Een puch maxi was ook niet groot :)
philipf zegt
@zero: Ik weet het. Maar het blijft zo jammer….
ettie zegt
@philipf: ik snap dat je het jammer vindt maar vraag eens een proefritje aan, het stuurt werkelijk fenomenaal!
BaRa zegt
@ettie: de downside is dat het ook fenomenaal stuitert. Een vriend van me heeft z’n Mini Cabrio weer van de hand gedaan voor ’t acuut gebrek aan comfort. Dat terwijl hij een MX-5 gewend was.
ettie zegt
@BaRa: het is wat stug ja, maar als je rustig over drempels heen gaat valt het mee. En met het rijden over normale asfalt wegen is het redelijk comfortabel
tupperware zegt
@ettie:
Ik geloof je gelijk, maar die laatste versie is zo verschrikkelijk uit proporties gerukt dat ik hem nooit zou willen hebben..
Ik ben van de echte Mini’s maar voor de eerste BMW Mini Cooper S
maak ik graag een uitzondering.
ettie zegt
@tupperware: mijn moeder heeft een r56 met maar 75pk, het accelereert niet snel maar je kan er snoeihard mee door de bochten. Altijd een glimlach op mijn gezicht als ik er mee rij. De nieuwe vind ik ook niet heel erg mooi van achteren.
kasplant zegt
Persoonlijk denk ik dat het ophalen en laten herleven van een oude naam alleen een imagokwestie is, en een boost voor je naamsbekendheid. De merkwaarden van Borgward zouden bij deze revival niet meer zijn wat ze ooit zijn geweest. Een goed voorbeeld daarvan is Spyker.
simppa zegt
De oude merken zijn inmiddels helemaal uitgemolken. Je kan je geld beter in nieuwe merken steken zoals Tesla en Karma. Apple zal ons dat in de komende jaren alleen maar bevestigen.
EJS zegt
@simppa: je zou Apple inmiddels op veel markten ook kunnen bestempelen als de oude, uitgemolken keuze..
henkhupelschoten zegt
ik moet zeggen borgward klinkt wel goed als premium autofabrikant. es iets anders dan altijd het gebruikelijke. overigens vond ik die terugkomst van trabant wel gaaf. jammer dat sachsenring in de problemen zit. als ze gewoon een simpele trabant neer zetten net zoals citroën dat deed bij de cactus wordt het hier geregeld een verkoop kanon. twee cilindertje + elektro motor lijkt mij een geweldige oplossing! geef hem een retro stijltje en maak het niet te moeilijk en klaar ben je. zelfde geld voor daf.
phaeton zegt
@henkhupelschoten: Borgward klinkt voor mij als de opvolger van een detective serie
berlinetta zegt
@phaeton: Borgward klinkt als een personage uit The Lord of the Rings.
phaeton zegt
@berlinetta: Dat moet je maar net gezien of gelezen hebben. Geldt voor andere series ook
jrk68 zegt
@phaeton:
Sorry, maar als je echt nooit van Borgward hebt gehoord is er iets serieus mis met je automobiele basiskennis….
Dat was al premium toen alleen Mercedes dat in Duitsland ook was en laat het nu net Mercedes zijn die ze zachtjes de nek heeft omgedraaid.
Mercedes bouwt nu trouwens de C, E coupé en GLK in de oude Borgward fabriek in Bremen….
henkhupelschoten zegt
@phaeton: Inspektor borgward of tatort borgward klinkt inderdaad geweldig! Netzoals the interceptors van top gear
spidermann zegt
Audi heeft dan nog heel wat namen “op de plank”.
centho zegt
Ehm Bugatti?
Owh nee de Veyron is toch wel een leuke auto.
dnadave zegt
@centho: eehm artikel lezen?
tupperware zegt
Tja, als je tien jaar moet leuren met 1 model waar je 3 miljoen per auto op toelegt kan je zeggen dat het een blijvertje is..
Een succes kan je het echter niet noemen.
Het enige merk dat de afgelopen 50 jaar succesvol is gereanimeerd is Audi..
Ja, dat durft deze in de ogen van de minderbedeelden, hater, met droge ogen te beweren..
w0o0dy zegt
@tupperware: Abarth al is het merk/submerk verhaal in deze een lastige.
Pallas zegt
Laten we Xedos reanimeren!
sr20det zegt
@pallas: Laten weten het niet doen!
Esprit_de_Flandre zegt
@Pallas: Of AutoZAM…
philipf zegt
Een nieuw soort jensen zou ik helemaal niet verkeerd vinden!
mrrallycross zegt
Waarom zou je inderdaad niet gewoon een nieuw merk starten, ik denk dat de history van de meeste oude merken voor 95% van de mensen net bekend is.
desjonnies zegt
Me gruwt persoonlijk van de meeste re-incarnaties.
De mooiste merken zijn vaak kapot gegaan omdat ze te mooie of te goede producten wilden leveren, hoe vreemd dit ook moge klinken, of omdat ze altijd balanceerden op de rand van de financiële afgrond.
Laat jensen in vrede rusten, laat Facel Vega met rust en blijf met je poten van het meest oude automerk, Panhard & Levassor af.
MG en Triumph zijn ook niet meer en da’s maar beter ook voor iedereen.
Ik heb, behalve bij de Bugatti EB 110 nog nooit een reïncarnatie gezien die ik geslaagd vond.
Ik gruw eigenlijk zelfs al van de Range Rovers en Mini’s die, behalve een vals Brits wannabbee sentiment net zo Brits zijn als mijn Samsung beeldscherm.
