De Vries zou zomaar eens naast Verstappen kunnen gaan rijden bij Red Bull in 2024.
Zeggen wij niet, maar iemand die er echt verstand van heeft. Namelijk Andrew Shovlin, trackside engineering director bij het Mercedes Formule 1-team. Hij is van mening dat het helemaal niet gek zou zijn als Nyck de Vries volgend jaar naast Max Verstappen bij het team van Red Bull rijdt.
De Vries en Verstappen bij Red Bull
Hét droomkoppel voor de Nederlandse Formule 1-fan natuurlijk. Twee Nederlanders die in hetzelfde topteam rijden, doen zeggen wij! Shovlin zegt dat Mercedes spijt kan krijgen van de beslissing om de Nederlander te laten gaan. Dit kunnen we gaan lezen in het boek ‘Max & Nyck’, geschreven door F1-journalisten Ivo Pakvis en Stijn Keuris. In het boek wordt onder andere beschreven hoe Max Verstappen de sport domineert en hoe Nyck de Vries gekomen is op de plek waar hij nu is. Het boek is nog niet uit, maar er zijn al wel passages met leuke feitjes bekend geworden.
Wij vinden vooral de quote opmerkelijk van de eerder genoemde Shovlin. Hij zou er niet raar van kijken als De Vries na zijn eerste F1-seizoen zijn weg zal vinden naar Red Bull Racing. Hij zegt dat hij ervan overtuigd is dat Nyck het talent heeft om races te winnen. Als hij bij een goed team zit en de juiste auto heeft. Kleine kanttekening, maar goed.
Het F1-team van Mercedes had met de coureur de deal als zij hem niet bij een Mercedes-team konden onderbrengen, dat hij dan weg zou mogen gaan. Eerlijk? Jazeker. Maar dat zou in de toekomst nog well eens negatief kunnen uitvallen.
Mercedes
Het zou de trackside engineering director niet verbazen als Nyck in 2024 een concurrent van hun wordt bij Red Bull. Hij was dan ook verbaasd dat alleen Red Bull (toen) direct de potentie zag van de coureur na de invalbeurt in Monza.
Slimme move dus! Want de verwachtingen zijn hoog en Shovlin denkt dat de Nederlander het bij AlphaTauri goed gaat doen. Hij zegt: “Wat hij in Monza liet zien is wat hij kan zonder ervaring. Niemand wordt een slechtere coureur mét ervaring. Hij kan dus alleen maar beter worden.”
En beter worden en blijven, kan een plekje bij Red Bull opleveren. Bijkomend voordeel, Max en Nyck kunnen het goed met elkaar vinden. Zolang Max maar wint.
schreute01 zegt
Ach, en zo heeft iedereen een mening. We gaan eens boodschappen doen. Fijne dag!
chills zegt
Boodschap !!
dawwg zegt
Hoop dat je geslaagd bent met boodschappen doen; ik kom net terug !
On-topic: de meeste dromen zijn bedrog …
polpol33 zegt
Laat Perez alsjeblieft 2de viool spelen. Ik denk dat die daar veel geschikter voor is.
Allison Burgers zegt
Ik verwacht niet dat een wereldmerk als Red Bull (en alle commerciële partners) er voor gaan kiezen met een volledige driver line-up te gaan rijden uit een land met 17 miljoen mensen. Dat verkoopt geen blikjes.
kniesoor zegt
Lijkt mij ook onwaarschijnlijk.
sportevo zegt
Met die redenatie zou Red Bull ongelooflijke verkoopcijfers in Mexico en Nederland moeten hebben en in andere landen juist niet. Het zou daarom wat mij betreft niet de reden mogen zijn om wel of niet voor zo’n line-up te gaan.
Als een rijder daadwerkelijk een serieuze kandidaat kan zijn voor de nr. 2 positie waarbij er geen 2 haantjes in het hok zitten maar hij wel de perfecte tweede viool kan spelen, dan levert het ook weer exposure op. Land van afkomst zou dan niet mogen uitmaken.
Allison Burgers zegt
Mexicanen wonen inderdaad alleen in Mexico.
sportevo zegt
En wat is je punt? Dat er ook een X-percentage Mexicanen over de wereld verspreidt is? Er zullen ook zat niet-Mexicanen zijn die Perez supporten, net als dat ook niet elke Nederlander voor Verstappen is. Met andere woorden, het zou niet heel veel mogen uitmaken waar je rijder vandaan komt. Natuurlijk kan het voor sommige teams interessanter zijn om een rijder uit bijvoorbeeld China te halen om zo wat extra sponsors binnen te halen maar ik denk dat een team als Red Bull eerder kijkt naar prestaties dan naar marketing.
Robert zegt
@batterijlikker: ik denk dat je wel gelijk hebt, maar als de Vries in z’n eerste seizoen al afstand neemt van Tsunoda én Perez weer niet kan bijblijven in de buurt van Verstappen, dat Helmut Marko toch de gok zal willen wagen.
