De autofabrikanten hebben klaarblijkelijk geen zin meer om te racen. BMW heeft nieuws met betrekking tot de Formule E.
Het einde van het jaar nadert en bedrijven maken de balans op. Veel grote bedrijven zullen niet het beoogde resultaat hebben geboekt dat ze begin dit jaar voor ogen hadden. Het kan zelfs zo zijn dat er bezuinigd gaat worden om financiële klappen op te vangen. Deze week kregen we helaas slecht nieuws te horen uit de koker van Volkswagen en Audi. Ook BMW laat nu van zich horen.
Volkswagen nam de meest rigoureuze beslissing. De Duitse autofabrikant stopt met iedere vorm van racen. Audi kondigde aan te stoppen met de Formule E, maar gaat nu wel dingen doen in de Dakar. BMW is de derde autofabrikant die nieuws heeft te melden op het gebied van racen, het merk uit München zegt te stoppen met deelname aan de Formule E.
BMW heeft zeven seizoenen meegedaan aan het Formule E kampioenschap. Het aankomende seizoen doen de Duitsers nog mee, maar daarna is het afgelopen. Daarmee hanteren ze eenzelfde strategie als Audi. Het stoppen heeft volgens BMW niets met kosten, maar met de ontwikkeling van EV’s te maken. De BMW Groep zegt dat het maximale eruit is gehaald als het gaat om het uitwisselen van elektrische technologieën vanuit de Formule E naar de straatauto’s van het merk. Omdat hier geen uitdaging meer zit, is de beslissing gemaakt om te stoppen.
kroon zegt
De Formule E is te veel gereguleerd. Daarom stopten Audi en BMW. Zij willen ontwikkelen, ontdekken en winnen met de beste technieken. Zoals nu kan elk merk meedoen met Formule E en nog winnen ook. Leuk voor die kleine merken en teams, maar voor een fabrieksteam dat technieken wil ontwikkelen en testen is het helemaal niks,
jdeboer zegt
Als Premium merkjes verliezen van Citroën leverde zoveel gezichtsverlies dat ze er de brui aangeven.
Juist generatie 3biedt veel technische uitdagingen met o.a. snelladen tijdens een pitstop.
koeberg zegt
> De BMW Groep zegt dat het maximale eruit is gehaald als het gaat om het uitwisselen van elektrische technologieën vanuit de Formule E naar de straatauto’s van het merk.
Maar BWM gaat nog wel ontwikkelen aan nieuwe brandstofmotoren?
etronabt zegt
@koeberg: nou ik dacht eerder; de laatste die zich erg heeft ontwikkeld op gebied van EV’s is BMW. Net als met de hybrides lopen ze ver achter tov het aanbod van andere merken. Volgens mij is ev gewoon niks voor bmw.
Sir_Vmax zegt
@etronabt: er is van praktisch elk model een hybride versie?
brera22 zegt
De racerij krijgt het moeilijk door de komst van electro autos,en in de zware corona tijden zullen veel merken gaan bezuinigen op de racerij…
Je ziet het zelf in F1 ,daar is de rek ook uit en spelen alleen Mercedes en Ferrari nog een rol…
Honda stopt er ook al mee,dus ik zie weinig toekomst hiervoor..
Alles houd een x op
fmgarcia zegt
@brera22: Laten we hopen dat Cosworth en Judd dit niet gaan pikken.
hiostu zegt
Heb je gekeken naar het huidige seizoen? Daar speelt Ferrari toch niet echt een grote rol :P. Dan doet Renault het als fabrieksteam nog beter op dit moment.
paulvtec zegt
Ah heerlijk, next!!
roadster zegt
Fabrikanten stapten in, omdat ze aan het publiek willen laten zien dat electrische auto’s ook sportief en opwindend kunnen zijn. Maar er blijkt amper publiek te zijn. Als je wint, weet vrijwel niemand dit. Fanboys van electro riepen wel dat F1 voorbij is en FE de toekomst. Maar ondertussen kent iedereen Hamilton en Verstappen, en vrijwel niemand Frijns en Da Costa.
SpeedGeek zegt
Mooi, kunnen ze eens goed focussen op de successen met de nieuwe M4 GT3 die volgend jaar uitkomt.
FE heeft wel potentie maar is in mijn ogen nooit volwassen geworden. Het is meer voor linkse juppen dan daadwerkelijke race liefhebbers. Ik denk toch dat als FE een simpeler platform had verzonnen en de fabrikanten meer had laten innoveren BMW en Audi wel waren gebleven. Ook denk dat ik dat het rijden op stratencircuits eens moet stoppen.
Ik wil gerust de FE weer eens kans geven als ze overstappen naar volwaardige racebanden en echte circuits als Spa.
