“Geachte heer Weekers,
Bijgaand stuur ik u mijn LPG-installatie. Ik heb er niets meer aan.
Hoewel de brandstof uiterst milieuvriendelijk is heb ik toch gemeend om vanaf nu maar op benzine met loodvervanger te gaan rijden. U weet vast wel waarom.
U hoeft er niets voor te betalen trouwens. Het is een gift van mij aan u. Zelfs de verzendkosten heb ik voor mijn rekening genomen. Ik verwacht dat vele LPG-rijders net zo ruimhartig zullen zijn als ik, de komende tijd.
Met vriendelijke groet,
Deze oldtimerliefhebber“ (mirror)
alcantara zegt
Nou, dáár zal hij ze tuk mee hebben zeg!
amsterdammertje zegt
oldtimer liefhebbers rijden niet op gas, alleen belastingvluchtelingen…
xiran zegt
@amsterdammertje: valt wel mee, het is nogal onderhoudsgevoelig zo een ding. De echte profiteurs rijden op diesel. De enige reden om een oldtimer diesel te rijden zijn de kosten want anders dan dat hebben ze geen voordeel.
hobbelweg zegt
@xiran: sorry hoor maar hier in Nederland kan je geen profiteur wezen je kan er alleen voor zorgen dat je minder hard genaaid wordt. met de accijnzen op brandstof wordt er al genoeg op gehaald. en nog geen derde van de 15-20 miljard dat de staat jaarlijks aan accijns bpm en mrb op haalt, gaat werkelijk naar de infrastructuur of het met milieu. Waar de staat wel goed in is, is het tegen elkaar op zetten van de bevolking. Mensen hebben het niet door hoe ze geflest worden door de overheid, en kijken alleen naar mensen die het beter geregeld hebben en gaan lopen zeuren omdat ze het niet eerlijk vinden.
zelf heb ik trouwens geen diesel maar ik vind het gewoon te kort door de om alle diesel rijders profiteurs te noemen. want als je oude terrein wagens mooi vind zoals een landcruiser dan mag je toch best zon mooi werkpaard van een diesel er in willen hebben?
en nog wat over het origineel houden van auto’s, het is niet zo dat je geen liefhebber bent als je aanpassing maakt aan je auto als je denkt dat je auto er beter van wordt. dat laatste kan gezien worden als kapitaal vernietiging maar dat moet je zelf weten. mensen die hun auto origineel houden, constant oppoetsen en nauwelijks uitlaten zijn niet de enige liefhebbers.
veder nog een goed weekend allemaal.
darkpluisje zegt
@xiran: Wat mensen schijnen te vergeten is de enige regel dat die er geen belasting op oldtimers zit is omdat na 25 jaar wegenbelasting betalen de auto zo veel heeft opgebracht dat is gezegd dat eerlijkheidshalve de auto niet meer hoeft te betalen. Het probleem zit dan ook niet bij de mensen die hun auto/motor 25 jaar of langer hebben die geen belasting meer betalen, het zou voor hun eerder oneerlijk zijn nog zoveel te moeten betalen. Het probleem zit hem bij oude auto’s die geimporteerd worden. Die betalen geen belasting terwijl ze ook nooit nederlandse belasting hebben betaald.
Hupke zegt
@amsterdammertje:
Goh, jah want elke oldtimer liefhebber met een motor die meer dan 15l per 100km drinkt wil z’n hele halve maandloon aan benzine uitgeven.
luuktb zegt
@Hupke: Je hebt daar zeker een punt! Alleen als je een oldtimer in perfecte staat wil houden (dat is wat een lief hebber doet) dan is die paar euro benzine geld te verwaarlozen , onderhoud is zo schreeuwend duur.
Hupke zegt
@luuktb:
Défineer jij zo liefhebber? Volgens mij is een liefhebber iemand die gek is van z’n wagen. En dat kan je ook met LPG.
blo3to3t zegt
@amsterdammertje: juist, helemaal mee eens.
de enige die je nu hoort klagen zijn die vluchtelingen, échte liefhebbers rijden in échte klassiekers van + 40 jaar, niet in auto’s die het toevallig langer als 25 jaar hebben uitgehouden.
darrock zegt
@blo3to3t: ik zoe dat jij een echte kenner bent…
Er is bijvoorbeeld ook een hele grote groep liefhebbers van de w126 s-klasse, word door vele gezien als een van de beste s-klasses ooit.
Deze zijn tussen de 32/23 jaar oud gemiddeld (12 jaar lang geproduceert) maar zeker als je de v8 hebt loopt zoon ding 1/5 dan is lpg dus om het een beetje betaalbaar te houden.
Voor het voordeel hoef je het niet te doen, je hebt weer zat andere kosten aan dingen die net wat vaker kapot gaan en het normale onderhoud.
Dus volgende keer even nadenken voordat je oordeeld terwijl je er niks van af weet, en het jou toevallig niks uitmaakt omdat je toch een lease-vagje hebt
blo3to3t zegt
@darrock: guttegut, op je teentjes getrapt? zo kun je van elke serie wel ‘de beste ooit’ vinden.
heel simpel: als je die V8 koopt wéét je gewoon dat ie een slok lust, niet? ding mag gewoon op LPG blijven lopen.. maar voor het gebruik ervan wel gewoon MRB betalen aub, net zoals ik.
oh, en denk zelf even na want ik héb helemaal geen VAGer.
sdk16420 zegt
@darrock: 9/10 keer dat ik zo’n w12 zie is het een half verroeste met bling velgen en een Turk achter het stuur.
Hupke zegt
@sdk16420:
Da’s toch al lang geleden dat ik nog een turk in een w126 heb zien rijden. Die zitten al lang aan de w220 als het niet al de w221 is.
O plaat zegt
@darrock:
Geen liefhebber dus enkel een V8 willen hebben en meer is er niet aan als ik jouw verhaal lees. Ik heb een 66 Mustang staan met 5L V8 100 hij verbruikt 1/6 en ja hij rijd op benzine om dat ik een liefhebber ben, ik wil niet dat mijn koffer bestaat uit een gas tank, ik wil mijn kleppen van mijn motor blok niet verbranden, en ik wil ook niet dat als ik mijn motorkap open doe ik plastic leidingen zie liggen die eindigen in een injectie. Nee doe mij maar chroom buisjes die eindigen in een Edelbrock carb. Ja het is duurder op benzine maar ik rij ook niet elke dag met mijn oldtimer, ik heb een zuinige daily gekocht.
darrock zegt
@shiva: ik heb nog geneens de v8, en het verbranden van je kleppen en lelijke leidingen is niet van toepassing aangezien ze geharde kleppen hebben en injectie, voor de zekerheid zijn er dan altijd smeersystemen voor om eventuele verbrandimg te verkomen.
