Zo blijkt uit hun mijlpaal.
Laatst toen we het hadden over elektrisch rijden in het B-segment, benoemden we de Sono Motors Sion als vreemde eend in de bijt. Deze compacte hatchback uit Duitsland is inderdaad niet zoals de rest van de keuzes. Bovendien moet je nog heel even wachten voordat je de Sion daadwerkelijk kan kopen.
De auto heeft zijn bekendheid en leverbaarheid dus nog niet als voordelen, maar het is op papier een goed idee. Het kernwoord is simpel. De auto wordt alleen leverbaar in het zwart, met één keuze in het interieur. T-Ford-praktijken! “You can have it in any color, as long as it’s black…“
Deze simpele insteek zorgt voor een aanschafprijs die naar verwachting rond de 20.000 euro moet liggen. Dat is erg netjes voor een elektrische auto. Ook kan de auto daardoor aan één stuk door worden geproduceerd. Ze zijn toch allemaal hetzelfde.
Technisch heeft de auto een range-extender in de vorm van zonnepanelen op het plaatwerk. Nog niet veel merken passen dat toe zoals Sono het wil doen, met deze hoeveelheid panelen. Het zou een extra actieradius van zo’n 35 kilometer kunnen opleveren. De totale actieradius (zonnepanelen incluis) zou rond de 255 km liggen.
Klinkt positief, maar Sono Motors is er nog niet. Voor de Sion moet er eerst geld in het laatje komen. Met dank aan kickstarters en investeerders wordt er echter een mijlpaal gehaald. Reis maar eens af naar de website van het merk.
Ongeveer een maand geleden lanceerde Sono Motors namelijk een bericht waarin stond dat ze 50 miljoen euro willen binnen harken binnen 50 dagen. Ambitieus! Maar het is ze gelukt. De teller op de website staat op bijna 51 miljoen euro, met nog één dag te gaan.
Men heeft dus wel oren naar een potente en vooral betaalbare elektrische auto. Met dit bedrag in het spaarvarken kan Sono aan de bak. Het vertrouwen van backers hebben ze bij deze.
jelmer zegt
Voor de gemiddelde Nederlander – woont 22,6 kilometer van z’n werk, werkt vier dagen per week – betekent het oplaad- en écht emissievrij rijden. Dat is de theorie, een gemiddelde is een gemiddelde en natuurlijk zijn er mensen die 60.000 per jaar rijden – en die zijn vast zo vriendelijk om dat hieronder toe te lichten. Dat zal, maar dit is een groot idee en een grote stap. Het zijn interessante tijden.
vonklausenburg zegt
@jelmer: Ik rijd per jaar sowieso 150.000 kilometer. Elektrisch is echt kudt enzo. Verbrandingsmotor altijd beter. De Roverheid dwingt ons. VVD moet oprutte.
Ze pakken zelfs de 130 af ..
kle500 zegt
@vonklausenburg: Groen Linkse dieven! Ze willen alleen maar alles kapot maken!
tjorque zegt
@vonklausenburg: da’s een gemiddelde van pakweg 85km/h!!!
vondick zegt
@tjorque: Hoe kom je daar bij… Ik kom op 17 km/h als je een heel jaar elke dag 24 uur per rag aan het rijden bent. 8 uur per dag = 51km/h. Hoe dan ook, 150000km per jaar is iig veel genoeg voor het doel van zijn bericht.
tjorque zegt
@vondick: als je 1760u werkt per jaar dan is dat het gemiddelde…
vondick zegt
@tjorque: Dan ga je er van uit dat hij prive niet rijdt. En je neemt een ‘net niet full-time’ baan als aanname.
vonklausenburg zegt
@vondick: Mijn gemiddelde snelheid is 1 km/u omdat die roverheid geen asfalt wil neerleggen!!
vondick zegt
@vonklausenburg: Je hebt nog niks gezegd over de EU. Misschien nog iets met buitenlanders?
vonklausenburg zegt
@vondick: Je bedoelt die graaiers uit Brussel die mij komen vertellen wat ik moet doen? Hunnie zijn de foute gasten!!
tjorque zegt
@vonklausenburg: het is allemaal een groot complot van linkse progressievelingen (tuig!) die ons willen laten geloven dat de aarde rond is! Stel je voor! De aarde die rond de zon draait!
