Zowel qua afmetingen als qua vermogen.
BMW’s nieuwe mastodont, de X7, kon niet op ieders goedkeuring rekenen. Misschien kan Alpina daar nog wat aan veranderen. Daar kun je nu over oordelen, want vandaag laten ze de Alpina XB7 zien, hun interpretatie zien van BMW’s mega-SUV.
We hebben al wat minder subtiele varianten gezien van de X7, maar Alpina is wat voorzichtiger te werk gegaan. We hadden natuurlijk niet anders verwacht. De X7 heeft dus geen schokkende metamorphose ondergaan, maar is op detailniveau wel grondig aangepakt.
Dit betekent om te beginnen dat Alpina zijn eigen designsausje over de X7 heeft gegoten. De voorbumper is bijvoorbeeld opnieuw ontworpen en voorzien van de letters Alpina. Op die manier kunnen er geen misverstanden ontstaan over de identiteit van deze Alpina XB7. Aan de achterkant is de XB7 te herkennen aan de vier uitlaten en de diffuser. De velgen zijn ook typisch Alpina en zijn verkrijgbaar in 21 of 23 inch.
De motor heeft Alpina ook onderhanden genomen. De 4,4 liter grote V8 produceert nu maar liefst 621 pk en 800 Nm aan koppel. Daarmee is de XB7 de krachtigste auto die Alpina tot nu toe gebouwd heeft. De B7 heeft namelijk ‘slechts’ 608 pk. Deze 2.655 kg wegende mastodont zit daarom al in 4,2 seconden op de 100 km/u. Qua topsnelheid is 290 km/u mogelijk.
De versnellingsbak heeft Alpina ook niet ongemoeid gelaten. De achttraps ZF-automaat is verder verfijnd. Ook de ophanging is aangepakt. Dankzij onder meer de nieuwe dempers en aangepaste geometrie zal de X7 wat minder aanvoelen als een bakbeest. De luchtvering maakt het ook mogelijk dat de XB7 40 mm dichter bij het asfalt ligt. Alpina heeft met de XB7 dus geen half werk geleverd en de X7 op alle fronten verbeterd.
Jochempie zegt
Ik vind ‘m afschuwelijk en prachtig tegelijk. Ik neig toch stiekem naar prachtig.
dirkv zegt
@Jochempie: Totaal zinloos om met 2700kg in 4,5 sec op de 100 te zitten maar waarom moet alles zin hebben? Ik vind hem ook prachtig.
E550 zegt
Waarom is dat zinloos?
toyotafortuner zegt
Ik zal voorlopig nog zeker niet kunnen wennen aan de nieren van een X7. Los daarvan vind ik de XB7 wel een dikke bak geworden!
gregorius zegt
Top en prachtig. Maar alleen als je het echt kan betalen.
Wel interessant dat de 622pk van de BMW ‘maar’ 290 km/h haalt, terwijl een Bentayga speed 306 km/h kan halen.
Sinds ik ook af en toe nog eens Hoovies garage kijk; ben ik toch een beetje bang gewoden van die 4.4 van BMW. Vraag me af in hoeveel % en hoe lang het goed gaat als dit blok 622pk moet leveren en altijd minimaal 2800kg mee moet trekken.
hdboef zegt
Deze is dan ook volgens de site van Alpina gelimiteerd op 290 km/h.
Tonnie zegt
Wel zeker beter dan het origineel.
mp014 zegt
@thijsj: inderdaad! Verreweg de mooiste X7 die ik tot nog toe heb gezien ??
robertvanheerde zegt
Hmm… weet niet of ik ‘m nou mooi vind, maar hij gaat er wel op vooruit zo.
basman147 zegt
Volgens mij moet het ontzettend grappig zijn om aan dit soort auto’s te werken. Ik zie zo een stel ontwerpers over de vloer rollen van het lachen. “Laten we een stuk plastic onder de achterbumper van een 7zits SUV hangen en iedereen zeggen dat het een diffuser is! Jaa, net alsof zo’n ding nut heeft een halve meter boven het wegdek terwijl de uitlaatdemper in de weg zit voor een goede aanstroming. Wacht ik weet nog iets, en dan laten we de klanten 2500,00 betalen om hem in carbon uit te voeren, alsof die 300 gram wat uitmaken! Goeie!”.
mashell zegt
Het grappige valt denk ik wel mee, want ze volgen bij Alpina toch wel een beetje een standaard recept. Dat brainstormen is ergens in 1982 gedaan en sindsdien doen ze elke keer hetzelfde.
E550 zegt
Zo’n diffuser ziet er toch vet uit? Het oog wilt ook wat, exact het doel van dit ding op zo’n X7.
ozzytrk zegt
Dit is gewoon een Cruise schip op de weg. Niet zeuren mensen
henkhupelschoten zegt
290 km/h… is 250 al niet hard genoeg in zo’n auto?
racerx zegt
Nee, hier heeft Alpina zelfs niets fraais van kunnen maken…
loggy zegt
Ik heb een ontzettende zwak voor alpina. Ik overweeg zelfs om mijn 535d in te ruilen voor een d5. Puur vanwege het verfijnde onderstel. Maar bij dit soort auto’s snap ik echt niet waarom alpina haar naam hier vuil aan maakt. Zo’n slagschip zal nooit de verfijnde wegligging krijgen die een alpina een alpina maakt. Alpina alsjeblieft laat dit toch over aan b-merk tuners, of bmw’s eigen m divisie. Die is de weg ook jaren kwijt. je hebt een naam hoog te houden.
humpyourdog zegt
@loggy: datzelfde valt natuurlijk te zeggen voor je nagelende diesel.
