Over gebrek aan aandacht heeft BMW’s vlaggenschip niets te klagen. Spyshots duiken evenveel op als dat Britney in het nieuws is, en ook nu zijn er weer een handjevol nieuwe feitjes te melden. Daarom dus even deze biiiiiig update. Belangrijkste nieuws? Ook de über-BMW gaat aan de (mild)hybride!
Mildhybride
Om dit systeem, dat vergelijkbaar is met die van de Lexus GS450h, betrouwbaar te laten zijn en snel te introduceren, is het in samenwerking met Daimler ontwikkeld. Mercedes gebruikt het echter i.c.m. diesel terwijl BMW meer heil ziet in een combi met benzine. Het verbruik van de 7-serie zal door dit systeem met 10% afnemen.
Diesel met AdBlue-technologie
‘Blauw’ oftewel ‘blue’ bekt momenteel lekker als je als autofabrikant ‘schone’ diesels produceert. AdBlue zorgt ervoor dat alle nare uitstootstofjes wegneemt. De nieuwe 730d en 735d zullen 235 pk respectievelijk 286 pk leveren. Om de 740d te doen vergeten zal een zescilinder met drie(!) turbo’s met minstens 350 pk beschikbaar zijn.
V12 Biturbo
Naast muesli-motoren zullen we in de über Siebener gewoon weer een moddervette V12 terugzien. De 6.0 Liter V12 zal d.m.v. twee turbo’s en directe inspuiting 544 pk leveren. Vanaf 2011 zal deze motor met wat ingreepjes 571 pk leveren. Het milieu wordt relatief ontzien: 13,1L/100 km en 360g CO2-uitstoot.
Vierwielaandrijving
Ook de 7-serie zal geleverd kunnen worden met xDrive, BMW’s vierwielsysteem. Dit om de concurrentie het hoofd te bieden.
Dynamic Performance Control
Dit systeem zorgt voor een variabele krachtverdeling tussen de achterwielen. Dit zorgt voor een neutraler weggedrag met minder neiging tot over- of onderstuur.
Achterwielsturing
Net als de Laguna GT krijgt de 7-serie achterwielsturing. De Laguna is echter wel zo’n vier keer zo goedkoop.
Toegang tot het internet
Nieuwe elektronica met toegang tot het internet wordt mogelijk gemaakt door ‘Flex-Ray-Technik’. Op deze manier kan er veel beter om files heen gereden worden, is de werkplaats online verbonden met de auto, zijn de pechhulptroepen sneller ter plaatse en kun je zorgeloos internetten. Tevens is het nieuwe systeem sneller en dynamischer. Kortom, het omslachtige iDrive is sterk verbeterd.
De 7-serie is 5,10m lang, terwijl de verlengde versie 5,25m gaat zijn. Begin 2009 zal de 7-serie op de markt komen en dan zal tevens de op de nieuwe generatie 7-serie gebaseerde (kleine) Rolls-Royce geïntroduceerd worden (bron: Autobild).
guzmann zegt
V12 biturbo….goeiendag…
Tim zegt
achterwielsturing…goeiendag…
Kleine Techno zegt
Da pookje in de middenconsole en dat hout……… Goeiendag (Lelijk)
markieanta zegt
dat interieur, goeiendag….
Wat lelijk.
FVL.Ugur zegt
3 dubbele Turbo?? ik wa sgeen turbo’s gewend van bmw en nu komen ze met een hele voorraad aan turbo’s..
maar de 7 laat zich er veel belovend uitzien volgens mij..
INSIDEMAN zegt
Kan niet wachten tot ie bij ons in de showroom staat, wat een dikke auto met een super mooi interieur
JK zegt
ik vind het jammer dat het interieur zo weinig veranderd is…
PvdL zegt
Ze zijn weer innovatief bezig bij BMW. Een 6 cilinder diesel met 3 turbo’s en 350 PK. Dit zal zijn op basis van de 3.0 L motor met het verbruik van een zuinige motor. Geschat verbruik zal 9 liter per 100 Km zijn ! Echt super.. Er kan er maar 1 zijn die de toon zet op dit gebied.
damster zegt
Echt hout dat lijkt op nep hout, waar dan ook nog eens een vrouwenspeeltje pontificaal uitsteekt, … goeiedag.
Cliff zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Melvivio zegt
hmm, zie ik een nieuwe transporter auto ? :P
Cliff zegt
Waarom is iedereen zo negatief?
ZubZero zegt
Dit word echt een heerlijke superluxe limo !! kan niet wachten!
Oist zegt
5.25 m… goeiedag zeg.. word nog zeuren op de parkeerplaats bij de locale Albert Heijn.