Gelukkig is er nog een rijke elite die onze waarden, normen, vrijheden en geluk bewaakt, door al die milieukwesties, gezond verstand en gelijkheid stevig verpakt met grote sommen geld, achter slot en grendel op belastingparadijzen bewaart!
tjorque zegt
@vondick: oei, ja ik begrijp er niks van 1760u is voor mij wel een fulltime en eigenlijk al veel meer tijd dan wat ik zou willen spenderen aan werken.
Maar je hebt gelijk wat de privé betreft, die ben ik helemaal vergeten.
vondick zegt
@tjorque: Tip: zoek werk dat leuk is. Zo leuk dat je het niet ziet als werken.
tjorque zegt
@vondick: ik solliciteer al jaren voor rentenier! Maar het lukt niet. Ik weet biet zeker waarom
Teveel kandidaten? Te weinig startkapitaal? Teveel scrupules? Te grote overheidspiem*l in m’n achterste?
Verkeerde opleiding?
Ik zal eens bij docter Phil moeten binnengeraken.
koekwaus zegt
@vonklausenburg: je vergeet het kwartje van Kok
vonklausenburg zegt
Mooie mijlpaal, ik ben benieuwd in hoeverre ze een benchmark zullen worden qua prijspositionering voor de grote fabrikanten.
Als elektrisch rijden veel voordeliger gaat worden in aanschaf en een aantal technische zaken (laadtijd, et cetera) uiteindelijk positief ontwikkelen is het een best fijn alternatief.
Als de productie van elektriciteit ook nog eens milieubewuster en duurzamer gaat worden is de keuze vrij simpel. Over het algemeen is autorijden toch een mobiliteitsdingetje en mij maakt het geen reet uit waar mijn beweging uitkomt. Zolang ik maar comfortabel kan reizen.
vonklausenburg zegt
@vonklausenburg: Even de voetnoot: heerlijk om het geluid van een V6/8/10/12 te hebben. Maar als elektrisch rijden ervoor kan zorgen dat we langer van die geluiden kunnen genieten? Doen!
timowouters zegt
@vonklausenburg: de genoemde prijs in t artikel klopt niet. In de promo op de website wordt €25.500 genoemd. Dat is ‘maar’ een paar duizend goedkoper dan een peugeot of MG.
Een dergelijke auto moet toch echt geel goedkoper worden wil t interessant zijn. Nu is t een lelijk alternatief die maar iets goedkoper is.
timowouters zegt
@timowouters: peugeot 208e is 36k. Veel duurder dus. De MG is echter maar 31k.
vondick zegt
@timowouters: De MG is Chinees. Die hoor je dus niet te kopen.
flutterby zegt
@timowouters: totdat je er achter komt dat er 3 volwaardige zitplaatsen op de achterbank zitten, 600 liter bagageruimte en standaard een trekhaak voor 750kg.
Dat doet de concurrentie niet na voor 25k, zelfs niet op benzine.
monsieurleloure zegt
Ik heb net 5 euro overgemaakt.
joran02 zegt
@monsieurleloure: stoer
vonklausenburg zegt
@monsieurleloure: 5 euro?
Dutchcarwizard zegt
Deadline was 31 december 2019. Die werd niet gehaald.
moveyourmind zegt
Prijs ligt wel een stukje hoger, iets meer dan 25.000 Euro. Een hoop geld, maar een koopje ten opzichte van andere electrische auto’s.
Kan de eenvoudige opzet wel waarderen. De auto is zoals hij is en eenvoudig van opzet, maar al het noodzakelijke zit er op. En die zonnepanelen zijn gewoon slim.
