Van de Ferrari Enzo werden er sinds 2002 in totaal 400 gebouwd. Het laatste exemplaar werd in 2005 speciaal voor Paus Johannes Paulus II gebouwd, maar werd uiteindelijk geveild voor de slachtoffers van de tsunami ramp. Ik weet niet percies hoeveel Enzo’s er in inmiddels total loss gereden zijn, maar de teller kan weer met één omhoog. Ditmaal is was het de Russische geboren miljardair Suleyman Kerimov, die in het Franse Nice in z’n Enzo de strijd verloor van een boom.
In de lokale krant Nice-matin is te lezen hoe de supercar op hoge snelheid van de weg raakte, een boompje pakte, in tweeën brak en in brand vloog. De bestuurder en de passagier raakte ernstig gewond.
JPM zegt
Zonde maar ja wat doe je eraan het gebeurt dagelijks dus ook met een bijzondere Ferrari.
Renco zegt
:(
mike zegt
Komt ie goed weg. Die auto ziet er niet meer uit !
sacha zegt
Die Enzo’s en Carrera GTs breken altijd in tweeën…
Tinuuus zegt
wat een fuckeend
Peugeot407coupe zegt
ja idd maar dat is puur veiligheid
touaregv6tdi.driver zegt
ja altijd
MiuRa zegt
ik heb in nice een murcielago in de prak gezien, populaire plek om van je exotic af twe komen dus :(
911 zegt
hij wordt er niet mooier op :P
Rick dos zegt
“Ditmaal is was het de Russische geboren miljardair Suleyman Kerimov, die in het Franse Nice in z’n Enzo de strijd verloor van een boom.”
Tsss….ik weet dat de Enzo niet een van de snelste supercars is, maar hij trekt toch nog wel een boom eruit?! Of is die nou ECHT zo langzaam?
Of bedoelde jullie dat niet?!…………Nou ja, dan is die man nog steeds dom, want een boom trek je natuurlijk niet met een Enzo uit de grond…… ;) :P :)
Marnix zegt
Zolang de passagier en bestuurder maar inorde zijn zou ik nu zeggen. Want tegen een boom vlammen en dan nog eens in brand vliegen… :s
JANUS zegt
als je snel naar het plaatje kijkt is de wereld juist weer een Enzo rijker.
Tactisch opstellen en het lijken er wel 2 ;-)
Sjors zegt
Zonde van het geld
fova' zegt
In hengelo is er ook al een keer eentje afgefikt door de brand bij munsterhuis twee jaar geleden
farzan zegt
Dat in tweeen breken is een veiligheidsmaatregel van de fabrieken
Vincent#1 zegt
Ik snap het probleem niet, nu heeft die man twee enzo’s :D
Danger zegt
ZIjn er maar 400 Enzo’s gebouwt??
RMC zegt
Jup.
ATX zegt
Zou ducktape nog helpen? :P
Y. zegt
Het blijven toch niet meer dan vervangbare consumptiegoederen, die nieuwe auto’s. Deze is stuk, maar er komt wel weer een andere (beter, sneller, wast nog witter) voor in de plaats.
TheAnswer zegt
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het carbonchassis waarom moderne supercars als de Enzo en Carrera GT enz. (zo makkelijk) in tweeën breken. Carbon is sterker en lichter dan aluminium, maar lang niet sterker dan staal.
Maar ja, hoe wil je anders zo’n zware 6.0 liter V12 zo licht mogelijk te houden.
En hoe (on)veilig is een auto, die in 3,6 sec. naar de 100 sprint en een top heeft van 350+ km/u. De passagiers mogen blij zijn dat ze nog leven.
JH zegt
Bij zulke auto’s is de motor aan de carbon monocoque gebout. De breuk zal dus daar plaatsvinden terwijl de monocoque (kooi) met rijder intact blijft.