LPJ zegt
Omdat de BMW fanboys nog liggen te slapen en de rest het interieur van deze wagen -terecht imho- niet echt mooi vinden? :p
Racer X zegt
Ik kan begrijpen waarom dat hybride systeem mbt de kosten in samenwerking met Daimler is ontwikkeld. Ik gok dat er maar weinig BMW rijders bereid zijn om over te stappen naar een (mild-)hybride. De verkopen zullen in dat geval een dermate klein aandeel van het totaal in gaan nemen dat een geheel eigen hybride systeem veel te duur was geworden.
Verder ben ik behoorlijk enthousiast over wat ik allemaal van de nieuwe 7 gezien heb. Het motorenpakket ziet er goed uit (de twinturbo V8 zal ook wel z’n opwachting maken in de nieuwe 7), de eerste impressies en spyshots zijn stukken beter dan het huidige model en BMW kennende zal het allemaal weer strak gaan rijden.
Ik laat me verrassen!
RoT___ zegt
Zit die iDrive controller niet erg ver naar voren?
Ergens ziet het interieur er nou niet heel hoogwaardig uit. Maar goed, dit is nog een pre-productie ding dus ze zullen er (hopelijk) nog wel wat aan doen.
Ik wacht met smart op exterieur shots.
Arnoud zegt
Drie-dubbele turbo? Dus 6 van die draaiende schoepenradjes in totaal? Of bedoel je triple-turbo?
Dat Daimler en BMW nog eens samen zouden werken… Wie had dat 10 jaar geleden mogelijk geacht? Maar tegenwoordig is alles zo enorm duur dat geld besparen zelfs kan in samenwerking met je aartsrivaal.
Gerrit zegt
Alles behalve hout, dat vind ik ook al smerig in de mercedes, dus hier ook.
Motoren en exterieur ben ik natuurlijk wel over te spreken.
GerreLekker zegt
– Mildhybride: al lang voorgedaan door Toyota, Lexus en Honda
– Diesel met AdBlue-technologie: volkswagen?
– V12 Biturbo: dikke motor; maar biturbo’s bestaan al jaren
– Vierwielaandrijving: Audi Quattro
– Dynamic Performance Control
– Achterwielsturing: Honda prelude ?
Lijkt mij zo’n samenraapseltje van technologien die al lang door andere merken worden toegepast. Normaal krijg je hier het verwijt dat andere merken van het ohzo goede BMW afkijken, maar heb hier echt het gevoel bij dat BMW eens bij de anderen gekeken hebben.
Chris zegt
ik kan het interieur toch niet echt lelijk vinden, enige wat detoneert is het handschoenenkastklepje dat niet mooi aansluit maar dat zal wel aan het testmodel liggen.
Verder een hele mooie executive car!
xaray zegt
al wa ik tege kom is
GOEIEDAG :.D dus wat zouden we moeten verwachten van het exterieur :.D
–edit: we zouden meer moeten verwachten van je spelling!–
TweetyV6 zegt
@ Chris:
BOEM
;-)
2bar0fB00st zegt
ik wist het, Vierwielbesturing heeft een toekomst met veriabele krachtverdeling. pfff wrm zijn die Japanners toch altijd een stap verder
Benjamin1 zegt
sweet
Geef deze maar mee aan The Transporter, ook al was de Audi A8 W12 van deel 2 heel erg dik :P :mrgreen:
Birger zegt
Ik denk dat alle andere autofabrikanten BMW wel dankbaar zijn. Ze krijgen zo, gratis en voor niets allemaal nieuwe ideetjes voor hún auto’s. Ze hoeven het alleen maar even te kopieeren!
C30CDIAMG zegt
@Autoblog,
Zoals je schrijft zal er dus een diesel komen met 6 turbo’s? 3 dubbele turbo’s? :)
Bob. zegt
13,1 l/100 km voor de V12? Moet je nagaan dat onze 170 pk sterke 6 in lijn (ook van BMW) al gemiddeld 11 tot 12 l/100 km verbruikt….
Interieur ziet er wel fraai uit, alleen heeft hij zo’n vreselijke joystick als keuzehendel die je ook in de E70 en E6x facelift tegenkomt. Is het niet wat voor Autoblog om een rijtest te doen met een BMW met zo’n automaat? Heb daar eigenlijk nog niet veel over gelezen.
Mijn vader vond de automaat uit de E46-E39-E38-E53-reeks nog het fijnst. De automaat die erna kwam (in de E9x-E6x-etc-reeks) vindt hij een stuk trager (vooral de kickdown komt vrij laat ten opzichte van de vorige automaat). Wat me bij de nieuwe automaat vooral buitengewoon onaangenaam lijkt, is dat je niet in één keer van bijvoorbeeld R naar D kunt schuiven bij bijvoorbeeld het inparkeren (dat was bij de vorige modellen ideaal kan ik je zeggen), maar dat je het nu als het ware met ’tikjes’ moet doen.
