Benzine tanken voor 1.45 de liter, what’s the catch? Die is er niet, wij zullen zelfs een grotere economische groei hebben dankzij die lage olieprijs. Alleen: wie is ‘wij’?
Dat zijn in ieder geval niet Venezuela, Algerije, Iran, Rusland en andere landen die voor hun export sterk afhankelijk zijn van olie. Alleen Saudi-Arabië, Qatar en andere oliestaatjes lijken niet wakker te liggen van de lage olieprijs en dat heeft een goede reden: met een Gardena-tuinschepje en een rietje kun je er naar olie boren. Het kost ze ongeveer 27 dollar om een vat ruwe olie uit de grond te halen en bij de huidige prijs van zo’n 55 dollar het vat maken ze dus nog steeds een prima winst. Genoeg winst om heel Londen leeg te kopen in ieder geval.
Ondertussen smeken andere landen, zoals mede-OPEC-lid Algerije, de Saudi’s om minder olie te winnen. Zij hebben te maken met veel hogere productiekosten en veel kleinere financiële reserves dan de rijke oliestaten. Algerije haalt 95 procent van haar inkomsten uit export uit olie en in Rusland is dat 75 procent. Dankzij de lage olieprijs blijft hun staatskas nu leeg en hebben de landen een groot financieel probleem. Saudi-Arabië blijft ondertussen gewoon gewoon lekker naar olie boren, zij willen de markt hun werk laten doen; Of, in goed Arabisch: laat de rest maar stikken, zolang wij winst maken gaan we door.
En in de Verengide Staten? Daar blijven ze lekker ‘fracken’ voor ruim 80 dollar het vat om onafhankelijk van het Midden-Oosten te blijven, al zijn de vergunningaanvragen voor nieuwe boorlocaties met ruim 40 procent gedaald, aldus persbureau Reuters. Uiteindelijk lijkt dus niemand toe te willen geven en zijn het de armste oliewinnende landen die het meest te vrezen hebben van de lage olieprijs.
Minder betalen aan de pomp = meer economische groei
Ondertussen profiteren wij, als burgers, en de Nederlandse overheid maximaal. En niet alleen wij, voor bijna alle niet olieproducerende landen is de lage olieprijs een geschenk uit de hemel. Jens Weidmann, president van de Duitse centrale bank, vertelt nog eens hoe goed de lage olieprijs is voor onze economie, omdat we minder uitgeven aan energie en daarom meer geld kunnen besteden aan andere zaken.
Interessanter is wat de olieprijs op langere termijn gaat doen. Tanken voor 1.45 per liter is leuk, maar vooral als dat nog jaren zo blijft. Goed nieuws, het Duitse ministerie van Economische Zaken verwacht dat de lage olieprijs zal aanhouden, waarbij ze hoogstens een stijging tot 80 procent in 2018 realistisch achten. Dan kan onze overheid nog mooi de extra accijnzen gebruiken om Tesla’s en andere plug-in’s te stimuleren, want met zulke benzineprijzen gaan we daar heus niet voor onze lol in rijden, toch?
Fotocredit: lamborghini670sv, autojunk.nl
tupperware zegt
Voor 1,45 heb ik nog niet kunnen tanken, maar je rijdt dan ook pas echt premium als je ook premium tankt…
bassx zegt
@tupperware: ikke wel :)
davelepeef zegt
@tupperware: brommix was altijd een stukje duurder. Ergo, meer premium!? =D
Robbert89 zegt
He, een leuk en informatief stuk. Het is echter zo dat als de prijs aan de pomp zou dalen net zoals dat die stijgt, dan hadden we denk ik nog 10 cent lager moeten zitten.
tupperware zegt
@Robbert89:
Volgens mij moeten ze de azijn 2 keer zo duur maken, scheelt een hoop zure berichten..
Robbert89 zegt
@tupperware: Volgens mij moet jij eens realistisch zijn. Er komen hier vaak zat berichten voorbij die via de meest ingewikkelde constructies worden verbonden aan auto’s om maar iets te kunnen schrijven. En 9 van de 10 keer is het stukje ook nog eens iets dat totaal geen toegevoegde waarde heeft.
jrk68 zegt
@Robbert89:
Als je het allemaal zo erg vindt, dan lees je het toch niet….