En ronduit slim is dat ze met een online onderdelencatalogus komen en ze naar eigen de auto zo hebben ontwikkeld dat je zelf eenvoudige reparaties kan doen.
Een beetje zoals vroeger, toen het heel normaal was om zelf aan je auto te sleutelen om het betaalbaar te houden. En je niet zelfs voor een lampje naar de dealer hoefde, omdat daarvoor tegenwoordig al ds halve auto gedemonteerd moet worden.
Dutchcarwizard zegt
@moveyourmind: koopje? Zet er een MG of Mazda naast. Dat zijn echte auto’s. En tegen de tijd dat deze auto wellicht op de markt komt, zijn er nog wel meer concurrenten. Ik vind het concept grappig maar realistisch gezien kansloos.
HyperTeHK zegt
@baidu: Deze is goedkoper, heeft een betere range als de Mazda.
Lager energieverbruik en veeeeeeeeeeeeeeeeel meer bagageruimte.
Ik vind het een mooi concept, niet perfect maar welke auto is dat?
cloverleaf zegt
@HyperTeHK: een e90 335i touring?
apos zegt
@cloverleaf: echt niet
flutterby zegt
@cloverleaf: dat is een van de kleinste auto’s die bedoeld zijn om ruim te zijn en het minste sportief onder de sportieve auto’s. Noch vlees noch vis.
mashell zegt
@flutterby: ruim maar ook weer niet te groot, vlot maar niet stuiter hard. Lijken me juist prima kwaliteiten.
flutterby zegt
@mashell: zeker, maar perfect? Dan heb ik liever een andere 3 voor de deur of de 5 serie.
cloverleaf zegt
@flutterby: oh wacht ja. We benne op AB. Een 159 SW 1750TBi met TI pakket!!!!
flutterby zegt
@cloverleaf: hoe één blog invloed kan hebben op de waarde van één model, geweldig!
vondick zegt
@baidu: De MG is Chinees, die valt dus al af.
9000cse zegt
@vondick: Dit is nu dus al de 2e keer dat je dat roept onder dit artikel. Ik hoop voor je, dat je het sarcastisch bedoelt, maar dat betwijfel ik. Vergeet niet, dat er in de 60-er jaren precies hetzelfde werd geroepen over Japanse auto’s. Hoe dat kwam? Uit Japan kwam in die tijd dezelfde goedkope rommel als wat je nu kunt krijgen via aliexpress. Alleen betrof dat natuurlijk nog geen elektronica, want dat bestond nog niet. Maar de reputatie was er! En dus konden die Japanners ook geen behoorlijke auto’s maken. Ik meen te weten dat daar intussen enige verandering in is gekomen. Hetzelfde gebeurde met Koreaanse auto’s. Alleen hebben die er al veel minder tijd voor nodig gehad om hier voet aan de grond te krijgen. En de Chinezen? Als ik eens bekijk waar die nu al toe in staat zijn, dan durf ik te beweren dat hun auto’s over 5 jaar al een normaal aandeel in ons straatbeeld zullen hebben. En daarom: Tot 20-01-2025! Dan wil ik graag van je vernemen of je er nog altijd zo over denkt. Tot dan!
vondick zegt
@9000cse: Zeer niet sarcastisch. Maar heel lang verhaal om het goed uit te leggen. Korte versie: China is niet Japan. China wil via alle mazen en zo stiekem mogelijk in alle opzichten nummer 1 van de wereld worden. Dat doen ze door met oneerlijke praktijken westerse bedrijven kapot te concurreren of op te kopen met overheidssteun. Als dit zo door gaat, is ons niveau van welvaart over enkele tientallen jaren aanzienlijk minder dan nu. Ipv China First of America First zouden wij dus zoveel mogelijk onze Europese industrie moeten steunen en zoveel mogelijk gezamenlijk een vuist moeten maken.
