De Tesla Model S en Tesla Model X zijn een beetje lang in de tanden. Toch is de vraag naar de modellen groot, aldus de man die het zou moeten weten.
De aandelenkoers van Tesla zakt momenteel een klein beetje weg. Op zich geen wonder, want de afgelopen maanden steeg de waarde van een stukje harder dan een Falcon X raket vlak na lift off. Zo lang de stimulus van de overheid rijkelijk blijft vloeien, zal de koers vast wel weer ergens blijven hangen op de weg naar beneden of opveren en nog verder stijgen. Wat voor dat laatste wel handig is, is een beetje nieuws genereren waar de fans van het genre merk enthousiast over kunnen zijn.
Musk
Zoiets kan je wel overlaten aan Elon Musk. De gewiekste zakenman is niet vies van een beetje aandacht en weet die elke keer weer op te eisen zonder dikke Dollars uit te geven aan marketing. Zo heb je wellicht gehoord dat Elon onlangs wat bitcoins heeft gekocht. Sommigen van zijn discipelen vonden dat echter helemaal niet zo tof. Zij zien liever positieve berichten die meer te maken met de echte core business van Tesla: een technologieautobedrijf zijn.
Model S en Model X ondergesneeuwd?
Welnu, u vraagt Elon draait. Nadat de productielijn van de Tesla Model X en Tesla Model S in december ietsje langer dan een traditionele kerstpauze stil lagen, twijfelden sommigen namelijk aan de vraag naar Tesla’s toppers. Tussen het geweld van de Model 3, Model Y en de inspanningen om de Cybertruck, Semi en Roadster realiteit te maken, waren die modellen namelijk stiekempjes wat minder populair geworden.
Nightrider
Onlangs zijn de auto’s voorzien van een ingrijpende facelift inclusief een flink vernieuwd interieur met een Nightrideresque stuur. Elon Musk claimt nu dat de vraag naar de modellen opnieuw zo groot is dat hij een extra shift wil inlassen in de fabriek om meer Model S-en en Model X-en te produceren. Hij imploreert in een email zijn werknemers zelfs om matties aan te raden die eventueel de baan kunnen doen.
Model S/X production lines are almost done with the retooling and will be aiming for max production next quarter. There is high demand, so we are soon going to need to go back to two shifts. Please recommend friends for recruiting.
Elon Musk, banencreëerder
Winstgevende units
De Model S en Model X zijn ondanks het feit dat ze een relatief bescheiden aandeel van de totale verkoop voor hun rekening nemen (circa 10%) belangrijk voor Tesla. Er wordt namelijk op elke auto relatief veel winst gemaakt. Daarnaast zijn de toppers in de range natuurlijk de modellen die je merk extra cachet geven.
Denk jij dat Elon de keiharde waarheid spreekt? Of wordt het vanaf hier een moeilijke weg voor de Model S en Model X? Laat het weten, in de comments!
Charles Taycan 4S zegt
Wat is hij toch mooi die voorste Tesla!😜😜👍
moveyourmind zegt
Je zal me wel een Porsche fanboy vinden, maar ik heb honderd keer liever de Taycan die er achter staat.
geen1234 zegt
Ja omdat je je nickname geen eer aan doet, Als je een beetje nadenkt (en dus je niet luistert naar het bla bla van verkopers), koop je in deze tijd nooit meer een dure Tesla. Vroeger was er geen alternatief, en kon je er mee wegkomen om Tesla een absurde marge te geven op hun product.
Nu kan je bij de concurrentie zoveel meer waar krijgen voor je geld, zodat je jezelf zowat tbs verklaart als je nog 100k voor een Tesla neerlegt.
hehe zegt
@geen1234: meer range? Meer infrastructuur mogelijkheden voor opladen? Meer bruikbare achterbank? Meer ruimte in de auto?
Tesla heeft nog steeds een paar goede troeven in handen
Paul58 zegt
@geen1234: met het verkeerde been opgestaan ofzo? Zie jij de humor niet? Overigens als jij ‘niet naar verkopers bla bla bla wil luisteren’ dan kom je automatisch bij een Tesla Store terecht. Die verkopende rol is bijna niet (meer) aanwezig, probeer het en oordeel zelf maar eens. Meerdere bedrijven lijken deze transitie nu ook te maken, zie ook de winkels voor ze de Polestar 2 aanbieden.
vondudenstein zegt
Nee dat is gewoon common sense.