Dan even on-topic: Esthetisch gezien heb ik nog steeds liever de E38, ik vind de grille van de nieuwe Siebener niet mooi. Veel te groot. Veel te aanwezig. De E38 had nog degelijke en vooral strakke vormen (wat m.i. bij BMW past). Nu is het allemaal gepiel met detailtjes hier en detailtjes daar, streepje daar erbij, druk, drukker, drukst, ga zo maar door. Zo niet-BMW..
Endlezz zegt
@eerste vier reacties
die 25.000euro die je (in Vlaanderen) kan winnen door goeiendag te zeggen geldt enkel op straat hoor, niet op autoblog ;)
evo zegt
ok, ok, het zijn iig drie turbo’s, geen zes….
cms zegt
Ik vindt dat BMW de laatste jaren te soft aan het worden is (door de groentjes) Paar voorbeelden: efficient dynamics: please zeg, gelukkig niet op de zescilinders, als ik me niet vergis. daarnaast een veel te kleine wagen als de 1 reeks, al hun reclame gaat over ‘milieu’ enz. Daar is een bmw niet voor. Over deze 7: doorontwikkeling van de 3 liter diesel is goed, productietechnisch goedkoper: maar 1 motor ipv nu met de v8. Voor het overige: de v12 is bv. voor het Midden-Oosten, daar rijden ze zelfs met niet minder als een 7 reeks. En steek er ook een klein electromotortje in, haha.
ronald zegt
de uitlaten aan de achterkant hebben wel iets van de lexus LS, al zijn die een stuk strakker. Voor de rest wacht ik wel met beoordelen tot ik de auto in het echt zie.
bmw zegt
Ook van mij ne goeiendag :-) Deze auto ziet er echt niet mooi uit. Niet alleen is hij veels te bruut, het interieur is echt smaakloos. Je ziet door alle toeters en bellen (oa het “hout”) wel dat het duur is, maar het mist toch raffinement… Maar goed, het ziet er niet “plastiekerig” uit, dus velen zullen er wel content mee zijn.
PS ge moet gene goeiendag zeggen om geld te winnen, maar om het leven wat plezanter te maken… ;-)
bmw zegt
PS de reclame op autoblog wordt echt irritant. Zeker wanneer die in het midden van de homepage staat. Als jullie de toer opgaan van http://www.hln.be dan kuis ik toch mijn schup af, hoor!
LilJeezy zegt
eerst komen ze met hydroge 7 en u dit.. je krijgt wel het idee dat ze wat doen aan het “milieu” terwijl ik niks merk va audi of mercedes die er wat aan doen =/
Esprit_de_Flandre zegt
@Birger: Lees eens de comment van GerreLekker – Wat een pracht van een naam. Goeiedag GerreLekker!
JT zegt
waar zijn die mooie bekerhouders naartoe?
JelleT zegt
Geweldig een diesel met adblue in personenwagens, dat kan alleen maar fout gaan. Ben benieuwd hoeveel Adblue die BMW’s gaan gebruiken. Denk je goedkoper uit te zijn met een diesel moet je ook nog Adblue gaan tanken. Dat moet ook op een andere manier kunnen, de Scania manier zonder Adblue.
joost zegt
Foto’s nieuwe bmw 7 serie van Autobild.
http://www.autobild.de/artikel/erlkoenig-bmw-7er-2009-_692308.html
joost zegt
ohhhh sorry…zag de link aan het einde van het artikel niet staan.
Ivo zegt
@JelleT:
AdBlue is geen stofje dat je bij de pomp haalt, bij mijn weten wordt de speciale NOx-kat er af-fabriek/af-dealer mee gevuld en moet het eens in de zoveel tijd bijgevuld worden.
LC zegt
Om eerlijk te zijn vind ik de BS4 mooier :P
Ivo zegt
@2barofboost:
De BMW 850CSi had ook al AHK, oftewel Aktiver Hinterachse Kinematik. Deze achteras draaide ook een aantal graden mee. En Citroen had destijds het hypernerveuze Activa. Dus de Jappen lopen niet zover voor als jij denkt….
Ivo zegt
@ Ronald,
Heb je de Lexus weleens van dichtbij bekeken? Die uitlaten zijn NEP. Het zijn twee eindstukken waar 2 van die kleine Corolla pijpjes los in uitmonden… Zoals bij de Mazda 6 MPS, zeg maar. Niet echt heel mooi, maar dat is subjectief.
speedlimit zegt
Foei wat ’n lelijk interieur zeg…en die uitlaten doen me denken aan de LS460.
