Als De Vries naar Alfa Romeo gaat, hebben we niet één, maar twee Nederlanders in de sport!
Naast een van de meest spannende Formule 1-seizoenen sinds tijden, is er ook genoeg wat ernaast gebeurt. De stoelendans tijdens het ‘Silly Season’ is ook dit jaar goed voor een paar flinke mutaties.
Het wordt dit jaar in gang gezet door Kimi Räikkönen, die na dit seizoen met pensioen gaat. De Finse wereldkampioen (2007) geeft na twee seizoenen Alfa Romeo de brui aan. Dat betekent dat er een stoeltje vrijkomt. Eigenlijk twee, want naar verluidt is men ook niet helemaal overtuigd van de kwaliteiten van Antonio Giovinazzi. Dat meldt Racingnews356.
De Vries naar Alfa
Een van die twee stoeltjes gaat bezet worden door niemand minder dan Valtteri Bottas. Het andere stoeltje moet bezet gaan worden door niemand minder dan Nederlander Nyck de Vries. De enige Nederlander ooit die een wereldkampioenschap in de autosport heeft gewonnen zit met een probleempje: zijn team gaat stoppen met de Formule E en hij kan wel een beetje langetermijnplanning gebruiken. Daarbij geldt de Vries als een talent dat in de F1 zeker thuishoort (zeker als je kijkt dat hij Schumacher, Latifi en Mazepin zoek reed in de Formule 2).
Maar daar stopt het speculeren niet! Want Russell mag eindelijk naar Mercedes. Nu is dat vrij logisch. Hamilton heeft voor lange tijd Bottas mogen aanhouden. De concurrentie heeft laten zien dat jong talent prima mee kan komen. Er is geen enkele reden om Russell nóg een jaar bij Williams te stallen. Dan komt er een plaatsje vrij bij Williams. Het schijnt de bedoeling te zijn dat Alexander Albon zijn rentree moet gaan maken. De Thaise coureur (die onlangs nog een race won in het DTM op de Nürburgring) is nog niet afgeschreven door Helmut Marko.
Rijdersbezetting 2022:
De rijdersbezetting voor het F1-seizoen 2022 zou er dan als volgt uit kunnen zien:
Mercedes: Hamilton – Russell
Red Bull: Verstappen – Pérez
McLaren: Norris – Ricciardo
Aston Martin: Stroll – Vettel
Ferrari: Leclerc – Sainz
Alpine: Ocon – Alonso
AlphaTauri: Gasly – Tsunoda
Alfa Romeo: Bottas – De Vries
Williams: Latifi – Albon
Haas: Schumacher – Mazepin
Dan als laatste de vraag: moeten we deze geruchten serieus nemen? Tja, er zijn vreemdere dingen gebeurd in deze sport. Het is alleen opmerkelijk dat bij Alfa Romeo (een satelliet-team van Ferrari) twee Mercedes-coureurs terecht komen. Een uitgebluste 32-jarige geweldige vent en een ‘aanstormend talent’ van 26 jaar (3 jaar ouder dan Max Verstappen). Ook zijn er voornamelijk linkjes op basis van vriendschappen en samenwerkingen. Nog niet echt op basis van belangen. Die kunnen zich uiteraard op een later tijdstip nog ontvouwen. Tot die tijd zullen wij u op de hoogte houden!
por100 zegt
Hmm ik denk het niet. Kan ferrari toch niet maken naar zijn achterban om De Vries en Bottas die plekken te geven.
bernoulli zegt
Sauber is niet van Ferrari. Ze hebben Ferrari-motoren en Alfa Romeo is titelsponsor, maar het is gewoon een eigen team/bedrijf.
royaledeluxe zegt
Er zijn blijkbaar onderhandelingen bezig, volgens de geruchtenmolen, met Mercedes om volgend jaar hun motoren te gaan gebruiken. Daarom dat De Vries daar wordt geplaatst. Wat daarvan waar is weer een andere natuurlijk. Het is ‘zottekes seizoen’ voor iets.
pa045 zegt
@royaledeluxe: dat klinkt logisch.