Taycan is namelijk super vet, Model S ram saai en de X gewoon een stik en stik en fkn stik lelijk hok.
Echt geen VAG fan. Verre van. Maar Porsche maakt best toffe dingen op de suvjes na
Paul58 zegt
@vondudenstein: Ik vind het design van een Model S in ieder geval vele malen mooier. Echt tijdloos. Daarbij zijn de prestaties waanzinnig voor zo’n praktische en ruime auto. Verre van saai. Smaken verschillen. Taycan ook geen lelijke auto begrijp me niet verkeert. Met een erg mooi interieur vooral. Model X ben ik met je eens, wat een lelijk hok (zoals bijna alle SUV’s overigens).
frederik zegt
@Charles Taycan 4S: Tja het is wel waar!
lekkerdwars zegt
@Charles Taycan 4S: Kan niet wachten totdat er een Model S plaid keer naast je staat bij het stoplicht 😜
lekkerdwars zegt
@lekkerdwars: ow wacht de instapper S is al voldoende 🤣
Charles Taycan 4S zegt
@lekkerdwars, gaat niet gebeuren hier op de Franse Campagne, er zijn hier totaal geen Tesla’s( en dealers) , en er zijn hier ook geen stoplichten!😜 Daarbij heeft Tesla de laatste tijd veel Model S rijders verloren aan Porsche. Logisch ook, wie koopt er nog een 10 jaar oud model van €100.000,-?😉
lekkerdwars zegt
@Charles Taycan 4S: begrijp me niet verkeerd vind Taycan in juiste trim een beauty maar even spelen met de configurator leert me dat zelfs de standard RWD niet makkelijk onder de 120k te houden is. Nwe Model S is met 95k aardig compleet en biedt way more range en performance. Moet Porsche toch kopzorgen blijven geven ;)
Charles Taycan 4S zegt
Nee hoor geen kopzorgen bij Porsche… ja wellicht over oplopende levertijden vanwege het succes!😉👍
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: Heeft Volkswagen niet recent Porsche in de etalage gezet om ze af te stoten? Gezien het merk in 2019 verantwoordelijk was voor een kwart van de totale winst vind ik dat wel zorgelijk.
Verder is de Taycan een uitstekende auto, mits luxe over ruimte prefereert.
TheMaster zegt
@lekkerdwars: Dont argue with stupid people. They will drag you down to there level, and beat you with experience. Haast niemand hier op AB kan 10 jaar vooruit denken in de automotive wereld. Men ziet niet waar de toekomst naar toe gaat.
geen1234 zegt
Inderdaad goed verwoord, “100k voor een 10 jaar oud model”, en een computer monitor die het hele interieur vervangt , je moet wel gek zijn.
Ik denk dat 50% van de beurs waarde van Tesla enkel bestaat uit de klant data. De “deze klant koopt alles wat je voor hun neus brengt”.
Charles Taycan 4S zegt
@geen1234, inderdaad ! Veel reacties hier van mensen die nog nooit met een Taycan(proef-) gereden hebben of er überhaupt in gezeten hebben …. Ieder zijn smaak en keuze natuurlijk maar persoonlijk ga ik prive geen €100.000,- uitgeven aan een model van 10 jaar oud en met bedenkelijke kwaliteit, design en serviceorganisatie. Maar ieder zijn keuze natuurlijk…😉
dutchneon zegt
Omdat je privé voor rond de 40k ook een hele nette tweedehands model-s kunt kopen met garantie en een ruimte aanbod waar je u tegen zegt. Ik heb 3 jaar een oude s van 2013 gereden en zeer weinig kosten aan gehad! Er zijn weinig mensen in NL die uberhaupt nieuw kopen, laat staan geld voor een nieuwe Taycan neer willen leggen!
mc96 zegt
@Charles Taycan 4S: en ik dacht dat Tesla fanboys erg waren.
Charles Taycan 4S zegt
@mc96, ja, klopt idd!👍
vaakbenjetebang zegt
@mc96: Inderdaad zeg. Dit is gewoon niet eens grappig meer.
TNThomas zegt
Charles was voorheen erg actief op AutoWeek als “Porsche-aanbidder” en is daar vertrokken door negatieve reactie daarop. Men had er genoeg van vermoed ik… Nu is AutoBlog aan de beurt lijkt het.