Ik kom hier al jaren maar @autoblogger heeft mij nog nooit gedwongen om alles te lezen, laat staan erop te reageren….
Dat laatste heeft hij in mijn geval zelfs liever niet, scheelt hem een hoop keuren….
mout zegt
@jrk68: lol. Ja, zo af en toe sta je een poosje op de keuringslijst :-)
jrk68 zegt
@mout:
Oh, ik heb de afgelopen 2 jaar even niet op dat lijstje gestaan….
3 weken ongeveer, geen idee waarom….
potver7 zegt
@Robbert89: Prijs aan de pomp ijlt altijd wat na hè, voor de brandstof die je nu tankt is de ruwe olie natuurlijk al een tijdje geleden ingekocht. Bovendien betaal je meer dan alleen de ruwe-olieprijs, de kosten voor vervoer, opslag, raffinage en distributie worden niet veel anders bij een lagere ruwe-olieprijs.
Robbert89 zegt
@potver7: Klopt, maar een stijging gaat altijd sneller, je zal het weer zien als de olieprijs straks weer met een dollar of 20 voor een vat stijgt, die stijging gaat bijna 1 op 1. Daarbij, distributie word natuurlijk wel voordeliger ;).
emacee zegt
@Robbert89: Ware het niet dat de koersverhouding van de euro ten opzichte van de US-dollar net zo hard op z’n bek is gegaan als de olieprijs, wij kunnen dus minder $’s kopen van €’s en dus is een vat relatief weer duurder, dat zie je terug in de prijs aan de pomp.
Check dit grafiekje maar eens:
http://finance.yahoo.com/echarts?s=EURUSD%3DX+Interactive#%7B%22range%22%3A%221y%22%2C%22scale%22%3A%22linear%22%7D
Al zal er vast wel wat aan de strijkstok blijven hangen.
Robbert89 zegt
@emacee: Klopt, is uiteraard een factor. Maar niet al onze olie komt uit Amerika.
Robert zegt
@Robbert89: maar emacee heeft wel een goed punt hier. Op de internationale handelsmarkten is de Amerikaanse dollar nou eenmaal dé handelsmunt. Sommige landen zouden dat misschien (lees: graag) anders willen zien, maar dat is (voor alsnog) een utopie.
Voor nu betekent dit vooral dat een dalende europrijs ook de daling van de olieprijs ‘dempt’. Omgekeerd is overigens ook wel gebeurd: in de periode 2006-2008 (net vóór de bankencrisis losbarstte) schoot de olieprijs gigantisch omhoog, richting de 145 dollar per vat, terwijl de dollar gigantisch terrein verloor t.o.v. andere munten, zoals de euro. Daardoor werd bij ons de prijsstijging aan de pomp nog enigszins gecompenseerd, terwijl de amerikanen nieuwe teller-mechanismen in hun pompinstallaties moesten bouwen omdat de installaties niet gemaakt waren voor de voor hen grote prijsstijgingen.
emacee zegt
@Robbert89: Maar wel alle olie wordt afgerekend in Amerikaanse dollars, of het daar nou vandaan komt of niet ;-)
mrcarfreak zegt
Hier in Belgie is het nog beter, 1,1 voor een liter diesel en 1,25 voor een liter benzine.
nasty zegt
@mrcarfreak: gooi het nog maar eens op autoblog ja. Vorige week stond ik als Belg aan een tankstation vlakbij de nederlandse grens bijna een halfuur te wachten, tot al die nederlanders vóór me hun auto jerrycans volledig gevuld hadden!
