Wat moeten wij daar van denken? Eén miljoen grote, inefficiënte en nogal onhandige viermaalviers. Eigenlijk mogen ze niet van de weg af af, en hij wordt gewoon met verlaagd onderstel geleverd. Enkel in Amerika kan een dergelijke SUV nog uit.
In Amerika is de ML stiekem wel klein, zuinig en ook wel lief. Lief? Jazeker, want de uitstraling is nog steeds die van een eerste generatie A-klasse. De miljoenste is zelfs een 350 BlueTEC diesel. BlueTEC diesels hebben door een ontzettend sterk filter geen last meer van zwarte roetpluimen, maar spuiten enkel bloempjes en blauwe lucht naar buiten. De BlueTEC diesel voldoet namelijk niet alleen aan de Amerikaanse BIN5 norm, maar ook aan de (toekomstige) Euro6 norm.
De cijfers in perspectief? Mercedes heeft het voor elkaar gekregen deze miljoen ML’s in iets minder dan 12 jaar te bouwen. Het eerste model, had een modelcyclus van acht jaar. Van het eerste type ML zijn er tot 2004 570.000 gebouwd. Toen zat Mercedes dus op een productie van ongeveer 80.000 auto’s per jaar, of 230 per dag. Sinds 2004 zijn er van de ‘nieuwe ML‘ dus 430.000 gebouwd, in vijf jaar. Dit was mogelijk door een 600 miljoen dollar fabrieksuitbreiding. De tweede generatie ML staat nu op een gemiddelde van 240 gebouwde auto’s per dag.
Bij de fabriek in Alabama worden de ML, R en GL gebouwd. De ML is veruit de meest succesvolle van de drie, van de andere twee bij elkaar zijn er in Alabama slechts 200.000 gemaakt. Eind dit jaar moet de productie weer een lekkere boost krijgen bij het starten van de verkoop van de ML 450 Hybrid.
JDM__Wotevajjjj zegt
egt joepie!
Huin zegt
Kan er niks aan doen, maar elke keer als ik zo’n ML zie rijden moet ik denken aan de vrouw van Kevin Spacy in American Beauty en ga ik er gemakshalve vanuit dat de bestuur(d/st)er een vergelijkbaar oppervlakkige levenshoudig op na houdt.
Alle charme die de G-Klasse wel heeft mist deze.
micheloo0 zegt
Ik dacht dat de Ml het wel vrij goed deed langs het asfalt
JPM zegt
En wat verdienden ze daarop, toch zeker 7.500 per auto? Tel uit je winst ;)
Benz.. zegt
Toch een goed teken dat Mercedes goede zaken doet, ook in de Verenigde Staten!
JPM zegt
De ML was er toch voor de X5? Dan zou je kunnen zeggen dat de ML Europa’s eerste SUV was. Of zit ik fout?
JDM__Wotevajjjj zegt
@JPM:
volgens mij is dat die lamborghini lp002 of is dat een jeep ?
Laue zegt
@JDM__Wotevajjjj:
de lambo LM002 is een tereinauto, de ML een SUV.
weet het verschil tussen een Terreinauto en een SUV.
Freewarefreak zegt
Voor het eerst slaat die zin van “BMW maakt rijden geweldig” ergens op. Een vergelijking tussen een SUV en een SUV.
OT: Vind de derde generatie de mooiste. Toch ook wel logisch dat de ML in de U.S.A. het zo goed doet. Qua afmetingen e.d. toch meer een auto voor de yanks. En een Europese auto heeft daar veel status, meer als een (willekeurig gekozen) Chevy zeg maar. Een leuke opsteker voor Mercedes.
Alwood zegt
De Range Rover was de eerste SUV. Daarbij hebben ze in 1972 al terrein-kwaliteiten ingeleverd om een aantrekkelijker auto voor op de weg te krijgen. Weliswaar stond die nog steeds zijn mannetje in de blubber.
