De Maxificatie van de Nederlandse Formule 1-beleving is logisch, maar laten we niet vergeten dat er in het satellietteam van Red Bull nog een opmerkelijk talentje rondloopt.
Carlos Sainz Junior, teamgenoot van Max Verstappen, is eveneens een rookie. Twintig jaar jong. Zoon van rallylegende C. Sainz, en scoorde in dit F1-seizoen tot nu toe meer punten dan Max. Niet dat het iets af doet aan de indrukwekkende stuurskills van onze 17-jarige landgenoot, maar zouden we hem niet iets meer credits moeten geven dan hij nu krijgt?
Die credits kreeg hij deze week overigens al van F1-held Jenson Button, in een interview met F1i. De McLaren-Honda-coureur snapt dat men lyrisch is over Max, maar hij is vooral lovend over Sainz:
“Everyone obviously talks about Verstappen and he is very quick, but when I sit down with his team-mate, Carlos, I think that he’s a very intelligent and I feel that he doesn’t just have the speed, he has other qualities as well,” Button said. He’s an intelligent guy and that can really make the difference in this sport. So I’m impressed by how mature Carlos is and I think that will show this season. When they have difficult situations I think his strengths will come through.”
Overigens laat Button niet merken naar welke coureur zijn voorkeur uitgaat. Wachten op het einde van het seizoen en dan pas kijken wie er beter is, is zijn advies:
“I think we have to see at the end of the year really and look back on who we think was the strongest.”
Dutchdriftking zegt
Hij is goed, maar ik heb zoals waarschijnlijk de meeste Hollanders de grootste voorkeur voor Max.
gtwillem zegt
Het zijn allebei enorme talenten waarvan we in de toekomst mooie dingen kunnen verwachten.
We moeten het wel in alle realiteit bekijken: er is een duidelijke top 6. Daarachter is van alles mogelijk. Als Red Bull en McLaren weer een beetje op hun niveau komen, moeten Sainz en Verstappen het uitvechten buiten de top 10. Dus hun (absoluut) grootse prestaties worden enigzins geflatteerd doordat op papier betere teams ondermaats presteren.
Desalniettemin, ik denk dat er weinig verschil is tussen Sainz en Verstappen. Max zijn teoefkaart is echter zijn leeftijd, hij heeft vier jaar ‘achterstand’ die hij nog kan inhalen om te groeien.
rolov zegt
@gtwillem: sainz is goed maar Is idd 4 jaar ouder. Voor mij Is dat altijd het antwoord op die vraag.
m3gtr zegt
@rolov: exact, ze zijn nu aan elkaar gewaagd en even snel, even goed, wat Button zegt: aan het einde weten we wie op papier beter was.
Echter in bovenstaande wetenschap dat ze nu nagenoeg gelijk zijn vind ik dat Carlos Sainz van 17 jaar niet beter was dan Max nu, Max rijdt bv op zijn 17e betere F1 rondetijden dan Carlos op zijn 17e.
Mijn mening; Nu even goed, Max ‘relatief’ gezien veel beter.
jaapiyo zegt
@rolov: Voor mij niet. Ongeacht of Sainz nou beter is of Max of dat ze gewoon dicht bij elkaar zitten met allebei wat andere sterke en zwakke punten (dat laatste denk ik) vind ik het adagium dat jonger en al heel goed altijd betekent dat het alleen nog maar beter wordt nonsens.
Er zijn gewoon mensen die al heel jong iets heel goed kunnen, maar dat ze daarna alleen nog maar beter worden totdat ze de absolute top bereiken is wat mij betreft een complete misvatting die met name in de sport veel te vaak gemaakt wordt. Natuurlijk kunnen Max (en Sainz) zich voorlopig nog flink verbeteren door de ervaring die ze opdoen dit jaar…en volgend jaar…en misschien dat jaar erna…maar per jaar praat je dan wel over diminishing returns. Hoeveel sneller/consistenter wordt je nog als je er vijf jaar op hebt zitten? Ik denk dat dat wel meevalt. Het simpele feit dat Rubens met zijn 19 jaar ervaring of zoiets nooit kampioen is geworden bewijst al dat de theorie van de rechte lijn omhoog per jaar ervaring fictie is.
