Uit de koker van ex-Caterham topman Ansar Ali presenteren wij u: de E10.
Het jongste kindje van Ali is, zoals we eerder al schreven, gebaseerd op de Lotus Elise. Uitgerust met een tweeliter viercilinder van Ford met 200 pk en 210 Nm achter de voorstoelen, klaar om de strijd aan te gaan met KTM’s X-Bow en de Caterham’s Seven.
Dankzij een monocoque van carbon fiber en aluminium is de E10 een lichtgewicht van slechts 650 kilo. Trap je ‘m op zijn staart, dan zit je binnen 4,5 seconden op de honderd. Hou je vervolgens je rechtervoet naar beneden, zal ‘ie pas stoppen met accelereren op de 218 km/u.
Standaard komt de E10 met een vijfbak, maar een zesbak is optioneel. Andere opties zijn een sperdifferentieel, vier- en zespuntsgordels, een speciale stoel en een quick release stuurtje. Hoe kaler, hoe beter, is bij Zenos het devies: zelfs een kachel moet je apart bestellen. Als we het toch over kaal hebben, zonder opties kost hij iets meer dan 30k in euro’s.
Om het eerste model meteen even goed in de spotlight te zetten, komt Zenos met een Launch Edition à 35.000 euro. Dat betekent dat de eerste 75 exemplaren standaard worden uitgerust met de zesbak, het quick release stuur, voetverwarming, lichtgewicht stoelen, OZ-velgen en het sperdifferentieel.
Familieuitbreiding is nu al aanstaande bij Zenos: de E11 (cabrio) en de E12 (coupé) staan als volgende op het programma. Ach, laten we nu eerst maar eens kijken hoe die E10 gaat lopen.
rotarypowah zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kiasoulrocks zegt
@rotarypowah: thanks!
SpeedGeneration zegt
Erg fraai wagentje, ziet er nog best goed uit voor dat geld!
toroloco zegt
Kachel optie? Volgens mij is dat verplicht, net zoals een brandblusser.
Dino2400 zegt
@toroloco: Kachel is niet verplicht, voorruitontwaseming wel.
Maar aangezien dit ding geen voorruit heeft…
donvliet zegt
weinig vermogen voor een 2 liter turbo
alfaba zegt
@donvliet: Op de site staat ‘Normally aspirated’ dus atmosferisch blok
MARS zegt
Zeer interessant als tracktoy!
FB_100003217100717 zegt
Vroeg me eerst af waarom er geen fatsoenlijke foto van de voorkant te vinden was op hun site. Na enig zoekwerk kwam ik er achter waarom… De voorkant is een complete mislukking naar mijn mening. De rest is daarentegen helemaal perfect :) Ze mogen zo een bij mij voor de deur parkeren hoor. Als je er in zit zie je de voorkant toch niet.
Kvgorp zegt
200pk uit een 2.0 ecoboost. Hmm dat is tammetjes afgesteld. Ford zelf haalt al 200pk uit de 1.6 ecoboost in de fiesta ST (overboost). Er is dus nog ruimte voor meer.
tupperware zegt
@Kvgorp:
Pssst, ze hebben de “boost” van die eco afgehaald, dit soort licht speelgoed rijdt veel fijner zonder haardroger.
stephanotis zegt
@Kvgorp: Is een nieuwere variant van de HE420 Duratec motor die ook door bijv. Caterham gebruikt wordt. Die motor levert bij Caterham 175 bhp @ 7000 rpm bij de “normale” modellen tot 237 bhp @ 8500 rpm in de nieuwe AeroSeven. Bij Zenos willen ze in de toekomst liever meer power halen uit een supercharger dan door het verhogen van het toerental.
Hupke zegt
Interessant maar eenmaal gecrashed is het wel om weg te werpen.
Een spaceframe oid. is dan toch eenvoudiger te reppareren. Toch ook niet onbelangrijk bij een track-tool.
tupperware zegt
@Hupke:
Een tub van een Elise kost iets in de orde van 5000pond, dus als je hem krom rijdt heb je wat te knutselen in de wintermaanden. Voor je het weet staat hij er weer tiptop bij voor het volgende trackday seizoen.
Sommige denken alleen in problemen.., beetje jammer.
Vincegail zegt
@Hupke:
“The central spine around which the Zenos range will be built is a single aluminium extrusion – the longest of its kind in an automotive application – and yet is a single component costing around £200. The bonded tub of extruded aluminium around which the Elise is built is an elegant and effective engineering solution but expensive to replace if damaged in a crash. A bent Zenos chassis would cost around a third of this, meaning even a prang serious enough to twist the chassis is an affordable repair rather than a write-off. ”
Uit de paragraaf ‘Core Appeal’
http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=28402
Hupke zegt
@Vincegail:
Nice, thnx voor die info, dan is het dus niet op dezelfde tub gebouwd als de elise.
ricksmits zegt
de cabrio komt nog.. misschien dat ik iets over het hoofd zie.. maar wat is dit dan?
fisto zegt
@ricksmits: Een cabrio kan open en dicht
tbone zegt
Heeft deze nog iets te maken met de Caterham AeroSeven? Vind hem er nogal veel van weg hebben en de connectie met Caterham is er natuurlijk ook.
pomoek zegt
@tbone: Ik vind die aeroSeven nog een slagje mooier dan dit. Hoewel dit al erg aardig is. zeker voor die prijs.
fisto zegt
Mede door de prijs een erg gaaf concept. En het ziet er niet bepaald verkeerd uit.
Vincegail zegt
Beetje jammer dat ie via IVA (Individual Vehicle Approvement) roadlegal wordt in de UK. Dat wil dus zeggen dat elk gebouwde Zenos E10 apart gekeurd gaat worden en dan pas de weg op mag. Leuk voor de UK, maar dat betekent dus ook dat we dit ding nooit of te nimmer op Nederlandse of Belgische platen gaan zien.
Hupke zegt
@Vincegail:
Invoeren van voertuigen die goedgekeurd zijn in het UK is mogelijk in BE, dus ik gok ook dat het mogelijk is in NL.
ronnys zegt
@Hupke: idd ook in NL. In een enkel EU land goed gekeurd, in alle landen goed gekeurd. Zo is het nog mogelijk om een westfield met een hayabusa op kenteken te krijgen.
rob68 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-