Charles Taycan 4S zegt
@tnthomas, haha! Nee, zo is het niet Thomas. Je bent duidelijk niet goed geïnformeerd en je bent nu dingen hier aan het zeggen die niet kloppen. Jammer weer ook van je immer negatieve reacties. Ga lekker leven man!👍😉
SimonMc zegt
Lang geleden hadden we hier een gebruiker met de naam Porsche Fan, die steevast bij elk artikel over Porsche : “Porsche the best!” scandeerde.
Pascal zegt
Enthousiast zijn over je merk is altijd helemaal top, maar ik zal nooit begrijpen waarom het dan nodig is om feiten te gaan verdraaien en ontkennen.
billymobiel zegt
Ik. De Taycan gereden. Bouwkwaliteit goed. Verder teleurstellend. Snap de meerwaarde van die versnellingsbak niet. Eerst inhouden, voordat de auto gaat versnellen? Waarom?? En ja, inderdaad een Tesla liefhebber, maar ook Porsche rijder. Maar geen Taycan voor mij.
nissanfairladyz zegt
De versnellingsbak is er om een negatief iets te compenseren. De motor is full Permanent Magnet. En die werken niet goed op hoge toeren. Tesla heeft daar een geavanceeree hybride motor ontwikkeld. Een hybride tussen PM en een Reluctantie motor waarbij in hoge toeren het reluctantie actief zal worden en de motor over een heeeeeel groot toerenbereik enorm krachtig en efficient is. Het neusje van de zalm in elektromotoren wereld. Ik zit in die wereld.
geen1234 zegt
Ja en wat dan? Dan krijg je hetzelfde als een subaru impreza naast een 760 staat… Of als een GTR een Ferrari opzoekt om te racen…
Er is er altijd maar één in deze situaties, die naar de andere auto kijkt, en als jij dat bent heb je op dat moment eigenlijk al alles verloren. ;)
sonnybonds zegt
vond het al een rare foto. Miscllick van autoblog?
piedlourd zegt
Aber zechshunderd kilo zu schwer, mon pote.
Charles Taycan 4S zegt
@piedlourd, daar heeft geen enkele eigenaar last van door het extreem lage zwaartepunt , alleen mensen met een piedlourd…😉
alfapeter zegt
Eerlijk is eerlijk, hoewel ik de S niet mooi vind (de Taycan ook niet trouwens) is het toch een tijdloos model en is het interieur er echt wel op vooruit gegaan. Ik verwacht niet dat Tesla nog veel zal groeien maar ze zullen wel hun deel van de markt behouden, de groei van die markt wordt waarschijnlijk wel ingevuld door de andere spelers.
pramm zegt
Ben benieuwd wat je niet veel vind. De productie lijkt tot op heden nog altijd de bottleneck. Vorig jaar 500k auto’s. Dit jaar staat 1 miljoen op de planning. Jaarlijks gemiddeld meer dan 75% groei… Ik vind dat best veel.
superfunky zegt
@pramm: nope, 750k. En dat is alleen haalbaar als het marktaandeel niet verder daalt, maar ……. guess what?
s2000vtec zegt
De Porsche is de mindere voor een veel hogere prijs. Zou dus nauwelijks moeten verkopen rationeel gezien.
alfapeter zegt
Rationaliteit is bij auto-liefhebbers niet van toepassing, anders reden we allemaal met een Kia of een Dacia.
s2000vtec zegt
De rest van de wereld is wel wat rationeler. Kwaliteit van de aandrijflijn van Tesla is veel beter.
bierbuik zegt
@s2000vtec: er staat Porsche op, daar krijgen vele gewoon een harde plassen van, ookal zijn er betere alternatieven..