Om een ander voorbeeld te noemen neem Marco Andretti, al heel jong reed die lekker mee in de Indianapolis 500 maar is hij sindsdien beter geworden? Ik zeg eerder slechter.
Als je uitgaat van een houdbaarheidsdatum van 35 voor een F1 coureur heeft Sainz 15 jaar om aan zijn skills te veilen en Max 18 jaar. Dat gaat als je het mij vraagt niet de factor zijn die bepaald wie van de twee het succesvolste gaat zijn. Het enige voordeel wat het Max waarschijnlijk oplevert is dat wanneer Carlos met pensioen gaat hijzelf met enige mazzel nog een nieuwe contractje voor 3 jaar kan tekenen.
dawwg zegt
@jaapiyo: Goed verhaal, mis nog een kleine aanvulling. Geluk … op de juiste plek zijn op het juiste moment, op het goede moment het juiste team kiezen, etc. Natuurlijk dwing je ‘geluk’ ook wel deels af, maar er blijven altijd externe factoren meespelen waarop je weinig invloed hebt …
toniominestrone zegt
@rolov: De vraag was: wie is beter?, niet: wie is ouder!
rolov zegt
@toniominestrone: klopt ja. Dan ben ik de nationalist en kies ik verstappen ;)
clarkson zegt
@gtwillem: heb je helemaal gelijk in. Ik heb vroeger ook de helft van mn knikkers verloren voordat ik ze terug begon te winnen.
arii zegt
Is het nog niet een beetje te vroeg voor zulke vragen? Beiden hebben ze hier en daar pech gehad met hun auto’s. Naar zulke dingen kijk ik over paar gp’s wel naar
littleturbo96 zegt
Max en Carlos zijn allebei zeer getalenteerd.. natuurlijk heeft max mijn voorkeur!
MaartenD zegt
Voorlopig doet hij het gewoon beter dan Max, maar dat mag je geloof ik niet zeggen…
w0o0dy zegt
@maarten020: als het waar was …
Ja hij kwalificeerd iets beter en heeft meer punten maar hij heeft ook nog niet zoveel materiaal pech gehad als Max Verstappen dus vertekent het aantal punten het beeld. In 3 vd 5 Gp’s was Max in de race sterker.
MaartenD zegt
@w0o0dy: je geeft inderdaad antwoord op mijn punt. .Sainz kwalificeerd beter en heeft meer punten binnengehaald PUNT. Materiaalpech kan natuurlijk ook gewoon te maken hebben met de manier waarop de coureur met zijn materiaal omgaat…als Nederlander hoop ik uiteraard dat Max leuk gaat presteren en iig beter presteert dan zijn teamgenoot wat op dit moment gewoon niet het geval is..sorry. .maar feit
w0o0dy zegt
@maarten020: rijders kunnen geen motoren slopen en de software Vd motor moeten resetten heeft ook niets net de rijder te maken. Gaan we het over de feiten hebben dan lag Max in alle races waarin hij terug of uitviel door mechanische pech VOOR Sainz ook al startte hij erachter.. Dus was hij sneller.
MaartenD zegt
@w0o0dy: rijders kunnen geen motoren slopen??? Yeah right
w0o0dy zegt
@maarten020: it’s all done with computers… http://jalopnik.com/how-formula-ones-amazing-new-hybrid-turbo-engine-works-1506450399
MaartenD zegt
@w0o0dy: oke..dus antwoord op de vraag wie is er beter dan max & sainz? De computer van sainz..ook goed
jrk68 zegt
@maarten020:
Yep, je wil het waarschijnlijk niet geloven maar rijders kan je al zeker 20 jaar niet meer verantwoordelijk houden voor een geplofte motor.
Stel je overtoerd hem met terugschakelen, dat kon met een ouderwetse handbak iedereen overkomen, dan is er nu sprake van een software probleem.
gregorius zegt
@maarten020: Ja, niet PUNT dus.
CS en MV zitten niet bij STR als eind station.
