Man man man…Jean gooi dat ding gewoon alsnog in de poubelle, s’il vous plaît.
Als F1-liefhebber weet je als het goed is inmiddels dat volgend jaar de HALO verplicht gesteld wordt in de F1. Niet alleen in de F1 overigens, want de wichelroede vindt in 2018 ook direct zijn weg naar de andere hoogste monoposto-klasses die de FIA onder zijn hoede heeft, te weten de Formule 2 en de Formule E. Over het besluit wordt nog steeds door Jan en allemaal geklaagd, maar voor FIA-baas Todt zou het op dit moment een enorme volte face zijn om de HALO alsnog af te schieten. Of Todt zoveel leiderschap in zich heeft valt te bezien. Voor nu gaat het proces van de HALO-onvoering echter gestaag door.
De fabricage van de HALO wordt uitbesteed aan een derde partij. Momenteel zijn er volgens Auto-Motor-und-Sport drie kandidaten in de running om de HALO te maken, waaronder het Italiaanse Breda en het Duitse CP Autosport. In oktober worden de eerste fysieke testen met de wichelroedes gedaan. Er is echter al een kostenplaatje voor het ding voorgespiegeld aan de teams en die worden daar naar verluidt niet heel blij van.
Een HALO gaat naar verluidt zo’n 13.000 tot 24.000 Euro kosten. Als je weet wat sommige andere onderdelen van een F1-auto kosten niet per se de hoofdprijs, zou je zeggen. Toch morren de teams er een beetje over. Per slot van rekening is het ding niet meer dan een driepoot van titanium, die zo’n 10 kilo weegt. Daarbij moeten er door de teams niet alleen HALO’s aangeschaft worden voor de raceauto’s, maar ook voor tests die de FIA volgend jaar wil uitvoeren op het apparaat. Günther Steiner van Haas F1 meent dat hij daarom meteen al vijf HALO’s moet kopen. Een aantal dat waarschijnlijk oploopt als een coureur gedurende het seizoen zijn HALO schendt. Fi donc!
pomoek zegt
Breda, zijn dat die jongens van die treinen? Weet ik meteen waar de afkorting HSL voor gebruikt gaat worden (Halo Schiet Los).
Gulli zegt
@pomoek: Een voordeel; met het tempo waarmee ze die treinen bouwen in het achterhoofd gaat het waarschijnlijk tot 2031 duren voordat die dingen ook daadwerkelijk klaar zijn om gebruikt te worden.
basv zegt
Ik begrijp waarom teams en coureurs niet uitkijken naar het invoeren van de HALO, maar waarom blijven fans klagen? De auto’s gaan niet opeens een stuk langzamer…
gerjan zegt
@basv: het oog wil ook wat. Net als het gehoor. Ze worden elk lelijker en lelijker. Het is dat Max mee doet maar anders keek ik allang niet meer. Hele f1 is geen donder meer aan.
z4coupe30si zegt
@gerjan: pas maar op. Straks krijg je alle ‘echte’ F1 fans over je heen.
Je weet wel.. die fans die al 30 jaar F1 kijken, lang voordat Max geboren was.
goodolddays zegt
@basv: jij hebt niet veel gevoel voor motorsport ofwel?
shibby zegt
@jaapiyo de Photoshop koning
amphiby zegt
@shibby: Masterchief! ?
mashell zegt
Zeuren over de kosten van een veiligheidsfeature, dan snap je het niet en heb je bij voorbaat al verloren.
Formule 1 is er niet vanwege de mooie wagens (dan ga beter naar een klassiekershow), niet vanwege het mooie geluid (dan ga je beter naar het concertgebouw), niet omdat de couereurs “mooie dingen laten zien” (dan ga je beter naar een stripclub). Formule 1 is de hoogste stand van autotechniek. Gecombineerd met de beste coureurs van de planeet. En die racen! Daarbij gaat het maar om één ding: wie als eerste over de finish komt. De rest is allemaal bijzaak. Als een “halo” nodig is om een nog hoger niveau van autotechniek te bereiken dan moeten ze dat gewoon doen en niet zeuren.
jippie zegt
@mashell: je snapt het niet! F1 moet iets heroïsch zijn. Dat kan alleen als er kans is dat een coureur kan overlijden, hij in een imposante bolide rijdt met een oorverdovend lawaai maar waarbij de veiligheid ondergeschikt is aan de rest. Ja, dan wordt formule 1 weer echt leuk en niet geschikt voor pussies maar voor echte mannen met ballen.
mashell zegt
@jippie: je zou helemaal gelijk hebben als het nu 1970 zou zijn. Maar inmiddels is de formule 1 geen zondagmiddaghobby voor de adel meer maar is het keiharde business. Onze nationale superheld Max Verstappen rijdt zelfs voor een team waarvan het hoofdproduct dure mierzoete energiedrankjes voor de futloze jeugd is. Dat heeft helemaal niks met auto’s of sport te maken en alles met commercie. Want de Formule 1 is gewoon de snelste reclamekaravaan ter wereld geworden. En dan is het ontzettend slecht voor de sponsoren als er iemand komt te overlijden. Een massa carambolage is niet slecht, maar de helden moeten wel uit uit strijdwagens kunnen weglopen waarbij de sponsorlogo’s op de overalls goed in beeld komen.