BaRa zegt
@vondick: dan wordt het misschien tijd dat de Europese industrie zijn burgers begint te steunen, in plaats van eerst naar de eigen zakken te kijken…
vondick zegt
@BaRa: Het is hoog tijd, zo niet te laat, dat er heel veel gebeurd. Ook die paardel*l in het Witte Huis moet er uit. Want als we willen dat er nog een beetje balans is over 30 jaar zullen Europa en Amerika hard moeten samenwerken ipv tegen elkaar afzetten of leegzuigen.
Dutchcarwizard zegt
@bara: de aandrijflijn van deze Sono auto komt ook uit China. En de Zweedse fabriek…die is ook in Chinese handen.
mashell zegt
@vondick: China is nog steeds een ontwikkelingsland. Het is op de goede weg maar er is ook nog veel armoede. En wat is er mis met staatssteun? Die boze protest boeren leven van de Europese subsidies. Staatssteun in optima forma. Wij zijn niet anders. Ook lijkt het er op dat China meer bijdraagt aan onze welvaart dan het er van neemt. Kijk naar de Action, een winkel die ik de Chinese ambassade noem omdat ze vooral goedkope Chinese rommel verkopen. Het is altijd druk daar. Mensen kopen daar veel want hun euro heeft daar een grote koopkracht en op die manier beleven mensen hier hun welvaart.
9000cse zegt
@vondick: De strategie van Japan was TOEN dezelfde als die van het China van nu. Eigenlijk was dat het begin van de globalisering. Maar de eerste, die dat weer wil terugdraaien is Mr. Trump met zijn America first gedoe. Die strategie zal alleen maar verliezers opleveren en Trump heeft nog niet in de gaten dat zijn land daar het meeste nadeel van zal hebben.
Maar ook het bedrijfsleven heeft er toe bijgedragen, dat China en andere ontwikkelingslanden onze economie op scherp hebben gezet. Denk aan het verplaatsen van de productie naar lage-lonen-landen. Denk aan de uitbuiting van mensen in Bangladesh. Denk aan de sloop van schepen in India en ga zo maar door. En: Ken jij nog elektronica waarin géén Chinese onderdelen zitten? Of daar in elkaar zijn geschroefd?
Ik heb slechts één reden waarom ik geen Chinese auto zou kopen en dat zal zo blijven, zolang er niets wezenlijks verandert aan de mensenrechten. Maar net zo goed zou ik ook die nieuwe Togg uit Turkije links laten liggen vanwege de invloed van Erdogan en zijn AK-partij op die fabriek.
cloverleaf zegt
@9000cse: erdogan is ook een lul. Maar wat in China gebeurt moet je eerder vergelijken met ons buurland in de jaren 30 van de vorige eeuw…
lithiumion zegt
@moveyourmind: En ik denk dat de eenvoud en zelf sleutelen zomaar eens een verdienmodel kan worden. Nu iedere fabrikant z’n mogelijk best doet zijn product zo gesloten mogelijk te houden om zo service ook binnenshuis te houden. Bijkomend voordeel is de kennis en ontwikkeling er van, weer geweldige sprongen gaat nemen
faalhaas zegt
Tof, een concurrent voor de Zetta
JaxDryke zegt
De Sono is dus eigenlijk een VW Up die sex heeft gehad met een Audi A2 en nu elektrisch geladen is, waardoor ie wel een hele 255km kan rijden. Wauw. Next !!
tjorque zegt
@jaxdryke: fantastisch nieuws toch? Auto’s die kunnen seksen en iets voortbrengen?
Ik ga een kwekerij beginnen. Ik huur een Aston v12 hengst voor een week en bevrucht daarmee een elektro gebakje zodat we prachtige V6 hybrides met flair krijgen.
Wordt een verkoopstopper!
mashell zegt
Alleen zwart? Laat dan maar.
En wat kun je met 50 miljoen? Een paar ruitenwissers ontwikkelen? Een facelift bij Mercedes kost een miljard, met 50 miljoen kun je niks, sorry backers maar dit is weer eens weggegooid geld.