En een mogelijk team dat ze over zal willen nemen kijkt dus niet naar alleen deze info.
Als we persoonlijke sponsoren er even buiten laten.
Dan kijkt dat team ook naar hoe professioneel de coureur op de baan gedragen. Zoeken ze uit hoe goed de coureur is met feedback vanuit de auto. Hoe goed ze inspelen op de analyse van de 10tallen analysten die naar alle data kijken.
Snelheid hebben ze allebei en sturen kunnen ze ook.
MaartenD zegt
@gregorius: dus de stand is 1-1 ik zie geen verschil behalve het feit dat Sainz Jr. op dit moment meer punten heeft gescoord..na volgende race kan alles uiteraard weer anders zijn…
gregorius zegt
@maarten020: Maleise vs Spanje maakt t inderdaad 1-1: in beide gevallen weet de een de ander aan het eind van de race in te halen, mede dmv de gekozen strategie.
Sainz zal min-punten hebben gescoord voor China: waar het bleek dat de auto echt snel kon maar waar Sainz het er niet uit kreeg.
En als je zo doorgaat, kunnen we wel 20 verschillende standen opmaken aan het einde van het seizoen.
Uiteindelijk zal t er om gaan wie aan het einde van 2016 het meeste progressie heeft geboekt en hoe chill t is om met deze persoon samen te werken.
wif1 zegt
@maarten020: Monaco, de eerste training, eens even kijken; Max P2? Sainz P5, ja die doet het echt veel beter.. ;)
berlinetta zegt
Het zijn beiden grote talenten. Sainz heeft tot nu toe meer gescoord en daardoor zou je hem kunnen bestempelen als de betere rijder. Maar het verschil is klein.
awesome zegt
Geen van beide doet het slecht, en ik voorspel voor beide een goede en lange toekomst in de F1. We hebben her hier over jongens als Alonso, Button etc. Niet over de betalende rijders die een schop krijgen als het geld op is.
Overigens lijkt de buitenwereld zich drukker te maken dan zij zelf.
Beiden willen gewoon racen en zich bewijzen.
Een vergelijking tussen de RedBull en Torro Rosso boys is een stuk interessanter. De rookies tegen de grote jongens…
gertjan2012 zegt
Mijn gevoel is nu dat Max over 1 ronde net wat minder snelheid heeft, maar qua racepace wel beter is. Al denk ik wel dat het nog enigzins vroeg is om hier een conclusie uit te trekken
gtwillem zegt
@gertjan2012: net als z’n ouweheer. Kwalificeren mwah, maar wel een racebeest ;-)
presic zegt
Als men Max wil vergelijken met Senna, dan zou ik – gebaseerd op wat ik gezien heb in de eerste 5 races – Carlos vergelijken met Alain Prost. Pure speed versus Pure Calculation.
Ze zijn allebei waanzinnig snel, waanzinnig goed, en vanwege een iets andere aanpak kan soms de ene, soms de andere sneller zijn. Ik ben HEEL blij dat Max zulk een sterke teamgenoot heeft dit jaar. Het maakt zijn prestaties des te beter.
VeniVidiVici zegt
Stom vergelijk… hoeveel pech heeft Max t.o.v. Sainz gehad? Precies! Waren die schijt motoren goed geweest dan stond Max in punten boven Sainz, PUNT!
Op naar Monaco…
roppp zegt
@venividivici: ALS Max op de Maan had gewoond, had hij nooit in een F1 auto gezeten. Oftewel, de feiten tellen en dan staat Sainz voor. DUBBELE PUNT!
kaasdevies zegt
Nee
audiworker zegt
Ik denk dat Carlos momenteel soms net wat sneller is, maar maakt verspilt die voorsprong weer door het maken van kleine foutjes.
Max heeft voor mijn gevoel een betere techniek. Zijn inhaal manoeuvres, starts en bochtenwerk zijn gewoon subliem. Hij doet heel veel dingen beter dan welke nieuwkomer in de F1 dan ook.