Dutchdriftking zegt
Tja, de gewone X7 is niet bepaald een schoonheid, maar met een Alpina sausje is hij serieus goed opgeknapt. Niet zo mooi als een B3 of B5 touring,of zelfs een B7 (ja die vind ik oprecht heel mooi) maar wel enorm verbeterd en voor het type voertuig erg knap. In deze grote bumper passen de enorme nieren (bijna net zo groot als de zijramen) een stuk beter. Ik heb begrepen dat er ook een XD7 komt, past wellicht iets beter bij het formaat auto.
alpina007 zegt
@dutchdriftking: proefrit aangevraagd ? en idd wachten op de diesel ⛽️
Dutchdriftking zegt
@alpina007: neem een meetlint mee en vergelijk de nieren eens met de zijruiten. Ik ben benieuwd….. O en ik wik natuurlijk best wel even meehelpen met de proefrit :P
lekkerlinksrijden zegt
Het is en blijft een vreselijk hok om te zien, of deze nu bij BMW of Alpina vandaan komt.
mashell zegt
De kleur blauw is mooi. Op z’n zware wagen staan de veelspaak velgen goed, het straalt uit dat de velgen in staat zijn het gewicht te dragen en sportiviteit is bij deze wagen toch al nergens te vinden. Een standaard X7 is wel een stuk netter dan dit. Maar goed, de X7 is een “in your face” auto en er dan een een “I’ll drive over your face” auto van maken kan ook nog wel.
roland78 zegt
Jullie weten het wel. Is Alpina een op zichzelf staand merk, of gewoon een Deutz Fahr-tuner?
basman147 zegt
Alpina is een officiële autofabrikant, met eigen chassis- en motornummers, ook al worden de auto’s bij BMW in elkaar gezet.
mout zegt
Juridisch een eigen merk. Zo wordt het BMW VIN-nummer doorgekrast en een nieuw VIN-nummer toegekend.
Het was ooit een tuner, toen een zelfstandig merk, weer later een soort proeftuin voor nieuwe technieken, maar nu 100% BMW.
Al wordt het nog wel netjes in een andere fabriek afgebouwd, en blijft het heel dicht bij zijn wortels (of: het wil maar niet verder kijken dan hetzelfde blauw en groen, striping, 20-spaaks-velgen en een lelijk lettertype op de kofferbak)
In de praktijk is het een label geworden, ergens tussen BMW Individual en M-divisie in.
mashell zegt
Aanvulling: sommige modellen gaan langs de Alpina fabriek maar degenen die niet in Duitsland gebouwd worden, zoals de grote SUVs, komen compleet als Alpina uit een BMW fabriek rollen.
basman147 zegt
De B7 wordt in Dingolfingen gebouwd net als de normale 7 serie, niet in Buchloe. Ik dacht eigenlijk dat alle Alpina’s bij BMW van de band rollen behalve als de klant hele uitgebreide interieurwensen had, maar ik kan het nu niet meer vinden.
hiscoxke11 zegt
De x7 en xb7 worden in spartanburg in usa gebouwd. Niet in Duitsland
hiscoxke11 zegt
Wat een beest zeg. Technologisch zal er weinig beters te vindën zijn. Ook niet in Stuttgart. Mij stoort het enorme rooster niet. Als eens Audi en Mercedes bekeken? Met 7 ruime plaatsen, technisch verfijnd, topcomfort, hoge veiligheid en prima aerodynamica, alles is aanwezig. Binnen enkele jaren mag men niet meer met dergelijke machienes de baan op van de Europese en groene mafkezen. Dus geniet er nu van als misschien beter alternatief voor een RR Cullinan en Bentley Bentayga. Geniet ervan nu het nog kan. Och ja zet maar hier op de oprit.
willeme zegt
@basman147: ik zal het zo voor de zekerheid checken, maar volgens mij worden speciale wensen alsnog bij Alpina gedaan. Sterker nog, als er heel specifieke eisen bij BMW zijn, kan BMW de opdracht aan Alpina daarvoor geven. Ik weet alleen niet of ze dat nog steeds doen.
pyrat zegt
Ik kan de X7 wel waarderen, hier past de megalomane grille wel itt de 7-serie.
Wat ik me wel afvraag is hoe ze dit logistiek gaan doen. Normaal gesproken levert BMW dacht ik de carrosserie aan bij Alpina en daar bouwen ze hem verder af.
Aangezien de X7 in de USA wordt gebouwd moeten ze dus eerst alles naar Duitsland verschepen om vervolgens het weer terug naar de USA te verschepen, aangezien daar het gros van deze jongens naartoe gaat.
Naast extra kosten ook mileutechnisch nogal belastend, aan de andere kant boeien dit soort zaken je niet als je voor dit slagschip in de markt bent.
mashell zegt
Daar heeft BMW over nagedacht, Zij bouwen de Alpina’s gewoon bij BMW op de productielijn. Er zijn maar weinig Alpina modellen die zelf bij Alpina worden aangepast. Eigenlijk is Alpina inmiddels gewoon een label zoals ///M of Inidvidual van BMW.