560pk zegt
@por100: Red Bull heeft toch óók jaren met een Aston Martin logo op z’n vleugel rondgereden terwijl er een Honda in zat. Hoewel vreemd dus niet zonder precedent.
sportabgasanlage zegt
@560pk In het begin van het Aston Martin-tijdperk lag er een “Tag Heuer engine” oftewel een rebadged Renaultmotor achterin (RB12, RB13 en RB14). De Honda ligt er pas sinds de RB15 uit 2019 in. Aston Martin staat wel nog steeds op de zijkant.
ghini zegt
Alfa zou met Mercedes motoren gaan rijden, Alfa zou de link met Ferrari hebben verbroken of Alfa stopt (Stellantis blabla) en Sauber wil meer zekerheid en kiest voor Mercedes en zoekt andere sponsor. Alleen dan kunnen die rijders naar Alfa / Sauber, als ze niet met Mercedes motoren gaan rijden dan gaat dit niet gebeuren. Albon naar Williams zie ik ook niet zo snel, of ook daar veranderd meer. Albon stond in Spa nog in pitbox vrolijk met iedereen van RB te kletsen tijdens de “race”. Miss heeft RB meer plannen als motor leverancier nu Honda stopt en ze het zelf gaan doen, om kosten te spreiden. Williams (krijgt nieuwe sponsor, of zelfs verkocht?) met RB motor..? Er speelt iig meer op de achtergrond dan alleen dat Kimi weg gaat. Wel jammer voor Mick, denk dat velen hadden verwacht dat die naar Alfa zou gaan.
royaledeluxe zegt
Als het volgend jaar met de nieuwe Ferrari motor en een nieuw goed chassis van Dallara, want die mannen kunnen wel als ze willen, dan zou het wel eens goed kunnen dat ze een midfield team worden ipv de laatste van de klas.
Charles Taycan 4S zegt
Dank je @willeme!😉👍Top!
mashell zegt
Bottas blijft natuurlijk gewoon bij Mercedes. Hamilton is daar immers de echte baas, niet Wolff. Ik zie Russel wel Ricciardo vervangen, die is immers ook al een tijd over de houdbaarheidsdatum.
ghini zegt
@mashell: vergeet niet dat toto zaakwaarnemer van russel is maar niet van bottas
mashell zegt
Dus om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen is Bottas bij Mercedes houden dus ook beter voor Wolff.
pa045 zegt
@mashell: ach. Lewie is straks geen wereldkampioen meer, maar gewoon een rijder van Mercedes. Dan landt hij vanzelf wel weer.
mashell zegt
Als dat in 2025 eindelijk zo ver is dan is hij minstens 10 voudig wereldkampioen en danst nog steeds iedereen naar zijn pijpen.
Johanneke zegt
Kan mij niet voorstellen dat ze doorgaan met Giovinazzi, al had ik zelf verwacht dat ze Schumacher zouden pakken van Haas. Ik twijfel wel over de kwaliteiten van Schumacher overigens. Is lastig te zeggen, want de Haas is dit seizoen niet doorontwikkeld, en dus heel zwak, maar ik had verwacht dat ie Mazepin zoek zou rijden. Dat doet ie niet. Hij is wat beter, maar niet meer dan dat.
Russel naar Mercedes zou zo mooi zijn. Kan Hamilton echt even laten zien of hij wel die buitencategorie is, of dat ie gewoon een goede coureur (net als Kimi bijvoorbeeld) is met een verschrikkelijk goede auto. Want als ie verliest van Russel, dan weten we allemaal dat dat laatste het geval is. Zelf denk ik dat enkel Verstappen een betere coureur is en Russel, Norris en Hamilton qua kwaliteit daar net achter zitten. Wel 3 britten, best bijzonder. Daarna komt de rest, en we sluiten af met de jongens van Haas, Giovinazzi, Tsunoda (die moet nog veel leren), Latifi.
quincy zegt
Ik schat Verstappen, Hamilton, Russell, Norris en Leclerc allemaal gelijk in. Weliswaar natuurlijk verschil in ervaring en kwaliteiten (goed in aanvallen of juist verdedigen of snel in regen, etc.). Maar het zijn allemaal erg goede rijders die 100% uit die auto kunnen halen. En het begint er telkens meer op te lijken dat die Mercedes afgelopen nog meer dominant is geweest dan we al wisten. Maar desondanks is Hamilton wel iemand die daar perfect gebruik van kan maken. Met het talent van Russell, Norris, Leclerc en Verstappen in de F1 hebben we in ieder geval hopelijk nog een paar mooie jaren te gaan.
Wat betreft Kimi: Volgens mij was (is durf ik niet) hij echt wel één van de beste coureurs op de grid. Alleen heeft hij geen 100% focus op F1 en deed erg vol zijn eigen ding naast (vooral veel feesten). Maar als je na een paar dagen stappen gewoon in een auto instapt en snel bent, dan ben je echt wel goed. Maar waarschijnlijk vond hij de combinatie lekker zijn eigen ding doen en daarnaast beetje rijden en goed geld verdien wel prima. Ik durf hem wel aan dat als hij meer focus op zijn F1 carriere had gehad, hij meer had kunnen winnen.