Arno's zegt
@nasty: tja, maar hoe kom jij nou hier terecht? Ik had nog zo gezegd dat ze autoblog voor Belgen moesten verbieden!
nasty zegt
@asmulders: onze benzine komen leegzuigen, maar Belgen hier wel verbieden. Iemand moet toch komen controleren welke onzin jullie over ons schrijven :)
rolov zegt
@mrcarfreak: 2 weken terug 1,23
escort77 zegt
Mooie verhaaltjes, maar ik tank altijd voor een geeltje en merk hier dus helemaal niets van…
E34M5Touring zegt
@escort77: Tuurlijk wel. Je krijgt toch meer brandstof voor je ‘geeltje’…
gerjan zegt
@E34M5Touring: een geeltje is tegenwoordig 200 euro. Daar tank ik een maand voor.
E34M5Touring zegt
@gerjan: Ik 2x. Maar dat terzijde ;)
tupperware zegt
@escort77:
Tuurlijk wel, 3 maanden geleden moest je elke dag tanken en nu om de dag..
Robbert89 zegt
@escort77: 1998 belde. Ze willen hun grapje terug.
tupperware zegt
@Robbert89:
1898 belde, ze wilden hun grapje terug..
jrk68 zegt
@Robbert89:
Origineel man, ik kreeg net een belletje uit 1921….
escort77 zegt
@Robbert89: I know, maar normaal is er altijd wel een of andere zeiksnor met deze opmerking als de benzine weer eens een paar cent duurder wordt…
dutchmugs zegt
@escort77: goeie grap, nog nooit gehoord..
4poorte zegt
@escort77: wat is een geeltje?
escort77 zegt
@4poorte: een bankbiljet van 11,3445 euro.
Arno's zegt
@escort77: ik vond hem goed!
dnadave zegt
@escort77: dit is echt de domste reactie ooit
pureturkish1 zegt
stijging van 80% ?!
mashell zegt
@pureturkish1: dat is inderdaad interessant. Dus heb ik even opgezocht hoe de Duitse minister van economie ook al weer heet (Gabriel) en zijn laatste quotes over de olieprijs en kwam op dit artikel: http://www.epochtimes.de/Bundesregierung-rechnet-mit-Wachstumsplus-durch-niedrigen-OElpreis-a1210921.html
Conclusie: geen 80% maar $80
bartteeuwen zegt
Ik ben vooral bang voor een “tijdelijke” accijnsverhoging..
Dizono zegt
@bartteeuwen: Dat kwartje krijgen we nooit meer terug ;)
norge zegt
We maken nog lekker winst hier hoor…
patab zegt
Ik als algerijn weet best wel hoe het eraan toe is in Algerije.
De brandstofprijzen zijn vast, bij alle pompen. Alle tankstations zijn in handen van Naftal, wat weer in handen van de staat zit.
De prijzen zijn voor diesel 13,7 DINAR en voor benzine 22,6, heel het jaar door zijn de prijzen dezelfde.
De bevolking is niet zo rijk als in het midden oosten, maar het is beter gesteld met de meesten itt de meeste buurlanden. Maar de meeste geld van de olie gaat naar de grote bazen. En naar het leger.
Dus de grote verliezers zijn de top van het leger en de grotere bazen.
jrk68 zegt
@patab:
Leuk weetje, maar wat is dat in euroos…?
patab zegt
@jrk68: nee, er staat er dinar bij. Maar één dinar is gelijk aan ongeveer één cent hier bij ons
stamp zegt
In de winter is de peut altijd goedkoperder dan in de zomer.
jrk68 zegt
@stamp:
Nope, dat was altijd precies andersom….
Iets met het niet hoeven verwarmen van huizen, kantoren en fabrieken….
stamp zegt
@jrk68: Ja, en nee. De logica van ‘in de winter is het koud, dus meer brandstof nodig’ is duidelijk, maar staat haaks op de realiteit. Iets met ‘zomer = vakantie = meer kilometers = meer tanken,. en winter = korte dagen, meer thuis,
http://www.ad.nl/ad/nl/4566/Geld/article/detail/499409/1997/08/08/Zomerweer-stimuleert-afzet-bier-en-benzine.dhtml
(ik gooi er maar even een artikeltje uit de oudheid tegenaan).