Maar inderdaad als je geen geharde kleppen hebt is lpg geen goede keuze.
En dan al die zeikerds die zeggen dat je maar geld over moet hebben voor je hobby, sorry hoor maar je mag wel proberen je hobby betaalbaar te houden, zoon auto weegt bijna 1800 kilo, en dan ben je dadelijk 2000 per jaar kwijt. Dat is niet betaalbaar als hobby autotje
bertorelli zegt
@darrock:
Laat ze maar zeuren; wij weten wel beter.
Mercedes is de gebeten hond en een W126 is een Mercedes dus krijgt er net zo hard van langs.
Deze maand is er nog een W126 Meeting geweest met ruim 100 auto’s.
Allemaal stuk voor stuk mensen met een passie voor het model.
Laten we elkaar een beetje steunen i.p.v. af te kraken en te bekvechten.
Groetjes
Een W126 liefhebber (op LPG)
jrk68 zegt
@shiva:
Juist, het kan nooit zo zijn dat een ander jouw hobby mag meebetalen.
Er zijn ook genoeg klassiekers die wel betaalbaar zijn om te rijden als je het geld niet hebt voor zo’n mooie Mustang. Veel plezier er mee trouwens.
roadrebel123d zegt
@shiva: hulde!!
ruudw zegt
@blo3to3t: dus als ik op m’n 15e ongeveer de helft van mijn geld uitgeef aan een auto van 15 jaar oud ben ik geen liefhebber?
hobbelweg zegt
@blo3to3t: sorry hoor maar nog niet iedereen hier heeft recht op een vrij-kaartje in de 50 plusbus. het kan best zijn dat een auto zoals een e30 bijvoorbeeld een jongens droom van je is geweest. en dat hij toevallig net belastingvrij is hoeft niet per se de reden te zijn om er een te willen.
blo3to3t zegt
@hobbelweg: ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Een auto koop je om te willen hebben, niet omdat de regeling erachter toevallig aantrekkelijk is.
dát is wat de regering aan banden heeft gelegd en nu beginnen mensen die een auto kopen omdat die regeling erachter aantrekkelijk is te stuiteren… niet meer en niet minder…
die ene liefhebber van auto A of auto B koopt die toch wel, daar ben je namelijk liefhebber voor.
widodh zegt
@amsterdammertje: Inderdaad! Vooral die Mercedes diesels konden er wat van, zolang ze maar geen belasting hoeven te betalen.
Nu gaan ook anderen zeuren dat ze met hun twee ton wegende 4×4 ook ineens wegenbelasting moeten betalen..
Voor alle duidelijkheid, ik betaal met mijn Auris hybride nu ook geen MRB, maar vanaf 1 Januar ga ik ook 700 euro (1350kg) per jaar betalen. Zit ik daar mee? Nee, want als je de weg gebruikt moet je er ook voor betalen.
Het schorsen in de winter is ook een prima regel, want een écht liefhebber rijdt er in de winter niet in vanwege de pekel. Dan staat de oldtimer binnen, weg van de elementen.
Iedereen die loopt te zeuren is gewoon een belastingontwijker en blijf het nou niet ontkennen.
passie zegt
@widodh: Ik ben het deels met je eens, alleen de echte liefhebbers rijden gemiddeld nog geen 1000km per jaar, dan vidt ik het wel veel geld. maar i.d. het gros heeft alleen maar zn sloep om geld te besparen. ik rij nu ook bel vrij met mn audi coupe gt 5e en ik rij gem 8000km per jaar, en hij weegt maar 950kg dus als ik wegenbel moet betalen valt dat ook nog wel mee 75 euries per kwartaal. ik heb hem ook niet omdat hij nu wegenbel vrij is maar, puur voor het geluid van die lekkere 5cil!!
widodh zegt
@passie: Vergeet niet dat als je hem schorst in de winter dat je dan maar 25% MRB betaald.
audicoupe84 zegt
@passie: Mooie bak heb je (zonder hem gezien te hebben) ik had een 1.8injectie
passie zegt
@audicoupe84: Dank je, alleen de roest duivel begint nu zn werk te doen bij het rechter achter scherm (komt door slecht schade herstel) en ik rij ermee in de winter wat ook niet best is. motorisch en techisch is hij erg goed. ik wil hem ook restaureren, maar ja de centjes
ej20g zegt
@widodh: niet helemaal waar. Ik kende een aantal liefhebbers die in de winter rustig reden met hun oldtimer. Ze zorgden echter wel dat de auto pekel vrij was voordat die terug de garage in ging. En zulke liefhebbers heb je overal. De één zweet alleen bij zomerritjes en de ander is niet bang voor de winter zolang ze de auto goed schoon houden.
flippert zegt
@widodh: een Toojoota Auris rijder op een forum voor autoliefhebbers, eh… ?
widodh zegt
@flippert: Ja hoor. De Auris voor het dagelijkse werk (wordt vervangen door Tesla Model S) en daarnaast nog een M5 E39 en een Kawasaki Z750R
Hupke zegt
@widodh:
Dus die kerel bij mij om de hoek met een austin healey die er het hele jaar door mee rondrijd zou geen liefhebber zijn.
Jij bent gek man.
Denk je overigens dat je al niet genoeg accijnzen betaald op je brandstof om daar de wegen mee te onderhouden?
RazorHead zegt
@amsterdammertje:
ik ga mijn Nova op LPG steken binnenkort. ik heb echt geen zin om telkens euro 95 te tanken als het verbruik zo’n 20l/100km is.
Ben geen profiteur, het is anders gewoon niet leuk om eens een tripje naar de zee te doen.
ej20g zegt
@RazorHead: volledig mee eens. En dat is wat de tegenstanders van mrb-vrije oldtimers niet snappen.