Johanneke zegt
Leclerc vind ik vooral extreem goed in kwalificaties rijden, race pace valt tegen. Uiteraard wel een erg goede coureur hoor.
quincy zegt
Leclerc heeft in andere klassen laten zien dat ook zijn race pace erg goed kan zijn. Maar die Ferrari’s zijn de seizoenen die Leclerc gereden heeft (behalve het halve seizoen dat ze vals speelden) natuurlijk ook gewoon behoorlijk slecht.
Svenska II zegt
@Johanneke: Eens. Je vergeet alleen Gasly… Die hoort zeker in het rijtje Russel, Norris. Hij zit er gewoon altijd bij, en dat is in die perenkist een wonder
okdoei zegt
@svenska2: probleem van Gasly is dat zijn ondergrens heel laag is als ie een mindere dag heeft. Dat is bij de anderen wat minder.
Maar hij doet het al 1,5 seizoen verschrikkelijk goed. Nog zo’n seizoen en hij gaat weer naar RBR.
MaartenD zegt
Met alle respect voor De Vries maar het is natuurlijk een net niet coureur. Geen echt talent, geen toekomstig wereldkampioen in de Formule 1, gewoon veldvulling mocht hij naar de Formule gaan wat ik niet verwacht want in de achterhoede van het veld gaat het toch vooral hoeveel geld en sponsoren je zelf meebrengt.
quincy zegt
Een zin beginnen ‘met alle respect’ en dan zeggen dat hij gewoon veldvulling is natuurlijk compleet tegenstrijdig. Als je het echt met alle respect had bedoelt had je namelijk kunnen zeggen dat hij geen toptalent is, maar waarschijnlijk wel goed kan meekomen met de andere rijdens die dat ook niet (direct) zijn.
Eén ding heeft Niek wat mij betreft in ieder geval voor op velen andere coureurs en dat is dat ik hem super sympathiek vind overkomen. Hopelijk kan hij samen met Bottas in de Alfa’s het gevecht aangaan met de andere teams :-D
MaartenD zegt
@quincy: Dan neem ik “met alle respect” terug. De Vries is geen Formule 1 waardige coureur, zo goed?;)
quincy zegt
Nu klopt het qua context in ieder geval wel ;-) Wat betreft De Vries gaan we hopelijk volgend jaar zien.
bernoulli zegt
Als Jenson Button en Nico Rosberg kampioen kunnen worden met de juiste auto, why nut?
SanderB zegt
beide hebben Hamilton verslagen in dezelfde auto. Wat zegt dat dan over Hamilton??
mashell zegt
In het juiste team met de juiste auto kunnen ze allemaal wereldkampioen worden (Vettel bijvoorbeeld is vier keer wereldkampioen maar ook een enorme zenuwpees). Heel veel niveau verschil zit er niet tussen de coureurs. Een handjevol steekt er echt bovenuit.
Edge zegt
@maarten020: Mercedes kijkt natuurlijk verder dan komend jaar. Lewis Hamilton heeft een contract tot eind 2023, en als George Russell zo goed is als iedereen beweert, is het niet heel gek om te verwachten dat hij er dan op 38-jarige leeftijd een punt achter zet. Mercedes heeft dan een nieuwe Bottas nodig, iemand die snel genoeg is om George Russell te ondersteunen, maar niet snel genoeg om zijn titelkansen serieus te bedreigen. Nyck de Vries zou met een paar jaar bij Alfa Romeo die coureur kunnen zijn.
gregorius zegt
Als persoon (in interviews) heb ik vrij weinig met Nyck, maar als coureur laat hij toch wel zien dat hij er meer uit sleept dan we denken. Het duurt m een seizoen langer, maar hij krijgt het wel voor elkaar. Beetje geluk hier, ongelukje ontwijken daar en zorgen dat je konstant kan blijven; ook dat is racen (en zeker belangrijk in het middenveld van de F1).
En zo denk ik dat Mick het ook wel gaat worden: niet het talent van zn pa, maar laat in elke klasse wel zien dat nadat hij zich heeft aangepast, hij het wel goed kan doen. Gezien zn naam zie ik m nog wel 2e viool gaan spelen bij Ferrari en als Ferrari dat seizoen weer goed is, gaat ie gewoon races winnen: een beetje zoals zn Oom dus.