Carbon of beter koolstofvezel is vele malen sterker dan staal (per gewicht gezien)
SimonMc zegt
@TheAnswer : carbon is wél vele malen sterker als staal…De enige reden dat deze wagen breekt, is omdat staalt verplooit, en carbon niet, dus wat niet plooit, breekt.
david zegt
Correctie : er zijn er maar 349 van gebouwd!!! Ferrari houdt van speciale cijfers :s:s. Maarre het zijn er 349 en geen 400
JH zegt
Nogmaals de wagen “breekt” gecontroleerd. De bouten, zogenaamde shear-bolts, bezwijken onder een bepaalde afschuivingskracht. Deze kracht is kleiner dan de kracht die het carbon zou doen breken.
Frederic zegt
Correctie : er zijn er maar 349 van gebouwd!!! Ferrari houdt van speciale cijfers :s:s. Maarre het zijn er 349 en geen 400
dus niet he omdat er zoveel vraag naar was zijn er nog 50 gemaakt en 1 extra voor de paus of te wel gewoon 400 enzo’s
Emil zegt
Dat doet de prijs weer goed :D weer één minder, kansloos dat er continue supercars sneuvelen….. Ferrari moet er maar eens aan denken een speciale extreme supercursus te houden :+ blijkbaar is dat nodig…
JPM zegt
@ Frederic
Nee hoor het zijn er echt 400. Google maar een beetje en je zult zien dat ik gelijk heb. Zoals Luca di Montezemolo al zei: We zijn blij dat we de 400 ste Enzo aan het Vaticaan mogen aanbieden.
Pannekoek zegt
@ Dennis
Hoeveel zijn er nu al kapot dan.. ?? :'(
Ben diep getreurd.. :'( :'(
JPM zegt
@ Frederic
Sorry ik had niet gezien dat je had gequote, je hebt natuurlijk gelijk!
david niet!
CSL zegt
Echt zonde!!
Klassiekerrally zegt
Bah, die nouveau riche ook! Meer geld dan verstand…
En dan moet er zo nodig opgeschept worden, dat loopt volledig uit de hand…
En ze hebben er weer een cocktailverhaaltje bij. Als ze het kunnen navertellen tenminste.
Ik vind het niet zo erg dat de Enzo kaputt is, maar wel dat het zo onnodig is.
Als zoiets op ’t circuit gebeurt: that’s racing. Dit is gewoon stom.
A6Avant2.4 zegt
Ach joh… ff met lakstift erover en je ziet er niks meer van….
oebydoeby zegt
damn beetje jammer zeg maar…..
ook nog een zwarte enzo die mooier en een stuk zeldzamer is dan de rode (lees duurder)
Russell zegt
whawh echte russen he,
Eerst veel wodka drinken daarna met Ferrari tof doen, typisch russen
Citrofiel zegt
Jammer. Als je zo’n dure auto hebt zou je verwachten dat je toch wat voorzichtiger bent. Eigenlijk ook niet, want waarom zou je zo’n dure snelle auto kopen om langzaam mee te rijden. Hij heeft logisch gehandeld. Je moet wel gebruik maken van de mogelijkheden van de auto om je investering ’terug te verdienen’. En daarbij kan wat fout gaan. Dat is jammer, maar niet te vermijden.
bramwillemse zegt
ze breken altijd in tweeën, waarom is dat?
en tsja.. zonde he :(
Rick zegt
Tja zonde inderdaad, maarja zonde is ook een relatief begrip, twee keer vol optrekken met je enzo is ook zonde want dan mag je je koppeling namelijk al vervangen, en ja je leest het goed, na TWEE keer VOL optrekken al ja!
Knor31 zegt
zo blijven er wel erg weinig over.