Patrick zegt
Leuk bruggetje naar Britney…
Snap niet wat deze twee met elkaar te maken hebben.
MRTN zegt
3..
3….
drie turbo’s?!
WTF!!!
laat men aub op benzine rijden het 2 turbo’s
PS
heeft iemand bij bmw nagedacht over een turbo gat?
ok bmw kan goede motoren bouwen dus ze zullen dit ook wel goed hebben ontwikkeld.
DRIE TURBO’S!!!! = ZIEK
CSL zegt
@GerreLekker
Achterwielsturing? Honda prelude? grapje zeker? Je zult BMW 850i bedoelen?
GerreLekker zegt
@CSL:
Honda had actieve 4 wiel sturing op hun Prelude 3de generatie (1988-1991) welliswaar in optie. De BMW 850CSI met AHK is pas gebouwd van 1992 tot 1996.
rider zegt
hallo een V12 biturbo. gaat BMW nu Mercedes achterna? echter BMW is wel sterker, maar wat is het koppel van de BMW? gaan we deze motor ook nog terug zien in de comfort uitvoering van de M6 als luxe versie van het sportmodel of komt dit blok in een geheel nieuwe sportwagen?
joost zegt
interieur van de A8 vind ik mooier! het blijft toch een kwestie van keuzes maken in dingen die je vind dat je auto moet hebben als je kiest tussen audi bmw en mercedes, denk niet dat je kan zeggen dat er 1 het beste is, ze zijn alledrie gewoon top!
2bar0fB00st zegt
@Ivo
thanks weer eens wat geleerd
Chief_S5 zegt
We kunnen dus veel nieuwe techniek verwachten in deze 7. Alleen dat uiterlijk, ik hoop dat het niet op die bumper van ebay of die impressie gaat lijken. Die nieren zijn veel ste groot. :(
Nu blijft alleen Audi over met een topmodel zonder turbo’s. :P Niet dat het erg is, de huidige W12 schijnt heel erg snel uit de voeten te komen, met “slechts” 450 pk. Ach ja, ’t is maar net hoe stoer je wilt zijn aan de bar. ;)
Tombnolz zegt
De interieurs van de S en deze nieuwe 7 lijken wel tweelingen, verbluffend. Maar BMW was wel eerst met dit design…
Het gaat weer een topauto worden, met hopelijk een uiterlijk dat iets meer rust uitstraalt. En komt er deze keer alsjeblieft een M7?
Tommy zegt
De kracht van een V12 bi-turbo loslaten op achterwiel besturing? lijkt mij niet zo’n goed idee. :P Die motor draait dat hele stuur-systeem naar de galemiesen! Laat staan als ze dat ding later nog gaan opvoeren of chippen. Ik zou daar standaard vierwielaandrijving voor doen.
AMG Powerrr zegt
@ Tombnolz,
een M7 met V12 en 3 turbo’s
saili_gogo zegt
@ MRTN
Met 3 turbo’s zal er van een turbogat geen sprake zijn hoor.
JelleT zegt
@ Ivo
De meeste Euro5 vrachtwagens rijden ook met AdBlue, er zijn tankstations waar je AdBlue kan tanken. Dat zijn dan wel separate silo’s. Is ook wel handig als je een lange rit moet maken en je niet van te voren kan checken ofdat je voldoende AdBlue mee hebt om de rit vol af te maken. Overigens als je AdBlue op is kan je gewoon verder rijden dus in principe hoef je het goedje niet te tanken.
Pordon zegt
Als ik BMW was zou ik de interieurdesigners per direct op straat zetten, want wat een lelijke hokken zijn het van binnen. De kwaliteit is uitstekend maar het zicht is niet te pruimen. Ow en dan zou ik ook meteen de exterieur designers ontslaan want dat is van de 7-serie ook nog nooit geslaagd geweest en vrees voor het ergste bij de nieuwe. Nee als ik in dit segment zou gaan shoppen zou de keuze heel gemakkelijk zijn. Mercedes S-klasse lang op 1, Audi a8 lang op 2.. en dan 3 straten verderop en dan naar links onder de tunnel naar rechts ergens de BMW 7.
thomas zegt
wat zou dat kleine klokje zijn naast de toerenteller
GerreLekkers zegt
“Als ik BMW was zou ik de interieurdesigners per direct op straat zetten, want wat een lelijke hokken zijn het van binnen.”
Als ik BMW was zou ik de interieurdesigner EN exterieurdesigner (Bangle) direct op straat smijten. Wat heeft die een lelijke hokken getekend!
alpina b7 zegt
wie zegt dat dit het nieuwe interieur van de 7. het is van de x5 want de 7 krijgt de pook weer aan het stuur.
Rick zegt
Ich lebe dem Deutsche auto slyle.