The360box zegt
@amsterdammertje: Hoe kan je inhemelsnaam een ontduiker zijn als je dik 2 maal zoveel betaald terwijl het dé zuinigste vorm van vervoer is? Net als diesel, veel schoner dan benzine maar wel twee keer zoveel belasting.. Welkom in Nederland
cookies zegt
@amsterdammertje: Ik denk niet dat het zijn van liefhebber zich laat definiëren door de brandstof waarop een auto loopt, het bouwjaar of het aantal kilometers dat ermee wordt gereden.
Ik heb zelf een Mercedes 190E (geen D, dus niet boos worden ;) ) uit 1989, waar ik zeer bewust en lang naar op zoek was. Ik wilde geen ghettocruiser maar een in mooie, originele staat. Mijne heb ik gekocht van de eerste, Duitse eigenaar (geboren in 1923) met dubbele stoelhoezen, roestvrij en de eerste, glanzende lak. Ik houd hem in dezelfde staat, vermijd wasstraten en rijd er in de winter niet mee omdat ik geen zout over de auto wil hebben en er niet in gladde (dus risicovolle) omstandigheden mee wil rijden. LPG hoeft er van mij niet in (is mijn persoonlijke voorkeur, ik wil er geen gaten in boren en mijn sowieso al niet al te grote kofferbak opofferen aan een tank).
Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat een 190E voor de meeste mensen een oud barrel is, te nieuw om een oldtimer te zijn en te oud om mooi te zijn. Voor mij is het een toekomstige klassieker. Ik vind Bruno Sacco’s ontwerpen tot de mooiste in de autoindustrie behoren, met name die van de W201, W126 en R129. De W201 werd meer dan 1.8 miljoen keer gebouwd, het is geen dure of exclusieve auto, maar wel mijn auto. Ik heb ermee naar Oostenrijk, Italië en zuid Frankrijk gereden en ik kan met zekerheid zeggen dat deze auto nooit verkocht gaat worden. Durf mezelf dus wel een liefhebber te noemen, en het verhaal was niet anders geweest als het een 190D was of een E met een LPG tank in de achterbak.
On topic: best wel een leuke actie
Hupke zegt
@cookies:
De 190 is ook gewoon een prachtig ding. Hele mooie wagen, degelijk ontwerp.
Geniaal ding gewoon.
Diegenen die nu lachen gaan nog zuur kijken als hij eindelijk z’n oldtimer status krijgt.
desjonnies zegt
@cookies:
Mercedes’ mooiste sedan ooit…………..
Zegt genoeg dunkt me.
Ik heb zelf een 404 staan van Peugeot, een wagen die beschouwd mag worden, samen met de Amazon van Volvo als voorganger van de generatie lekker goedkoop op LPG rijders.
’t is nu de beurt van Mercedes, maar destijds vroegen ook velen aan mij of er geen gasinstallatie in de 404 lag.
En neen, driewerf neen.
Ik voelde me zelfs diep beledigd, de mijne zit ook nog steeds 100% in de eerste -versleten- lak en slaapt nu al meer dan 12 jaar in de garage en dient als mandje voor onze poezen.
Want zo’n 404, die doe je toch gewoon niet meer weg.
revocon zegt
@amsterdammertje: http://www.hjc.nl/bnr-nieuwsradio-12-03-2013-juridische-zaken-interview-toine-manders/
Belasting = gelegaliseerde roof.
norge zegt
LPG is sowieso voor hondekoppen in een klassieker.
lincoln zegt
nou nou .. dat was een ECHTE liefhebber ..
wrong .. just another subsidie kneus ..
die best “milieu-vriendelijk” bezig wil zijn ..
maar het mag hem geen geld kosten ..
-edit:-
KEV9 zegt
de schuld ligt niet in den haag maar bij die gasten die de mazen van de wet te veel hebben misbruikt, deze mazen zijn nu gedicht en de goeden mogen daar nu onder lijden.
jaapiyo zegt
@Soulmaster: Jammer dat velen het zo zien. Wat mij betreft ligt de schuld wel degelijk in Den Haag omdat ze autorijden in Nederland belachelijk duur hebben gemaakt met CO2-heffing/BPM, MRB en dan ook nog dikke accijns op brandstof. Als je de landen bekijkt die om ons heen liggen met een vergelijkbare verzorgingsstaat zie je dat het niet nodig hoeft te zijn als Den Haag in eigen vlees snijdt.
Het is niet meer dan logisch dat mensen bij dit soort zware lasten zoeken naar mogelijkheden om deze te ontwijken (en nee ik heb zelf geen 190D uit 19-nul). Het is weer een schrijnend voorbeeld van hoe socialistisch links beleid mensen juist asociaal tegenover elkaar zet, want ‘ik moet wel betalen en hij niet’ omdat bureaucraat gezichtsloos bepaald op linkse arbitraire gronden dat auto’s die bijvoorbeeld een bepaalde CO2 uitstoot hebben (arbitrair getal) of van een bepaalde leeftijd zijn (arbitrair getal) vrijgesteld moeten worden van belasting. Vergeten wordt dat de belasting betaling sowieso volledig uit de klauwen zijn gelopen en dat het ook niet draait om subsidie, maar vrijstelling van belasting (ja, dat zijn twee verschillende dingen).
Bevestigd mijn theorie dat die nederlandse afgunst in de kaart wordt gespeeld door de linkse lobby, verdeel en heers (leaserts tegen privérijders, huurders vs kopers, Muesli-rijders vs mensen die een normaal vermogen in hun auto willen etc etc) en laat het debat gaan over de strijd tussen de verschillende groepen en niet de legitimiteit van de regels in de eerste plaats.
boxster zegt
@jaapiyo: je zet zelf groepen mensen tegen elkaar: links tegen rechts. Vergeet niet dat juist de rechtse lobby wil vasthouden aan de 3% norm. Dus als er dan fors bezuinigd moet worden, en ook het autorijden duurder wordt gemaakt, wees dan niet verbaasd dat juist belastingontwijkers worden aangepakt. Daar dan de linkse lobby de schuld van geven vind ik erg rechts (lees egocentrisch en asociaal).
lincoln zegt
@boxster:
denken dat er in NL een links en een recht is vind ik erg links (lees achterlijk en infantiel) ..
jaapiyo zegt
@lincoln: +1
boxster zegt
@lincoln: ik denk dat er weinigen op AB zijn, die jouw reacties meer waarderen dan ik. Dat je het cynisme in mijn reactie niet herkent, neem ik je dan ook niet kwalijk. Ik ageerde juist tegen het verdelen in hokken, dus ook in links en rechts.
porsche928 zegt
@boxster: hoe zien jouw financiën er uit als je elk jaar meer uitgeeft dan je verdient. Die 3% norm is er niet om ons te pesten maar juist om ons te beschermen! Als meer uitgeven dan je verdient goed was voor de economie, dan was er geen probleem in Griekenland.
boxster zegt
@porsche928: mijn eigen financiën zijn moeilijk te vergelijken met macro-economische vraagstukken. Ooit economie op school gehad? Ooit gehoord van het Keynesiaanse model? Hoe wil je het consumentenvertrouwen terugbrengen en daardoor het bedrijfsleven weer op gang brengen? Door de economie stuk te bezuinigen?