Carlos heeft ook heel veel talent, maar die zie ik over een paar jaar vergelijkbaar als Grosjean, dus ergens in de middenmoot. Max daar in tegen zie ik als een enorm talent en binnen een paar jaar meerdere wedstrijden winnen (mits hij ook een echt snelle en betrouwbare auto heeft tuurlijk)
jaapiyo zegt
Ik ben het grotendeels eens met @gertjan en @audiworker. Ik zat laatst nog te denken vergeet de vergelijking met Senna, want die was juist ook bloedsnel in de kwalificatie. Max moet het daar niet van hebben en is meer een type Alonso, een goede doch niet uitmuntende qualifier maar een hele goede starter, inhaler, goed in de regen en in staat om in de race dat hok gewoon naar voren te slepen op een of andere manier terwijl je andere coureurs dan een beetje ziet blijven hangen.
Ik denk dat beiden goed zijn, maar wat ik bij Max wel meer zie is die exceptionele actie af en toe, dat je echt denkt wow dat is een hele echte. Maar dat had zijn pa soms ook alleen kon die het niet koppelen aan voldoende goede basis snelheid om in de gewone saaie droge races top te kwalificeren en een resultaat eruit te halen.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: …Max zal dat wel moeten doen om een lange toekomst in de F1 te hebben en ik denk dat dat moet kunnen lukken.
Wie er uiteindelijk de beste carriere uitsleept kan je pas over 15 jaar zeggen waarschijnlijk. Het blijft F1…didi kan er ook zomaar de stekker uit trekken en wie weet waar ze dan blijven.
Orichy zegt
Je kunt dit pas echt zeggen, over twee, of drie jaar, waarin beide hopelijk meer ervaring hebben in beter materiaal.
Max is een groter talent in het besturen van een F1-auto, anders zat hij niet met 17 jaar in de F1.
Carlos daarin tegen, is beter gediciplineerd, tenminste voor nu, want hij houdt zijn auto langer heel en heeft daardoor, tot nu toe meer punten gepakt.
Max rijdt met meer lef, maar heeft in de laatste races laten zien, dat hij snel bij leert en verstandigere keuzes maakt.
Dat het materiaal beide in de steek laat, is jammer voor de gehele F1, ook wat de andere teams betreft, met meer materiaal pech, of zelfs ondeugdelijk materiaal.
Wij gaan het mee maken, maar de vergelijking Senna-Prost vind ik een aardige vergelijking, hoewel ik denk, dat de naam Max Verstappen nog heel lang in de F1 bljft klinken, op een enorme positieve manier.
Max heeft alles in zich, om zich als aller grootste in de F1 te gaan onderscheiden, dat zeg op mijn waarnemingen en die zit er meestal niet naast, ruikt bij hem bijna het talent door het scherm heen, bij de aller grootste heb ik dat. Zoals ik dat bij Valentino Rossi en Sébastien Loeb jaren geleden had. Zoiets is het nu weer en dat is mooi om mee te maken.
henkhupelschoten zegt
Uhu en die kutmotor van Renault? Hopeloos kreng. Zou het daar niet aan kunnen liggen ?
Rick-dos zegt
De enige vraag die benatwoord moet worden is: Zal Max zich verder ontwikkelen?
Zo ja, dan is Max beter dan Sainz. Immers als je als 17-jarige, zonder noemenswaardige ervaring in formule auto’s, op een tiende kan kwalificeren van (en soms voor) Sainz, die al meerdere jaren ervaring heeft in formule auto’s, dan ben je gewoon goed en is “beter dan” een kwestie van tijd.
Kan Max zich niet verder ontwikkelen en is dit zijn top dan is Sainz inderdaad beter.
Ik heb er echter vertrouwen in dat Max zich verder zal ontwikkelen en dus beter zal worden. Laat natuurlijk onverlet dat Sainz zeer zeker ook potentie heeft om een topper te worden.
desjonnies zegt
’t zal wel weer als negatief uitgelegd worden maar, dat hele vergelijkings-gedoe is energie verspilling.
Komt uit de States, bigger better faster nicer vooral better !
We zijn allemaal individuen die allemaal onze prikkels zenden en ontvangen.
Wat in jouw ogen het of de beste is , kan in mijn ogen als compleet waardeloos worden beschouwd omdat ik anders ben en andere prioriteiten heb.