MaartenD zegt
@gregorius: daar kan ik nog wel in meegaan, als 2e rijder wellicht een optie maar niet meer dan dat
meetsysteem zegt
Doen Tyrell en Lotus niet meer mee? En waar is de Cosworth motor gebleven? Wacht….tiktik…mijn zakhorloge staat weer stil..
piedlourd zegt
Kan wel. Met name als Mercedes aan het eind van het seizoen alleen nog motorleverancier wordt.
Van het nieuwe team Ineos en zo.
ericd zegt
Schattig mannetje was die Albon toch.
Wim zegt
Williams krijgt RBPowertrain/Honda motoren en Albon dus bij Williams naast Latifi
Alfa Romeo geen sponsor meer bij Sauber en Sauber met Mercedes motoren en met Bottas, Devries als rijdersduo
Haas krijgt nieuwe titelsponsor zijnde Alfa Romeo
Gulli zegt
Albon naar een Mercedes aangedreven team? Dat zou toch best opmerkelijk zijn, hij is nog steeds in dienst van Red Bull toch?
ghini zegt
@Gulli: ja, gaat dus ook niet gebeuren, behalve als er andere motor in komt
w0o0dy zegt
Waarom gaat iedereen er vanuit dat Albon NIET naar Alpha Tauri gaat? Heeft Tsunoda niet laten zien dat hij nog niet goed genoeg kan zwemmen? Wel talent maar nog niet rijp. Geef die een jaar zoals Albon achter de schermen (Alpha Tauri is immers geen “Honda-team” meer in 2022) en laat Albon en Gasly de nieuwe auto volgens nieuwe reglementen ontwikkelen en/of resultaten scoren. In tijden van cost -cap en nieuwe reglementen wil je ervaring en talent maar ook consistentie. Als Albon Gasly verslaat is Pierre klaar daar, doet hij dat niet dan is Albon exit.
ghini zegt
@w0o0dy: goed punt, zou zeker kunnen, was al gezegd dat ze tsunoda niet meer hoeven te houden
ukbob zegt
Mijn voorspelling:
– Hamilton wordt wel/niet kampioen en kapt er einde jaar mee (kan alleen maar verliezen met de nieuwe wagens)
– Bottas en Russel gaan De Merc’s besturen
– Mick S gaat naar alfa.
– Nick de V ook
– Bottas terug naar Williams
Edge zegt
Hamilton blijft. Die heeft net een nieuw contract ondertekend en roept al tijden dat hij in de 2022 auto’s wil racen.
quincy zegt
Drukke tijden voor Bottas dan volgend jaar als hij voor 2 teams moet rijden. Pfieuw…
dr911 zegt
Hamilton wil Russell echt niet naast hem hebben; dat gaat hij met alle macht tegenhouden.
Daarom denk ik dat Stroll naar Mercedes gaat en Russell naar Aston Martin. Vader Stroll blij, Mercedes blij (extra geld), Hamilton blij (geen concurrentie), Russel blij (betere auto).
Botas naar Alfa Romeo en de Vries naar Williams (of net andersom. Hangt van de motoren af die zij volgend jaar gaan gebruiken).
tborre zegt
Dit isbtoch allemaal pour speculatie? Als ik dot lees is het alsof bottas 100 % zeker naar alfa gaat. Wat is daar de Bron voor ?
ghini zegt
@tborre: klopt, pure speculatie, gebaseerd enkel op steeds vaker terug kerende geruchten
Edge zegt
Ik durf hem wel aan: Bottas gaat 100% naar Alfa Romeo.
bmwpowerm5 zegt
misschien doet Hamilton als hij de titel pakt dit jaar wel een Rosbergje
jensoffbutton zegt
Ik vind het ook raar dat Toto zomaar 2 rijders zou kunnen droppen bij Alfa.
Dan Heeft Toto al een lepel in de pap van Aston Martin, Williams, Mercedes én Alfa? En in de Mclaren zit ook een Mercedes motor. En nu Mercedes stopt met Formule E zie ik ze minder snel hun titel-team opgeven want anders zitten ze nog amper in de autosport (geen lemans/dakar/rally)
Als Ferrari ook de band breekt met Sauber, dan gaan ze volgens mij wel een tandje meer investeren in Haas, anders hebben ze nog maar weinig ‘power’ in de F1 om juniors te laten sudderen.
