Opvullen die handel.
Het moge duidelijk zijn dat Volvo met de XC40 (rijtest) een fatsoenlijke auto in handen heeft, die door de consument ten zeerste wordt gewaardeerd. De auto is een belachelijk succes. Vandaag laat het Zweedse merk weten het gamma voor zijn kleinste SUV verder uit te breiden, en wel met de T5 Twin Engine.
Bij een persbijeenkomst waar Autoblog aanwezig was, werd het nieuws door de importeur gedeeld. De importeur kon alvast mededelen dat de auto een 180 pk sterke anderhalveliter driecilinder krijgt, die op zijn beurt ondersteund wordt door een elektromotor met 82 pk en een batterij van 11 kWh. De hybride XC40 moet een volledig elektrisch rijbereik hebben van 54 kilometer. Schakelen geschiedt middels een zeventrapsautomaat.
Helemaal interessant aan deze nieuwe XC40 is zijn prijs. In Nederland kost het instapmodel 46.995 euro. Hiermee is de crossover goedkoper dan de T4-versie met een automatische versnellingsbak. Het Inscription-model van de T5 Twin Engine is 3.000 euro duurder. Voor het R-Designpakket betaal je nóg eens 500 euro meer.
Morgen maakt Volvo de informatie over de XC40 T5 Twin Engine officieel bekend. Wel weten we dat de auto in week 46 van dit jaar in productie zal gaan.
autodrome zegt
Zag er laatst een rijden, auto klopt qua verhoudingen voor geen meter, daar waar de xc90 een mooie auto is, is de xc60 op de verkeerde manier gekrompen … Jammer en gemiste kans …
reactief zegt
@autodrome: Je hebt een XC90, een XC60 en dit gaat over de XC40.
Persoonlijk vind ik de XC90 erg mooi, maar ook erg groot.
De XC60 vind ik ook erg mooi en heeft wel een prima maat.
De XC40 is een gedrocht. Lijkt op een soort Lego model. En dan is die ook nog behoorlijk zwaar.
lscorkscrew zegt
@reactief: Meningen verschillen, ik vind het juist een erg goed design met goede elementen voor een kleine suv. Het toepassen van een heel volwassen statig design vind ik dan juist niet passen.
mashell zegt
@lscorkscrew: mee eens. Op foto’s lijkt deze wagen wat vreemd maar als je deze ziet rijden klopt het wel gewoon en is origineler dan een Kodiaq, X1 of Tiguan.
Loek zegt
@mashell: en je kan hem krijgen in wat minder ‘zakelijke’ kleuren. Plus oranje interieur! In een Volvo!
reactief zegt
@mashell: Beter dan de modellen die je noemt misschien. Maar mooi vind ik het niet. Ik vind het ontwerp te grof en een beetje massief. Lego dus. Naar mijn mening niet vrolijk genoeg. Op de kleurtjes na ?
Maar smaken verschillen gelukkig!
autodrome zegt
@reactief: ik bedoel de xc40, typo, zag em rijden en het klopt gewoon niet. De xc60 is ook nog best aardig ….
sirprize zegt
@autodrome: smaken verschillen. Ik vind ‘m geslaagd, voor een suv
laptom zegt
@sirprize: Sowieso vind ik de complete range van Volvo op dit moment erg geslaagd. Echt auto’s met een identiteit op de weg ?
autodrome zegt
@sirprize: Heb je er wel eens in het echt zien rijden? doe je raam maar open wat je krijgt gegarandeerd oprispingen …. Maar goed, over smaak valt niet te twisten , dus het is jou dag ….
BaRa zegt
T5? Laat toch gewoon die referenties naar een cool motorblok achterwege, Volvo. Dat was vroeger. Een driecilinder met ondersteunende elektromotor heeft niets te maken met een vijf-in-lijn.
sirprize zegt
@BaRa: T5 heeft niets te maken met 5 cilinders naar het totale systeemvermogen. De T2 is ook geen 2-cilinder en de T9 geen 9-cilinder.
