De Speedy Gonzales van de autowereld zegt genoeg orders binnengekregen te hebben, het wordt daarom tijd voor een productiegang.
De Vühl 05 werd voorafgaand aan het Goodwood Festival of Speed onder een laken vandaan getrokken en officieel aan de wereld getoond. De tweezitter zonder dak & ramen komt met een 2.0-liter viercilinder Ecoboost die 288 pk en 420 Nm aan koppel levert. Dit op een wagengewicht van 695 kg (droog), dus dat wordt met een astronomische rotgang vliegen in je waffel krijgen. Hij sprint dan ook in 3,7 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 245 km/u. Jup, het lijkt erop dat de Ariel Atom en BAC Mono er een geduchte concurrent bij krijgen.
Maar nu ter zake: zijn er auto’s verkocht? Ja, zeggen de Mexicaanse broers en oprichters van Vühl (Vehicles of Ultra High-performance and Lightweight) Iker en Guillermo Echeverria, en er is belangstelling genoeg om er minimaal twintig te bouwen.
“Our aim for Goodwood was quite specific to accrue sufficient orders for a batch of 20 models, and with the serious enquiries already received from the UK, central Europe, USA and Mexico, production will therefore commence in November.”
In november wordt met de productie gestart en zal het bedrijf, met subsidie van de Mexicaanse overheid, beginnen met bouwen van de 59.900 GBP kostende bolide. Of er meer varianten aankomen, (denk coupés, denk raceversies) is niet bekend, maar daarop antwoord Guillermo dat het ze niet onmogelijk lijkt.
Hieronder nog even de Vühl 05 in actie op het Goodwood-landgoed onlangs. Hoor die Ford-motor (gekozen boven een Audi-motorisering vanwege het mindere gewicht én de beter sound) eens brull0n.
joejojo2012 zegt
Mochten ze de grill-mal lenen van Peugeot? Lijkt op die van 208.
OT: bruut bommetje
meneer zegt
hmm doe mij dan liever een BAC mono. Tweezits is toch niet echt nuttig met zo’n auto. die Caterham is toch wel een bruut apparaatje hoor!
Hupke zegt
Gebouwd volgens het juiste recept maar niet echt iets dat het helemaal doet voor mij.
Als ik moet kiezen tussen dit en een seven word het de seven en moest je dit langst een atom zetten word het de atom.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Doe mij dan maar een bac-mono, of een Donkervoort,
Ik wil de nederlandse economie natuurlijk wel stimuleren, maar bij de BAC krijg je er natuurlijk wel een spelletje bij voor 26K.
roberto zegt
Das nie Vühl
roller79 zegt
met zo’n design wil ik wel onder de 3 sec naar de 100… anders toch maar die RS6, zit je tenminste droog :)
guusboum zegt
@roller79: ja dacht ik ook al, de concurrentie doet het ook een stukje sneller naar de 100! De slak onder de straatkarts zo…
Vincegail zegt
Ziet er zwaar de moeite uit. Jammer van die rare naam.
lincoln zegt
waarom zou de Mexicaanse overheid dat willen subsidieeren ??
er is daar toch al genoeg auto industrie ..
over subsidie gesproken ..
hoe zou het gaan met Rivale Savage ??
qoekje zegt
@lincoln: die zat in fifth gear en werd helemaal afgekraakt
blootmens zegt
Ik wacht nog steeds op een laaggewicht monster van 600-700 kg die er ook nog mooi uitziet.
rotarypowah zegt
Die Seven klinkt stukken beter!
sulobb zegt
Hebben ze al een crashtest gedaan met deze??? Ziet er niet zo heel stevig uit naarmijn mening… Vooral van binnen (heb er foto’s van gezien in een magazine)
sulobb zegt
@sulobb: oh, zelfde foto’s alsdat ik gezien had :)
rovalo zegt
1woord:botsauto’tje