Overigens: de daling in prijzen is wel echt mega. ik bedoel: Ik lees er wel over in de media, maar normaliter staan de kranten bol met allerlei ‘enorme’ verhogingen en verlagingen, ook als er eigenlijk niets aan de hand is.
Check deze:
http://www.spritmonitor.de/de/verlauf_der_kraftstoffpreise.html?timerange=0
De brandstofprijzen kelderen hard, heel hard richting niveau 2009, hoogtepunt ‘crisis’
jrk68 zegt
@stamp:
Ik heb het hier al vaker geschreven, eind 2012 betaalde ik nog dik 2 euro de liter.
De huidige prijzen zijn dus echt erg laag, maar typisch Nederlands zijn er altijd types die het nooit laag genoeg kan zijn.
Interessant artikel, dat terwijl ze in mijn heimat toch veel op olie stoken, dat in combinatie met de lagere temperaturen zorgt ervoor dat het verbruik juist hoger ligt dan in de vakantie periodes….
escort77 zegt
@stamp: heb geen bronvermelding bij de hand, maar ik het het idee dat LPG juist wat duurder is in de wintermaanden.
406_v6 zegt
@dizono: de productiekosten voor een barrel ruwe olie zijn voor de Saudische oliemaatschappij Aramco ca. US$ 1,50 per vat, dat is een klap minder als de 27 dollar die jij vermeldt….
loopjes zegt
Super deze lage olieprijzen. Op de korte termijn super voor de groei van de economie maar bedenk wel dat de staat leeft van de gasproductie in en om Nederland.(daalt de olieprijs dan daalt de gasprijs mee) Door het tekort van de staat zullen de belastingen omhoog gaan en de groei van de economie weer afnemen. Dus links of rechts worden we gewoon leeg getrokken.
jdvrs zegt
Ik tank nu voor 1.41,9 bij de firezone
gtwillem zegt
Toch wel geestig, dat €1,45 als een ‘lage prijs’ wordt bestempeld. Het is in goede oude guldens nog altijd gewoon 3,19. En toen waren we al aan het mierenn**ken dat alles boven de twee gulden voor een litertje veels te veel was…
Ik ben er blij mee, heb net beide auto’s afgetankt voor €1,41 per liter.
camber24 zegt
@dizono In SA liggen ze wel degelijk wakker van deze prijzen. Hebben een stevig begrotingstekort. Goeie research..
begbers zegt
Wat een gezeik allemaal.. Lekker toch als de prijzen lekker laag liggen. Geniet er gewoon van. Als ze stijgen mogen jullie weer janken.
tomdahmen zegt
Op de grens in limburg 1,28 euro
mout zegt
Ik betaalde gisteren 0,54 – voor LPG.
De grap is alleen: LPG gaat al tijden redelijk nauwkeurig even hard omlaag als benzine. Dit najaar betaalde ik nog 0,69. Veel langer zal het toch niet met de benzine mee kunnen zakken.
dafmaf zegt
Ik betaalde vorige week in Luik 1,29 de liter en 1,11 in Luxemburg. *diep zucht*
patab zegt
@dafmaf: hier in antwerpen tank ik diesel voor 1,08. In wommelgem om exact te zijn
gtwillem zegt
@patab: kom ik zo even langs met een grote tank…
patab zegt
@gtwillem: er zijn er zeker 4 tankstations naast elkaar die het voor dezelfde prijs verkopen en de e313 is op enkele honderden meter ervan verwijderd :-)
dafmaf zegt
@patab: Tja, van diesel gaat mijn motor stuk.
patab zegt
@dafmaf: wat heb je dan getankt voor een euro en 11?
whooter zegt
Ha. 1 week geleden getrokken. Kwestie van ooit nog na te kunnen vertellen :) http://s17.postimg.org/ibbf33am7/image.jpg
wimbers zegt
De winnaars zijn in ieder geval de inwoners van staten in het midden van de vs.
Van $3,7 naar $1,99 per gallon in 8 maanden.
Dat is per liter nu dus €0,74…
Maar volkomen logisch hoor, die prijzen in de EU…