KEV9 zegt
@boxster: Pssst de pvda houdt vast aan die 3%
bozewolf zegt
@jaapiyo: Ah, de linkse lobby.
Straks komt ‘links werkschuw langharig tuig” nog langs.
Zelf mekkeren over verdeel en heers, maar de verdeel en heers kliek heeft jou allang overduidelijk in hun greep. Met je fraaie staaltje polarisatie.
boxster zegt
@bozewolf: +1
bofkont zegt
Niet zeiken, een hobby kost nu eenmaal geld , nu hard weg rennen doet ;)
kees66 zegt
Ik snap het probleem niet… iemand die zo’n auto houdt als liefhebberij zal er vast geen duizenden kilometers per jaar mee rijden… van en naar een auto show, af en toe een rondje rond het blok… 500km per jaar, dat is misschien 100 liter? Dat verrij ik in minder dan een week. Als je die auto gebruikt voor woon-werk verkeer en hier loopt te klagen dat je nu ineens wegenbelasting moet betalen dan ben je gewoon een profiteur die goedkoop wilt rijden van mijn belastinggeld!
hobbelweg zegt
@kees66: Want mensen die er van houden om te rijden met hun oldtimer zijn geen echte liefhebbers, nee allen mensen die hun auto opgepoetst in een vacuüm-stalling hebben staan zijn lief hebbers. De echte lief hebbers gaan er alleen op uit om een lintje te verdienen op een auto show.
het liefst zal ik gewoon elk weekend en vakantie gewoon lekker rijden met mijn oldtimer, maar ik ben geen liefhebber ik ben profiteur.
ej20g zegt
@hobbelweg: volledig mee eens. Overigens kun je natuurlijk ook gewoon een liefhebber zijn als je je oldtimer als dagelijkse auto gebruikt. Dan zeggen ze dat ze de auto gewoon gebruiken waarvoor die ooit ontwikkeld is. En zo is het gewoon.
fant zegt
@hobbelweg: Ja, en het liefst zal ik gewoon elk weekend en vakantie gewoon lekker rijden met mijn auto van 20 jaar, maar ik moet gewoon betalen omdat mijn auto toevallig geen 25 jaar of ouder is. Oldtimers zijn niet altijd liefhebbersauto’s, en liefhebbersauto’s zijn niet altijd oldtimers. En dat maakt het geheel best lastig.
hobbelweg zegt
@fant: de discussie onder bestuurders gaat om wie verdient nou eigenlijk een mrb vrijstelling, maar de discussie die is in den haag voeren is van hoe ze meer geld naar binnen kunnen harken. ze kunnen oprecht denken dat ze het geld nodig hebben, maar ik vind dat ze gewoon teveel geld uitgeven. Ze hebben te veel projecten en subsidies lopen en van alles en nog wat. het enige dat ik van de overheid wil is dat je veilig over straat kan, niemand hoeft te sterven van de honger en dat er een fatsoenlijke mogelijkheid is voor onderwijs voor iedereen. het is natuurlijk iets ingewikkelder dan dat, maar het kan veel simpeler.
is dat trouwens een mx-5? vette wagen man
fant zegt
@hobbelweg: Meer geld binnenharken is altijd het doel van de overheid, en de automobilist is een melkkoe die maar moeilijk uitgeput raakt, helaas. Ze zouden ook gewoon de tarieven voor wegenbelasting wat minder absurd kunnen maken voor de gewichtige auto’s.
fant zegt
@hobbelweg: En het is inderdaad een MX-5 :) Helaas zal die waarschijnlijk nooit meer wegenbelastingvrij worden, maarja, die 25 per maand ga ik niet failliet aan.
bsxc2 zegt
Waarom allemaal zoveel ophef over LPG: De benzinekosten zijn minder, de auto loopt er rustiger van, de motorblokken kunnen het gewoon aan etc.
Dat LPG installaties veel onderhoudskosten hebben is ook iets van vroeger.
En voor iedereen die zegt dat LPG rijders profiteurs zijn, schaf eens een LPG tank aan en kijk maar eens op de rekening.
The360box zegt
@bsxc2: True, net als diesel, samen met LPG schoner dan benzine wat veel mensen niet weten, betaal je doodleuk twee keer zoveel belasting moet betalen per maand, welkom in Nederland.
autobart zegt
@The360box: Dat is niet waar, dat is kortzichtig, een diesel heeft een hogere ontbrandingstemperatuur, laat er nou net bij die hogere temperatuur meer NOx gevormd worden, in Diesel zit geen stikstofatoom, maar laat dat nou wel in grote mate in de lucht aanwezig zijn!
vale46 zegt
Leuke actie, maar een liefhebber van LPG? Ik denk eerder een liefhebber van zijn €’s…
lincoln zegt
@vale46:
een Volvo Amazone kwibus ..