Robert zegt
Dit is feitelijk niet anders dan wat er in andere raceklassen waar fabrieksteams voor worden uitgenodigd; WTCC, DTM, al die klassen trekken bij een opstart, herstart of grote reglementswijzigingen een aantal automerken naar zich toe. En als het succes na twee of drie seizoenen uitblijft dan trekken de minder succesvolle merken zich terug onder het mom van ‘kostenreductie’, ‘marktoverwegingen’ of ‘strategische heroriëntatie’. Niemand wil tenslotte geassocieerd worden met de achterhoede. Vaak blijven er dan nog hooguit twee of drie merken over, of de oude merken gaan verder als ‘privateer’, zonder fabrieksondersteuning.
Dutchdriftking zegt
Klinkt logisch. Dan maar elektrisch aan de Dakar meedoen?
ra-smit zegt
wie heeft er wel eens een FE race gezien? Ik niet. Ik weet niet eens wie dit in NL uitzendt.
boomhauwer zegt
Bij het toevallig zappen kwam ik het eens tegen. Het is dodelijk saai.
royaledeluxe zegt
Het is dan ook gigantisch slecht in beeld gebracht… ze volgen nooit een gevecht tot het einde, springen over naar een gedeelte waar geen actie is en de commentators (engels in dit geval) daar krijg je barstende hoofdpijn van.
Twee keer geprobeerd en dat was het. Laat maar, er zijn veel races die spannender zijn.
toyotafortuner zegt
@ra-smit: op Eurosport zag ik t tussen t zappen door. Even kort wat gekeken, 10x niks
gregorius zegt
Bij de DTM leek die auto ten minste nog op een BMW; ook al was het misschien niet echt 100% een BMW.
Hier in de F-E lijkt de auto niet op een BMW. BMW mag ook weinig sleutelen aan de techniek. Daardoor kunnen ze ook moeilijk ‘de beste zijn’; mochten ze natuurlijk ook echt de beste zijn.
Ze waren erbij gekomen met FOMO.
Ze gaan nu weg omdat ze onder aan de rekening zien dat deze grap meer kost dan dat het oplevert en ze verwachten ook niet dat het erg snel zal gaan veranderen.
Edge zegt
De Formule E is de laatste jaren juist steeds meer van de auto vrij gaan geven, waardoor je zou zeggen dat dit het punt is om je als fabrikant aan de sport te verbinden. Racen met een Spark-Renault aandrijflijn in allemaal dezelfde auto’s is niet interessant voor de transfer of technology, maar wanneer je zelf de hele aandrijflijn mag leveren zou het juist interessant moeten zijn of je met de innovatie van een Formule E team de elektromotoren van je straatwagens efficiënter kunt maken of iets dergelijks.
ericd zegt
Auto’s zien er uitwisselbaar uit. Misschien moet de Formule E binnen bepaalde criteria (safety, kW, gewicht e.d.) meer ruimte laten voor creativiteit.
scott zegt
Mijn elektrische tandenborstel maakt een veel vetter geluid.
paulvtec zegt
Eens, ik vind het geluid van mijn klopboor vele malen beter dan dat van een FE auto. En daar hebben we de essentie van de Formule 1 te pakken. Iedereen wil bij racen emotie en dan kom je al snel bij het geluid. Het moet opwindend zijn, gewoon vette herrie en ik zeg pitspoezen weer terug. Gewoon lekkers in die garage man, trek je nog meer kijkers mee. Letterlijk en figuurlijk :-).
jensoffbutton zegt
Achja, tijdens de financiële crisis stopten ook fabrikanten.. oa BMW en Toyota met F1.. en er komen dan andere in de plaats. En als er geen anderen in de plaats komen, gaat het budget wel naar omlaag en is het doenbaar voor privé teams. Ik denk dat racen op zijn eigen nooit gaat stoppen, de krankzinnige bedragen die erin omgaan, dat zal wel eens stoppen.
roadster1976 zegt
Dit gebeurd al jaren in de autosport. Fabrikanten gaan, privateers komen. Zie ook de F1. Voor de extreem rijken is F1 haalbaar en ook om een team te runnen. Na de crisis komen de fabrikanten vanzelf weer. Ook in lagere regionen van de autosport. Altijd al zo geweest
vroom11 zegt
Kost 3 keer niks, die FE… dus dat zal idd niet de reden zijn dat ze er ook mee gaan stoppen. Waarschijnlijk eerder omdat niemand er interesse in heeft, dus verkoop je ook niet meer van die rare EV‘s… hopelijk t einde in zicht voor deze “race“ klasse.
https://www.forbes.com/sites/csylt/2020/12/31/how-much-does-it-really-cost-to-run-a-formula-e-team/