BaRa zegt
@sirprize: Ja dat weet ik. Maar ik kan me bij Volvo nooit van de indruk ontdoen dat ze deze nomenclatuur-keuze enkel gemaakt hebben omdat hun 5- en 6-cilinders in de volksmond bekend stonden als T(urbo)5 en T(urbo)6. Nu T5 op een driecilinder-Volvo zien staan voelt voor mij nog steeds als boerenbedrog. Audi doet hetzelfde met hun sprongetjes van 5, maar het is niet minder potsierlijk. Op dat vlak vind ik het systeem van Caterham helderder. Die geven vermogen per gewicht op. Tesla doet het ook beter, die hebben er de grootte van het accupakket op staan.
berlinetta zegt
Ik heb dit ding echt pas 2x zien rijden. Had niet verwacht dat het zo’n succes blijkt te zijn. Overigens vind ik het ook niet erg als ik hem zo weinig mogelijk tegenkom. Is bepaald niet het mooiste model van Volvo.
civicfk3 zegt
@berlinetta: Meen je? In zie er elke dag wel één, trouwens opvallend veel 50-60+’ers achter het stuur en merendeel is vrouw.
timowouters zegt
@civicfk3: opvallend? Ding kost een godsvermogen dus dat is veelal bereikbaar voor de babyboomers of oudere leaserts. En die hoge instap is ideaal voor de korte stijven spieren na het elektrisch fietsen over de veluwe.
berlinetta zegt
@civicfk3: En dat is niet elke dag dezelfde? ;)
troljedemoeder zegt
Kleine suv’s zijn voor babyboomers. Stuk voor stuk gedrochtjes en de Volvo is daarop geen uitzondering.
pier zegt
@troljedemoeder: enige acceptabele kleine SUV is een Mazda CX-3.
racerx zegt
@troljedemoeder: Klopt, vooral dat grijze tuig in hun Renault Captur die iedereen in de weg rijden.
loserboi932 zegt
@racerx: en vergeet die kut Nissan Juke niet. Bah
gebruikersnaam3 zegt
Dus dit wordt de opvolger van de V40 D2. Allemaal leeserts die er op de linkerbaan mee op iemands bumper gaan hangen. Priemijum, hip want hoog, hip want hybride…
berlinetta zegt
@gebruikersnaam3: Denk dat dat nog wel zal meevallen. Dit ding is wel iets duurder dan de V40 en de bijtellingsregels zijn ook veranderd.
flutterby zegt
Prima keus voor woon-werkverkeer.
Dutchdriftking zegt
Bijzonder succesvol? Ik zie ze bijna nooit rijden….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dutchdriftking: Daar is hij te nieuw voor… Er is eens berekend dat je 2.000 auto’s op de weg moet hebben in NL om hem ‘regelmatig’ te zien. En dat duurt ff…
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Te nieuw? Ik zie auto’s die later zijn uitgebracht vaker rijden dan de XC40. Echter, ik geloof best dat dit ding een succes is (hip, hoog en nog eens hip), maar het verbaast me wel hoe weinig ik ze zie. En het is ook niet zo dat ik niet veel buiten kom.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@berlinetta: Misschien eens op een zondag naar de lokale Groenrijk gaan, of het bejaardentehuis …
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Precies de gelegenheden waar ik me niet zoveel begeef ;)
Garta zegt
@berlinetta: tuurlijk zie je de nieuwe polo meer rijden kost ook de helft. Gemiddelde xc40 rijd voor 48k de deur uit. Of wil je beweren dan de BMW x2 meer ziet rijden dan de XC40?
pier zegt
47k, geen geld voor een T5 instapmodel…
phaeton zegt
Zeventraps automaat? Da’s een tikfout of nieuw.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Is dit een benzine of diesel PHEV?
Joerek zegt
@svenska_aeroplan_ab: Benzine
inoh zegt
Ik zie ze steeds vaker voorbij komen, in omgeving Leiden/A44/A4/Amsterdam. De T5 Twin-Engine zal dan wel echt de motor zijn om voor te kiezen. De T3 begint bij 46.475 euro, dus dat scheelt ook niks.
ghost zegt
Leuk die T5 twin maar dit model slaat kant noch wal. Totaal niet in verhouding. ?
schuimbekje3 zegt
Vind ik de Link&CO 2 toch mooier.
amersfoorter zegt
Net een Canta
tom307 zegt
Is het geen 180pk motor?
intimrasiert zegt
Volvo: puke. Rijdende koellasten. Valt me nog mee dat de Mediamarkt er geen hoekje voor heeft ingeruimd.
harrie zegt
Beetje aangekleed dus op Tesla Model 3 prijzen. Ondernemers of leaseschrapers kopen dit dus niet, en autoliefhebber ook al niet.
Joost zegt
Een succes??? Ik zie er heeeeeeel soms eentje..
En je model t5 noemen en dan een 3 cilinder met accu’s….jammer
crusader zegt
Op autoweek heeft de 1.5 3 cilinder 180pk….hier 150pk
F1Tim zegt
In Berchem, België, zie ik al XC40’s met T5-badges rijden. Zijn dat dan geen hybrides?