The360box zegt
@vale46: Wat maakt dat nou uit? Wil je het nog enigszins betaalbaar houden moet je wel naar deze middelen zoeken…
fep739 zegt
Gas is voor te koken :p
midasracer zegt
Wat een zielig gezeur. Wie rijdt er nu een oldtimer op lpg? Zal wel een of andere Yanksloep zijn. De wereld is beter af zonder dit soort gedrochten.
porsche928 zegt
Lekker hypocriet, je gooit alleen maar gas in je oldtimer als je veel km’s gaat maken. Juist deze groep en hun 25 jaar oude “oldtimer” hebbende regeling voor de echte liefhebbers om zeep geholpen. Net zoals de 25 jaar oude diesels. De nieuwe regeling is beter, jammer voor de liefhebbers die nu mis grijpen. Als men echt veel om het milieu geeft rij dan een schone auto. Als je een oldtimer liefhebber bent, dan ben je een eikel als je je auto op gas laat rijden.
hobbelweg zegt
@porsche928: helaas moet de schone auto nog uitgevonden worden. het 3 jaarlijks vernieuwen van het wagen park is echt niet beter voor het milieu dan het doorrijden met een oude auto. de verontreiniging die komen te kijken bij het produceren van nieuwe auto’s (vooral hybides en elektrische) weegt niet op tegen de uitstoot die ze per kilometer minder hebben.
flippert zegt
@hobbelweg: geiteharenwollensokkenkontargumenten allemaal. Gewoon ieder jaar een nieuwe auto, punt uit!
boxster zegt
@hobbelweg: iets waar weinigen bij stilstaan, vrees ik, en een klassiek voorbeeld van hoe kritisch je moet zijn bij bepaalde “waarheden” die worden verkondigd. Net zoals er een tijdje werd geloofd dat het rijden op ethanol erg duurzaam was. Tot er bekend werd dat er wel erg veel landbouwgrond werd opgeofferd aan de productie van ethanol, waardoor voedselprijzen gingen stijgen en het voedselprobleem verergerde.
desjonnies zegt
@boxster:
verdeel en heers
herhaal je boodschap en mensen gaan je niet alleen geloven, ze gaan jouw ‘geloof’ nog eens uitdragen ook
kritisch zijn en vragen stellen, dat mag tegenwoordig niet meer.
als er inpopulaire maatregelen genomen wordenis het altijd Brussel wat de schuld krijgt.
vreemd.
want ook nee is een antwoord.
carlbenz zegt
Veel mensen die in youngtimers rijden (de vieze diesels) doen dit omdat ze het zat zijn genaaid te worden door onze fijne overheid, wanneer de MRB nou eens wordt afgeschaft en ook die achterlijke BPM gaan mensen vanzelf weer een nieuwe (zuiniger) auto kopen.
In Frankrijk zit de wegenbelasting al in de brandstof en is dan zelfs nog goedkoper dan hier (ok daar hebben ze tolwegen, mag voor mij ook dan).
Maar de graaiers in Den Haag hebben de hardwerkende oldtimer koesterende Nederlander nog niet hard genoeg gepakt met BPM, BTW en (25 jaar lang betaalde) MRB, nee we worden ook bij de pomp nog even gevraagd te bukken.
In Rusland en China zijn de Porsches, Rolls Royces, en andere (on)zuinige auto’s (voor criminelen) niet aan te slepen en wij maar werken tot ons 67e (euh, 70 hoorde ik al) en in kleine koekblikjes rijden omdat we een fatsoenlijke auto (D,E> segment) niet meer kunnen betalen.
Oude LPG auto’s zijn overigens nog altijd schoner dan moderne diesels en wat denk je wat het aan energie kost om een nieuwe auto te produceren ipv te onderhouden.
Think about it…
flippert zegt
@carlbenz: verhuis dan lekker naar Rusland, zeiksnor, met je SP praatjes
carlbenz zegt
@flippert: Ik stem PVV dus welk gedeelte is precies “SP praatjes” dan moet ik m’n ideeën misschien aanpassen.
Ik ben inderdaad van plan om op te plipperen uit dit land maar ik denk niet dat het Rusland of China wordt.
flippert zegt
@carlbenz: haha, heerlijk dit.. Vertel, in welk land is het allemaal zóveel beter..?
desjonnies zegt
@flippert:
Het land waar jij NOOIT teogelaten zal worden.
waar iedere opsporingsambtenaar jouw foto bij zich draagt om je als ongewenste vreemdeling het land uit te zetten.
Dat land…………………………
boxster zegt
@flippert: ik denk dat jij beter naar Rusland kunt verhuizen, daar zijn ze gek op polariseren en mensen vervolgen om hun mening
Lustigson zegt
Blijft mooi, met z’n allen afgeven op Den Haag. We hebben ze daar toch echt met zelf neergezet. :-x
pickleweasel zegt
Nu nog zijn Mercedes 190 in onderdelen sturen en de boodschap zal als een ster van de hemel vallen daar..
Alfarobert zegt
Gas is om op te koken,olie om op te stoken en benzine is om op te rijden.Nu zullen er veel Mercedessen alsnog naar de sloop gaan.Puur omdat er weer belasting voor betaald moet worden.Was je dan een liefhebber?
The360box zegt
Wat ik niet snap is het hele probleem dat veel mensen er ‘misbruik’ van gemaakt zouden hebben, neem nou bijv. die ‘stinkdiesels’. Diesel is schoner dan benzine, over die auto is immers ook al 25 jaar belasting betaald klaar uit, zo zijn de regels nou eenmaal. Wat dat betreft rekent de overheid net als de muziek-industrie maar dat is niks nieuws onder de zon…
flippert zegt
@The360box: zucht… ‘Fijnstof’.. Ooit van gehoord?
luuktb zegt
@The360box: Dat 25 jaar MRB belasting betaald verhaal vind ik onzin.
Als je all 25 jaar MRB belasting betaald , maar om de 3 jaar een nieuwe auto koopt moet je ook gewoon MRB blijven betalen.
Je maakt gebruik van de weg jaar in jaar uit dus je blijft ook MRB betalen jaar in jaar uit simpel toch ?
gearhead zegt
Mooi, opgerot met die nep liefhebbers op Lpg of diesel. Als je weinig rijdt met je vertroetelde oldtimer, dan maal je niet om iets meer kosten? Of ben je diep in je hart toch zo’n schrale Ali?
ej20g zegt
@gearhead: dus als je oldtimer op LPG rijdt ben je geen liefhebber? Wat een onzin zeg!
lemans96 zegt
@ej20g: De mensen die dit volhouden, zijn geen autokenners. Dat zijn meestal ouwe lullen(of jonkies met ouwe lullen als vader die denken het te weten) die LPG nog steeds als ‘niet origineel’ of ‘voor de gewone man’ zien.
Little do they know.
Uiteraard moeten de werkelijke liefhebbers er ALLES aan doen om onze uitzuig(r)overheid terug te naaien en zo min mogelijk geld aan brandstof en belasting te betalen.