Charles Taycan 4S zegt
@s2000, Ja, ruim 20.000 eigenaren in 2020 die er geen verstand van hebben.😉 Maak maar eens een proefrit, de eerste EV voor de petrolhead!👌
Pascal zegt
Ik denk dat Porsche ook veel kannibalisatie kent binnen de eigen doelgroep: Veel Taycans zullen verkocht worden aan mensen die allang Porsche liefhebber waren, er al een of meerdere hebben en daar ook de budgetten voor hebben. Luxeproduct dus. Toevallig ben je er daar zelf ook 1 van Charles, en is je eerder genoemde voorbeeld Bill Gates dat ook. Die hele ‘ja maar iedereen stapt over naar Porsche’ theorie geloof ik werkelijk geen fluit van, en hier kon je helaas ook geen bronnen en cijfers voor geven.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, jij weet inmiddels ook wel dat als ik iets zeg hier of op een andere website dat het klopt. Op een leugen zul je mij niet kunnen betrappen. Heb meerdere bronnen en volg het worldwide. Wel grappig om sommige reacties te lezen van Tesla aanbidders die koste wat het kost Tesla blijven verdedigen… Dat heeft Musk knap gedaan deze aanbidding…😉 Ieder rijdt wat hij zelf graag wilt binnen zijn of haar financiële mogelijkheden. Goed dat er onderling tussen Tesla en Porsche oa concurrentie is, dat houdt elkaar scherp.🙏
Pascal zegt
@Charles bronnen kunnen gewoon genoemd worden, dat je dit (ook na verzoek) niet doet wekt geen vertrouwen, zeker omdat we hier allemaal weten dat je mening weleens een vleugje ‘Porsche-kleur’ bevat (om maar even een understatement te gebruiken). Verder zeg je hier nu nog steeds dat ‘niemand meer zo’n 10 jaar oude auto koopt’ terwijl de verkopen zojuist omhoog gegaan zijn na de refresh. Helpt ook niet mee voor de geloofwaardigheid. Ik ben oprecht benieuwd naar de bronnen die me laten zien dat er inderdaad allemaal mensen overstappen naar Porsche, lijkt me interessant. Vooral omdat ik wel meerdere bronnen kan geven waaruit blijkt dat de klanttevredenheid bij Tesla bizar hoog is (hoger dan Porsche zelfs), wat jouw verhaal niet ondersteunt. (zoals deze: https://insideevs.com/features/403607/consumer-reports-tesla-highest-satisfaction-rate/) Ik nodig je uit, prove me wrong, maar onderbouw die feiten eens!
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, Porsche en ik hoeven niemand iets te bewijzen. Ik zie bijna dagelijks mensen woldwide die blij zijn overgestapt te zijn van een Tesla Model 3,S,X naar een Taycan. Ook mensen vanuit BMW , MB en Audi overigens. De meesten zijn uitermate enthousiast en ik kan dat uit eigen ervaring alleen maar beamen. Waar denk je dat die 20.000 kopers in het eerste produktiejaar, met Corona, anders vandaan komen? Sprak gisteren nog iemand uit UK, daar wordt geen korting op Taycans gegeven, sterker nog , vanwege de lange levertijden wordt er al 5-6.000 Pond overboden op een Taycan…😉
Pascal zegt
@Charles Het heeft niets met bewijzen te maken, in het bedrijfsleven is het ook gewoon gebruikelijk dat je kan aangeven waar je informatie vandaan komt. Dan wat je zegt: Men stapt vanuit (o.a.) een Model 3 die pas uit is sinds 2017 nu veelvuldig over naar een Taycan van 2x zo duur? Not very likely, andere doelgroep en prijsklasse. Vanuit een 7-zits Model X van formaat ballon overstappen naar een krappe 4 zitter sportauto? Also not very likely, want ruimte. De uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Hoeveel van die 20.000 Porsche aankopen zijn dan gedaan door mensen waarvoor de Porsche uberhaupt hun eerste EV is? Of die eerder al Porsche reden en nu elektrisch gaan bij hun favoriete merk? Geen korting in de UK op Taycans zegt ook al niks over de populariteit als je er niet bij zegt hoeveel ze er uberhaupt geleverd hebben gekregen.
Mensen om je heen geloven je blijkbaar op je blauwe ogen als je roept dat er vanalles ‘worldwide’ aan de hand is en je ‘dingen ziet gebeuren om je heen’, maar je merkt het al: ik hou meer van goede discussies op basis van aanwijsbare feiten en als iemand daar niet mee kan of wil komen dan weet ik genoeg en dan leg ik de informatie dus gewoon naast me neer en berg die op in de categorie ‘fabeltjes’.
nissanfairladyz zegt
Ik verdedig Tesla puur op technisch vlak omdat ik in die wereld zit. Dat is gewoon gebaseerd op feiten en kennis. Dat de beleving die je hebt ook mee zal spelen bij ee auto is natuurlijl subjectief. Smaak. Maar op technische vlak kunnen we gewoon spreken van harde feiten. Ja Porsche had een veel ruimere koelsysteem en daarom kon Porsche veel vaker lanceren. Dat is mooi. En het is een prachtige auto. En 800volt hebben ze ook gewoon samen opgebouwd met Rimac. Het is allemaal wel heel toevallig dat Rimac een 800v systeem heeft met twee versnellingen….. hmmmmm
PunicaOase zegt
@s2000vtec: mwah, niet qua afwerking en kwaliteit.. Ik vind de Porsche ook mooier maar dat is nogal subjectief.