Patrick LeQuement, de ontwerper, neen designer en geestelijk vader van de Ford Sierra, Renault Twingo, de geflopte Renault Avantime en VelSatis zei het al: Ontwerpen hoeven niet mooi te zijn, je hoeft mijn auto’s niet mooi te vinden, als ze maar functioneel en vooruitstrevend zijn.
En dat is een hele waarheid.
Laat Packard, LaSalle, Oldsmobile, Adler, NSU, Horch, Delage, Hotchkiss, REO, Riley en MG in vrede rusten en laten we de herinneringen aan deze merken koesteren, dan een of andere halve gare er op loslaten die een vals retro-ontwerp maakt !
jrk68 zegt
@desjonnies:
Ehh, MG bestaat nog, niet zo als wij dat herinneren of willen zien maar de naam leeft wel voort….
Griffin zegt
@desjonnies: MG is alive and kicking (niet hier nee, maar in China en inmiddels ook in de UK). ’t Is eigendom van SAIC.
Ook Triumph wacht wellicht weer een revival, onder de vleugels van BMW. In 2007 schijnt er een opvolger van de Z4 ontworpen te zijn die de Triumph-badge zou moeten krijgen maar dat is nooit verder gekomen dan prototype. Wie weet in de toekomst…?
desjonnies zegt
@Griffin:
Kom op zeg, MG is niet eens meer een vage schaduw van wat het merk ooit was, opgericht door Cecil Kimber als Morris Garages, DE uitvinders van de betaalbare spoooortwagen en de sports-saloon (de MG Z-series en diens voorgangers werden al eeuwen voor iedere ander sports-saloon gebouwd)
norge zegt
@desjonnies: Gelijk heb je, maarrr is niet elk merk een schaduw van wat het vroeger was?
Je kan een merk niet herleven naar de oude waarden….Onmogelijk…..Maar ik zou best een Minerva willen hebben of een Duesenberg…Alleen maar omdat het zo lekker klinkt..
Hupke zegt
@norge:
Minervas kan he perfect kopen maar je word er behoorlijk moe van.
jrk68 zegt
@Hupke:
Lol, daar moeten we op onze leeftijd wel mee oppassen….
Maar sterven met een enorme smile op je bek heeft ook wel iets….
Jantje_555 zegt
Je ziet wel aan tesla dat een nieuw merk uit de grond boksen meer succes brengt dan een revival.
norge zegt
VW heeft De Audi naam toch ook uit de mottenballen gehaald?
tupperware zegt
@norge:
Dat weten alleen hele oude mensen nog….
Begon dat niet met een Polo…?
norge zegt
@tupperware: Audi 50 ja, wie noem je oud?
tupperware zegt
@norge:
Ik wil je niet op je ziel trappen maar we zijn aardig opweg naar de type aanduiding van die Polo..
stationcar zegt
@norge: ja, maar om dat nou een succes te noemen….
Dutchdriftking zegt
Het is meestal geen succes maar toch juich ik het toe. Hoe meer merken hoe beter. Goed voor de afwisseling.
rotarypowah zegt
Voordat ik de titel las, zag ik de foto en dacht ‘hey, een opvolger van de 370Z?’
En het voorbeeld van Nissan / Datsun in dit artikel is een beetje raar in vergelijking met de andere voorbeelden,
Datsun is / was immers Nissan. Maar dan voor de USA markt, zodat de Nissan naam niet geschaad zou worden als de auto’s onverhoopt niet in de smaak vielen of kwalitatief teleurstellend waren.
desjonnies zegt
@rotarypowah:
Dat zit nog iets anders in elkaar, Nissan was bang voor imago schade avant-la-lettre, dus daarom vonden ze de naam Datsun uit voor hun producten om, mocht het gigantisch misgaan op de export markten de Nissan naam in Japan geen imago schade zou lijden.
We weten inmiddels allemaal wat er met Datsun is gebeurd, mijn goedkoopste auto ooit, gekocht voor vier tientjes ECHT WAAR op een langs de straat veiling, Dirrek de DATSUN, een 120Y station wagon, mijn aller, aller betrouwbaarste vriend ooit.
Anderhalf jaar met Dirrekie gereden en je zult het misschien vreemd vinden, maar Dirrek voor zijn vier tientjes heb ik meer plezier mee gehad dan je me nu een nieuwe Ferrari of Lamborghini zou geven !
Hupke zegt
Wat is het huidige Jaguar? Een revival of een doorstart?
Saab mag van mij een doorstart krijgen, zoals ook volvo die heeft gehad.
Revivals, het is belangrijk dat men niet de vorm van de wagens in een retro kleedje stopt maar dat men net de spirit van het merk weet te vangen.
tupperware zegt
@Hupke:
Jaguar is gewoon door FORD aan Tata verkocht, niks revival of doorstart, er was immers geen sprake van een faillissement.
Hupke zegt
@tupperware:
Er is een berg geld in geduwt en het roer is compleet omgeslagen…
Daarbij Jag was niet failliet maar moest Willie de Leeuw z’n boeken er zo hebben uitgezien zonder dat ford erachter zat zou de schuur rap gesloten zijn.
tupperware zegt
@Hupke:
Kul Hup en dat weet je best.
Het was Ford dat naar de kloten was en Volvo, Aston Martin en Jaguar moest verkopen om niet ten onder te gaan..
insomnia zegt
Daf, ik wil een Daf!
tupperware zegt
@insomnia:
Bel Eindhoven, ze willen je vast nog wel een truckie leveren hoor..
Of wil je echt een nieuwe Daffodil..