Als je auto LPG aan kan, dan moet je uiteraard niet schromen om daar gebruik van te maken.
Met mijn GTfour is het echter geen optie…(helaas)
autogek123 zegt
In welke wereld is LPG uiterst milieuvriendelijk??? Het is maar 10% schoner dan de uitstoot van dezelfde auto op benzine. Dan verbruik je nog 10 a 20% meer voor dezelfde km’s op benzine.Daarnaast zit LPG vooral in grote bakken met of zonder grijs kenteken. Er zijn echt geen mensen die LPG rijden voor het milieu hoor. $$$$$
Gewoon een zielige man die boos is dat hij moet gaan betalen voor het gebruik van zijn super vervuilende “Oldtimer”!
Rick-dos zegt
Zeg “oldtimerliefhebber” waarom haal je die LPG tank ff niet terug en steek ‘m dwars je reet in.
Godver wat een jankpatronen zijn sommige, zo niet de meeste “oldtimerliefhebbers”, zeg. Wees blij dat er tegemoet gekomen wordt aan het subsidiëren van je hobby. Er zijn genoeg mensen in dit land die niet eens zo’n auto kunnen bekostigen en die worden nog harder genaaid dan jullie met jullie hobby. Er wordt bezuinigd op de zorg waardoor mensen alternatieven moeten zoeken voor hun dagelijkse zorg en jullie gaan hier een beetje over janken? Rot ajb een end op.
“Maar wij maken niet dagelijks gebruik van die auto”…Ja hoor, ik heb medelijden met je.
hobbelweg zegt
@Rick-dos: Volgens mij snap je nog niet helemaal wat subsidie betekent. Subsidie is een vorm van financiële steun door middel van een gift. Belasting daarin tegen is juist het tegen over gestelde, hierbij wordt je geld afgenomen. Ik vind het ook jammer dat sommigen mensen moeten lijden onder de bezuiniging in de zorg, maar ik vind dit geen reden om mensen op een auto blog jankerts te noemen. veder zijn de bezuiniging mede veroorzaakt door de overheid met hun falend beleid. het privitariseren van de ziekenhuizen en andere delen van de zorg is een van de grootste blunders geweest die men in decennia gemaakt heeft. Hierdoor kunnen simpele behandelingen die voorheen rond de 10 15 euro kosten, nu wel 1000 euro kosten die verhaalt word op de zorgverzekering waardoor de premies omhoog schieten. reden hiervan is dat artsen de mogenlijkheid hebben om de behandeling een andere label te geven, wat ze moeten van hun werkgever omdat het geld oplevert. ook wordt er onzorgvuldig rond gestrooid met pgb’s die vaak niet op de plekken komen waar ze nodig zijn. zo zijn er nog waslijsten van andere redenen waarom de regering beter hun beleid kunnen aanpassen dan te gaan bezuinigen of de belastingen te gaan verhogen.
Rick-dos zegt
@hobbelweg: Volgens mij heeft het woord “subsidie” wel een bredere betekenis dan de betekenis die jij hier geeft. Maar ook al zouden wij jouw betekenis aanhouden wat denk je dat een structurele gat in de begroting van €16 miljoen per jaar is dan?
Als de “oldtimerliefhebbers” eerst dit bedrag per jaar meer op moesten hoesten en nu niet meer dan is dat een gift. Wij weten allemaal dat dit bedrag niet zomaar vervalt maar dat het ergens anders vandaan gehaald wordt. En ook al zou dit bedrag komen te vervallen dan nog blijft het een gift want immers betalen oldtimerliefhebbers minder wegenbelasting dan andere weggebruikers. “Maar oldtimers betalen al jaren wegenbelasting” Ja, als je dat gelooft dan geloof je alles. Die auto’s worden voor het overgrote deel geïmporteerd en hebben niet al die tijd mrb betaald. En dan nog; ik betaal ook al jaren wegenbelasting wanneer mag ik mijn korting tegemoet zien?
Het is verdomme ook nog een gotspe dat er als voorwaarde wordt gesteld dat er niet tussen december en februari met zo’n auto gereden mag worden. Je wilt in die maanden ook niet rijden met zo’n auto.
Daarom zou het van bovenstaande heerschap wat netter zijn als hij gewoon zei: Bedankt Nederlandse belastingbetaler en staat, dat ik financieel wordt bijgestaan in de uitoefening van mijn hobby. En vervolgens zijn weg vervolgde ipv dit soort klap in het gezicht acties.
hobbelweg zegt
@Rick-dos: het gaat zelfs om een gat van 126 miljoen, op de zon 17 miljard die de overheid vorig jaar binnen gehaald heeft aan ons wagenpark. “ik betaal ook al jaren wegenbelasting wanneer mag ik mijn korting tegemoet zien? ” lijkt mij een typisch geval van: Ikke niet dan jullie ook niet. in plaats van mensen met een mrb vrijstelling aan te vallen, kan je er ook voor pleiten om de gehele mrb te verlagen. Ik denk dat de regering veel meer te winnen heeft als ze minder laks met het belasting geld omgingen.
laten we het er maar op houden dat jij vind dat geen geld geven een gift is, en ik denk dat te veel geld geven een straf is.
Rick-dos zegt
@hobbelweg:
“in plaats van mensen met een mrb vrijstelling aan te vallen, kan je er ook voor pleiten om de gehele mrb te verlagen.”
Grappig dat je dat van mij verlangt. Maar dan een vraagje aan jou: Waar en op welk moment heeft de oldtimer lobby zich ingezet voor de andere autoliefhebbers, en weggebruikers in het algemeen, om dit punt te bereiken? Nooit dus. Door een uitzonderingspositie te creëren voor jullie zelf hebben jullie jullie intentie laten blijken namelijk: Wij wel en anderen niet.
En dan verlangen dat jullie er niet op aangesproken (aanvallen is heel wat anders) worden is nogal naïef.