Flutterbi zegt
Elon liegt. De verkoopcijfers per model zeggen alles. En dat zijn cijfers die niet manipuleren zijn door de fabrikant.
s2000vtec zegt
Lazerus ?
flutterby zegt
@Flutterbi: ga eens je eigen username verzinnen ;)
mashell zegt
Dit zegt toch eigenlijk vooral dat de facelift van de Model S en X heel erg nodig was. Een facelift dient immers in de verkopen op peil te houden.
flutterby zegt
@mashell: het feit dat de geruchten al bijna twee jaar gingen speelde ook een rol. Niemand wil zoveel uitgeven om in het oude model terecht te komen. Ik ben benieuwd hoe lang deze vraag naar de S en X aanhoudt.
jelmer zegt
Mag je eigenlijk als chef van een beursgenoteerd bedrijf feitelijke onwaarheden vertellen?
melkkoe zegt
tuurlijk. Doet men zelfs in de politiek
scrmeagle zegt
Waarom rijden die Tesla’s altijd zo langzaam? Ze kunnen dan misschien wel sneller zijn bij een stoplicht, maar dan moet je wel vooraan staan. Die 0-100 discussie is grote onzin en heeft niets met de kwaliteit/vorm van de auto te maken. Hoeveel modellen S en X worden zijn er dit jaar nu verkocht in Nederland? 2e hands zijn ze aan de straatstenen niet te slijten!!
dutchneon zegt
Hoe kom je er bij dat ze niet te slijten zijn, meerdere onderzoekjes geweest dat een model-s de kortste sta-tijd had in de tweedehands markt…
Dat ze netjes de snelheid rijden heeft denk ik te maken met dat veel mensen autopilot rijden.
Ik had zelf een 2013 model zonder autopilot en reed juist altijd vmax+25…
nissanfairladyz zegt
Waar mag je sneller dan 100???
jarnobakker zegt
Leuk… Een discussie over stofzuigers op wielen… Ik weet dat het de toekomst is , maar zolang ze die dingen zo achterlijk duur verkopen zal het voor veel mensen niet bereikbaar zijn.
flutterby zegt
@jarnobakker: nieuwe auto’s zijn per definitie voor de meeste mensen niet bereikbaar.
brera22 zegt
Goedemorgen vh weekend een Porsche Taycan 4S mee gehad het hele weekend om te kijken of de auto wat voor me is..
Ben er op en neer mee gereden van Hamburg weer terug naar Groningen…
Was erg onder de indruk vd auto,snel,goed afgewerkt en en het is een mooie auto..
Maar wat mij tegenviel was toch de range,met een vlotte rijstijl en lekker doorgereden naar Hamburg was de accu na 200Km al leeg..dus opladen wat ongeveer 35 min duurde voordat ie voor 90 procent weer vol was…Toen aangekomen in Hamburg ,daar mijn lunchpakket opgegeten ,wat gewandeld en toen weer teruggereden met mijn wederhelft,op de terugweg nog een x moeten laden,toen met snelheden van soms 200 plus naar huisgereden…
En toen was de accu naar 190Km al leeg…
Maar de auto reed fantastisch,maar voor mij om eerlijk te zijn vind ik de rangebest wel aan de lage kant,nou weet ik dat je in Nederland niet harder mag dan 100 overdag en na 19,00 max 130 maar rij regelmatig in Duitsland en dan vind ik het toch tegenvallen…
En als ik heel eerlijk ben is de beleving toch wat minder dan een ICE auto
Ik pas voorlopig ff met het aankopen ve BEV en rij voorlopig door in mijn Snelle ICe auto en wacht nog wel een paar jr en ga nu verder kijken naar 911
Denk dat er over 3 a 4 jr het hele accugebeuren er heel anders voor staan….