Joost zegt
Marketingtechnisch kan je er wel wat leuks mee doen, zeker als RBR helemaal vooraan blijft rijden. Het enige omzetverlies wat er misschien komt, zal in Engeland zijn.
Gasly en Ocon, 2 fransozen bij Alpine: ik denk niet dat de productie van de A110 daarom ineens enorm opgeschroefd moet gaan worden. Wat op zich weer jammer is, maar dat is een ander verhaal
thearchitect zegt
Ik vind dit een hele terechte speculatie na één F1 race.
” F1-journalisten Ivo Pakvis en Stijn Keuris ”
Ik heb het (e-)boek “Jos & Max” van Ivo Pakvis een keer voor € 4 gedownload. Hoe erg kon het zijn.. dacht ik nog.
Nou, het kan heel erg zijn, kwam ik snel achter.
Letterlijk een bundel van stukjes die in de jaren in de vaderlandse media zijn verschenen, met name RTL GP Magazine. Leuk voor wie letterlijk nog nooit van Jos of Max Verstappen heeft gehoord.
Ik zou de term “F1-journalist” dan ook met een goede korrel zout nemen,
rwdftw zegt
Eén zwaluw maakt nog geen zomer. dAT Nyck die veredelde zeepkist naar P9 wist te rijden is uiteraard prachtig, maar wat Nyck werkelijk kan weten we over een paar weken pas. Om hem nu meteen een stoeltje naast Max toe te dichten gaat mij een beetje te ver.
Daarnaast, het stoeltje naast Max betekent dat je eigenlijk niet kan winnen. Verplicht 2e viool spelen als winnen in je genen zit is lastig.
cloverleaf zegt
Je moet jezelf hardop afvragen wat marketing technisch beter is voor RBR? Een tweede Nederlander? Die (kleine) markt hebben ze al te pakken met Max, of wellicht een Thai die minstens net zo goed is als Nyck en die uitkomt voor een land waar Red Bull immens groot is. Ik zou echt voor Albonneke gaan!
bluebird zegt
Een aantal weken was dat tweede stoeltje nog voor Danny Ric 😁. Typisch gevalletje van Shovlin,/mercedes om olie op het kwakkelende vuurtje bij RB te gooien. Typisch F1 gedrag…
gregorius zegt
Natuurlijk zou het zomaar kunnen; want als NdV de ballen uit zn broek rijdt in die TorroTauri, en daadwerkelijk mooie acties laat zien, elke keer beter is dan Yuki; mazzel heeft dat op circuits die de AT juist beter ligt er wat mensen uitvallen (en dus punten haalt) en ook nog eens op de data laat zien dat hij snel leert, snel aanpast, snel verschillende rijstijlen onder de knie heeft, goed met de banden en benzine is, terwijl hij toch steeds constant snellere tijden neerzet; tja dan heb je die kans.
Echter, dat betekent dat hij dus een stuk beter zou zijn dan de zeker de helft van de coureurs die nu rondrijden in de F1.
Daarnaast is hij ook nog de 2e NLer; dat werkt niet in zn voordeel. Voor RB zou het heerlijk zijn als hij een Duitser, Amerikaan, Chinees, Indier; wat voor groot land zonder goede vertegenwoordiging. Voor RB is het ook best lekker dat Perez een Mexicaan is; zal ze vast meer laten verkopen van dat zoete sap.
Dus stel dat NdV al dat laat zien, dan zou ik me nog eerder kunnen voorstellen dat hij zomaar een plekkie krijgt als 2e viool bij een ander sub-team waar er net eentje niet lekker zit (bij Ferrari waar Leclerc opeens bij Mercedes zit, MB waar LH stopt na een slecht jaar, Renault wat t opeens goed doet, door die nieuwe maar Ocon dus echt niet goed genoeg is, McLaren omdat Norris een promotie maakt; dat soort teams).
Anyway, wat NdV iig voor zich heeft: hij is in de F1 gekomen omdat hij racend dingen heeft laten zien; dat is al een stuk interessanter dan dat je 8e was in F2, net voldoende punten had en dat je pa 30-100 mio dokt.
mc96 zegt
Ben heel benieuwd hoe De Vries het komend jaar gaat doen. Ik vind de verwachtingen (zeker in NL) erg hoog. Dat legt best een druk op Nyck. Ik ben benieuwd hoe hij daar mee om zal gaan. Ik denk dat hij het heel goed doet als hij halverwege het seizoen op het niveau van zijn teammaat zit en ook goede feedback aan het team kan geven. Ik denk dat we pas in het tweede of derde volle seizoen gaan zien wat hij uiteindelijk in zijn mars heeft. Ik gun het hem dat hij de kans krijgt dit te laten zien. We zijn met Verstappen in Nederland erg verwend. Zo’n mega talent komt maar één keer in de 10 jaar voorbij.
fedal zegt
De enige kans dat deze persoon met Max in 1 team zal samenwerken is in een zeepkisten race, georganiseerd door red bull.