Je zou eigenlijk niet eens wat van mij gehoord hebben ware het niet dat bovenstaande heerschap met zijn infantiele actie moest komen. We betalen allemaal belasting (en niet zonder reden) en we hebben allemaal zo onze kosten. Dat jullie een deal hebben kunnen bereiken is fijn voor jullie maar als er dan nog zo’n wijsneus een lpg tank naar de minister moet sturen omdat hij geld in z’n LPG tankje heeft gestoken, daar waar hij al profijt heeft gehad van het MRB vrij rijden, dan heb je alle sympathie die ik misschien nog kon opbrengen verspeeld.
hobbelweg zegt
@Rick-dos: ik heb niets met de oldtimer lobby te maken en verlang ook niets van je. Die zogenaamde oldtimer lobby had ook best ook best op kunnen komen voor andere weggebruikers, ik vraag me alleen af waarom deze laatste zelf nooit actie ondernomen hebben. Waarschijnlijk is dat omdat het een verloren zaak is. mrb vrijstelling voor oldtimers hebben we nog en dat willen we niet graag verliezen, maar als jij ervoor kan zorgen dat nieuwere auto’s ook betaalbaar worden, heb jij mijn steun. Ook als er dan wat voor oldtimers betaald moet worden.
lincoln zegt
@Rick-dos:
whahahahahaha ..
dat corrupte instituut dat gezondheidszorg heet is hobby #1 in NL ..
maakt niet uit hoeveel geld je er intrapt ..
er is ALTIJD “tekort” ..
Rick-dos zegt
@lincoln: Jaja, Lincoln. Jouw standpunt is bekend; alles in Nederland is kut of corrupt of jij weet het allemaal beter…
lincoln zegt
@Rick-dos:
en zo is het maar net ..
brick zegt
staat een vette fout in die brief van weekers aan de tweede kamer…
datum eerste toelating 1963… dat lijkt mij geen 40 jaar vanaf 2014… kijken of iemand dat opvalt in de kamer
saxoke zegt
Mn Unimog verbruikt in het terrein op 4×4 ongeveer 60liter/100km (+/- 1:1,5). Geen haar op mn kop dat eraan denkt deze op LPG te leggen. Er wordt hooguit 500km mee gereden op n jaar. Verder nog 2 2CV’s als oldtimer. 1 in perfecte staat daar wordt jaarlijks 5000 tot 7500km mee gereden. Enkel naar shows/meetings en bij enorm goed weer na een dagje werken of een zaterdag. Nooit woon werk verkeer. Daar dient een oldtimer niet voor!!!!! Zo simpel is het.
Belgie heeft n mooie regeling voor oldtimers: max 25km van huis rijden, niet voor zonopgang/na zonsondergang, en officieel is n plezierritje een proefrit. Wel mag je naar shows/meetings rijden. En in groepsverband is de 25km regel ook overtreedbaar.
O plaat zegt
@saxoke:
Classic car is veel voordeliger in Belgie, geen beperkingen van kilometers, geen beperkingen van uren dat je mag rijden, enkel geen werk verkeer. Je moet enkel een dagelijks voertuig verzekerd hebben bij de zelfde verzekeraar. En je moet terug jaarlijks naar de keuring. Hier mee heb ik als 21 jarige mijn Mustang verzekerd voor 300euro per jaar.
saxoke zegt
@shiva: ooh jawel. Er zijn wel kiloleterbeperkingen. Max 25km van de deur. Ik mag snachts niet rijden en mag geen woon werk verkeer….. dus beperkingen genoeg.
O plaat zegt
@saxoke:
ik zei ook classic car niet oldtimer, zoek het eens op het kan voor een paar euro meer al jouw beperkingen opheffen
saxoke zegt
@shiva: classic car is voor zover ik kon vinden een bepaling voor de verzekering. Dan gelden idd deze regels niet. Wettelijk is het zo dat je je nog steeds aan die voornoemde regels moet houden, maar moest je om 23u s avonds 33km van huis een ongeluk krijgen dan ben je wel verzekerd. Wel zal je een boete krijgen van de flikken omdat je enkele regels overtrad.
Rick-dos zegt
“in plaats van mensen met een mrb vrijstelling aan te vallen, kan je er ook voor pleiten om de gehele mrb te verlagen.”
Grappig dat je dat van mij verlangt. Maar dan een vraagje aan jou: Waar en op welk moment heeft de oldtimer lobby zich ingezet voor de andere autoliefhebbers, en weggebruikers in het algemeen, om dit punt te bereiken? Nooit dus. Door een uitzonderingspositie te creëren voor jullie zelf hebben jullie jullie intentie laten blijken namelijk: Wij wel en anderen niet.
En dan verlangen dat jullie er niet op aangesproken (aanvallen is heel wat anders) worden is nogal naïef.
Je zou eigenlijk niet eens wat van mij gehoord hebben ware het niet dat bovenstaande heerschap met zijn infantiele actie moest komen. We betalen allemaal belasting (en niet zonder reden) en we hebben allemaal zo onze kosten. Dat jullie een deal hebben kunnen bereiken is fijn voor jullie maar als er dan nog zo’n wijsneus een lpg tank naar de minister moet sturen omdat hij geld in z’n LPG tankje heeft gestoken, daar waar hij al profijt heeft gehad van het MRB vrij rijden, dan heb je alle sympathie die ik misschien nog kon opbrengen verspeeld.
Rick-dos zegt
@Rick-dos: Shoot ging wat verkeerd. @autoblog dit kan verwijderd worden.
mogger zegt
ik heb 4 oldtimers en ik rijd er dagelijks mee hiervan zijn het 3 diesels nou moet ik dadelijk een slordige 7000 euro per jaar gaan betalen. daar is nog mee te leven, dan moeten er maar 2 bij het oud ijzer want ze zijn nu om die reden ook geen knoop meer waard maar ik moet er ook nog een andere auto bij kopen omdat ik in januari en februari de weg niet mee op mag. en ik rijd er dagelijks mee omdat ik het leuk vind om in een wagen met weinig comfort te rijden.
flippert zegt
@mogger: kakel niet zo slap, je moet helemaal geen extra auto erbij kopen: alleen bezitters van benzineauto’s van 26 tot 40 jaar oud die ervoor kiezen het kwarttarief te betalen mogen in de winter niet rijden. Als ze wél in de winter willen rijden dan kan dat ook, maar dan betalen ze alleen wel de volle mep. Voor al jouw daily diesels betaal je vanaf 1 januari terecht de volle mep en dus mag je er gewoon de hele winter mee doorkarren. Moelijk hè, lezen?
PolarWolf zegt
Eén van de redenen waarom het zo makkelijk is om de autobezitter uit te knijpen is omdat deze onverenigbaar zijn. De haat, nijd, onbegrip en afgunst onderling zijn ook in deze discussie weer overduidelijk en zullen altijd het struikelblok blijven om een vuist te maken tegen de belastingdruk op de auto.