PS. in amerika is het een auto voor moeders en 17-jarige meisjes… Grote auto’s zijn picups, excursions, escalades… :P
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vind het ferm overroepen, zo’n cijfers. Ze doen het iedere keer: 1 miljoen, 5 miljoen, 10 miljoen van deze auto gemaakt, en dan in kleine lettertjes zeggen ze erbij dat de vorige generatie(s) meegeteld zijn. Dat noem ik bedrog.
Zo claimt VW ook dat de Golf de Kever heeft verslagen in productieaantal, maar de Kever is steeds de Kever geweest, met slecht kleine aanpassingen. Toen de Golf de Kever ‘overtrof’ waren ze al aan de vijfde versie ervan. Zo kan Toyota ook zeggen dat de Corolla de meest verkochte auto is ter wereld, maar de naam draait al mee van 1966.
KYC zegt
WOW! goede gedaan Mercedes!
yanktank zegt
@ woody het waren niet de thee lurkers maar de Yanks met de jeep wagoneer
en trouwens een troost er zijn vast heel veel van die digen omgevallen (suv=sudenley upsidedown vehicle)
w0o0dy zegt
@yanktank: ook dat is niet helemaal on-omstreden.
The earliest examples of longer-wheelbase wagon-type SUVs were the GAZ-61 (1938), Willys Jeep Wagon (1948), Pobeda M-72 (GAZ-M20/1955) which Russian references credit this as possibly being the first modern SUV, Land Rover Series II 109 (1958), and the International Harvester Scout 80 (1961). These were followed by the more ‘modern’ Jeep Wagoneer (1963), International Harvester Scout II (1971), Ford Bronco (1966), Toyota Land Cruiser FJ-55 (1968), the Chevrolet Blazer / GMC Jimmy (1969), and the Land Rover Range Rover (1970).
Freewarefreak zegt
@yanktank: Hahahaha… leuk! :D Zo had ik de afkorting SUV nog niet gehoord. True… ze gaan nog wel eens om…
Gideon zegt
“van de weg af af”, volgensmij is dat een beetje dubbelop…
sven2 zegt
en je mag zeggen over zijn uiterlijk wat je wilt: ik vindt het de MOOISTE SUV op de markt!!! De Q7=Lelijk, de RangeRover= ook niet meer zo héél mooi, sinds de facelift, de Touraereg= tè oud voor nieuw te zijn, de IX55= te japans/koreaans…
dus de Ml is de enige optie in dit segment, in het MidSizeSUV-segment denk ik dat ik de RangeRoverSport prefereer, maar daar gaat het niet over!
ps.: ik heb de Porsche Cayenne expres niet in dit lijstje bijgevoegd, omdat dat een echte VROUWENAUTO is…
bozewolf zegt
DIO > Mercedes ML.
bmw zegt
Ik zeg: slopen die handel. Bij 1 miljoen CLS’en was ik bijvoorbeeld al wat gelukkiger geweest ;-)
Cantago zegt
Ja, de CLS vind ik nog wel mooi, de ML absoluut niet, lelijk hondenhok, bah!
Bob zegt
Bob heeft de afgelopen week rond gehangen in Surfers Paradise voor zijn werk .. geen enkele ML gezien hoor. Wel een leuke oude Skyline GTR :)
Innokenty zegt
ML 350 diesel is de grootste flop van Mercedes ooit. Daar worden er echt weinig van verkocht!
Headhunterz zegt
@ innokenty
dacht het toch niet hoor, je hebt ook nog de R-klasse, en de 350 zie je vooral in de USA
Bob zegt
@headhunterz .. de R klasse zie dus nooit in de VS hoor. Die verkoopt voor geen meter (komt misschien omdat ie er als een walvis uitziet)
Het lelijke eendje zegt
1 miljoen zijn er al niet meer, want er zijn er al duizenden in de prak gereden of liggen op de schroothoop.
Niettemin is ne ML 63 AMG echt ne mooie auto om in het stad vlot door te kunnen rijden. Spijtig iets te duur voor mij.
mb zegt
De r klasse wordt aleen goed verkocht in duitsland!
Pordon zegt
@mb: In New York zie je toch werkelijk op elke straathoek staan en als er een minuut voorbij gaat zonder dat je er een ziet is dat een zeldzame gebeurtenis.