jbowe zegt
@mashell: you sir, should shut up …
gwnbmw zegt
@mashell: voor 25 miljoen per jaar ga ik in me blote reet in die kutkar zitten. de coureurs zelf willen het niet (behalve massa, maar die rijdt toch niet hard genoeg om te crashen) het publiek wil het niet, de teams willen het niet, en het is voor elk blind ei te zien dat dat stukkie titanium bianchi niet bepaald had gered. rond vliegende wielen kunnen niet in de f1, door de ijzeren kabels waarmee ze heel goed vastzitten. de f1 is veruit de veiligste sport ter wereld, in golfen gaan meer mensen dood aan hartaanvallen (krijg je op die leeftijd). thuiszitten is ook onveiliger, kans dat je huis in vlammen opgaat is groter dan je doodrijden in de hedendaagse f1 (eens in de 20 jaar).
ook in de f2 is er slechts in al die tijd 1 iemand dood gegaan, rede was een keiharde klapper. in de f1 is er ook nog niemand ernstig gewond geraakt of dood gegaan.
kijk naar motogp, wordt door vele gezien als een veel betere race klasse dan de f1. waarom? atievolle races, geluid wat bij een motorfiets hoort en die dingen zien er bruut uit. en hij is veeeeeel onveiliger dan de f1.
de halo is er niet vanwege de hoogstaande techniek, maar omdat de fia iets wilt doen tegen een herhaling van bianchi. dit is begrijpelijk, maar de uitvoering is 1 en al ruk. er is amper mee getest, wat er aan langzame rondjes is gereden vonden de coureurs allemaal slecht, duizeligmakend enz.
moet je nog meer redenen hebben waarom dat hele kutding nooit in het leven moest zijn geroepen?
gwnbmw zegt
@gwnbmw: 2e paragraaf is f2, niet f1 trouwens.
awesome zegt
@gwnbmw: Ferrari wilde het wel. En je weet: Ferrari is gewoon de baas bij de FIA dus komt dat ding er.
gwnbmw zegt
@awesome: dus het team wil het wil, maar vettel zei dat ie er duizelig van werdt, en kimi zei bwoah?
jippie zegt
@gwnbmw: kleine correctie: Vettel werd duizelig van dat ruitje wat ze er bij Ferrari op hadden gezet als test, niet van de halo.
mashell zegt
@gwnbmw: de reden dat mensen moto GP beter vinden is omdat ze zelf ook een snelle motor hebben. Het verschil tussen de CBR650 in de schuur en wat je op het circuit ziet is gewoon veel kleiner dan dat tussen de gezins Zafira en de formule 1. Want als we zonder romatische bril naar het motorracen kijken stelt het niet veel voor. De circuits zijn veel te breed, inhalen is gemakkelijk. Uiteindelijk wint de snelste motorfiets, de kunde van coureur wordt teniet gedaan door de brede baan. Komt nog bij dat het gesnerp nog erger is dan het formule 1 geluid en de bestrickering van de motoren en de motorpakken van elke vorm van design bevrijd zijn. Het ziet er gewoon niet uit.
peug206 zegt
@mashell: kijk nog eens. Iemand met een gebroken poot kan 5e worden, de snelste motor is pas op de 4e plaats geëindigd. Er rijden 38 jarigen rond en jonkies van 14 – 16 op 125cc blokken die slechts 15 seconden langzamer zijn over een lengte van 5 kilometer. (RB rookies) diezelfde circuits doen ze idd ook met de auto. Maar daar gebeurt de helft minder op de baan.
racerx zegt
@mashell: aldus iemand die nog nooit op twee wielen geracet heeft. Bedankt, doen we niks mee.
harrie zegt
@gwnbmw:
Eens, het is een secundaire veiligheidsfeature die ten koste gaat van de primaire veiligheid: goed zicht.
En dan was er nog iets met naar boven gestelde eisen over hoe snel de coureur uit zijn auto moest kunnen klimmen.
De Halo is bedacht door juristen ipv engineers.
timberleek zegt
@mashell: Was formule 1 maar het toonbeeld van de techniek. Door de regelgeving kan het dat nu totaal niet worden. Het is nu roeien met de riemen die je mag hebben.
Het is 2017, maar we rijden nog steeds met open wielen, open cockpit, geen active aero, zeer beperkte vrijheid in motorontwerpen, etc
moveyourmind zegt
Max Verstappen schijnt zacht uitgedrukt totally not amused te zijn met de introductie van Halo…
Hij is bang dat er veel te weinig ruimte overblijft voor zijn sponsoren…
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/13167257_1310969208919221_166214823_n.jpg?ig_cache_key=MTI1MDg4ODY4MTk4MzgyMDIwNg%3D%3D.2
boomhauwer zegt
@moveyourmind: oh boy. Fantastisch.
apriliarsv zegt
Breda, bekend als fabrikant van de Fyra. Als dat geen doorslaand succes wordt…
Breinstein zegt
De fans vinden hem afschuwelijk, teambazen te duur, en de coureurs hinderlijk in het zicht, en toch komt hij er. Way to go!
Dutchdriftking zegt
We kunnen er echt niet meer omheen he….
harrie zegt
De FIA kon niet meer terug nadat ze dat ding de eerste keer en public op een auto geschroefd hadden.
Want als er een dodelijk ongeluk zonder Halo zou plaatsvinden hadden ze de schuld in de schoenen geschoven krijgen in de rechtzaal.
Verslechterd zicht, amper enthousiaste coureurs, en onduidelijke functie; welkom in de papieren veiligheid van de juridische wereld.