Ik heb ook een “oldtimer”. En die loopt op LPG. Het is een amerikaan, en hij ziet er alle behalve fraai en gerestaureerd uit. Het is namelijk een terreinwagen die een paar keer per jaar deed waar die voor gemaakt is, namelijk terreinrijden. Met name in de wintermaanden leuk om te doen. Ik zou hem om kunnen bouwen naar benzine of E85 en het overlopen van de carburateur in sommige situaties voor lief nemen (voordeeltje van LPG), maar ja…wat heb ik eraan als ik er drie maanden toch niet mee kan rijden?
Met al dit gedoe is dit wagentje (Jeep CJ7 van 1978) in één klap verworden tot schroot. Ik moest er al wat aan doen (lees: geld in steken) wegens de APK. Ik heb zelfs nog een mooi motorblok liggen die ik wou (laten!) reviseren en uitboren voor wat meer koppel. Dat gaat dus allemaal niet door, en dat is dan weer jammer voor de betrokken leveranciers en dienstverleners.
Deze hobby wordt me op deze manier te kostbaar. Of ik kap ermee en neem m’n verlies, of het wordt toch een modernere terreinwagen die minder gewichtig is. Wat ook kan is de boel blijvend schorsen en de terreinwagen op de aanhanger zetten. Moet ik er wel een hebben natuurlijk, inclusief trekkend voertuig.
Ik ben ook benieuwd wat dit met de diverse 4×4 specialisten gaat doen in het land. Die drijven toch voor een groot deel op de belastingvrije kurk.
flippert zegt
@PolarWolf: de oplossing: auto permanent schorsen en voortaan op een trailer vervoeren naar het ’terrein’. In het terrein was je toch al niet verzekerd. Tanken doe je ook met auto op de trailer.
joost321 zegt
Wat een gezeur op elkaar! Volgens mij heeft brandstof geen invloed op of je een liefhebber bent of niet. Het is logisch om bijv een amerikaan op lpg te laten rijden, want volgens mij is het niet zo dat als je maar meer accijnzen betaald je daardoor automatisch meer geniet. Een typische eigenschap van een liefhebber is in mijn ogen iemand met een auto ernaast, zodat je oldtimer niet door weer en wind hoeft.
Bovendien heeft onze regering alles zijn beloop gelaten, tot Duitsland leeg was, toen werd het te gek. Zeg maar 5 tot 10 jaar te laat. Laten we de mensen die legaal gebruik van deze regeling hebben gemaakt niet zwart maken. Ik vind het niet eerlijk om een regel te stellen en die daarzo zodanig te wijzigen dat velen daarvan de dupe worden. De genoemde overgangsregeling is dan ook een wassen neus. We roepen toch ook niet de mensen die met de vut zijn terug om tot hun 67e te moeten werken?
jmulder zegt
Ik heb een volvo 245 diesel en ze zeggen ze vervuilen (oude stinkende diesels) maar hij rijdt 1 op 15 maar nu heb ik de diesel pomp open gedraaid nu is het net een zon verduistering het heeft zijn voordeel geen bumperklevers meer.
mercedes-sec-1983 zegt
@jmulder: goedzo, vervuilen die hap! Haha
knelis zegt
Allemaal woorden eem Amerikaan hoort niet op LPG en als ik belasting moet betalen geen probleem ik zal er mijn hobby niet voor laten die wordt alleen iets duurder
Dan maar geen biertje meer of roken is toch slecht geef ik liever aan de hobby uit.
Maar de oplossing is even naar Den Haag en de mensen daar even persoonlijk vertellen hoe je erover denkt
Ik heb dit al vaker geprobeerd en toen ik daar was stond ik alleen.
Jammer zo zijn Nedelanders ik zorg dat er een regeling komt en een ander profiteert ervan dat moet dus niet ik zorg dat er een regeling komt en ik profiteer daarvan
Ik weet zeker dat als ik Marokaan of Turk was geweest dan vele medestanders had gehad en ik daar niet aleen had gestaan. Jammer dat ik dan in dit geval Nedelander ben.
Deze mensen zijn sollidair met elkaar.
Nederlanders hebben dit niet, ik vind het erg om te zeggen maar dit was zelfs in WOII al het geval, je wist van je eigen burrman of famillie zelfs niet aan welke kant ze stonden.
Wie gaat met mij mee ik ben niet bang om daar een paar dagen voor op te offeren om ze te laten weten hoe ik er over denk. Ik wil wel eens zien hoe sollidair we zijn,
Dus klagers dit is het moment om je aan te melden nogmaals mij maakt het niet uit wel of geen belasting ik betaal wel maar wil best wel voorop lopen voor de echte oldtimer liefhebber dus niet diegene om economische redenen deze mogen ze van mij nog harder aanpakken ook de mensen die zeggen ik rij op LPG om het milieu nou nou de prutsers echt niet.
mercedes-sec-1983 zegt
Laten ze hypotheekrenteaftrek-profiteurs maar aanpakken,dan komt er serieus geld binnen in den haag. Zelf had ik tot vorige week een in nieuwstaat zijnde mercedes SEC ,deze was uit zuid-japan geimporteerd,het taxatierapport vermelde een waarde van 21000 euro,door de grapjassen is de waarde van mijn sec 80 procent ongeveer gezakt, heb de sec maar verkocht en mijn verlies genomen. Ding was zo goed dat ik haar als enige auto gebruyikte en tot in de puntjes verzorgde, 1 op 5 reed ie. Zou maar met je koophuis gebeuren, waardezakking doordat die hypotheekrente aftrek word afgeschaft, enige land in europa waar dit is , is toch ook een zotte regeling, en zo parasieteerd ieder op zijn manier.
mercedes-sec-1983 zegt
O jaa de katalysator onder me nieuwe wagen heb ik met een pijpsnijder verwijderd,flenzen ogelast. Pijpje ertussen met flenzen,vast gebout, enne met de apk de kat even er weer tussen, vervuilen zal ik, enne de olie donder ik zo in het riool netzo als oude koelvloeistof, enne kom ik geld tekort,wat door al die bezuinigingen nogal eens gebeurd, steel ik ff wat bij, schijt aan,ze kunnen krijgen zoals ze het willen.