En voor de rest: De Vries is wel een sympathieke knul, maar vaak was Vandoorne beter in de formule E hoor. Als Stoffel in London iets meer geluk had, dan was die ook formule E kampioen kunnen worden. Het 2020 seizoen was dit ook duidelijk. Vandoorne zijn Mclaren jaren zijn gewoon een smet op zijn blazoen doordat Alonso zo die wagen on-Vandoorne afstelde. Beetje zoals Gasly het slachtoffer was van Verstappen, en nu toch meer dan een degelijk rijder blijkt te zijn. Ik schat De Vries zeker niet hoger in.
quincy zegt
In de testen in Abu Dhabi eind vorig seizoen hebben Vandoorne en De Vries allebei in F1 mogen rijden. En als ik mij het goed herinner was Nyck daar sneller. Misschien dat dat een grotere rol heeft gespeeld dan het kampioenschap dit jaar. En misschien dat het leeftijdsverschil ook nog mee speelt. Nyck kunnen ze nog iets langer inzetten.
Ik denk dat Vandoorne en De Vries goed aan elkaar gewaagd zijn.
bernoulli zegt
Voordeel van Nyck is dat hij in elk team past. Hij is maar 1,67m.
mashell zegt
Dan past hij toch niet in een basketballteam?
mc96 zegt
@jensoffbutton: ik sbap je inschatting van De Vries tav Vandoorne wel. Anderzijds, beiden hebben getest in de Mercedes en de buzzz die er daarna om De Vries heen ontstond was een stuk groter dan om Vandoorne. Dat vond ik wel verrassend want Vandoorne is zeker geen pannekoek en hij heeft ook al de nodige F1 ervaring. Kennelijk heeft De Vries echt een goede indruk gemaakt tijdens die test (en dan heb ik het niet over tijden, maar meer feedback).
Edge zegt
@Jensoffbutton: Dat Ferrari op nauwere banden met Haas inzet is geen geheim. Vorig jaar was alles in kannen en kruiken om Mick Schumacher bij Alfa onder te brengen, maar werd op het laatste moment besloten dat hij toch maar naar Haas moest. Kort daarna kwam het nieuws naar buiten dat Haas een uitvalsbasis op het Ferrari-terrein in Maranello krijgt, en dat die basis ingevuld gaat worden met Ferrari-engineers die dankzij de budgetcap niet meer bij Ferrari zelf aan de slag kunnen.
toniominestrone zegt
Bron?
bernoulli zegt
Volgens het artikel RacingNews356. En die hebben het weer van RacingNews365. En die quoten zichzelf, want ze hebben begrepen dat, achter de schermen dit, misschien, blablabla. O, en veel reclame voor Optimel erbij.
mc96 zegt
Albon naar Williams en Bottas en De Vries naar Sauber/alfa lijkt niet logisch. Tenzij er stiekem een motorendeal is tussen Williams en RB/Honda en Sauber afscheid neemt van Alfa/Ferrari en Mercedes motoren “krijgt”. Lijkt te vergezocht om te kunnen, maar hé, het is F1.
bernoulli zegt
Even los van alle roddels: Kimi stopt en als Giovinazzi ook weg zou moeten, dan moeten er dus rijders van buiten het huidige veld komen. Zou het dan logisch zijn om oudgedienden als Kvyat, Hülkenberg of Albon die nu niet racen terug te halen? Zouden die het vuur nog hebben?
Of een jong talent uit de F2? Ik zie eigenlijk alleen Piastri wel snel richting F1 gaan, als opvolger van Alonso bij Alpine in 2023. Rijders als Zhou, Ticktum of Shwartzman zie ik niet in de F1 komen. Juri Vips misschien op termijn naar AlphaTauri.
Dan zou het helemaal niet gek zijn als er een andere rijder zou komen. Dat zou De Vries kunnen zijn. Magnussen terug zou ook wel leuk zijn (al geloof ik dat hij het prima naar zijn zin heeft nu met Grosjean en Ericsson in Murica.
Jammer dat Lotterer eigenlijk al te oud is. Bij Caterham kon hij destijds geen potten breken natuurlijk, maar geef hem een auto en hij rijdt hem alsof hij hem gestolen heeft.
flyerbunch zegt
https://www.gpblog.com/en/news/92755/power-unit-mercedes-possibly-with-bottas-and-de-vries-to-join-alfa-romeo.html
bernoulli zegt
“The Italian team”?
Uh, Hinwill. Zwitserland.
bmw335d zegt
Met het stoppen van Raikkonen gok ik op:
Bottas –> Sauber
Russell –> Mercedes
De Vries –> Williams
Toto stalt z’n protogés namelijk altijd bij Williams omdat die Mercedes motoren hebben (zou naar verluidt in het contract met Mercedes als motoren leverancier staan)