Hieronder nog een paar enzo’s met een roekeloze eigenaar:
http://www.wreckedexotics.com/enzo/
Astondriverinspe zegt
Lelijk is zo’n ding toch wel…
Dino zegt
Voor wie er ook eens 1 in de poeier wil rijden, Nr. 399 staat nog te koop:
http://www.alainclass.com/gallerys.php?gal_id=177
joris&eno zegt
dat is hard gegaan.. jammer van de Enzo :(
360driver zegt
Zoals ik dus naga vanaf het artikel in Motor Authority, is dit het vijfde Enzo-ongelukske. Jammer.
marvin zegt
er zijn er trouwens naar mij inzien 399 gebouwd ik had ergens gelezen dat ze besloten wegens het s6 er 50 extra te maken.
maar omdat et al de zoveelste enzo is die crachst kan het drie dingen betekenen:
-rijders van een enzo kunnen gwn niet rijden
-trappen het verkeerde pendaal in (gas i.p.v. de rem
-of ze moeten bij ferrari voortaan een curcus geven hoe
rij ik in een super(dure)sportwagen voor beginners
greetz marvin
marvin zegt
en volgens mij is et al de 6e of 7e die crached
leba zegt
hee, toch bijzonder: 400 gebouwd, 6000.000.000 mensen op aarde; hoe kan het dat díé die zo’n wagen hebben, dat er ong. 10% in de prak worden gereden? toch ook geen 10% van alle audi a2’s worden in de prak gereden? dan zou het wel helemáál vol zijn van ongevallen!
leba zegt
t’is zelfs nog méér % :’-(
360driver zegt
Kijk, zo’n Enzo is heel ver op het randje te rijden en laat veel toe, maar denk niet meteen: Ik heb een Enzo dús gassen maar……tja zo blijkt maar weer:
een auto kan zoveel als zijn bestuurder haha
Enne bomen en lantarenpalen gaan écht niet opzij voor ziets moois.
leba zegt
maar soms is dat maar goed ook, na zoiets te hebben ondervonden, zal ie nooit meer zoiets kunnen rijden; alleen een oude fiat panda misschien? ;-)
Lucky zegt
jeeej weer een enzo minder
en nog een paar te gaan:P en dan is ferrari enzoloos:)
LucP zegt
Ik heb op de XBOX ook al een paar keer een Enzo aan flarden gereden (Project Gotham 2) maar daar druk je op ‘retry’ en hij is natuurlijk zo weer gemaakt ;-)
jeroen zegt
wat een stomme mongool ga dan niet zo hard rijden op de openbare weg doe dat alleen op circuits ofzo
Renny zegt
Pittige details…
– de passagier bleek niet zijn vrouw te zijn maar een russische schone die af en toe op TV komt…
– de passagier bleek spoorloos te zijn verdwenen toen de politie haar wilde ondervragen en zit ondertussen terug in Rusland.
– de steenrijke rus is gisteren door een Belgisch legervliegtuig opgepikt en naar het Miltaire ziekenhuis Neder – Over – Heembeek (Brussel) gebracht die gespecialiseerd zijn in Brandwonden.
Blijkbaar voelde hij zich veiliger in een Militair ziekenhuis dan in een publiek ziekenhuis.
Meganized zegt
En het was niet eens zijn eigen Enzo: hij had hem eens geleend…
De arme man heeft een vermogen van 5 miljard dollar en een aandeel van 5 procent in Gazprom…
Ocharme die nouveaux-riches
mercedesfan zegt
zo veel veiliger is een ziekehuis van het belgisch leger ook niet.
jeroen zegt
die russische miljardair heeft het wel overleeft maar hij ligt wel in coma
360driver zegt
Er is er onlangs WEER één aan barrels gereden.
Het schijnt no. 399 te zijn. Een gele
360driver zegt
http://www.autogespot.com/index.php?id=23
kijk en huiver
Rene zegt
wat een geit wie rijd er nou een ENZO aan flarden
Mrk0z zegt
ghehe, Ferrari Enzo #399 heb ik paar weken geleden nog in gezeten en gestart:) wat een geluid.. heb het wel op film staan
Mrk0z zegt
en hoe dat nou met die aantallen zit.. weet het niet, maar waar ik in zat, was toch zeker een rode ferrari enzo met nr 399 erop
Toby zegt
maakt deze man niet zo veel uit want deze man is namelijk 11,1 miljard dollar waard:D
Jip zegt
wat is het toch met ferrari’s en doormidden breken in crashes?
Hema Worst zegt
Kijken of ie het geld nog terug kan krijgen wat naar die tsunami ramp is gegaan ;)