Voor mezelf is dat bijvoorbeeld Mercedes Benz, 2 van hun auto’s gehad en twee enorme teleurstellingen, dus is in mijn beleving een Mercedes far slechter dan Citroën waar ik tonnen kilometers probleemloos mee heb gereden.
En kan niemand mij blij maken met een nagelnieuwe Benz, doe mij maar een dikke Picasso !
Ik zie hier twee jonge leeuwen die het verschil kunnen gaan maken
Meer niet eigenlijk
De rest is gelul in de marge
Zal de beste winnen, nee niet altijd, juist dat maakt het leven nou één keer zo interessant !
toniominestrone zegt
@desjonnies: Dat zal allemaal wel, maar in de harde wereld van de F1 geldt toch de regel dat je grootste concurrent je teammaatje is, wil je vooruit komen dan zal die als eerste moeten verslaan.
Ook teams kijken er zo tegenaan, ter herinnering in 2014 reed deklasseerde Riciardo Vettel, de kritiek op de Duitser was niet van de lucht, het was een koekenbakker en zie hier, anno 2015 perst Vettel alles uit de Ferrari en staat weer op het podium, allemaal demagogen!
john4545 zegt
De andere vraag die niemand durft te stellen: is F1 nog te vergelijken met de autos van 10, 20 jaar geleden, toen coureurs nog wankelend uit hun auto kropen? De racetijden van MAx de laatste race waren slechts 1 seconde sneller dan de GP2 tijden, en dat is voornamelijk omdat Max c.s. brandstof moeten besparen tijdens de race.
mashell zegt
Maakt het eigenlijk uit? Ik zie ze beide nog wel een paar jaar meegaan in de F1.
goodolddays zegt
Ik ben niet persé een Verstappen fan. Maar een Nederlander met een beetje F1 succes is zeker goed voor de Nederlandse autosport.
Maar goed Verstappen is niet persé slechter. Afgelopen race bijv. heeft hij zijn plaats enkel moeten afstaan vanwege een probleem met de auto.
En laten we niet vergeten dat Verstappen wel erg jong is. Ervaring is ook belangrijk en deze heeft carlos misschien net iets meer.
marcsuyck zegt
Omdat niemand het er over heeft, zal ik het even vertalen.
Button: “Max is wel snel maar zo dom als een deurknop”. (Maar dan op een subtiele Engelse manier)
gertjan2012 zegt
Zullen we dit nieuwsbericht na de vrije training van der net weer even opnieuw aanmaken? Ik weet het, ik weet het… vrije training zegt geen reet, maar toch ff een mooi momentje, Max op P2, enige in het hele veld die nog nooit op Monaco heeft gereden!
realhustler zegt
In de formule 1 is het heel lastig te zeggen wie beter is. Over de hele linie, zelfs binnen een team. Ieder rijder heeft bepaalde voorkeuren en geeft bepaalde feedback naar het team voor verbeteringen. Echter welke feedback daadwerkelijk leid tot mogelijke aanpassing die technisch en budgettair kunnen en door de technici als interessant beschouwt worden, tja.
Keuzes, keuzes, keuzes.
Schumacher was zo goed doordat hij hielp de auto te ontwikkelen, en ze luisterden naar hem. De auto werd naar zijn voorkeuren aangepast en daar werd budget voor vrijgemaakt, zeker later in zijn carrière.
Wil je weten wie de beste coureur is? Dan moet je identieke auto’s gebruiken, meerdere races rijden, en zelfs dan zit er nog een externe factor in.
mrrallycross zegt
Natuurlijk is max beter
kempenaer zegt
De grote vraag is of fanboys ooit hebben beschikt over enig verstand of dat ze het ergens op de weg naar het fanboyship toe verloren zijn.
taxitom zegt
Na de kwalificatie van vandaag (do-210515) zeg ik vol dat Max beter is.
HZW zegt
Als Max 4 jaar verder is, wil ik wel eens zien hoeveel WK titels hij al op zijn naam heeft staan.
Ik gok op 1 en misschien meer.